Een jaar met verdriet maar ook heel veel paarden plezier.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hingarden

Een jaar met verdriet maar ook heel veel paarden plezier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:46

Graag wil ik jullie meenemen op een foto collage van het afgelopen jaar.

We hebben weer een heerlijk paarden jaar gehad met heel veel mooie momenten.
Helaas ook een paard verloren afgelopen jaar, maar ook dat hoort erbij als je met paarden werkt.

We beginnen in januari.
Plots was er sneeuw, heel veel sneeuw. In 2 dagen tijd hadden we plots 1 meter sneeuw.
Zelfs de sneeuwploegen op de weg hadden moeite tijdens het sneeuw ruimen en kwamen zelf vast te zitten. Er was dat weekend een enorme verkeerschaos, maar onze paarden vonden het geweldig.
Afbeelding

Dit was dan ook meteen alle sneeuw die we kregen in die winter en vanaf februari was alle sneeuw alweer verdwenen.
Dit betekende dan ook dat we al vroeg buitenritten konden maken.
En leuke activiteiten met de kinderen konden doen.
Afbeelding

Eind maart kwam de hengst Midtgardts Storm naar ons toe. De bedoeling was dat hij onze Dølehest Borka zou dekken. Maar helaas pakte dit anders uit dan gepland. Omdat ze een cyste op haar eierstok had die er moeilijk af wilde is er van een dekking helaas niets meer gekomen.
Maar wat hebben wij een plezier gehad van deze hengst. Het was echt onze mascotte, zo verschrikkelijk lief.
Afbeelding

In mei reden we voor het eerst een bruidspaar. De bedoeling was dat we dit met onze merrie Lizzy zouden doen, maar aangezien zij in juni uitgerekend was. Leek het ons beter om met Runegård te gaan.
Maar Runegård heeft met zijn 5 jaar wel iets minder levenservaring. En je wilt natuurlijk niet dat er iets mis gaat op zo een dag.
Maar jeetje wat waren wij trots op hem, hij deed het echt super braaf.
Afbeelding

In Juni werd het veulen van Lizzy geboren, een hengstveulen genaamd Hrimtur.
Afbeelding

In juli genoten we van alle buitenritten en trektochten.
Afbeelding

Afbeelding

In augustus beleefde wij een nachtmerrie. Ik zou een heel eigen topic kunnen beginnen over het voorval, maar ik hou het maar even bij de beknopte versie.
Wij werden gebeld door de meneer die op onze jonge paarden past die in de bergen lopen.
Er was er 1 zoek. Dit was op maandagavond, hij had nog gezocht maar omdat het donker werd kon hij niet meer verder zoeken. Op dinsdagochtend werd de zoektocht voortgezet.
En wonder boven wonder werd Emma Emmeline gevonden.
In een rotsspleet.
Afbeelding

De brandweer kwam er aan te pas om haar te bevrijden, het was groot nieuws voor de plaatselijke krant en nieuws uitzendingen op tv. Het was een wonder dat ze nog leefde. Ze heeft minimaal 16 uur vast gezeten in die bergspleet.
Vele dierenartsen bezoeken verder, hebben wij helaas na twee weken na het ongeval alsnog afscheid moeten nemen van Emma Emmeline. Haar achterhoef kwam los van haar been en er zou een spontane amputatie van de hoef komen. Omdat haar koot helemaal koud was namen dierenartsen aan dat er geen doorbloeding meer in haar onder voet was. Waardoor de hoef spontaan geamputeerd werd door het lichaam.
Nog steeds doet het heel veel pijn als ik aan deze periode terug denk. Emma Emmeline was een heel erg lief en vriendelijk dier. Helaas mocht zij maar 2 jaar worden.
Afbeelding

Het leven ging door en gelukkig kwamen er in september nog een aantal leuke buitenritten zodat ik mij daar op kon focussen en zo het verdriet een beetje aan de kant kon zetten.
Afbeelding

Afbeelding

En oktober kwam.
Afbeelding

In november vond er een paarden wissel plaats. Ik ben niet zo een ruinen mens, ik ben meer van de merries. En zo kwam het dat 1 van onze ruinen Ralph en ons hengstenveulen Hrimtur vertrokken naar Nederland.
Maar aangezien het paardentransport bedrijf toch van Nederland naar Noorwegen moest komen om de paarden op te halen. Namen zij twee merrie veulens voor ons mee naar Noorwegen.
Super blij zijn wij met deze twee dames.
Meet Wjelle (rode halster) en Witsa (blauwe halster)
Afbeelding

Inmiddels zijn we nu in half november aangekomen. De eerste sneeuw is alweer gevallen en we gaan zien wat deze winter voor ons in petto heeft.
Wij genieten er in ieder geval van, met mooie plaatjes en heerlijk skien achter de paarden aan.
Afbeelding

Afbeelding

Imre

Re: Een jaar met verdriet maar ook heel veel paarden plezier.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Wat wonen jullie op een waanzinnig mooie plek! <3 En wat een verhaal rondom Emma Emmeline. Erg verdrietig dat het zo is afgelopen. :(:)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Wat een prachtig overzicht maar jeetje, wat een verschrikkelijk naar ongeluk zeg. Hoe dat heeft kunnen gebeuren blijft gissen maar het lijkt wel alsof ze op de kop ligt?
Hopelijk wordt 2026 een jaar zonder ongelukken <3 (en oh wat ben ik jaloers op de sneeuw!)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

Bovenal een heel mooi jaar. Wel een vreselijk verlies wat jullie te verduren hebben gekregen.
Mooie oplossing om de heren te verkopen en er weer een paar jonge dames voor terug te kopen.
Op naar een mooie toekomst!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:31

Prachtige foto's!
Heel verdrietig dat jullie Emma Emmeline zo hebben moeten verliezen. Wel prachtig hoe ze daar in de bergen kunnen lopen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:42

Prachtig jaar verslag en prachtige foto's. En de sneeuw <3

Wat een ontzettend naar ongeluk is dat toch geweest, nogmaals heel veel sterkte met het verlies van jullie Emma Emmeline :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

Wat prachtig daar! En wat een ontzettend naar ongeluk met helaas ook nog een heel akelige afloop.

Veel sterkte daarmee, en veel geluk met de rest!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Wat jaar en wat een ontzettend rottig ongeluk.
Jullie hebben er alles aan gedaan om haar er bovenop te krijgen.
Maar wat ook een heleboel prachtige momenten en die sneeuw in januari! :wow:
Ik wens jullie alvast een heel fijn 2026 met mooie belevenissen en veel geluk.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:49

Ja we zullen er waarschijnlijk nooit achter komen wat er zich heeft afgespeeld op die berg met Emma Emmeline.
En natuurlijk zijn wij op de hoogte dat dit soort dingen kunnen gebeuren als ze op de berg staan.
Maar de vrijheid die ze daar hebben wil je ze toch ook niet ontnemen.

Gelukkig hebben we ook echt heel erg mogen genieten van de natuur, de ritten , de ruiters en onze paarden.
En dat maakt heel veel goed.
En durf ik oprecht te zeggen dat we een mooi jaar hebben gehad maar wel met een financiële strop wat betreft dierenarts kosten.
Maar ook dat hoort erbij als je met paarden werkt

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:29

Wat een jaar! Wat een afschuwelijk ongeluk, wat moet dat moeilijk geweest zijn.

Het is wel echt prachtig bij jullie, heel bijzonder om te zien. Fijn dat jullie ook zo veel moois hebben om op terug (en naar uit) te kijken :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:42

Echt een naar ongeluk! Arm dier. :-(

De rest ziet er wel super uit, wat is het mooi daar!