Elfina in Zweden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Elfina in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:59

Oké, laat ik beginnen met de korte versie: ik ben geëmigreerd naar Zweden en enkele weken geleden is ook mijn paard hier gekomen en nu genieten we samen van het prachtige leven hier! <3 Zo, nu kun je doorscrollen naar de foto's :j Wil je ook graag de langere versie van dit verhaal weten? :)) Lees dan hieronder verder!

In maart 2024 verhuisde ik samen met mijn vriend van Friesland naar Zweden. Hoewel we in Friesland eigenlijk ook best veel rust en ruimte hadden, wilden we graag nóg meer rust en ruimte. En meer natuur, met in het bijzonder bos. Het plan om naar Zweden te verhuizen bestond al een tijdje en we hebben het steeds concreter gemaakt, tot we dus zo'n 1.5 jaar geleden daadwerkelijk zijn vertrokken.

Ik heb destijds besloten om mijn paard, Elfina, in Nederland te laten. Het doel was om in Zweden een huis te kopen waar ze aan huis kon komen te staan en ik wilde voorkomen dat ze in een korte tijd meerdere keren moest verhuizen. Daarnaast kon ik in Zweden ook niet direct een plek vinden waar ze het beter zou hebben dan haar plek in Nederland, dus vond ik het de beste en eerlijkste keuze naar haar toe om haar op haar vertrouwde plekje te laten staan. Een stalgenootje nam de zorg op zich en ik volgde alles goed op zo'n 1600 kilometer afstand.

We hebben inmiddels een huis gekocht en er is ook ruimte om paarden aan huis te houden, maar de voorzieningen waren er (nog) niet. Het idee was om deze zomer een nieuwe schuur te gaan bouwen, waar o.a. stallen in zouden komen. In Zweden gaat echter alles een stukje (zeg gerust: heel veel...) trager dan in Nederland, dus je raadt het al: er staat nog geen stal.

Het gemis werd echter steeds groter en mijn connecties hier in Zweden zijn gegroeid, waardoor er ruimte kwam om haar hier op een prachtig plekje te kunnen stallen. Dat proces is enorm snel gegaan: het gesprek over de stalling tot het moment dat ze hier stond, nam slechts 3 weken in beslag _O- Een enorm stressvolle periode, want er moest in korte tijd heel veel geregeld worden. Transport, hooi, bodembedekking, en het belangrijkste: een maatje.

Er stonden namelijk verder geen paarden op de plek waar ze zou komen te staan. Enerzijds fijn, want dat betekende dat ik het allemaal helemaal kon gaan doen en inrichten zoals ik dat zelf zou willen :D Maar goed, ik heb maar 1 paard en een paard alleen is natuurlijk niet oké. In 3 weken even een paard kopen in een land waar je niet bekend bent met de paardenmarkt, is echter ook niet een makkelijke opgave.

Ik heb toen heel brutaal een oproepje in een plaatselijke Facebook-groep geplaatst. Vanuit daar heb ik een oplossing kunnen vinden: een leenpaard. Ik vind het echt zo enorm bijzonder, want iemand die ik niet ken, heeft mij dus 1 van haar paarden toevertrouwd om Elfina gezelschap te houden. Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat ik daar echt enorm dankbaar voor was (en ben!). Elfina wordt nu dus vergezeld door Viol, een 20-jarige gepensioneerde draver.

17 september was het dan zo ver, Elfina kwam aan! Ze is vervoerd met HDV Transport en ze hebben dat perfect gedaan. De reis was natuurlijk best lang, maar er is super voor haar gezorgd :j Elfina is eigenlijk vanaf moment 1 bijzonder relaxed geweest op haar nieuwe plek. Dat heeft mij enorm verbaasd, want ze is van zichzelf best wel een nerveus typetje. Maar het was natuurlijk super fijn om te zien dat ze hier goed op haar plek is <3

Ze staat nu dus samen met Viol op een ruime paddock met een schuilstal. Ook zijn er stallen beschikbaar, dus ze kunnen ook 's nachts op stal als dat nodig of wenselijk is. Ik voer ze onbeperkt hooi uit slowfeeder-netten. Al met al eigenlijk helemaal zoals ik paardenhouden in gedachten heb, dus we hebben echt een perfect plekje gevonden! De allergrootste plus is dat het direct aan het bos ligt, met kilometers aan prachtige zandpaden. We hebben het rijden nu ook weer rustig opgepakt en jeetje, dat is wel echt genieten hoor. Friesland is plat en weinig bebost, dus het is heel bijzonder om nu in zo'n omgeving te wonen en paarden te houden.

Zo, als je het verhaal tot hier hebt gelezen: heel erg bedankt :D Mocht je nog vragen hebben over mijn/ons leven hier, stel die dan gerust :j En dan nu de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roihi

Re: Elfina in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:09

nou wat mooi
Zweden is prachtig he, ben er ook helemaal weg van (maar niet genoeg om echt te emigreren).
Fijn dat je nu je paard daar ook hebt.
Hopelijk komt alles aan huis vlot in orde en kan je haar echt gewoon thuis hebben.

Veel succes en genot ook daar in Zweden.

gewoon uit interesse, spreek je de taal?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 17:38

Roihi schreef:
nou wat mooi
Zweden is prachtig he, ben er ook helemaal weg van (maar niet genoeg om echt te emigreren).
Fijn dat je nu je paard daar ook hebt.
Hopelijk komt alles aan huis vlot in orde en kan je haar echt gewoon thuis hebben.

Veel succes en genot ook daar in Zweden.

gewoon uit interesse, spreek je de taal?

Dankjewel! :D En ja, ik spreek de taal. Nog niet vloeiend natuurlijk, maar voldoende om me in het dagelijks leven te redden. Dat vonden we ook heel belangrijk, dus we hebben meteen vanaf het begin ook alles zoveel mogelijk in het Zweeds gedaan :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:42

Wat een leuk topic Nadja en wat een geweldige foto’s van jullie!

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:18

Leuk! In welke regio zitten jullie? Ik woon ook in Zweden. Plan is ook om paarden naar huis te verhuizen, we hebben genoeg ruimte, maar ook hier zijn er nog geen voorzieningen en moet er gebouwd worden. Wij moeten het hele proces nog starten. Paarden staan ook hier op een plek verderop. Maar heel vlakbij en we hebben wel een weiland gemaakt waar ze regelmatig een paar uur staan.

Afbeelding
Werken vanuit huis :D

Wat hebben jullie mooi bos en mooie paden! Beetje jaloers. Hier in Zuid Zweden is momenteel alles nat met heel veel modder. Kleigrond..... Pure ellende.

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:09

Zo fijn dat Elfina eindelijk ‘thuis’ is! En wat heb je daar toch prachtige natuur. Zo jaloers! Paar weken geleden vakantie in Noorwegen/zweden gevierd en wel een beetje mijn hart eraan verloren <3

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:12

Ooh, wat gaaf! <3
Leuk avontuur!

Edit; even aangepast, omdat je dat misschien helemaal niet wil delen.
Laatst bijgewerkt door Saga op 29-10-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:15

Wat een droom! Het ziet er echt fantastisch uit. Heel veel geluk daar!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:21

Oooo wauw wat gaaf zeg!
Elfina ziet er ook heel happy uit daar.

Blijf vooral foto's delen, want oh wat woon je mooi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:27

Elfina ziet er erg happy uit, wat fijn dat ze er eindelijk is en wat goed dat je een maatje hebt kunnen vinden. Dat mooie stel bij maakt het droompaleisje wel helemaal compleet.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:33

Geweldig! Lijkt ook een match made in heaven zeg.
Mijn plan en droom is ook te emigreren met mijn knolletjes. Welke omgeving zit jij?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:57

Prachtig zeg! En wat fijn dat het zo is gegaan!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Wauw, wat een mooie omgeving!
En fijn dat je haar weer bij je hebt :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Wat een rijkdom, op zo'n mooie plek wonen en je paard nog mee kunnen nemen ook <3
En dan ook nog zo'n leuk vriendje gevonden, die heeft ook echt een heel lieve uitstraling :j

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:05

Wat een leuke reacties allemaal, dankjewel! <3 Wij wonen in Dalarna, Rättviks kommun. De natuur is hier inderdaad echt fantastisch en we zijn gezegend met heel veel mooie zandpaden hier, dus dat is voor paardenmensen echt perfect natuurlijk!

Ik heb ook echt anderhalf jaar lopen fantaseren hoe het zou zijn om er te kunnen rijden met mijn paard en bij elk pad dacht ik dan weer 'oh, hier zou je echt mooi kunnen galopperen' :Y) Dat het nu dan ook echt gewoon kan, is wel heel bijzonder!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Mag je daar gewoon overal rijden of zijn er ook ruiterpaden?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Wow, dat ziet er mooi uit! Paar jaar terug op vakantie geweest in Zweden en vond het ook prachtig. Helaas wil mijn partner niet verhuizen naar het buitenland maar anders wist ik het wel! <3

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:25

Bellatrix schreef:
Mag je daar gewoon overal rijden of zijn er ook ruiterpaden?

Er zijn hier geen specifieke ruiterpaden bij ons in de buurt, je mag in principe overal gewoon rijden :j Overigens zijn er ook geen speciale MTB-routes bijvoorbeeld. De speciale routes die er wél zijn, zijn langlaufroutes en sneeuwscooterpaden :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

leuk zeg! hier nog iemand die in Zweden woont :j fijn dat je paard goed is aangekomen! nu lekker gaan genieten van de natuur te paard <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Jullie zijn naar een schitterende omgeving verhuisd, en wat fijn dat je paard daar nu ook is!

Rättvik is leuk, daar struikel je in de zomer over de klassieke auto's :D