Reusachtige Clydesdale vastleggen in Scotland (Equine Legacy Project)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

Reusachtige Clydesdale vastleggen in Scotland (Equine Legacy Project)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 09:14

Hoi Bokkers!
Daar ben ik weer! Dit keer met een nieuwe serie waarin ik jullie graag meeneem in onze bijzondere reizen voor het Equine Legacy Project. Een conservatieproject waar we aandacht vragen voor zeldzame en uitstervende paardenrassen. Samen met Alieke en Valerie ben ik op reis geweest naar zeven plekken om ze vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We hebben dagenlang met fokkers, onderzoekers en lokale mensen opgetrokken om de paarden zo puur en natuurlijk mogelijk in beeld te brengen.

De reizen vergde diepgaand onderzoek, strakke planning, flexibiliteit en de juiste expertise. Maar na vijf jaar was het het allemaal waard want wij zijn ontzettend trots op wat we hebben mogen vastleggen en op het eindresultaat. Elke reis heb ik bijgehouden in een reis logboek. In deze serie deel ik daar stukjes uit om de echte behind-the-scenes te laten zien en jullie mee te nemen in hoe het was. Daar gaan we!

Stats:
Land: Scotland, Lanarkshire
Dagen: 8
Periode: Augustus 2022
Temperatuur: 15-20 C
Photos: 10,927
Interviews: 7
Beeldmateriaal: 14 uur
Aantal km afgelegd: 550 km

Dag 1 – Van Engeland naar Schotland
We namen afscheid van de heuvels en de fell pony's en ruilde ons rustige cottage in voor een 1800’s woning in het bruisende Glasgow. Binnen 2 uur waren we al in Glasgow en hebben we de hele avond aan de planning gewerkt, werk gebackupped (wat we elke dag al deden maar vandaag was dubbel) en dingen voorbereid.

Afbeelding
Een kiekje van de hoeveelheid spullen die Alieke steeds heen en weer moet sjouwen.

Dag 2 - De Kelpies
Wij gingen vroeg op pad naar de Kelpies, de twee grootste paardenhoofd standbeelden ter wereld. De Kelpies zijn geïnspireerd door de Clydesdale dus daar moesten wij uiteraard een Clydesdale voor zetten! Inmiddels zijn we met het bezoekerscentrum van de Kelpies een screening aan het plannen om daar de documentaire te laten zien! Ook heeft Andy Scott, de maker van de standbeelden, een boek gekocht en hebben we daar een super lieve recensie van gekregen.

Afbeelding

Dag 3 - Het schots accent
Vandaag gingen we op bezoek bij niemand minder dan Ronnie Black. Een welbekende naam in de Clydesdale community. Zijn landgoed is gigantisch, bijna duizend acres. Ronnie is een ontzettend aardige man met een grote dosis sarcasme en humor. Hij nam ons vaak in de maling door typische schotse dingen te zeggen. Ons Engels is best goed maar ook wij hadden wat moeite met het dikke schotse accent :D. We reden met hem langs zijn merries & veulens en wij moesten even wennen aan het hoogte verschil want de veulens zijn even groot als volwassen Fell pony’s. Alieke zei, zonder enige filter: “Wow, the foals look like donkeys! They have such big ears!” Ronnie draaide zich naar mij om met een blik van totale verontwaardiging.

Afbeelding
De beste man Ronnie met zijn favoriete veulen.

Afbeelding

Dag 4 - Ploegen van vroeger
De volgende dag gingen we naar Benny Duncan en zijn kleindochter Blythe. Benny is een van de weinige die nog met de Clydesdale ploegt, iets wat vroeger veel werd gedaan. Hij heeft nog ontzettend veel tuig en apparatuur van vroeger. Met een brede glimlach vertelde hij hoe hij vaak eerste werd bij ploegwedstrijden. Grappend voegt hij eraan toe: "But I am usually also the only one who competes.” Zijn kleindochter doet veel voor de kar en wij moesten daar natuurlijk ook even een ritje op maken.

Afbeelding
Benny Duncan ploegend

Afbeelding
Achterop bij Blythe

Afbeelding
Benny Duncan's kleindochter

Dag 5 - Een dagje Hamilton
Vandaag reden we naar Bob Hamilton. Een andere bekende naam in de Clydesdale community. Maanden heb ik geprobeerd contact te krijgen met deze man maar nooit antwoord gekregen. Toen wij bij een andere fokker waren en ik vroeg oh hij toevallig Bob Hamilton kent zei hij: ‘oh tuurlijk, ik bel hem wel even’. Belletje gedaan, en we konden zo de volgende dag langskomen. Grappig om te zien hoe makkelijk het dan ineens kan gaan. Ondanks dat hij die ochtend een hek op zijn hoofd had gekregen én er op zijn voet was gestaan door een paard, was hij vol energie en blij om met ons het interview te doen want hij had een hele hoop te vertellen want hij heeft veel bereikt in zijn leven. Wanneer Alieke en Val het interview deden ging ik ondertussen fotos nemen in de wei, vergezeld door zijn kleinkinderen van 8 en 9 jaar oud. Twee super beleefde jongens. De jongste vroeg mij nog: ‘What are you working on?’. ‘A documentary about the Clydesdale’ zei ik. ‘Will it be on the BBC?!’ vroeg hij vol hoop. ‘We will see!‘ zei ik lachend (dus mocht er iemand nog een ingang hebben, laat het ons weten haha).

Afbeelding

Afbeelding

Dag 6 - Grote paarden en grote huizen
Vandaag bezochten we Claire van Capperhill. Ze had prachtige Clydesdales met lange manen, dikke staarten en zelfs een zeldzame zwarte. Haar stal is naast een prachtig estate waar we voor mochten fotograferen. Claire droeg een traditionele tweed outfit en we hebben prachtige foto’s kunnen maken. S’ Middags kwam de hoefsmid langs. Hij vertelde dat het erg moeilijk is om Clydesdales te bekappen omdat het zoveel tijd kost. Hij heeft meer dan 48 jaar ervaring in bekappen van Clydesdales en geeft internationale workshops om de correcte manier te laten zien. Ik zei tegen hem: “Then you’re the perfect man to talk about shoeing Clydesdales,” waarop hij lachte: “oh, I’ve never been called perfect before.”

Afbeelding

Afbeelding

Einde
Scotland was een hele bijzondere reis. Met z’n drieën vormden we niet alleen een sterk team, we hebben vooral ook ontzettend veel gelachen. We knuffelde urenlang met de reusachtige paarden en de kracht van de paarden voel je door de vibraties in de grond. We hopen dat je dat ook voelt wanneer je door het boek bladert of de documentaire bekijkt. Benieuwd naar het resultaat? Neem vooral een kijkje bij mijn vorige topics.

Afbeelding
Minh & Alieke met de eigenaar van de 2 giganten naast ons :D

In de volgende post neem ik jullie mee naar onze derde reis: India, waar we de prachtige Marwari vastlegden. Of volg ons op Instagram voor meer over het project!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:29

Oooh die foto met dat kleine meisje <3 Dat is toch om te smelten!
Die foto van jou met de veulens is ook leuk, je lijkt er wel klein naast haha :D

Prachtige platen weer, wat komen jullie ook op gave plekken!

Dedikley

Re: Reusachtige Clydesdale vastleggen in Scotland (Equine Legacy Project)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:44

Jee, wat een grote veulens! Kan een beetje vertekenen, ik weet niet hoe lang Minh is.

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:18

Prachtig om te zien en wat doen jullie dit fantastisch. De foto met het standbeeld is indrukwekkend! Ik blijf volgen, denk dat ik jullie boek ga bestellen.
Laatst bijgewerkt door Gyselle op 08-10-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:18

Zo gaaf! Leuk deze behind the scene beelden! Ik denk dat jullie (Equine Legacy Project team) echt tot de beste paardenfotografie behoren.

Wanneer gaan jullie de Akhal-Teke opzoeken? 8-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:27

Oh, als ik equine legacy in de titel zie staan dat wordt het topic dirèct aangeklikt.

Gegarandeerd mooie fotos en interessante teksten.

En ook nu weer bleek dat waar.
Heel gaaf project!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:30

Wat een prachtige foto’s weer! Die foto met dat kleine meisje, gewoon ontroerend.

Ik heb het boek nog steeds op een tabblad open staan, zodra ik ook maar een beetje budget heb ga ik hem bestellen :j

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:01

Wat is het verschil met Clydesdales en de shire?

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:22

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:52

Heel gaaf dit, ik heb het boek op mijn verjaardagslijstje gezet :)
Kan hij mooi op de koffie tafel naast Robert Vavra

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 18:46

Gyselle schreef:
Prachtig om te zien en wat doen jullie dit fantastisch. De foto met het standbeeld is indrukwekkend! Ik blijf volgen, denk dat ik jullie boek ga bestellen.

Wat lief van je bedankt! Met dit herfstachtige weer is het ook perfect om de documentaire te kijken :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 21:35

Sansa schreef:
Zo gaaf! Leuk deze behind the scene beelden! Ik denk dat jullie (Equine Legacy Project team) echt tot de beste paardenfotografie behoren.

Wanneer gaan jullie de Akhal-Teke opzoeken? 8-)

Oh wat lief, das een groot compliment!
Hahaha de Akhal-Teke stond ook in de selectie, maar we vonden het niet zo veilig om maar met 3 meiden daar heen te gaan :D maar hun geschiedenis is absoluut interessant om vast te leggen!

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:53

Mag ik ook zo brutaal zijn en een suggestie doen? Het kretenzer paard: Cretan of Messara. Gangenpaardje waarvan de hengsten ook ingezet worden voor het fokken van muilezels. Prachtig eiland met een rijke historie...

Dank voor het maken van de prachtige reportages.

Ries411

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:14

Wat ontzettend mooi zeg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:13

Wat een ontzettend gave foto's en ervaring weer! Ik vindt de Clydesdales zulke indrukwekkende krachtpatsers.

De Clydesdale en Shire stammen trouwens af van dezelfde voorouder..The English Old Black maar de Shire is groter en heeft minder wit dan de Clydesdale als ik het zo goed zeg. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 09:26

Wederom erg gaaf
Fijn te lezen verslag en de foto's zijn altijd te mooi om niet te bekijken , bedankt!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 11:07

Femke_Tweety schreef:
Oh, als ik equine legacy in de titel zie staan dat wordt het topic dirèct aangeklikt.

Gegarandeerd mooie fotos en interessante teksten.

En ook nu weer bleek dat waar.
Heel gaaf project!

Dat maakt ons erg gelukkig om te horen! Dankjewel!! :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 15:11

Berdien schreef:
Wat een prachtige foto’s weer! Die foto met dat kleine meisje, gewoon ontroerend.

Ik heb het boek nog steeds op een tabblad open staan, zodra ik ook maar een beetje budget heb ga ik hem bestellen :j

Jaaa eveneens fotos van oude fokkers en hun paarden, zo puur!

Super leuk! Ik zie dat je in Groningen woont, zit je in het centrum? Zo ja, stuur mij even een pb, ik kom daar geregeld, dan kan ik hem evt ook komen langsbrengen!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 21:34

Rose123 schreef:
Heel gaaf dit, ik heb het boek op mijn verjaardagslijstje gezet :)
Kan hij mooi op de koffie tafel naast Robert Vavra

Oh gaaf!! Das een mooie combi zo :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:36

Wat een gaaf verslag!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:08

Dedikley schreef:
Mag ik ook zo brutaal zijn en een suggestie doen? Het kretenzer paard: Cretan of Messara. Gangenpaardje waarvan de hengsten ook ingezet worden voor het fokken van muilezels. Prachtig eiland met een rijke historie...

Dank voor het maken van de prachtige reportages.

Gaaf! Daar hebben wij nog weinig over onderzocht maar ziet er erg interessant uit. Wij hopen dat het eerste boek goed verkoopt, dan hebben wij weer middelen om een deel twee te maken!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:59

Ezellover25 schreef:
Wat is het verschil met Clydesdales en de shire?

Ze worden inderdaad vaak vergeleken! De Shire en de Clydesdale zijn beide Britse trekpaarden, maar verschillen in oorsprong, bouw en kenmerken. Als eerste komen de Shires uit Engeland en de Clydesdale uit Scotland. De Shire is een tikje groter en zwaarder waarbij de Clyde juist weer eleganter is met veel wit. Genetisch delen ze een vergelijkbare basis, maar fokselectie heeft geleid tot duidelijke morfologische verschillen!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:57

Elisa2 schreef:
Wat een ontzettend gave foto's en ervaring weer! Ik vindt de Clydesdales zulke indrukwekkende krachtpatsers.

De Clydesdale en Shire stammen trouwens af van dezelfde voorouder..The English Old Black maar de Shire is groter en heeft minder wit dan de Clydesdale als ik het zo goed zeg. :)

Absoluut! Was echt ontzettend leuk ze vast te leggen! :D