3 jarige röntgen keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CD6400

3 jarige röntgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:04

Hoi allemaal,

Mijn eigen gefokte veulen wordt binnenkort 3 jaar.
Ze is thuis geboren en opgegroeid en wordt straks beleerd. Nu zit ik in twijfel om haar voor het beleren, röntgen te keuren (benen, hals en rug). Gewoon puur voor mijn eigen gemoedsrust. Maar wat is ‘normaal’, laten de meeste hun paard röntgenkeuren voor het beleren?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:06

De meeste mensen doen het wel. Ik zelf doe het nooit. Wel laat ik altijd eerst de tandarts en fysio/osteo komen. Dit altijd op de kliniek. Mochten die wel röntgen (van een bepaald onderdeel) aanraden doe ik het wel. Maar dat is nog nooit voorgekomen

Cioccolato

Re: 3 jarige röntgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Dan weet je of er trauma is geweest, zwellingen oid. Dan zou ik foto's maken.

Voordeel van foto's maken is dat je weet wat je hebt. Is je paard volledig gezond? Dan bokt die omdat die het zadel spannend vind. Weet je niks van foto's kan het ook van pijn uit de rug komen.

Even kort gezegd. Snap je?

Hier voornamelijk voor het verkopen erna. In een gezonde paard investeer je tijd, in een ongezond paard ben je die tijd ook nodig maar kan het financieel niet uit. Afhangend van bemerking.
Als het financiële plaatje niet mee speelt is dat dus ook een afweging

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Hier heb ik het wel gedaan. Om te weten waar ik mee begon maar ook om evt. vergelijkingsmateriaal te hebben voor later. Stel ze krijgt last van de rug en ze zien iets op de foto's, is dat vergelijkbaar met eerder (en dus wrs klinisch niet relevant), of is er tov eerdere foto's een verandering te zien waardoor dat mogelijk de oorzaak van de pijn kan zijn? Om maar even iets te noemen.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Ik heb afgelopen jaren mijn eigen paarden gefokt. Voor ik ze zadelmak laat maken gaan ze allemaal op de foto, rug benen en hals. Naar de osteopaat en tandarts.

Zo weet ik hoe mijn merrie fokt, of ik gezonde paarden heb. Of er later iets naar boven komt wat er nooit heeft gezeten. En ze zo goed mogelijk ervaring mee te geven voor ze een zadel, bit etc erin krijgen.

Buiten dat je er waarschijnlijk veel geld in gaat stoppen kan het ook zijn dat er iets zit wat niet goed is en dan wil je dat een paard ook niet aandoen of er in igg een goede beslissing over maken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Eerst foto's voor je alle tijd en kosten kwijt bent is wel zo handig voor je gaat beleren.

Vooral als je wil verkopen in de toekomst. Weet je al dat ze nu in elk geval al goed zijn. Kan altijd iets veranderen.

Plus er kan ook medische iets niet fijn zijn voor de paard zelf

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Zou altijd keuren.
Chipjes kunnen op een plek zitten waar ze kreupelheden kunnen veroorzaken. Bij tijdig verwijderen kan je verdere problemen voorkomen.

Ook weet je dat als je over n jaar of 8 wel zou willen verkopen dat je in elk geval met een gezond paard bent begonnen. Of je hebt vergelijkingsmateriaal. Als het paard nu een bemerking heeft en die is in al die jaren stabiel gebleven bijvoorbeeld. Ik zie dus alleen maar voordelen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb mijn jonge paard (nu 1,5) voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. Hij komt dagelijks in de hand en wordt dus veel gezien. Geen gekke zwellingen of andere aanwijzingen dat er ergens iets niet goed zit. Ik heb voor nu bedacht dat ik hem t.z.t. alleen op de OCD-gevoelige gewrichten op de foto laat zetten (kogel, knie, sprong). Daar is veelal iets aan te doen en vind ik de investering van een operatie wel waard.

De rest wil ik eigenlijk niet weten O:) Matig straalbeen, aanleg voor hoefkatrolontsteking of kissing spines? Allemaal heel zuur, maar daar ga ik preventief niets aan kunnen doen. Behalve mezelf gek maken dat er in de toekomst mogelijk iets mee gaat zijn. Ik rijd, voer en houd mijn paarden met verstand en als er in het klinische beeld iets verandert, dan ga ik daar naar handelen. Ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

CD6400 schreef:
Hoi allemaal,

Mijn eigen gefokte veulen wordt binnenkort 3 jaar.
Ze is thuis geboren en opgegroeid en wordt straks beleerd. Nu zit ik in twijfel om haar voor het beleren, röntgen te keuren (benen, hals en rug). Gewoon puur voor mijn eigen gemoedsrust. Maar wat is ‘normaal’, laten de meeste hun paard röntgenkeuren voor het beleren?

Ja zeker doen. Evt chips of ocd kin je dan ook laten verwijderen voor je begint met beleren.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

Ik heb het niet gedaan.
Er zijn massa’s paarden die hun hele leven met een chip of ks lopen en er geen last van hebben.
Zelfs de commerciële wereld argumenteert dat er veel te veel belang wordt gehecht aan de foto's.
Als je binnen x jaar toch zou moeten verkopen, moet je het toch weer afwachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:21

Hier voor het eerst eentje letterlijk van kop tot teen op de foto gezet omdat hij ineens bokte. Eigen fok, merrie heeft nooit vermoeden van medische problemen gegeven in tegendeel en grootmoeder hetzelfde. Hengst(en) waren ook ggk dus die waren ook op de foto geweest maar toch…

Ik ging twijfelen en wilde het zeker weten dus volledig op de foto gezet. Gelukkig kwam hij daar glansrijk door. Dat was een geruststelling dat het iig niets in de rug of hals was.
Hij is ook wat grenzen aan het af tasten en hengst aan het worden maar ik wilde zeker zijn dat het idd aftasten was. Niet dat ik door bleef drammen terwijl hij bv in de rug of hals met iets zat.

Het gedrag is inmiddels ook drastisch verminderd.

Ik heb het dus voor mezelf gedaan want deze gaat ook nergens naar toe.

Ik heb het tot hem nooit gedaan omdat ik nooit reden had. Hij sloeg plots om en dat maakte mij onzeker in de zin van ‘scheelt er toch wat?’ En of je nu niet meteen ‘kom op kerel gedraag je!’ Bromt omdat je denkt ‘is het pijn?’ Of omdat je onzeker bent voelt voor je paard hetzelfde. :+ dus die ‘wat als?’ Aarzeling bevestigde hem in zijn gedrag. Zodra die bij mij weg was, was het gedrag ook snel klaar. :)

Maar eerlijk? Ik ga met Koend mee… tenzij je een reden hebt om te twijfelen en je zeker wil zijn…. Weinig paarden zijn 100% zuiver en dat chipje wat je potentieel gaat vinden heeft ie waarschijnlijk nooit last van maar jij gaat er misschien wel over piekeren…

Als het paard gewoon normaal gedrag voor zijn/haar karakter vertoont, goed beweegt… dan gaan ze hier niet op foto.

Paarden kunnen hun eigen foto’s gelukkig niet zien maar mensen bv worden eerder slechter van foto’s omdat ze dan ineens bang zijn van iets dat te zien is dat er wellicht al hun hele leven zat… ik kan me voorstellen dat je die ‘angst’ ook kan projecteren op je paard door dat je meer belang hecht aan wat te zien is dan eigenlijk nodig is waardoor je steeds ‘terug’ houdt.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:33

Er zijn veel dingen waar je achteraf van kan denken had ik het maar geweten. Voor je eigen gebruiksdoel hoeven het geen schone foto's te zijn . Maar ik zelf vind het prettig mocht je ergens tegenaan lopen je ook gericht kunt handelen. Je weet tenslotte wat je uitgangspunt is. Die van mij is dus wel helemaal op de foto geweest ondanks geen verkoop plannen.

En wat betreft wat jij zegt koend, foto's maken voor verkoop of eigen gebruik is toch heel ander uitgangspunt? Koop je het risico of heb je het risico. Logisch dat dat toch verschillend perspectief geeft op een uitslag.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:13

Ja ik zou het doen, alleen al om een nulmeting te hebben.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:40

je kan ook een ocd screening doen, is veeeeel goedkoper. Ik doe iedergeval altijd of ocd screening of volledige keuring. Dan weet je wat je in handen hebt en wat je kan verwachten, en kan je eventuele problemen vooraf oplossen.
Ik doe het onderzoek altijd tussen de 1 en 1,5 jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:50

Ja ik deed het ook altijd. Ik wil weten of ik met een gezond paard aan de slag ga of niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

shirleyp schreef:
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb mijn jonge paard (nu 1,5) voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. Hij komt dagelijks in de hand en wordt dus veel gezien. Geen gekke zwellingen of andere aanwijzingen dat er ergens iets niet goed zit. Ik heb voor nu bedacht dat ik hem t.z.t. alleen op de OCD-gevoelige gewrichten op de foto laat zetten (kogel, knie, sprong). Daar is veelal iets aan te doen en vind ik de investering van een operatie wel waard.

De rest wil ik eigenlijk niet weten O:) Matig straalbeen, aanleg voor hoefkatrolontsteking of kissing spines? Allemaal heel zuur, maar daar ga ik preventief niets aan kunnen doen. Behalve mezelf gek maken dat er in de toekomst mogelijk iets mee gaat zijn. Ik rijd, voer en houd mijn paarden met verstand en als er in het klinische beeld iets verandert, dan ga ik daar naar handelen. Ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Als je aan ocd screenen begint neem dan vooral wél ks rug foto's.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Blacky94 schreef:
Hier heb ik het wel gedaan. Om te weten waar ik mee begon maar ook om evt. vergelijkingsmateriaal te hebben voor later. Stel ze krijgt last van de rug en ze zien iets op de foto's, is dat vergelijkbaar met eerder (en dus wrs klinisch niet relevant), of is er tov eerdere foto's een verandering te zien waardoor dat mogelijk de oorzaak van de pijn kan zijn? Om maar even iets te noemen.

Zo zou ik er ook inzitten. Als er geen klachten zijn met name om het vergelijkingsmateriaal stukje.

Al valt er zeker ook wat te zeggen voor wat Shirley zegt: als je er toch niets aan kunt doen......

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:10

sanne1221 schreef:

Precies, voor een paard voor de eventuele verkoop zou ik het willen. Zodat je bij een verkoops keuring niet voor verrassingen komt te staan.

Maar ook als ik het paard zelf zou houden. Als er later een keer iets uit een onderzoek zou komen weet je ook hoe het als onbelaste 3 jarige was. Soms zit er iets en is het al jaren stabiel etc.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

Ik zet ze ook vlak voor de 3 worden op de foto om te weten of ik er serieus geld en tijd in kan gaan steken. Gelukkig op 1 na altijd goede foto's gehad. Diegene die echt stuk stuk is op de foto gaat alleen weg met de rendac bij mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

koend schreef:
Ik heb het niet gedaan.
Er zijn massa’s paarden die hun hele leven met een chip of ks lopen en er geen last van hebben.
Zelfs de commerciële wereld argumenteert dat er veel te veel belang wordt gehecht aan de foto's.

Maar je wil toch met een fysiek gezond paard beginnen waarvan de DA ook nog eens groen of rood licht kan geven wat groei betreft!? Wellicht zegt hij laat nog maar even 6 maanden lopen en geef hem een goed suppl want de groeischijven zijn hier en daar nog niet gesloten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14 min geleden

c_alsemgeest schreef:
sanne1221 schreef:

Precies, voor een paard voor de eventuele verkoop zou ik het willen. Zodat je bij een verkoops keuring niet voor verrassingen komt te staan.

Maar ook als ik het paard zelf zou houden. Als er later een keer iets uit een onderzoek zou komen weet je ook hoe het als onbelaste 3 jarige was. Soms zit er iets en is het al jaren stabiel etc.

Mee eens :j

Voor nu is het idee om het paard te houden, maar je weet niet hoe dit in de toekomst is. Stel je wilt hem met 7 toch verkopen en het straalbeen is iets minder. Als je dan een set foto's hebt als driejarige en kunt zien dat het niet verslechterd is én het paard heeft er vier jaar mee gefunctioneerd is dit voor kopers een geruststelling.

Of het paard is dusdanig slecht op de foto, dat je in de toekomst gegarandeerd problemen krijgt. Wil je dan geld, tijd en moeite investeren in dit paard, in de wetenschap dat hij per definitie stuk zal gaan?

Hier gaat alles met 3 op de foto. Je hebt dan geen garanties, maar wel een beeld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Popstra schreef:
koend schreef:
Ik heb het niet gedaan.

Maar je wil toch met een fysiek gezond paard beginnen waarvan de DA ook nog eens groen of rood licht kan geven wat groei betreft!? Wellicht zegt hij laat nog maar even 6 maanden lopen en geef hem een goed suppl want de groeischijven zijn hier en daar nog niet gesloten.

Ik ken je niet persoonlijk, maar volgens mij draai jij al eventjes mee in de paarden.
Interesse vraag, deed je dat 10 a 15 jaar geleden ook al standaard? Bij een jong paard
Heb het idee dat röntgen vooral de laatste tijd een ‘hype’ is geworden. Niet dat het perse erg is hoor, altijd goed om te weten. Maar kan mij niet herinneren dat ze 15 jaar geleden een paard standaard op röntgen te koop aan bieden of op röntgen zetten voor het werk

996981 schreef:
Of het paard is dusdanig slecht op de foto, dat je in de toekomst gegarandeerd problemen krijgt. Wil je dan geld, tijd en moeite investeren in dit paard, in de wetenschap dat hij per definitie stuk zal gaan?

Hier gaat alles met 3 op de foto. Je hebt dan geen garanties, maar wel een beeld.

Andere intressevraag. Wat doe je dan met zo’n paard die dusdanig slecht is dat je er zelf geen tijd en moeite in wil steken. Op het land? Want verkopen is ook niet bepaald gewild?

Net als andere mensen met dit antwoord. Dat zijn paarden voor de verkoop dan ga ik van uit?