paardrijvakantie in Lapland, op mijn eentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

paardrijvakantie in Lapland, op mijn eentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:03

hoi allemaal,

Ik kwam vandaag op instagram een ranch in Lapland tegen waar ze het hele jaar door paardrijvakanties organiseren. Ik had echt meteen het gevoel: dit wil ik doen!

Ik wil al langer een paardrijvakantie doen maar stootte altijd op het probleem dat ik niemand ken die het ook zou willen doen. Nu had ik echt het gevoel van: waarom wachten tot ik zo iemand tegenkom, ik kan het eigenlijk ook prima alleen doen.

Het is 3 dagen all in, het is dus enkel transport van en naar de locatie die zelf te regelen is. En het is in groepjes van 6 personen.

Ik woon in België en dacht dat de herfstvakantie (eind oktober begin november) een ideaal moment zou zijn om dit te doen.

Zijn er mensen die al eens zo'n vakantie (alleen) hebben gedaan en die ervaringen willen delen?

Ik heb er mega veel zin in maar wil ook niet te hard van stapel lopen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Waidida op 26-11-25 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Re: paardrijvakantie in Lapland, op mijn eentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:09

Ooit gedaan in België(3 dagen) en Spanje(4 dagen)! Heel gezellig en je leert elkaar gauw genoeg kennen. Niet wachten maar lekker doen dus.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:21

Ik ben een paar jaar geleden met een vriendin bij Horses of Taiga (ze zit ook op Bokt :) ) geweest in Zweden. Niet alleen dus maar we zaten in een gecombineerde groep met 2 Franse meiden. Onwijs leuk gehad met elkaar en nog steeds af en toe contact. Ik zou dus zeker zeggen; ga er voor!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:10

Wellicht kun je bokkers vinden die ook graag mee willen maar er ook tegen aan lopen dat ze alleen moeten ?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:11

Doen!

Ik ben echt van mening dat iedereen een keer in z'n leven alleen op vakantie zou moeten gaan. Vorig jaar ben ik in m'n eentje twee weken naar Amerika gegaan om paard te rijden. Daar droomde ik mijn hele leven al van en ik had eindelijk het geld bij elkaar gespaard. Het geeft zoveel vrijheid en omdat je alleen bent maak je ook heel snel contact. Dus als dit is wat jij wil dan zou ik het zeker doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:44

Ik heb zoiets jaren geleden gedaan met een ruitertrektocht in IJsland en kan het ook alleen maar aanraden! Je leert elkaar snel kennen en hebt toch al een gemene deler met elkaar: liefde voor paarden en buitenritten!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:51

Ik doe dat altijd. Heb al paardgereden in Zuid Afrika, Dominicaanse Republiek, Barbados, Aruba, Cuba, Albanië, Spanje op meerdere plekken, IJsland, Engeland, Egypte, en ben vast nog wel wat plekken vergeten. Meestal privé, want ik vind het niet leuk om in een groep te gaan. Zo in een rijtje, altijd een beginner erbij die heeft gezegd dat ie gevorderd is, allemaal vreemden op je foto's.
Dat gezegd hebbende, als het kostentechnisch meevalt zou ik best met je mee willen hoor. Desnoods inderdaad met een compleet bokt groepje
En qua tips en ervaringen.. ik zeg nooit dat kan rijden, dan krijg ik een lekker braaf paard :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:09

Ik heb het ook gedaan. Ook gewone vakanties, allemaal in mijn eentje. Ik ga mijn leuke dingen niet laten afhangen van het feit of er misschien iemand zo goed is om met mij mee te gaan, of daar tijd voor heeft. Ik wilde dat meer mensen alleen op vakantie zouden gaan, dat zou alleen maar positief zijn (ook voor de faciliteiten, haha)

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:16

Doen.
Voor de periode die je noemt in de OP heb je nog tijd om goed te kijken naar welke locatie bij je past. Maar laat je niet tegenhouden op dat je alleen zou gaan.

Wie weet komt er onverwacht iemand op je pad en zo niet, op de locatie zelf ben je sowieso met gelijkgestemden. Dit kan een hele mooie ervaring worden voor jezelf

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:20

Lijkt me helemaal prima om alleen te doen juist een actievere vakantie zoals dit. Lekker met niemand rekening hoeven houden is ook wat vor te zeggen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:26

Ik ga ook graag alleen weg. Met niemand rekening hoeven houden, geen concessies hoeven doen, heerlijk!

Moet wel bekennen, het is altijd wel even spannend in mijn eentje. Ook als ik met een groep ga. Uiteindelijk valt het allemaal mee en vind je aansluiting.
Met zo'n reis als dit, heb je een gemeenschappelijke deler (de paarden)! Dat is super fijn.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 15:34

Bedankt om jullie ervaringen te delen!

Locatie heb ik al in gedachten, ik heb ook al contact gehad met hun en heb er een heel goed gevoel bij. Ik denk dat ik vooral het transport van en naar de locatie spannend vind (vliegtuig/taxi). Maar het alleen zijn schrikt me niet meer zo af, ook omdat het met groepjes van maximaal zes personen is en het dus wel gewoon een klein gezellig groepje is, voor mij geeft dat ook al veel rust.

Ik denk dat ik het gewoon moet gaan doen! Ik ga meteen al eens bij hun informeren wanneer er plek zou zijn.

Dan is het nog kiezen wanneer je gaat, in de zomer ziet het er erg mooi uit maar ik heb ook wel het idee dat als je naar Lapland gaat, dat je het wel met sneeuw moet zien. Dan zijn het enkel stapritten door de sneeuw, in de zomer doen ze alle gangen.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:43

Fijn dat je bij de locatie al een goed gevoel hebt, dat is in elk geval een goed begin.

Wat betreft de reis zou je hun ook kunnen vragen wat goed werkt, zij hebben er immers ervaring mee. Met welke luchthaven je moet aanhouden of of je eventueel een stuk met het OV kan doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:39

Waidida schreef:

Locatie heb ik al in gedachten, ik heb ook al contact gehad met hun en heb er een heel goed gevoel bij. Ik denk dat ik vooral het transport van en naar de locatie spannend vind (vliegtuig/taxi). Maar het alleen zijn schrikt me niet meer zo af, ook omdat het met groepjes van maximaal zes personen is en het dus wel gewoon een klein gezellig groepje is, voor mij geeft dat ook al veel rust.

Ik denk dat ik het gewoon moet gaan doen! Ik ga meteen al eens bij hun informeren wanneer er plek zou zijn.

Dan is het nog kiezen wanneer je gaat, in de zomer ziet het er erg mooi uit maar ik heb ook wel het idee dat als je naar Lapland gaat, dat je het wel met sneeuw moet zien. Dan zijn het enkel stapritten door de sneeuw, in de zomer doen ze alle gangen.

In dat geval zou ik NIET eind oktober/ begin november gaan.

Dit jaar is de sneeuw uitzonderlijk vroeg, met half november, maar wil je sneeuw garantie, dan kan je beter januari tot maart gaan.

Oktober begin november is precies het overgang seizoen, tussen het mooie groene zomerse Lapland en het besneeuwde Lapland in. Hetzelfde geld voor april-juni, weinig/ geen sneeuw, maar óók niet het mooie groene van de zomer én kans op niet al te fatsoenlijk weer. (Regen, koud)

Ik ga komend jaar in Januari in mn eentje met de trein naar Lapland. Niet om paard te rijden, maar wil wel iets met huskies/ reindeer gaan doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:42

In ardennen alleen gegaan was in ee. Groep met moeder en dochter en nog 2 paren. Prima aansluiting altijd wat te kletsen. Gedeelte hobby paarden brengt het gesprek zo op gang.

En ook lunch en avond eten genoeg te kletsen. Heb je er geen zin in kan je je eigen ding altijd doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:11

Het kan in Lapland echt gruwelijk koud zijn, tot zelfs -50 graden Celsius (al is dat gelukkig wel zeldzaam). Je kunt via de wegcamera's (kelikamerat Lappi) op allerlei locaties in Finland zowel de temperatuur (Lämpötila) als de hoeveelheid sneeuw zien.

https://www.kelikamerat.info/kelikamera ... Peltovuoma

Voor andere stukken van Lapland (Noorwegen, Zweden) bestaan vast ook dit soort camera's. Het wordt in Lapland tot half januari ook niet meer licht overdag.

In de zomer en herfst heb je enorme aantallen steekmuggen.

Ondanks al die dingen is Finland prachtig. Informeer vooral goed voor je een vakantieperiode kiest en kijk echt ook naar het weer. Hevige kou en sneeuwstormen maken rijden denk ik behoorlijk moeilijk.

Het lijkt me trouwens wel ontzettend leuk om te doen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:46

Hup, gewoon gaan. Ik ging als 18 jarige voor 3 maanden naar 'ranch' in Canada, alleen. Dus dan kan jij ook heel goed 3 dagen alleen naar Lapland.

Een vlucht en taxi gaat natuurlijk helemaal goed komen. Je kan toch gewoon iemand aanspreken en vragen of je goed zit? Mijn ervaring is dat mensen graag helpen. Daarnaast heb je tegenwoordig zoveel apps die overal mee helpen, dat kan bijna niet mis gaan. En al gaat het wel mis, so what? Lost zich wel weer op hoor :) Je bent wellicht wat tijd en geld kwijt, maar wel een verhaal en avontuur rijker.

Lapland is zoveel meer dan sneeuw alleen. Winter in lapland is fantastisch, maar heeft ook zijn beperkingen vanwege de mogelijke ekstreme temperaturen. Ik zou voor eind september/begin oktober gaan. De muggen zijn dan weg, prachtige kleuren in de bomen (Ruska), hopelijk al wat nachtvorst en het noorderlicht is dan ook al te zien (als je geluk hebt).

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:11

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Waidida schreef:

Mijn tip is om vooraf goed uit te zoeken wat de "route" is. Dus je vlucht op tijd boeken, misschien een taxi alvast regelen of ander vervoer. Wellicht kunnen die mensen van de organisatie iets voor je betekenen in het vervoer van luchthaven naar de locatie.

Zelf ben ik altijd goed op tijd op het vliegveld. Misschien te vroeg naar de mening van sommige haha.
Doe wat jou rust geeft!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:36

De mensen van de ranch zijn echt super behulpzaam, ze gaan me laten weten als ze meer zicht hebben op concrete datums en kostprijzen (nu zijn de zomerritten 500 voor drie dagen, winter zou iets duurder zijn)

Maar ze hebben gezegd dat ze me tegen een meerprijs gerust het transport van en naar de ranch willen voorzien. Dat lijkt me dus al erg fijn! Ik zag alleen dat vluchten naar Rovaniemi niet erg frequent zijn dus daar moet ik even naar zoeken.

En dan nog beslissen wanneer ik wil gaan (en wanneer het kan natuurlijk), eigenlijk wil ik gewoon zowel in de zomer als in maart gaan :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Waidida schreef:
De mensen van de ranch zijn echt super behulpzaam, ze gaan me laten weten als ze meer zicht hebben op concrete datums en kostprijzen (nu zijn de zomerritten 500 voor drie dagen, winter zou iets duurder zijn)

Maar ze hebben gezegd dat ze me tegen een meerprijs gerust het transport van en naar de ranch willen voorzien. Dat lijkt me dus al erg fijn! Ik zag alleen dat vluchten naar Rovaniemi niet erg frequent zijn dus daar moet ik even naar zoeken.

En dan nog beslissen wanneer ik wil gaan (en wanneer het kan natuurlijk), eigenlijk wil ik gewoon zowel in de zomer als in maart gaan :')

Mocht je niet uit vluchten komen, Rovaniemi is ook goed bereikbaar met de trein. Snelste route is Amsterdam-Hamburg-Kopenhagen-Stockholm, Stockholm-Helsinki met de ferry en dan Helsinki Rovaniemi met de nachttrein..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Ik ben enkele jaren terug alleen op paardrijvakantie in IJsland geweest. De reis en het hotel voor de eerste en laatste nacht zelf geregeld, de rest was in groep en van a tot z georganiseerd. Er waren in onze groep twee mensen die elkaar kenden, de rest was er alleen. Is echt prima te doen!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Ik ben ook op verschillende paardrijvakanties geweest en juist die vakanties kan je prima alleen doen. (Al ben ik ook wel regelmatig met een vriendin geweest). Je komt er met een doel, over het algemeen zit/ben je de hele dag op/met het paard, en ‘s avonds ben je lekker moe en soezig en ga je op tijd slapen. Mocht je met iemand klikken, helemaal leuk, en anders niet :D

Afbeelding

Dit waren trouwens wel de georganiseerde reizen voor gevorderden, geen toeristen die dan bij een stal aan komen lopen voor een dagritje.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

Briljant: de foto met zebra tussen de paardenoren staat in uitgelicht, maar wel met deze topictitel.

Ik was serieus in de war, hoezo zebra' s in Lapland? :')

Wel hele gave suggesties hier, wow!