We begonnen dit jaar met twee paarden, Chip en JB. De wederhelft was met Chip L2+3 en ik met JB L1+8. Doel van de wederhelft was om M1 startgerechtigd te zijn en mijn doel om een winstpunt L2 te rijden. En wie weet, misschien een nieuw paard?
Januari
Het was koud in de paddock. Hier demonstreert JB dat er zelfs rijp aan zijn oor hangt
1.

Januari is meestal een rustige maand voor ons. Wel nog naar Jumping Amsterdam geweest
(lekker binnen)Februari
Het was nog steeds koud. Gewapend met uitrijdeken en al op de zondagochtend op buitenritje
2.

De wederhelft en Chip gingen ondertussen rustig aan eens per maand op wedstrijd. Ik had bedacht te gaan wachten tot het zomerseizoen. Mij te koud
Maart
JB laat zien dat hij ook heel goed zelf de paddock kan uitmesten. Helaas is dit bij een enkele poging gebleven en ik heb hem nog niet kunnen motiveren om dit daadwerkelijk tot zijn takenpakket te laten behoren
3.

In maart ook nog naar de UK geweest, naar de Gold Cup in Cheltenham.
April
Start van het buitenseizoen! Gelijk de eerste wedstrijd de laatste punten in de L1 bij elkaar gereden
. 4.

En veel beter weer
Met Chip, Jimmy en stalgenoot op buitenritje door het lokale kassengebied
5.

Mei
Op vakantie in Turkmenistan alwaar wij in contact kwamen met de Akhal Teke.
6.

Verslag is hier te vinden:
[BEU] Op een Akhal Teke door Turkmenistan
Juni
En ja, terug in Nederland op bezoek bij Stoeterij Argamak in Drenthe. Kijken kan geen kwaad toch? Dit is Gussar. Op moment van de foto nog hengst en net 3 jaar oud. Een Akhal Teke inderdaad. We hoefden er niet lang over na te denken en hebben hem gekocht.
Hij mocht nog even de zomer in Drenthe blijven, er waren op dat moment nog te veel vliegen om hem te castreren dus daar wachten we nog even mee.
7.

In de tussentijd zijn JB en ik gaan starten in de L2. Dit ging behoorlijk voorspoedig waardoor we al heel snel op L2+5 stonden (tijd om de doelen bij te stellen
). Juli
De wederhelft en Chip deden in af en toe mee met een springwedstrijdje voor de afwisseling, 90 centimeter.
8.

Augustus
In Augustus reden ze de laatste punten bij elkaar in de L2
9

Eind Augustus zijn wij vervolgens naar de Europese Kampioenschappen Akhal Teke in Frankrijk geweest. Het kan geen kwaad om je dan ook even te verdiepen in het ras na aanschaf
Veel mooie paarden gezien en nieuwe mensen ontmoet
10.

September
Voor wat betreft de wedstrijden een kleine zomerstop gehad. JB en ik hebben vooral geoefend op het rijden zonder zweep (dat moet immers in de M1 ook, dus dan kan ik die zweep beter al gelijk ter zijde leggen). Ik heb gewerkt aan mijn houding. Gelijk in september weer twee punten erbij gereden: L2 + 7
Elke donderdagavond met z'n tweeën op een buitenritje
11.

En na het oefenen in de bak uitstappen langs de drafbaan bij onze stal.
12.

Eind september werd Gussar gecastreerd. Ik zal jullie niet verblijden met castratiefoto's

Oktober
De wederhelft en Chip maakten hun M1 debuut. De stand is nu M1+2
13.

Het weekend daarna was er een clinic Centered Riding op stal waar we alletwee aan mee hebben gedaan. Erg leuk en leerzaam! In november komt er nog een herhaalles, maar dit is iets waar we zeker meer mee willen doen
En zo werd het 31 oktober. Tijd om Gussar op te halen. Aangezien hij nog nooit van zijn leven op de trailer was geweest (of van het terrein af), daar ter plekke niemand aanwezig zou zijn om even een handje te helpen en het ook een rit van 2.5 uur was besloten we om een paardentaxi in te schakelen.
Hij liep na even aarzelen en nadenken lief de trailer op. Stond de hele rit gewoon fijn hooi te eten en kwam vervolgens rustig en relaxt ook de trailer weer af.
14.

Een filmpje van de 'unboxing' van Gussar staat op de Facebookpagina van de wederhelft (en op de Facebookpagina van Paardentaxi Veluwe).
November
1 November. Ik weet niet of het nou het meest briljante plan was om op de vrijdag Gus op te halen (lange dag) en dan gelijk zaterdagochtend bij de locale Rijvereniging te gaan starten met JB, maar 'so be it'. Het regende pijpenstelen en we hadden het wilde plan opgevat om te paard heen te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Vlechten er in, opgezadeld, regenjassen aan, uitrijdeken op en door de regen. Aldaar alle natte zooi weer af en rijden in de binnenbak.
Met losrijden was JB nog helemaal prima, maar omdat het zo regende bleef iedereen na het losrijden in het 20-20 stukje achter de wedstrijdbak waar je alleen kon stappen. We moesten twee proeven wachten en dat hielp niet mee om JB gemotiveerd te houden. Geen punten gereden dus
Wel een goede ervaring, dit was de eerste keer dat JB onder zadel naar wedstrijd ging (hij vond het vooral een erg vreemd buitenritje) en hij was nog nooit op deze locatie geweest. We hebben ons ingeschreven voor de wedstrijd in December en al wat plannen bedacht om dan met deze omstandigheden om te kunnen gaan.
6 november in de avond: Gus in zijn stalletje
Hij is echt thuis
15.

Ons paardenjaar is nog lang niet voorbij
Met nog anderhalve maand te gaan gaan we nog naar Cheltenham voor de Open Meet, staat er nog het vervolg van de Clinic Centered Riding gepland en hebben wij allebei nog een wedstrijd begin december in de planning
. Vooral als de zon er op staat dan denk je plots 'huh'