Fiebe en haar twee nieuwe vriendjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Fiebe en haar twee nieuwe vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:11

Sinds de dood van mijn ruin ben ik niet meer op bokt geweest. Onze merrie die alleen overbleef werd gestald op een paddock paradise een dorp verder. En ik heb maanden gewerkt aan het verwerken van ons verlies. Denver was bij mij sinds dat hij 1 jaar was en is op 6 jarige leeftijd gestorven aan koliek.
Het was een hard en zwaar verlies.
Ik heb er toen zelfs aan gedacht te stoppen met paarden, een nieuwe thuis zoeken voor Fiebe.
Maar uiteindelijk wou ik haar ook niet verliezen.
Maar ik wou haar terug thuis hebben.
Haar terug halen zonder maatje was geen optie. Dus langzaam het internet op gegaan op zoek naar een leuk weide maatje.
Ik wist niet goed wat ik zelf wou als maatje voor haar, allen het moest een merrie zijn.
Omdat Fiebs beter met merries overeenkomt en sneller went aan een merrie dan een ruin.
Ze kan niet de simpelste zijn tegen andere paarden dus de keuze moest vooral voor haar zijn.
Uiteindelijk zijn we via via bij ons in het dorp naar een jaarling gaan kijken. We kenden deze mensen en hij wou ze brengen en laten kennismaken met ons Fiebe en klikt het niet dan was het ook goed. En we zagen het wel zitten dit eens te proberen.
Eenmaal aangekomen was het liefde op eerste gezicht.
Een paar dagen later was het voor Fiebe al wel iets afgekoelden heeft Fiebe een corrigerende rol op zich genomen, ze is echt een goede leeraar voor jongere dieren.
We hebben de jaarling Aurora genoemd, naar de zusterstad van Denver in Amerika.
Hoewel ze super goed overeenkomen merkten we wel dat Rora een leeftijdsgenootje mistte.
Aurora is een konik pony en komt uit een natuurgebied, ze werd samen met kuddegenootjes verkocht om over populatie tegen te gaan.
En we merkten dat ze toch een leeftijdsgenootje mistte. Na wat wikken en wegen hebben we toch nog eens met haar vorige eigenaar gesproken en hem overhaalde de jaarling dat hij ging aanhouden ook te verkopen. Dit was het laatste kudde genoot je van rora dat over was.
Hun weerzien was heel schattig en we zijn heel blij met de keuzes die we hebben gemaakt!
En Fiebe is heel blij met haar mini kudde, s nacht gaat ze ook echt waken over hun.
Heel mooi om te zien!

Afbeelding
Aurora net van de trailer

Afbeelding

Aurora en Fiebe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam sierra erbij :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterrebell

Re: Fiebe en haar twee nieuwe vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:27

Wat ontzettend schattig <3.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:38

Wat een leuk clubje zo!
Ga je later nog wat met de Koniks doen? Ze zijn echt mooi!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:44

Wat lief. <3
Die gaan een mooi leven tegemoet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:01

Ontzettend leuke pony's!!! ben heel benieuwd naar hoe ze zich ontwikkelen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 08:45

Wat leuk dat je 2 Koniks hebt, goed idd om de andere ook over te nemen
is voor Aurora toch leuker een leeftijd genoot.
Geniet van hun en ben benieuwd hoe ze zich ontwikkelen…

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 21:41

Tilmar schreef:
Wat een leuk clubje zo!
Ga je later nog wat met de Koniks doen? Ze zijn echt mooi!

Rora is al leuk aan de maat en zit ongeveer op schofthoogte 1m30-35 dus zou het misschien wel leuk zijn haar te beleren onder het zadel voor mij of mijn vriend. Dan kunnen we samen buiten rijden. Fiebe is redelijk pittig dus misschien dat ze niet geschikt is voor mijn vriend ondanks haar ervaring aurora is heel kalm en rustig dus zij gaat dan waarschijnlijk voor mijn vriend zijn. Aangezien hij vrij klein en mager is gaat dat wel lukken
Ik wil ze wel Sierra en Aurora in de kar beleren.
Maar dat is allemaal toekomst muziek! Nu mogen ze lekker groeien tot hun 5-6 jaar :)

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 21:50

kally schreef:

Ja dat wel!

Nu even off topic, ik heb gemerkt dat beide koniks witte kleine bolletjes hebben van boven onder hun oogleden…
Dierenarts is geweest omdat een van rora haar ogen wat dik stond. Geen beschadigingen en hij heeft het oog gespoeld en ontstekingsremmers gegeven en de zwelling en irritatie is weg maar de bolletjes niet… ik wou het even vergelijken en sierra heeft ze dus ook op beiden ogen… ze tranen niet staan niet dik en hebben geen uitvloei… de dierenarts wist niet wat het was..
Ik ga bij dierenkliniek het bokt in peer België. Maar de dierenarts die kwam was niet een van de normale dierenartsen die daar werken…

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:54

Ahh wat leuk een naamgenootje van mijn merrie (Aurora). Prachtige dame(s)!! Konik's zijn zo leuk <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 22:04

EvaArt schreef:
kally schreef:

Ja dat wel!

Nu even off topic, ik heb gemerkt dat beide koniks witte kleine bolletjes hebben van boven onder hun oogleden…
Dierenarts is geweest omdat een van rora haar ogen wat dik stond. Geen beschadigingen en hij heeft het oog gespoeld en ontstekingsremmers gegeven en de zwelling en irritatie is weg maar de bolletjes niet… ik wou het even vergelijken en sierra heeft ze dus ook op beiden ogen… ze tranen niet staan niet dik en hebben geen uitvloei… de dierenarts wist niet wat het was..
Ik ga bij dierenkliniek het bokt in peer België. Maar de dierenarts die kwam was niet een van de normale dierenartsen die daar werken…

" grote klis kan gevaarlijk zijn voor sommige dieren, zoals konikpaarden, omdat de klitten in hun vacht kunnen leiden tot tranende ogen, ontstekingen en oogletsel"

Kan het zijn dat er onderhuids nog wat stekeltjes zitten die irriteren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 10:23

AI gegenereerd antwoord:
Witte bolletjes aan de onderkant van het ooglid van een
paard kunnen wijzen op verschillende aandoeningen, variërend van een onschuldige verstopping van een talgkliertje tot een agressieve tumor. Omdat het oog een kwetsbaar en vitaal orgaan is, is het van groot belang dat een dierenarts de oorzaak vaststelt.
Mogelijke oorzaken

Sarcoïd: Dit is een van de meest voorkomende, goedaardige huidtumoren bij paarden. Ze kunnen zich voordoen als knobbeltjes of wratachtige gezwellen onder of rond het ooglid. Hoewel ze goedaardig zijn, kunnen ze lokaal agressief zijn en de normale ooglidfunctie verstoren.
Plaveiselcelcarcinoom (SCC): Dit is een kwaadaardige tumor die vooral voorkomt op ongepigmenteerde huid en rond de ogen. De tumoren kunnen witroze, bloemkoolachtige of ruwe bultjes zijn.
Melanomen: Grijze paarden lopen een verhoogd risico op melanomen, die ook rond de ogen kunnen verschijnen.
Cysten of abcessen: In de oogleden kunnen ook goedaardige cysten of abcessen ontstaan die eruitzien als kleine bultjes.
Wratten (equine papillomatosis): Wratten zijn grijs, wit of vleeskleurig en kunnen zich ook rond de ogen vormen.

Waarom een snelle diagnose belangrijk is
Oogtumoren bij paarden kunnen zich agressief ontwikkelen en leiden tot permanente schade aan het oog en het gezichtsvermogen. De behandeling is vaak complexer als de tumor groter wordt. Alleen een dierenarts kan de juiste diagnose stellen en een passend behandelplan opstellen.

Aan een dierenarts die ook niet weet wat het is heb je niet zoveel. Ik zou even rond bellen of er een dierenarts is die dit ooit heeft gezien, evt een foto mailen.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 14:40

De dierenarts denk een allergische reactie, ze hebben bloed getrokken en wachten nu op de uitslag.
Ze hebben er ook niet echt last van en het wordt ook niet erger :/