Het leed dat pensionstallingen heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jillxxxx

Het leed dat pensionstallingen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:19

Dag allemaal,

Ik wil even mijn ei kwijt..... Ik heb mijn paard toen ik hem kocht (12 jaar geleden alweer!) in 3 jaar tijd 3 keer moeten verhuizen. Helaas onmacht, de plekken gingen of sluiten, of was gewoon totaal niet aansluitend bij mij en mijn paard (ze stonden in plaats van alleen in de nacht echt 20 uur per dag op stal, ruwvoer was enorm slecht). Uiteindelijk op (in het begin) een fijne stal gekomen, echt ontzettend fijne jaren gehad tot de eigenaar echt totaal doordraaide naar een of andere psychopaat en je bang moest zijn dat je niet de een of andere dag op straat stond (dit gebeurde bij menig medemens), dus ook zelf de keuze gemaakt te verhuizen. Hier staan we nu best wel heel fijn 1,5 jaar. Hij heeft het op wat kleine dingen na, best fijn (want ja er is overal wel wat!)
Maar... Deze verhuizing was ook een beetje onmacht, ik moest weg op de vorige plek en een keuze gemaakt die ik anders misschien niet zo gauw zou maken, namelijk we staan niet meer aan het bos. En wat doen we het allerliefst? Uren crossen door het bos. Ik huur af en toe een trailer en dit gaat goed maar ik merk dat we er beide niet gelukkig van worden, ik ben erg zoekende in wat ik moet doen met hem en soms ga ik maar niet omdat ik denk: Ja wat moet ik in die bak?
Ik ben van mening dat het welzijn van mijn paard op 1 staat, maar ik denk ook wel eens waarvoor heb ik dat paard nu?! Het is niet goed voor onze band....
Nu voel ik mij ZO SCHULDIG!! bij het idee hem weer te verhuizen :( Ik krijg er buikpijn van, maar ik heb eigenlijk even wat bemoedigende woorden nodig van mensen... Ik heb zo'n mooie plek gevonden aan het bos, hij gaat er absoluut niet op achteruit want het is dezelfde manier van paarden houden, misschien nog wel beter. Maar ik heb ook gewoon een beetje buikpijn bij alle voorgaande stallen en daar ook wel traumas bij, van mensen die zich niet aan hun woord hielden.. Ik moet zeggen dat ik echt vertrouwen heb in deze plek en het helemaal goed voelt maar zijn er mensen die zich herkennen in mijn gevoel?

prugelpiet

Re: Het leed dat pensionstallingen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:25

Lekker verhuizen. Krijgt je paard echt niks van hoor. Ik denk dat het hele idee van paarden verhuizen wat te groot word gemaakt, als ze er een prima plek voor terugkrijgen, aarden ze daar doorgaans vrij vlot. Menig sportpaard wisselt regelmatig van huis/stal/eigenaar en die doen het ook prima.

Jullie zijn nu beide ongelukkig omdat je in het bos moet rijden. Waarom zou je hem dan niet verhuizen? Als jullie samen weer door het bos kunnen, is iedereen blij.

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:31

prugelpiet schreef:
Lekker verhuizen. Krijgt je paard echt niks van hoor. Ik denk dat het hele idee van paarden verhuizen wat te groot word gemaakt, als ze er een prima plek voor terugkrijgen, aarden ze daar doorgaans vrij vlot. Menig sportpaard wisselt regelmatig van huis/stal/eigenaar en die doen het ook prima.

Jullie zijn nu beide ongelukkig omdat je in het bos moet rijden. Waarom zou je hem dan niet verhuizen? Als jullie samen weer door het bos kunnen, is iedereen blij.

Ah dankjewel meid!! Dit had ik even nodig vandaag.. Ik maak het in mijn hoofd ook zoveel groter denk ik... Vind het zo rot hem bij zijn vriendje weg te halen.. (hij heeft echt wel wat last gehad van de verhuizing toen ik hem weghaalde op de stal waar we 8 jaar hebben gestaan, maar goed nu ook weer happydepappy)
Maar goed even in mijn hoofd houden dat hij een maand later weer tig nieuwe vriendjes heeft <3

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:33

Ik zal maar niet zeggen hoe vaak wij de afgelopen 1,5 jaar verhuisd zijn _O- Maar afgelopen jaar had dat vooral een medische reden. En heel eerlijk, ik sta, na een heel revalidatietraject, net een week ergens waar ik me ook verkeken heb op de grote van de paddocks en die eigenlijk niet helemaal paardwaardig vind. Ik merk dat ik daardoor met minder plezier naar stal ga omdat ik het gevoel heb mn paard te kort te doen. Ik ben dus ook weer een beetje aan het rondkijken.
Als jij dus het idee hebt dat de nieuwe plek die je gevonden hebt aan jullie eisen voldoet en je daar ook weer het plezier samen terug gaat vinden, waarom zou je het dan niet doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:34

Als de lokatie verder bevalt, zou ik zoeken naar een andere aanpak die jullie past. Goede lokjatie is een eerste vereiste, de rest komt later.
Je kunt meer dingen doen in de bak dan alleen rijden. Dat klinkt misschien flauw maar ga voor jezelf eens onderzoeken wat er kan en waar jullie wel blij van worden.

Om toch aan je meters bos te komen, zou je kunnen overwegen om mijn onderschrift te volgen :D Check of dat wat de NVVR je kan bieden ook past bij wat jij graag wil doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:37

Je paard went vast weer. Ik kan me heel goed voorstellen als je graag buitenrijd het dan niet leuk is waar je nu staat. Vind het een gegronde reden om hem te verplaatsen. En misschien vind je paard buiten in bos ook veel leuker. Mijn fjord wilde ook altijd op buitenrit, in de bak vond ie niks aan..

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:38

ikke schreef:
Als de lokatie verder bevalt, zou ik zoeken naar een andere aanpak die jullie past. Goede lokjatie is een eerste vereiste, de rest komt later.
Je kunt meer dingen doen in de bak dan alleen rijden. Dat klinkt misschien flauw maar ga voor jezelf eens onderzoeken wat er kan en waar jullie wel blij van worden.

Om toch aan je meters bos te komen, zou je kunnen overwegen om mijn onderschrift te volgen :D Check of dat wat de NVVR je kan bieden ook past bij wat jij graag wil doen.

Ik ben het echt helemaal met je eens en ik heb het echt afgelopen jaar geprobeerd, nieuwe instructrice, focus op werken in vrijheid... Maar het lukt me gewoon NIET om de motivatie te vinden in de bak :( Wij rijden al 10 jaar door de bossen en dit ons thuis.... Dus ik snap je helemaal ,want ik ben het echt helemaal eens met de welzijn van je paard en daarbij de locatie op 1! Vandaar ook zooo mijn twijfel, maar eerlijk, je eigen geluk is ook wel belangrijk toch? :(

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:39

Sabri schreef:
Je paard went vast weer. Ik kan me heel goed voorstellen als je graag buitenrijd het dan niet leuk is waar je nu staat. Vind het een gegronde reden om hem te verplaatsen. En misschien vind je paard buiten in bos ook veel leuker. Mijn fjord wilde ook altijd op buitenrit, in de bak vond ie niks aan..

Thanks meid!! Ik heb echt geprobeerd onze motivatie te zoeken in de bak maar met een koudbloed is dat zoooo moeilijk he?! Ons eigen plezier is ook wel belangrijk, en als ik naar mijn paard kijk hoe hij door de bak sjokt, word ik ook niet blij van hahaha

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:41

Ik herken me zeker in jouw gevoel. Heb 4 stallingen achter elkaar meegemaakt die óf het beleid plotseling omgooiden, óf zich niet aan de afspraken hielden. En dat betrof dan voerbeleid en hoeveelheid uren op stal. Ik heb me zo verdrietig gevoeld, dat ik de keuzes heb moeten maken om mijn paard weer te verhuizen. Moest hij weer wennen aan een andere omgeving, andere paarden etc.
De laatste verhuizing was naar een 8 ha natuurgebied, waar tevens volledige verzorging bij hoorde, een klein uur rijden van mijn huis. Heb nog zo gevraagd of er plannen waren om te gaan veranderen, maar dat zou echt niet gebeuren.
Een jaar later...
heeft de stalhoudster besloten zich terug te trekken en is het een zelfzorg plek geworden. Op een klein uur rijden enkele reis. Toen knakte er toch wel iets in mij. Zolang als het gaat, laat ik mijn paard nu op deze plek wonen.
Dichter bij zijn natuur kan niet en hij is zo gelukkig!
Het betekent wel dat als ik voer- en mestbeurt heb gehad, ik de rest van de dag misselijk van moeheid op de bank lig.( Heb wat fysieke ongemakken waardoor ik juist voor volpension had gekozen) Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weer te gaan verhuizen.

Ik zou zeggen kies met je hart. Als de nieuwe plek voor jullie beiden meer biedt, levert dat ook meer geluk op voor jullie beiden, ondanks dat een verhuizing een stressvolle event is voor je paard. Dan is het even niet anders.

Ik kies ervoor om mijn paard niet meer te verhuizen. Ik zie hoe gelukkig hij hier is en een betere plek waarin hij nog meer in zijn natuurlijke omgeving woont, is er niet. Jullie gaan er op vooruit, even doorzetten misschien, maar beter voor de toekomst. Succes met je keuze!

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:41

Blacky94 schreef:
Ik zal maar niet zeggen hoe vaak wij de afgelopen 1,5 jaar verhuisd zijn _O- Maar afgelopen jaar had dat vooral een medische reden. En heel eerlijk, ik sta, na een heel revalidatietraject, net een week ergens waar ik me ook verkeken heb op de grote van de paddocks en die eigenlijk niet helemaal paardwaardig vind. Ik merk dat ik daardoor met minder plezier naar stal ga omdat ik het gevoel heb mn paard te kort te doen. Ik ben dus ook weer een beetje aan het rondkijken.
Als jij dus het idee hebt dat de nieuwe plek die je gevonden hebt aan jullie eisen voldoet en je daar ook weer het plezier samen terug gaat vinden, waarom zou je het dan niet doen?

Dankjewel meid!!! Ik 'schaam' me soms een beetje voor de verhuizingen en wil niet bekend staan als stalhopper.. Maar goed, andere kant ben ik ook gewoon best een beetje kritisch en ik denk dat we het echt alleen maar doen vanuit dat we echt alleen maar het BESTE willen voor onze paarden toch?! Man man man.. Wat is het soms ONGELOFELIJK moeilijk een fijne stal te vinden he?! Ik heb er echt vertrouwen in dat we er nu naar (waarschijnlijk) naar een gaan, maar andere kant zit mijn hoofd ook nog met alles wat we hebben meegemaakt.. Bah!

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:46

Akecheta schreef:
Ik herken me zeker in jouw gevoel. Heb 4 stallingen achter elkaar meegemaakt die óf het beleid plotseling omgooiden, óf zich niet aan de afspraken hielden. En dat betrof dan voerbeleid en hoeveelheid uren op stal. Ik heb me zo verdrietig gevoeld, dat ik de keuzes heb moeten maken om mijn paard weer te verhuizen. Moest hij weer wennen aan een andere omgeving, andere paarden etc.
De laatste verhuizing was naar een 8 ha natuurgebied, waar tevens volledige verzorging bij hoorde, een klein uur rijden van mijn huis. Heb nog zo gevraagd of er plannen waren om te gaan veranderen, maar dat zou echt niet gebeuren.
Een jaar later...
heeft de stalhoudster besloten zich terug te trekken en is het een zelfzorg plek geworden. Op een klein uur rijden enkele reis. Toen knakte er toch wel iets in mij. Zolang als het gaat, laat ik mijn paard nu op deze plek wonen.
Dichter bij zijn natuur kan niet en hij is zo gelukkig!
Het betekent wel dat als ik voer- en mestbeurt heb gehad, ik de rest van de dag misselijk van moeheid op de bank lig.( Heb wat fysieke ongemakken waardoor ik juist voor volpension had gekozen) Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weer te gaan verhuizen.

Ik zou zeggen kies met je hart. Als de nieuwe plek voor jullie beiden meer biedt, levert dat ook meer geluk op voor jullie beiden, ondanks dat een verhuizing een stressvolle event is voor je paard. Dan is het even niet anders.

Ik kies ervoor om mijn paard niet meer te verhuizen. Ik zie hoe gelukkig hij hier is en een betere plek waarin hij nog meer in zijn natuurlijke omgeving woont, is er niet. Jullie gaan er op vooruit, even doorzetten misschien, maar beter voor de toekomst. Succes met je keuze!

Thanks voor je reactie meid! Ik snap jou ook echt volledig dat je dit keer ervoor kiest je paard niet te verhuizen, het is ook echt een overweging voor mij, het welzijn van mijn paard op 1!! Maar omdat de plek waar hij dan een zou gaan, echt vergelijkbaar is met wat we nu hebben (misschien nog wel beter) hoef ik niet in te leveren op mijn paarden welzijn.. En daarbij komt dus dat wij weer kunnen doen waar wij gelukkig van worden... Maar de angst dat deze stal ook niet is wat het lijkt te zijn is zooooo groot :( Wat dan he?! Dat is echt mijn angst.. Andere kant weet ik dat ik altijd hiernaar terug kan, dat is wel een geruststellende gedachten..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:47

Je eigen geluk is héél belangrijk. Een paard kost geld zat, dan mag je je eigen plezier en geluk imo net zo hoog hebben als die van je paard. Tuurlijk moet je hier en daar consessies willen doen, maar niet zo groot dat je hét ding waar je het meest plezier uit haalt, in het bos rijden, alleen maar met de trailer kan uitvoeren.

Ik ben ooit verhuisd van echt direct aan het bos, naar 20 minuten langs de weg naar het bos. Dat vind ik al een groot probleem :+

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 12:48

prugelpiet schreef:
Je eigen geluk is héél belangrijk. Een paard kost geld zat, dan mag je je eigen plezier en geluk imo net zo hoog hebben als die van je paard. Tuurlijk moet je hier en daar consessies willen doen, maar niet zo groot dat je hét ding waar je het meest plezier uit haalt, in het bos rijden, alleen maar met de trailer kan uitvoeren.

Ik ben ooit verhuisd van echt direct aan het bos, naar 20 minuten langs de weg naar het bos. Dat vind ik al een groot probleem :+

Aaah dit zijn de woorden die ik even nodig had vandaag, dankjewel <3

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:11

Jillxxxx schreef:
Blacky94 schreef:

Dankjewel meid!!! Ik 'schaam' me soms een beetje voor de verhuizingen en wil niet bekend staan als stalhopper.. Maar goed, andere kant ben ik ook gewoon best een beetje kritisch en ik denk dat we het echt alleen maar doen vanuit dat we echt alleen maar het BESTE willen voor onze paarden toch?! Man man man.. Wat is het soms ONGELOFELIJK moeilijk een fijne stal te vinden he?! Ik heb er echt vertrouwen in dat we er nu naar (waarschijnlijk) naar een gaan, maar andere kant zit mijn hoofd ook nog met alles wat we hebben meegemaakt.. Bah!

Ja dat herken ik wel! Moet ook zeggen dat ik gehoopt had dat wij hier de komende jaren ook wel uit de voeten hadden gekunt. Zeker na alle (medische) ellende die we de afgelopen 1,5jaar hebben meegemaakt. Op de grootte van de paddocks na lijkt de rest van het beleid (qua voer etc) gelukkig wel prima te zijn dus we hoeven niet acuut weg (dat is wel eens anders geweest). Dus voor nu proberen we er iig maar het beste van te maken. Maar denk idd ook niet dat we hier jaren gaan blijven :o En gelukkig is het beleid in de zomer wel een stuk fijner.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:24

Positief is dat je nu niet in spoed moet verhuizen. Je kunt echt goed gaan zoeken naar een stal welke voldoet.

Maak een lijstje.
Voor je paard, voor z’n medische problemen en voor jullie plezier. Sowieso dus bos/uitrij. Je hebt in deze rust ook de tijd om bijv meerdere keren op een stal te kijken en langs te rijden op diverse tijdstippen kwa buitenstaan en paardengedrag observeren. Goed voorbereiden. Dat is ook wel heel erg leuk toch? Die zoektocht naar beter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:29

Ken je de stal waar je heen wilt gaan?
Staat er bijvoorbeeld iemand die je kent?

Ben je er al vaker geweest, of langs gereden?

Zie je dan hoe ze staan?
Lekker rustig ? Zien ze er goed uit met mooie vachten, mooi qua bespiering en vet?

Geen idee of ze in de nacht op stal staan of 24/7 buiten.
Zie je ze bij de nacht op stal ook buiten staan als het regent of is het een stal die panisch alles binnen zet bij een druppel.
Bij 24/7genoeg droge plekken en schuilplekken.

Hoe is het hooi?

Ga echt vaker kijken dan 1 keer.
Vraag de pensionhouder lekker de hemd van zijn lijf.

En zeg je dan nog steeds, ja dat is de juiste plek, dan verhuizen :j

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:51

Ik vind dit best een begrijpelijke reden om te verhuizen. Telkens met de trailer op pad is ook niks.
Ik zou wel driedubbel checken of die nieuwe plek echt goed is. Niet dat je achteraf spijt krijgt.
Worden de paarden echt verzorgd zoals ze zeggen? Heb je goed gekeken naar ruwvoer etc? En heb je goed gecheckt of je er echt goed buiten kan rijden?
Dadelijk is er wel een bos maar mag je met een paard bijna nergens komen bijvoorbeeld.
Heb je misschien allang uitgezocht hoor! Gewoon wat tips zodat je zeker weet dat jullie er op vooruit gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:09

DuoPenotti schreef:
Ken je de stal waar je heen wilt gaan?
Staat er bijvoorbeeld iemand die je kent?

Ben je er al vaker geweest, of langs gereden?

Zie je dan hoe ze staan?
Lekker rustig ? Zien ze er goed uit met mooie vachten, mooi qua bespiering en vet?

Geen idee of ze in de nacht op stal staan of 24/7 buiten.
Zie je ze bij de nacht op stal ook buiten staan als het regent of is het een stal die panisch alles binnen zet bij een druppel.
Bij 24/7genoeg droge plekken en schuilplekken.

Hoe is het hooi?

Ga echt vaker kijken dan 1 keer.
Vraag de pensionhouder lekker de hemd van zijn lijf.

En zeg je dan nog steeds, ja dat is de juiste plek, dan verhuizen :j

Dit :j , en als het allemaal positief lijkt gewoon verhuizen. Paard wordt denk ik ook blijer van het bos.

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:13

Dankjewel allen! Ik ben inderdaad al 2 keer bij de plek wezen kijken en ken hem ook al langer (eerst zat ze op een andere locatie maar niet aan het bos, ze is verhuist met de hele bende). De paarden staan 24/7 buiten in een track, met ook een grote zandvlakte met watertje en heuvels.. Ze hebben 24/7 hooi tot hun beschikking (echt hooi, geen voordroog) en gaan een uurtje per dag op de wei. Het enige wat ik vond was dat er wat weinig voerplekken waren maar ik neem aan dat als er meer paarden zijn, er meer voerplekken komen. Nu maak ik er bij mijn paard ook niet zo druk over, die komt wel aan zijn eten (staat altijd wat hoger in rang)
Dit ga ik nog wel even checken. De inloop stal is ruim genoeg, wordt nog groter gemaakt (zijn nog aan het klussen). Er is nog een beetje modder wat ik wat vervelend vond, verder is alles wel droog en ja een beetje modder... Dat overleven ze ook wel.. Het bos ken ik, we hebben er 10 jaar aangestaan dus is echt ons thuis... Het voelt ook echt een beetje als thuiskomen.....

De paarden zien er allemaal erg goed uit, het zijn eigenlijk allemaal koudbloeden, in dikke fluffy winterwacht nu. Maar ze zijn mooi op gewicht, ogen echt superduper happy, lekker aan het spelen.

Minpuntjes:
- Het beetje modder wat er wel is (waar hij nu staat is geen modder)
- Iets te weinig voerplekken (maar ik ga nog even checken of dit uitgebreid wordt en ja ik maak over mijn paard niet zo'n zorgen)
- MIJN EIGEN ANGST AAAAH! (Stom hoofd!) Je weet wat je hebt, niet waar je heengaat.. Maar ze heeft ook veel van haar eigen paarden daar staan waar ze echt alleen maar het beste voor wil, dat voelt voor mij ook goed...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:20

Is jouw paard ook een koudbloed? Hoeveel eten heeft hij per dag nodig? Is hij 24/7 gewend (eerder gedaan)?

Jillxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:30

Hannanas schreef:
Is jouw paard ook een koudbloed? Hoeveel eten heeft hij per dag nodig? Is hij 24/7 gewend (eerder gedaan)?

Yes een koudbloed en staat nu op 24/7 hooi! Eigenlijk altijd gestaan, alleen van 24/7 voordroog wordt hij moddervet. Hooi gaat hij het allerbest op!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:38

Je moet maar denken.
Soms past een jasje niet meer bij hem en dan moet je op zoek naar wat anders.

Ik heb het nu ook aan de hand gehad.
Perfecte stalling maar nu hij met pensioen is was het enige dat hij deed van zijn stal naar alleen in een paddock en terug.
Hij was echt sneu.
Nu de stap gemaakt naar een bejaarden stal en hij staat dan misschien minder lang buiten maar helemaal gelukkig met zijn vriendinnetje, die heel toevallig ook op de stal voor mijn stal heeft gestaan.
Elkaar 4 jaar niet gezien en nu is hij weer blij ei.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:56

Lekker verhuizen
Maar ik snap je gevoel hoor, zat in een soortgelijke situatie, ook in korte tijd een aantal keer verhuisd en m’n vorige stal was echt een fijne plek…… maar niet bij t bos en mijn paard word echt niet blij van alleen maar de bak.
Dus daarom weer verhuisd.
Je hebt je paard voor je plezier en als je dat niet meer hebt voelt je paard dat ook