Hoe ga je ermee om als 1 van 2 paarden sterft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Hoe ga je ermee om als 1 van 2 paarden sterft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:11

Hoi allemaal, deze vraag houdt me al een tijdje bezig.

We hebben 2 paarden aan huis staan, waarvan 1 van 28 jaar oud.

Ze zijn natuurlijk enorm aan elkaar gehecht en ik houd mijn hart vast als de oudste komt te overlijden.

Hebben bokkers hier ervaring mee? Wat doe je dan? Paard zsm verhuizen naar een andere stal zodat hij niet alleen staat? Even laten rouwen, wat dan wel wil zeggen dat hij tijdelijk alleen staat?

Het ouder paard is van mijn moeder, zij wil hierna geen paard meer.

Nog een optie zou zijn om een nieuw vriendje te zoeken maar ik weet niet of we het hier zien zitten dat er elke dag vreemde mensen op het erf komen rijden, en wat ik hier hoor van pensionstallen weet ik niet of ik zin heb in een pensionklant. Het is aan ons huis en bedrijf gelegen.

Ik ben zelf 23 jaar en begin volgend jaar aan mijn afstudeerjaar. Hierna ga ik dus werken en binnen een tijdje het huis uit. Hier gaan dus, binnen relatief korte tijd, wel wat dingen veranderen.

Ik wil ook later mijn paard op een pension omdat ik het niet red om 2 paarden te hebben, moet je dan thuis een 'stalklant' aannemen als je zelf weet dat het maar voor korte tijd is? Je paard helemaal laten wennen aan een nieuw paard terwijl hij misschien nog de dood van de ander verwerkt?

Ik vind het heel moeilijk, misschien overdenk ik het wel allemaal.

Voorlopig is het oudere paard nog echt in prima vorm voor zijn leeftijd en maken we ons geen zorgen maar het tij kan enorm snel keren. En ik zou graag als het moment daar is wel iets of wat een plan hebben.

Gelukkig weet ik wel een stal waar we sowieso tijdelijk terecht kunnen. Maar of dat de beste oplossing is?

Ik betwijfel of er een goede keuze is in dit soort situaties.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Ik zou het paard zeker niet alleen laten staan en zo snel mogelijk een vriendje regelen .
Je hebt verschillende opties:

Je paard zelf ergens anders neerzetten.
Of iemand zoeken.
Ik weet van meerdere personen die ook in zo’ n situatie zaten.
De een heeft het opgelost door een plekje voor een paard aan te bieden waarin hun de voerkosten op zich namen (
Behalve da en smid ). Maar het niet de bedoeling was dat ze elke dag zouden langskomen. Dus meer richting pensioenplekje .

Ook iemand die naar een manege is geweest en heeft gevraagd om ze een oude manege pony hadden, dat was ook een mooie oplossing. Manege geen kosten voor de pony op dat moment en eigenaar blij en pony kan altijd weer terug.
Laatst bijgewerkt door Dressage1990 op Gisteren, 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Ik heb de paarden aan huis.1 paard is van mij en nu 2 pensionpaarden.Paarden die niet meer bereden worden en dus op pensioen staan.De eigenaren komen af en toe langs om een wortel te brengen en dus geen aanloop aan huis.Mijn paard van 30 heeft verlatingsangst en kan niet alleen staan, hij heeft nu 3 keer afscheid genomen van zijn maatje en is er binnen 2 dagen een ander pensionpaard bijgekomen en dat is altijd goed gegaan.

Madiba

Re: Hoe ga je ermee om als 1 van 2 paarden sterft?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Ik heb het net meegemaakt. Vriendje van 30 overleden nadat 2 jaar geleden ook al een vriendje is gestorven. Mijn paard staat nu alleen, maar ik ben wel op zoek naar een nieuwe vriend. Ik heb haar bewust niet verhuisd omdat ze anders ook nog eens moet wennen aan een nieuwe omgeving. Het gaat eigenlijk vrij goed alleen. De eerste weken was ze droevig, nu begint het te gaan. Ik ben er veel bij, daar heeft ze ook nood aan merk ik en ze staat graag in de stal daar voelt ze zich toch veiliger denk ik. Ik wil er een ander paard bij maar je zou ook een ander dier kunnen overwegen, een geitje schijnt ook goed te gaan bij paarden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Geen geitje erbij zetten asjeblieft. :n

Die spreken niet dezelfde taal want ze zijn niet dezelfde soort.

Ik zou er een Shet ofzo bijzetten als die mogelijkheid er is.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Ik zou er een mini bijzetten. Eventueel al iets eerder als 'back up'.
Hier kneep er in april ook plots mijn senior tussenuit (25, hartstilstand) en ik was heel dankbaar dat ik een paar maanden eerder al een shetlander had aangekocht. Dat heeft mijn achterblijvende merrie enorm geholpen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

Shetlander erbij :j
Ik zie verschillende paarden jarenlang heel gezellig samen staan met hun Shetlandpony.
Die hoeft ook niet telkens weg (zoals een pension paard/pony). Geeft veel rust.

Of je andere paard dan verkopen, afhankelijk van of er markt voor is.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Optie is misschien ook bij bekenden/buurt/via via informeren of iemand met meerdere paarden er tijdelijk 1 bij je kan stallen zolang jouw paard alleen is. Ter overbrugging van de eenzame periode voor je naar een pension gaat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Liefst al een 3e er bij zodat er geen alleen achter blijft bij overlijden. Alleen staan kan een paard aan flinke verlatingsangst helpen en dat blijft langer hangen dan overlijden vriendje.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Als ik het goed begrijp willen jullie liever geen nieuw paard er bij en liever geen pensionklant?

Zou het paard dan niet bij jou in de buurt op pension kunnen?

De reacties van er een 'even een shetlander bijzetten' vind ik altijd wat denigrerend >;) Shetlanders hebben ook gewoon behoefte aan beweging en werken graag.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Ik heb hier met iemand uit de buurt afgesproken dat mijn paard bij haar paard mag komen te staan als er iets met haar oudste gebeurt zodat haar andere niet alleen staat.

Mijn merrie is 26 en loopt nu met een Welsh in de wei (maar die Welsh kan ook ergens anders naar toe, is van mijn schoonbroer). Dan neemt zij gewoon de verzorging over en heeft gezelschap voor haar paard, paard blijft wel van mij. Maar dit zou ik iets minder snel met een vreemde afspreken natuurlijk.

Zo zullen er vast wel meer mensen zijn, mijn merrie mag gewoon ergens als gezelschap komen te staan, en ik hoef echt niet vaak langs te komen als er goed voor verzorgd wordt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Moeilijk ts.
Hier zit ik met hetzelfde.

10 jaar terug was het voor mij vanzelfsprekend er een 3e bij te zetten voordat het oudje overleed.

Nu is er 1 weer senior en die ander 10.

Maar ik weet niet of ik weer een paard erbij wil met mijn gezondheid.
Maar gezeur van mensen heb ik ook geen zin in.

Dus ik ga meelezen hier.
Voor jou vast wijsheid met beslissen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Ik heb het eerder meegemaakt en sta er nu weer voor helaas.

Mijn eerste paard werd ingeslapen en toen bleef Dancer (mijn huidige paard) alleen achter. Omdat Dancer bij het inslapen bij was, heeft hij nooit lopen zoeken en roepen naar mijn andere paard. De eerste dagen/weken was hij wel echt heel triestig. Daarna ging het beter. Omdat ik op dat moment echt niet toe was aan een ander paard heeft hij een jaar alleen gestaan. Dit ging eigenlijk zonder problemen. Ik bleef wel rijden met Dancer en we gingen op weekendjes weg en dan stond hij wel met andere paarden op de weide en paddock. Maar ik vond het toch zielig dus is er daarna een shetlander bijgekomen. Echt goede vrienden zijn het nooit geworden, maar ze vinden het beter dan alleen staan (ik heb helaas nooit de tijd genomen om Dancer te leren alleen achter te blijven sinds de shet erbij is gekomen en nu ga ik er niet meer mee beginnen, ook door gezondheidsproblemen bij Dancer (doktersadvies). Want ondanks dat ze niet de beste vrienden zijn, willen ze ook absoluut niet alleen achter blijven.
En nu heeft Dancer ernstige gezondsheidsproblemen en zal ik binnenkort de moeilijke beslissing weer moeten nemen. Maar ja, wat dan met de shetlander? Ik zie het momenteel helemaal niet zitten om er weer een paard bij te nemen. En je blijft zo uiteraard bezig. Moeilijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Ik zou al een extra vriendje erbij zoeken als de gezondheid van het oude paard wankel is.
En anders kan een paard opzich wel even alleen maar zou zeker direct de zoektocht starten als een van mijn dieren plots komt te overlijden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Hoe oud en fit is het andere paard? Een aantal jaren geleden hebben wij de beslissing genomen om onze twee pensionada’s tegelijk in te laten slapen. De ruin had in principe nog niet hoeven gaan maar hij en mijn merrie waren zo verknocht aan elkaar. Het was best heftig om van beide tegelijk afscheid te nemen maar zo hoefden ze elkaar niet te missen.
Aan beide paarden mankeerde het een en ander, niet dat we gezonde paarden in hebben laten slapen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Het is heel fijn als je er nu al een shet oid bij zet. Dan komt het gemis minder hard aan, en hoeft er niet gewend te worden na een overlijden. Je zou je verbazen hoeveel eenzame shetlanders of andere pony's er zijn, die je mogelijk gewoon kunt lenen. Ik had er ineens twee tegelijk :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:34

Daarom heb ik een pensionpaard erbij, maar ga natuurlijk wel verder met de 2 pension paarden als mijn paard dood is.Ik ben dan vrijer natuurlijk omdat mijn paard er niet meer is en kan er mee stoppen wanneer ik wil.Ik ben wel duidelijk geweest met de eigenaren dat ik een manier van werken heb waar ik geen bemoeienis mee wil hebben, natuurlijk heeft de eigenaar inbreng, maar bv geen gezeur over voertijden,welk hooi, welke dekens enz. Helemaal geen zin in.Nu 3 eigenaren gehad met pensioen paarden en nooit gezeur gehad.Nou ja, als mijn paard er niet meer is en er is gezeur kunnen we overleggen wat te doen anders kunnen ze gaan.Maar het is een 4 sterren plek voor weinig geld en alles word gedaan.Met een pension klant aan huis zal je niet veel verdienen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Ik zou er een pensioenpaardje bijzetten. Nu al, zodat ze al aan elkaar kunnen wennen.

Ik heb destijds een A-pony gekocht toen het slechter ging met mijn ene paard. Na een paar weken is hij toen overleden en gaf het heel veel rust dat de A-pony er al was.

Een paard alleen laten staan vind ik not done.