Daar ben ik weer! Dit keer met een nieuwe serie waarin ik jullie graag meeneem in onze bijzondere reizen voor het Equine Legacy Project. Een conservatieproject waar we aandacht vragen voor zeldzame en uitstervende paardenrassen. Samen met Alieke en Valerie ben ik op reis geweest naar zeven plekken om ze vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We hebben dagenlang met fokkers, onderzoekers en lokale mensen opgetrokken om de paarden zo puur en natuurlijk mogelijk in beeld te brengen.
De reizen vergde diepgaand onderzoek, strakke planning, flexibiliteit en de juiste expertise. Maar na vijf jaar was het het allemaal waard want wij zijn ontzettend trots op wat we hebben mogen vastleggen en op het eindresultaat. Elke reis heb ik bijgehouden in een reis logboek. In deze serie deel ik daar stukjes uit om de echte behind-the-scenes te laten zien en jullie mee te nemen in hoe het was. Daar gaan we!
Stats:
Land: Scotland, Lanarkshire
Dagen: 8
Periode: Augustus 2022
Temperatuur: 15-20 C
Photos: 10,927
Interviews: 7
Beeldmateriaal: 14 uur
Aantal km afgelegd: 550 km
Dag 1 – Van Engeland naar Schotland
We namen afscheid van de heuvels en de fell pony's en ruilde ons rustige cottage in voor een 1800’s woning in het bruisende Glasgow. Binnen 2 uur waren we al in Glasgow en hebben we de hele avond aan de planning gewerkt, werk gebackupped (wat we elke dag al deden maar vandaag was dubbel) en dingen voorbereid.

Een kiekje van de hoeveelheid spullen die Alieke steeds heen en weer moet sjouwen.
Dag 2 - De Kelpies
Wij gingen vroeg op pad naar de Kelpies, de twee grootste paardenhoofd standbeelden ter wereld. De Kelpies zijn geïnspireerd door de Clydesdale dus daar moesten wij uiteraard een Clydesdale voor zetten! Inmiddels zijn we met het bezoekerscentrum van de Kelpies een screening aan het plannen om daar de documentaire te laten zien! Ook heeft Andy Scott, de maker van de standbeelden, een boek gekocht en hebben we daar een super lieve recensie van gekregen.

Dag 3 - Het schots accent
Vandaag gingen we op bezoek bij niemand minder dan Ronnie Black. Een welbekende naam in de Clydesdale community. Zijn landgoed is gigantisch, bijna duizend acres. Ronnie is een ontzettend aardige man met een grote dosis sarcasme en humor. Hij nam ons vaak in de maling door typische schotse dingen te zeggen. Ons Engels is best goed maar ook wij hadden wat moeite met het dikke schotse accent

De beste man Ronnie met zijn favoriete veulen.

Dag 4 - Ploegen van vroeger
De volgende dag gingen we naar Benny Duncan en zijn kleindochter Blythe. Benny is een van de weinige die nog met de Clydesdale ploegt, iets wat vroeger veel werd gedaan. Hij heeft nog ontzettend veel tuig en apparatuur van vroeger. Met een brede glimlach vertelde hij hoe hij vaak eerste werd bij ploegwedstrijden. Grappend voegt hij eraan toe: "But I am usually also the only one who competes.” Zijn kleindochter doet veel voor de kar en wij moesten daar natuurlijk ook even een ritje op maken.

Benny Duncan ploegend

Achterop bij Blythe

Benny Duncan's kleindochter
Dag 5 - Een dagje Hamilton
Vandaag reden we naar Bob Hamilton. Een andere bekende naam in de Clydesdale community. Maanden heb ik geprobeerd contact te krijgen met deze man maar nooit antwoord gekregen. Toen wij bij een andere fokker waren en ik vroeg oh hij toevallig Bob Hamilton kent zei hij: ‘oh tuurlijk, ik bel hem wel even’. Belletje gedaan, en we konden zo de volgende dag langskomen. Grappig om te zien hoe makkelijk het dan ineens kan gaan. Ondanks dat hij die ochtend een hek op zijn hoofd had gekregen én er op zijn voet was gestaan door een paard, was hij vol energie en blij om met ons het interview te doen want hij had een hele hoop te vertellen want hij heeft veel bereikt in zijn leven. Wanneer Alieke en Val het interview deden ging ik ondertussen fotos nemen in de wei, vergezeld door zijn kleinkinderen van 8 en 9 jaar oud. Twee super beleefde jongens. De jongste vroeg mij nog: ‘What are you working on?’. ‘A documentary about the Clydesdale’ zei ik. ‘Will it be on the BBC?!’ vroeg hij vol hoop. ‘We will see!‘ zei ik lachend (dus mocht er iemand nog een ingang hebben, laat het ons weten haha).

Dag 6 - Grote paarden en grote huizen
Vandaag bezochten we Claire van Capperhill. Ze had prachtige Clydesdales met lange manen, dikke staarten en zelfs een zeldzame zwarte. Haar stal is naast een prachtig estate waar we voor mochten fotograferen. Claire droeg een traditionele tweed outfit en we hebben prachtige foto’s kunnen maken. S’ Middags kwam de hoefsmid langs. Hij vertelde dat het erg moeilijk is om Clydesdales te bekappen omdat het zoveel tijd kost. Hij heeft meer dan 48 jaar ervaring in bekappen van Clydesdales en geeft internationale workshops om de correcte manier te laten zien. Ik zei tegen hem: “Then you’re the perfect man to talk about shoeing Clydesdales,” waarop hij lachte: “oh, I’ve never been called perfect before.”

Einde
Scotland was een hele bijzondere reis. Met z’n drieën vormden we niet alleen een sterk team, we hebben vooral ook ontzettend veel gelachen. We knuffelde urenlang met de reusachtige paarden en de kracht van de paarden voel je door de vibraties in de grond. We hopen dat je dat ook voelt wanneer je door het boek bladert of de documentaire bekijkt. Benieuwd naar het resultaat? Neem vooral een kijkje bij mijn vorige topics.

Minh & Alieke met de eigenaar van de 2 giganten naast ons

In de volgende post neem ik jullie mee naar onze derde reis: India, waar we de prachtige Marwari vastlegden. Of volg ons op Instagram voor meer over het project!