Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Matig straalbeen, aanleg voor hoefkatrolontsteking of kissing spines? Allemaal heel zuur, maar daar ga ik preventief niets aan kunnen doen. Behalve mezelf gek maken dat er in de toekomst mogelijk iets mee gaat zijn. Ik rijd, voer en houd mijn paarden met verstand en als er in het klinische beeld iets verandert, dan ga ik daar naar handelen. Ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij zich goed bij voelt. CD6400 schreef:Hoi allemaal,
Mijn eigen gefokte veulen wordt binnenkort 3 jaar.
Ze is thuis geboren en opgegroeid en wordt straks beleerd. Nu zit ik in twijfel om haar voor het beleren, röntgen te keuren (benen, hals en rug). Gewoon puur voor mijn eigen gemoedsrust. Maar wat is ‘normaal’, laten de meeste hun paard röntgenkeuren voor het beleren?
dus die ‘wat als?’ Aarzeling bevestigde hem in zijn gedrag. Zodra die bij mij weg was, was het gedrag ook snel klaar. 
shirleyp schreef:Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb mijn jonge paard (nu 1,5) voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. Hij komt dagelijks in de hand en wordt dus veel gezien. Geen gekke zwellingen of andere aanwijzingen dat er ergens iets niet goed zit. Ik heb voor nu bedacht dat ik hem t.z.t. alleen op de OCD-gevoelige gewrichten op de foto laat zetten (kogel, knie, sprong). Daar is veelal iets aan te doen en vind ik de investering van een operatie wel waard.
De rest wil ik eigenlijk niet wetenMatig straalbeen, aanleg voor hoefkatrolontsteking of kissing spines? Allemaal heel zuur, maar daar ga ik preventief niets aan kunnen doen. Behalve mezelf gek maken dat er in de toekomst mogelijk iets mee gaat zijn. Ik rijd, voer en houd mijn paarden met verstand en als er in het klinische beeld iets verandert, dan ga ik daar naar handelen. Ik denk dat iedereen vooral moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Blacky94 schreef:Hier heb ik het wel gedaan. Om te weten waar ik mee begon maar ook om evt. vergelijkingsmateriaal te hebben voor later. Stel ze krijgt last van de rug en ze zien iets op de foto's, is dat vergelijkbaar met eerder (en dus wrs klinisch niet relevant), of is er tov eerdere foto's een verandering te zien waardoor dat mogelijk de oorzaak van de pijn kan zijn? Om maar even iets te noemen.
sanne1221 schreef:Ja ik zou het doen, alleen al om een nulmeting te hebben.
koend schreef:Ik heb het niet gedaan.
Er zijn massa’s paarden die hun hele leven met een chip of ks lopen en er geen last van hebben.
Zelfs de commerciële wereld argumenteert dat er veel te veel belang wordt gehecht aan de foto's.
Als je binnen x jaar toch zou moeten verkopen, moet je het toch weer afwachten.
c_alsemgeest schreef:sanne1221 schreef:Ja ik zou het doen, alleen al om een nulmeting te hebben.
Precies, voor een paard voor de eventuele verkoop zou ik het willen. Zodat je bij een verkoops keuring niet voor verrassingen komt te staan.
Maar ook als ik het paard zelf zou houden. Als er later een keer iets uit een onderzoek zou komen weet je ook hoe het als onbelaste 3 jarige was. Soms zit er iets en is het al jaren stabiel etc.

Popstra schreef:koend schreef:Ik heb het niet gedaan.
Er zijn massa’s paarden die hun hele leven met een chip of ks lopen en er geen last van hebben.
Zelfs de commerciële wereld argumenteert dat er veel te veel belang wordt gehecht aan de foto's.
Als je binnen x jaar toch zou moeten verkopen, moet je het toch weer afwachten.
Maar je wil toch met een fysiek gezond paard beginnen waarvan de DA ook nog eens groen of rood licht kan geven wat groei betreft!? Wellicht zegt hij laat nog maar even 6 maanden lopen en geef hem een goed suppl want de groeischijven zijn hier en daar nog niet gesloten.
996981 schreef:Of het paard is dusdanig slecht op de foto, dat je in de toekomst gegarandeerd problemen krijgt. Wil je dan geld, tijd en moeite investeren in dit paard, in de wetenschap dat hij per definitie stuk zal gaan?
Hier gaat alles met 3 op de foto. Je hebt dan geen garanties, maar wel een beeld.