De Mountain Pleasure Horse vastleggen in Kentucky (Equine Legacy)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

De Mountain Pleasure Horse vastleggen in Kentucky (Equine Legacy)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:00

Hoi Bokkers!
Daar ben ik weer! Dit keer met een nieuwe serie waarin ik jullie graag meeneem in onze bijzondere reizen voor het Equine Legacy Project. Een conservatieproject waar we aandacht vragen voor zeldzame en uitstervende paardenrassen. Samen met Alieke en Valerie ben ik op reis geweest naar zeven plekken om ze vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We hebben dagenlang met fokkers, onderzoekers en lokale mensen opgetrokken om de paarden zo puur en natuurlijk mogelijk in beeld te brengen.

De reizen vergde diepgaand onderzoek, strakke planning, flexibiliteit en de juiste expertise. Maar na vijf jaar was het het allemaal waard want wij zijn ontzettend trots op wat we hebben mogen vastleggen en op het eindresultaat. Elke reis heb ik bijgehouden in een reis logboek. In deze serie deel ik daar stukjes uit om de echte behind-the-scenes te laten zien en jullie mee te nemen in hoe het was. Daar gaan we!

Stats
Periode: Juni 2023
Temperatuur: 20-25 C
Photos: 13,240
Interviews: 12
Beeldmateriaal: ~ 24 uur
Aantal km afgelegd: ~ 8805 km

Dag 1 – Opweg naar country life
Rust kregen we niet na Puerto Rico want onze reis ging gelijk door naar Kentucky, USA. Via Charlotte, North Carolina, vlogen we door naar Lexington, Kentucky. Bij aankomst ging alles vlot, haalde we onze huurauto op en gingen we naar onze eerste stop: Walmart. Wij hebben 2 uur gespendeerd omdat het zo mega groot was en we ons verbaasden over van alles en nog wat. Met name over de grootte van de porties en de oneindige versies. Eenmaal ontsnapt uit de gigantische supermarkt waren we onderweg naar Robin en zagen we prachtige estates met witte hekken, eindeloze weides en strak gemaaid gras.

Na een uur kwamen we aan bij Robin en haar man Aaron. Ze zijn van Rockin R Farm Equine Adventures en zijn de grootste Mountain Pleasure Horse fokkers van de wereld. Robin is echt een zonnestraal, en kan eindeloos kletsen. We kregen een rondleiding over hun gigantische farm met meer dan 60 prachtige palomino paarden en een geit genaamd Bund (die trucjes doet!). We verbleven in een huisje op haar estate dat grenst aan een van de weides. En oh, wat hebben wij goed kunnen genieten van deze country life.

Afbeelding
Ons huisje voor de komende 2 weken

Afbeelding
De stallen die alleen worden gebruikt bij noodgevallen, de paarden staan verder 24/7 buiten.

Dag 2 – Kentucky’s natuur
De wekker ging om 05:30. Ondanks de vermoeidheid gingen we door en wilde ik heel graag bij zonsopkomst de paarden fotograferen. En wat ben ik blij dat ik gegaan ben want wát een ochtend. Zachte gouden zon die door de mist heen kwam met spelende veulens. Dit zijn absoluut ook een van mijn favoriete foto's in het boek. 's Middags gingen we een planning maken met Robin voor de week. Maar Robin is zo chill en flexibel dat we alles konden doen waar we zin in hadden. Alles is laidback, alles mag. Later die dag gingen we met Robin en Aaron naar Red River Gorge. Bovenop hadden we een geweldig uitzicht op de Natural Bridge. En konden we op deze manier ook Kentucky’s natuur beleven. Foto’s en video's volstaan niet aan hoe prachtig de omgeving is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 3 – Geboorte van een bijzonder veulen
We begonnen deze bewolkte dag rustig met een interview met Robin. Ze heeft een schuur waar ze allemaal hele oude antieke zadels heeft verzameld. Elk zadel is handgemaakt en heeft een behoorlijke geschiedenis, iets waar we in de documentaire op zijn ingegaan. In de avond dook ik vroeg mijn bed in. Valerie en Alieke deden nog een interview waar ik niet bij hoefde te zijn. Toen ik bijna in slaap viel rond een uur of 10 werd ik ineens wakker gebeld. ‘Minh, kom nu naar de stallen, HET VEULEN KOMT!’ Dus vliegensvlug, half in pyjama, was ik onderweg. Tegen de tijd dat ik er was, lag het veulen er al half uit. De bevalling ging soepel volgens het boekje. Een prachtig zwart veulen met een witte bles en sokken, iets waar Robin al jaren van had gedroomd. Ongelooflijk bijzonder dat we dit mee mochten maken!

Afbeelding

Afbeelding

Dag 4 – Drillteam
De dag begon zonnig. We deden een sit-down interview met Robin. Ze sprak kalm, duidelijk, met haar leuke accent. Toen we vroegen waarom het ras moest blijven bestaan, werd ze geëmotioneerd, iets dat je zeker voelt wanneer je de documentaire ziet. In de middag fotografeerden we het ‘drill team’. Dit is een groep van 15 man met hun paarden die figuren rijden in de bak. Iets waar ze wekelijks voor bij elkaar komen om te trainen en soms daarbij ook shows doen. Iedereen was supervriendelijk en we hebben een hele gezellige middag gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 5 – Op de Mountain Pleasure rijden
Voor een verandering in scene gingen we een andere fokker bezoeken genaamd Bobby Patterson, een vrouw met een warme lach die haar leven in Texas heeft omgegooid om Mountain Pleasure Horses te fokken in Kentucky. Haar verhaal is inspirerend en is prachtig vastgelegd in de documentaire! Bobby vertelde over het leven in Texas, waar iedereen met laarzen en cowboyhoed loopt. In de avond was het tijd voor ons om de wiegende gang van het ras te ervaren. Ik zat op een grote palomino en het was echt een super leuke beleving. We reden steile paden op en af, en het was verrassend comfortabel. Op een gegeven moment moest ik mijn paard gewoon 100% vertrouwen want de paden waren echt bizar stijl omhoog en omlaag maar de paarden lopen dat met gemak. Maar als je het platte Nederland gewend bent is dit wel even wennen. Aaron zei: "We hebben mensen die huilen op de trails. Deze trail is nog easy."

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6 – Lieve mensen
Toen ik om 06:00 in de wei stond omringd door mist en veulens moest ik mezelf er even aan herinneren hoe bijzonder dit is: dat ik met dit project de wereld zie, omringd door gepassioneerde mensen die ons in hun huizen verwelkomen. Hoe vroeg de ochtenden ook zijn, dit zijn de magische momenten die mij voor altijd bij gaan blijven. Om 11:00 interviewden we Aaron Brown, een ex-marinier die equine therapy volgt voor zijn PTSS. Zijn quotes waren echt krachtig en laten zien hoeveel paarden hem hebben geholpen in het leven. Later op de dag bezochten we een andere fokker, hun weide was gigantisch groot op een plateau met prachtig uitzicht over Kentucky. Daar interviewden we een 80 jaar oude fokker die vol trots sprak over hoe het vroeger was. Een van zijn favoriete merries had hij al 30 jaar en is helaas dit jaar overleden. We zijn erg blij dat we die momenten waarop hij haar knuffelde nog voor hem konden vastleggen.

Afbeelding
Interview met ex-marinier Aaron Brown

Afbeelding
80 jarige fokker KH met zijn merrie die hij al 30 jaar heeft.

Dag 7 – Turkoois meer
Deze dag ontmoetten we Victoria Tollman, directrice van Equus Survival Trust. Ze was helemaal vanuit South Carolina naar Kentucky gereden om ons te ontmoeten en een interview te doen. Met haar hebben we ook een podcast gedaan die te beluisteren is op Spotify en die super interessant is. Richting de avond hadden we een fotoshoot bij een prachtig lake. Kaylee heeft een bijzondere band met haar cremello paard en vertrouwde hem genoeg om hem helemaal los te doen. Terug op de farm sloten af we met een kampvuur en een ‘thank you basket’ voor Robin & Aaron. We hebben marshmallows geroosterd en keken terug op de highlights van de afgelopen 4 weken samen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 8 – Gedag en cowboy laarzen
Het was tijd om Kentucky gedag te zeggen, maar niet zonder onze laatste missie te vervullen: Echte cowboy laarzen scoren voor Alieke. We reden wel vier winkels af voor de perfect laarzen maar uiteindelijk zijn we geslaagd!

Afbeelding

Einde
En daarmee kwam onze reis door Kentucky tot een einde. Het was een bijzonder relaxte en fijne reis waar we heel vrij waren om het ras goed vast te leggen met gepassioneerde mensen om ons heen. We hebben enorm genoten van de country lifestyle. We hopen dan ook dat je het zelf kunt voelen wanneer je door het boek bladert of de documentaire bekijkt. Benieuwd naar het resultaat? Neem vooral een kijkje bij mijn vorige topics!

Afbeelding

In de volgende post neem ik jullie mee naar onze zesde reis: Portugal, waar we de uitstervende Sorraia vastleggen. Of volg ons op Instagram voor meer over het project!

Elisa2

Re: De Mountain Pleasure Horse vastleggen in Kentucky (Equine Legacy)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:30

Dat ziet er weer gaaf uit! Dit lijken me hele fijne gebruikerspaarden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:53

Prachtige paarden zijn het!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:57

Prachtig zeg <3

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:05

Altijd een plezier om je foto's te zien. Mooi.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:27

Prachtige foto's en gave reis!
Hebben jullie ook de gangen uitgeprobeerd? :)

Het is triest gesteld met alle mountain horses :(
Het rmh stamboek verwacht een 40% afname van de huidige populatie door ouderdom binnen 10 jaar.

Er is trouwens een mooie documentaire die heet 'the horse that built Kentucky'. Staat op youtube en moeite waard om te bekijken als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van mountain horses in KY.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:36

Wow, wat een schittende foto's en mooie verhalen er omheen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:18

Wat ontzettend mooi vastgelegd. Prachtig! Ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto’s.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:08

Wat een bijzondere verhalen en prachtige foto’s en voor jullie mooie herinneringen, wat een mooie reis.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 13:36

Elisa2 schreef:
Dat ziet er weer gaaf uit! Dit lijken me hele fijne gebruikerspaarden.

Dankjewel! Absoluut, het zijn zulke lieve betrouwbare paarden! Voelde me gelijk thuis in het zadel!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 16:55

Furst schreef:
Prachtige paarden zijn het!

Ik ben zelf heel erg fan van palominos dus was echt heel gaaf om een kudde van 20 gouden paardjes zo bij elkaar te zien! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 14:05

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:28

Ginam schreef:
Prachtige foto's en gave reis!
Hebben jullie ook de gangen uitgeprobeerd? :)

Het is triest gesteld met alle mountain horses :(
Het rmh stamboek verwacht een 40% afname van de huidige populatie door ouderdom binnen 10 jaar.

Er is trouwens een mooie documentaire die heet 'the horse that built Kentucky'. Staat op youtube en moeite waard om te bekijken als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van mountain horses in KY.

Dankjewel! Zeker! We hadden nog niet echt de knopjes om ze in een bepaalde gang te zetten, maar alles was zo wiegend comfortable, was erg leuke ervaring.

En ja klopt, er geen nog veel meer rassen achteruit/verdwijnen dus hopelijk kan dit project er iets aan bijdragen!

Bedankt voor de documentaire aanrader! Tof :D dan ga je onze documentaire vast ook heel gaaf vinden!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:42

Mando schreef:
Wow, wat een schittende foto's en mooie verhalen er omheen.

Dankjewel voor het lezen :D