Paarden op pensioen - Een kapitein zonder schip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Paarden op pensioen - Een kapitein zonder schip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:17

Het is weer even een paar jaar geleden dat ik hier boven ben komen drijven, maar ik dacht... ja, waar anders om hierover te praten dan op bokt, waar het net gaat over dat paardenleven en hoe we er dagelijks mee omgaan? Mijn twee pluisbollen zijn op pensioen, en daar gaat de droom van trektochten en avontuur.

De titel zegt in feite al genoeg, maar om het ook een beetje van me af te schrijven geef ik wat context.
Mijn haflingermerrie van ondertussen 21 jaar is al 12 jaar in mijn leven. Mooie nummers, zo naast elkaar. Mijn kleine shet die diende als haar gezelschap is ondertussen 22.

Waar mijn shet heel dapper is en een echte knuffelpony zonder gebreken, kan hij niet heel lang onderweg zijn zonder wat last te krijgen van zijn rechtervoorbeentje (aangeboren afwijking, denkt de DA). Volgens de dierenarts gelukkig pijnloos, en dat zie je aan hem. Hij heeft wel een héél nauwe luchtpijp, waardoor hij ook snel hijgt en proest. Naast kunstjes en knuffelen mag hij dus zijn rustige leventje leven. :(:)
Mijn merrie, daarentegen, heeft al veel problemen gehad. Eindelijk, na zes jaar dierenartsen, heb ik het gehad. Ze is niet meer ziek, ze heeft geen pijn meer en gaat heel erg gelukkig mee op korte wandelingen (1-2u max), doet geen dressuur meer want die bochten zijn te nauw voor haar, maar ze is blij. Na een leverbiopsie, een ontsteking op de lever, 41 graden koorts, koliek, hoefbevangenheid, dunne zolen, ingevallen flanken, RAO, maagzweren, ze is er bovenop gekomen. En ja, toen begonnen we weer met opbouwen. Heel rustig, heel gestaag.
En toen kreeg ze plots heel dikke knobbels aan haar knieën.
Het is, wat zowel de dierenartsen in de kliniek en die thuis zeiden - symmetrische, vreemde botgroei. Net op een locatie waar het haar kan tegenwerken. Het kan gewoon artrose zijn, het kan iets anders zijn, maar het is ongeneeslijk. Voor ik haar ergste knie liet inspuiten kwam ze amper recht. Nu is ze gezond, gelukkig, en heeft ze duidelijk geen pijn. Enkel na meer dan 2u (rustig) rijden begint ze duidelijk last te hebben.

Voor deze hele heisa begon deed ik enthousiast trektochten met mijn merrie. Ik leefde voor het buitenleven, ik was altijd op mijn weide te vinden, altijd tussen de paarden. Voor ik een smartphone had ging ik naar buiten met papieren kaarten om dan 5 à 6 uur te gaan verdwalen in de velden. Om gezond op te bouwen tijdens vrije momenten ging ik zelfs onderweg met een hoofdlamp en goede moed. Regen, zon, wind, koude, het deed ons allemaal niets. De droom was om eventueel later endurance te gaan doen, zo fit was ze. Maar die droom werd door mijn gebrek aan competitiviteit tussen de paarden snel omgedraaid naar "kamperen met de paarden". Echt, ik heb van niets zo genoten als van mijn trektochten met haar, ook al waren ze soms kort of vielen ze letterlijk in het water. We zagen Duitsland, Vlaanderen, de Ardennen en Nederland. Ze is zo'n verschrikkelijk dapper, gelukkig paard. Ik ben zo blij dat ze er nog is, en dat ze dat allemaal gewoon doorstaan heeft.

Maar ze is zo sterk, en ze is hier nog.
En dan sta je daar met dat gevoel; opluchting, blijdschap. Maar het is als een schip hebben dat aan wal ligt en daar nooit meer uit kan. Ze is prachtig, ze is helemaal opgeknapt, maar ze kan niet meer naar zee. Niet om extra melodramatisch uit de hoek te komen, maar als je dan je vrienden, al die andere kapiteins op hun boot ziet stappen en ziet vertrekken uit de haven? Ja. Dat is wel teleurstellend. Het punt is dat niemand daar iets aan kan doen. Het was niet haar schuld, het was niet mijn schuld. Het was niet de schuld van professionals. Het is gewoon wat het is, dus je zet je neer op de steiger en je kijkt naar de andere schepen. En soms stop je met kijken, want zelfs het kijken doet teveel pijn.

Ik weet dat sommige mensen het absoluut erger hebben. Die hebben hun paarden moeten laten gaan, verkopen, hebben moeten wachten tot hun 45ste tot ze hun eerste eigen paard konden aanschaffen. Ik snap het, en ik ben heel geprivilegieerd in dat aspect. En toch is het lastig. Ik verwachtte altijd dat ik me beter ging voelen door mijn dagen extra te vullen, door een drukke job uit te oefenen, door andere hobby's te zoeken. Maar niets werkt. -O-

Hoe hebben jullie dat gedaan, als je je dromen opzij moet zetten en iets anders moet gaan zoeken?

Wintu

Re: Paarden op pensioen - Een kapitein zonder schip

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:28

Om in je metafoor te blijven.. mijn wederhelft is kapitein en het schip uit zien varen is niet altijd fijn en komt niet altijd uit en is soms ronduit pijnlijk. Maar het sleutelwoord is relativeren, soms zijn de zaken nu eenmaal zo en het alternatief is niet altijd beter. Dus kin in de lucht, accepteren en weer verder.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:51

Waarschijnlijk heb je vrij weinig aan mijn verhaal :') Behalve dat ik je gevoel van "naar andere schepen kijken en soms zelfs wegkijken ivm teveel pijn" wel heel erg herken.
Hier heb ik dat met momenten het afgelopen jaar ook heel erg gevoeld met mijn jonkie, maar vanwege een blessure. Wel 1 waarbij volledig herstel zonder beperkingen verwacht werd dus in die zin had ik wel "een stip aan de horizon". Maar ik vond het soms ook heel moeilijk om vriendinnen allemaal leuke dingen te zien doen en doelen te behalen, terwijl die van mij op stalrust stond en misschien net een rondje mocht stappen. Alle plannen voor dit (en deels komend) jaar het raam uit. Ik hield me soms ook echt wel wat meer afzijdig dan ik anders misschien gedaan zou hebben. En ergens vond ik dat ook heel lastig, want ik gun ze al die dingen natuurlijk wel heel erg en ben ergens ook gewoon superblij voor ze bij leuke dingen/mijlpijlen.

Ondanks dat we niks konden, probeerde ik wel iig 2-3x per week naar de kliniek te gaan. Meer dan poetsen konden we niet en qua reistijd was ik ook wel meer tijd kwijt dan toen ze nog op stal stond. Dus kon me daarmee toch desondanks vaak nog wel een aantal uur vermaken. Heb zelf in die periode ook een paar maanden in de lappenmand gezeten en was niet mobiel, dus toen was het vooral Netflix etc :') Maar op momenten dat ik wel mobiel was liep ik daarnaast ook veel zelf in het bos. Toch even buiten zijn en mn hoofd leegmaken.

Maar nogmaals, ik had wel een stip aan de horizon (ookal voelde dat ook lang niet altijd zo :') ). Ik denk ook dat het heel normaal is dat je een nieuw ritme moet zoeken en toch een bepaalde vorm van rouw hebt te verwerken. Probeer te genieten van wat jullie nog wel samen kunnen maar probeer ook te accepteren dat sommige dagen ook gewoon even poedersuiker zullen, en mogen, zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:49

Kijken naar wat WEL kan, wellicht kun jij voor iemand een paardje gaan bijrijden waarmee je deze dingen wel kunt.

Wellicht kun je nog wandelingen aan de hand maken met je pensioen paarden. Denken in mogelijkheden, en niet in wat niet meer kan. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Elisa2 schreef:
Kijken naar wat WEL kan, wellicht kun jij voor iemand een paardje gaan bijrijden waarmee je deze dingen wel kunt.

Wellicht kun je nog wandelingen aan de hand maken met je pensioen paarden. Denken in mogelijkheden, en niet in wat niet meer kan. :)

:j

vind het drama gehalte eigenlijk best hoog in je bericht.
je schrijft tussen neus en lippen door dat je weet dat er mensen zijn die hun paard af hebben moeten geven oid.
Dus geniet nu het nog kan, want ook dat komt aan de beurt.

Je hebt het over uren op pad.
Ja dat dit niet meer kan is op den duur te verwachten.
Maar gaat een half uur ook niet meer?
Of langer met wat grazen onderweg?

Klinkt nu meer als iemand die zijn top sport paard niet meer het 160 rond krijgt en nu is het dier niet meer goed genoeg want de OS is niet gehaald.

Laat ze genieten van het pensioen, ga lekker knuffelen, kleine uitjes maken en ben dankbaar.

En wil je zelf toch meer, dan is het niet anders als bij de sport ruiter, koop er een paard bij waarmee het kan of kijk of je er eens van een anderkunt gaan rijden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:19

Dank voor de lieve berichtjes! :) Dat helpt zeker om het wat te relativeren.

@DuoPenotti, dat mag toch? Iedereen mag iets net wat dieper of oppervlakkiger voelen dan een ander, is helemaal niets mis mee :(:) Ik ben meer dan dankbaar dat ik ze nog heb, maar mag me zeker ook rot voelen voor het ongeluk dat ze heeft gehad.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Je bent jaren gewend om in een bepaald patroon met je paard actief te zijn, en dat kan niet meer. Dat vraagt om aanpassing en daar mag je je rot om voelen. Het is zo'n levensstijl en je hebt veel samen meegemaakt. Er gaat niks boven het gevoel dat je uren weg bent van huis samen met je paard.

Ik voel hetzelfde een beetje, ik ging zonder angst uren weg met mijn topfitte merrie.
Na een verhuizing kwam er veel spanning, we moesten nog eens verhuizen en na een tijdje konden we eindelijk weer op pad. Maar ik durfde niet meer zo goed uren weg te zijn omdat ze een paar keer losgebroken was met wandelen.

Nu heeft ze sinds dit jaar IBD, is inmiddels 18 en na een stressvolle rit heeft ze weer wat buikkramp.
Veel van wat we 'vroeger' deden moeten we nu laten gaan. Ik durf geen lange ritten meer te maken, moet omkeren bij spanning op buitenrit en heb dik een half haar moeten aanzien hoe ze koliekaanval op koliekaanval kreeg.
Dan neem je afscheid van de grote avonturen, maar ga je kijken naar de kleine dingen die je nog kan doen samen. En proberen daar bij stil te staan en er van te genieten dat ze er nog is en zich goed voelt.

Het helpt mij om oude filmpjes en foto's te kijken van onze avonturen, dan voel ik die vrijheid weer eventjes en ben ik trots op mijn kleine monster :)

En voor ons voelt dit misschien inderdaad als een OS paard die niet meer mee kan ;) en mag je daar best even om 'rouwen'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Natuurlijk mag je daar rot over voelen.

Maar ik mis in het stuk het relativeren.
Ze is 21, heeft al heel wat gehad.
Dus je ziet dan dan toch ook aankomen?

Maar ik denk dat ik dan wat nuchterder in het leven sta of wat het ook is.
Of kijk sneller naar wat nog kan dan hangen in het verleden naar wat ooit geweest is. En geniet van de herinneringen.
Dát is wat ik je mee wilde geven :j

En wil je sterkte wensen :knuffel:

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:13

@macs, ach dat is zo jammer voor je :( Ongeacht de reden is altijd even tegen de muur lopen als voorgaande avonturen niet meer kunnen, dat is het rotste. Het klopt dat dat nu eenmaal is hoe het voelt, al ben ik meer dan blij dat ze nog leven, natuurlijk. Ik heb menig vrienden hun paard hebben moeten zien afgeven omdat het te laat was, en dat wens ik niemand toe. Maar ik geef je gelijk met de filmpjes, dat ga ik proberen!

@duopenotti, dat is lief! :+: Soms is het allemaal gewoon even rot, en dan moeten we erdoor.

Dat is natuurlijk wel het lastige, want ja, het is heel erg stom om je paard snel te moeten afgeven, maar na jaren medisch op de sukkel te zijn met ze voelt dat ook anders. Dan is het 'wat doet meer pijn, je paard actief zien aftakelen en ertegen vechten of de snelle dood?' en dat kan je denk ik gewoon niet met elkaar vergelijken. Zeker niet als elke keer ze genezen ze weer iets anders krijgen :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Ik verplaats deze naar PP omdat het op MWS niet helemaal past.