Mijn eigen paard als 16 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoraNamalaa

Mijn eigen paard als 16 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:52

Hiii, ik ben op dit moment aan het kijken/ bezig zijn van het kopen van mijn eigen paard. Het probleem is dus dat ik 16 ben en mijn ouders hier nog niet echt volledig achter staan. Ik wilde dus even vragen of er toevallige nog meer tieners zijn met eigen paarden en hoe dat gaat. Ik zit zelf op yuverta en ik heb vrij wel genoeg tijd en ik ben nu ook bezig met een baantje zoeken zodat ik zelf alles kan betalen. Ik begin op maandag om 8:30 en op dinsdag om 9:20 en zit op school tot 16:10 en op woensdag tot 14:15. Donderdag van 13 tot 16 en vrijdag ben ik vrij. :D Hierbij ook de vraag of jullie je paard zelf betalen en hoeveel jullie ongeveer maandelijks kwijt zijn. Toppie alvast bedankt! :D

Cioccolato

Re: Mijn eigen paard als 16 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Tijd is bijzaak. Geld is belangrijker. Aankoop is easy. Daarna komen de maandelijkse stallingskosten en al t bijgaande. Daarnaast nog een reserve voor een dierenarts bezoek oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Als 16 jarige zul je wel toestemming van het ouders nodig hebben om zo'n aankoop te mogen doen en ook voor het contract van een pensionstal. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor kosten doet jij niet kan of wil betalen.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Hoi!
Aller eerst complimenten dat je alles al zo zelfstandig wil oppakken, paarden zijn een grote verantwoordelijkheid. Ik begon met mijn Haflinger op mijn 14e maar had wel wat financiële steun hierbij van mijn moeder en opa. Het is echt belangrijk dat je ouders erachter staan. Naast dat de onderhoud van een paard duur is kunnen er ook onverwachte kosten bijkomen en als 16 jarige kun je ook maar een bepaald aantal uur werken naast school, en je moet natuurlijk ook nog tijd over houden voor je paard.

Mijn advies is om goed met je ouders in gesprek te gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Ik heb als 16-jarige mijn eerste pony zelf gekocht.
Ik werkte toen 3 avonden in de supermarkt naast school en stond op een goedkopere doe het zelf stal en heb altijd alles zelf betaald en geregeld.
Wel stonden mijn ouders garant voor onverwacht hoge kosten.

Ik ging naar school, hield en hou niet van uitgaan, ben geen shopper qua kleding en rook/drink niet.
Het was niet eenvoudig, het heeft me heel goed geleerd om te budgetteren en beoordelen wat wel of niet belangrijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Ik had op die leeftijd geen paard. Maar wel verzorgpaarden.
Heb je die al?
Dan kun je eerst al eens zien of je het ook echt gaat redden in de tijd. Zowel paard als werk.
En dat zien je ouders dan ook dat je school er niet onder lijd.
Dan is het misschien voor hen ook gemakkelijker achter je keuze te staan.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:07

Oke in iedergeval al heel erg bedankt voor de antwoorden, ik heb niet echt horsey friends voor dit soort dingen. Het zal inderdaad maandelijks duur zijn en daarom zal ik nog wel wachten tot ik in iedergeval een soort safetynet heb. Ik zal hier inderdaad nogeens met mijn ouders overgaan en heel erg bedankt dat er opa werd genoemd, ik was heel even vergeten dat hij wel helemaal achter mijn keuze staat. Dus ik zal het nog aan hem vragen en ik zal dan nog in gesprek gaan met mijn ouders. :D Ik ben inderdaad eerst bezig met het regelen van een verzorgpaard maar die zijn helaas moeilijk te vinden in mijn buurt.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:09

Ik heb trouwens ook verhalen gehoord van iemand die als tiener haar eigen paard had en dat daarbij haar ouders/grootouders de stalling betaalde en zij de rest. Tenzij er groote dierenarts kosten waren dan hielpen haar ouders daar wel bij. Ik weet niet of dit toevallig voor iemand anders ook zo werkt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Heb je al een baantje?

Ik heb iig alle kosten + aankoop zelf betaald. Het was een kwestie van keuzes maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Ik kocht ook als 16 jarige mijn eerste eigen paard, wel met een renteloze lening van mijn ouders maar heb wel alles terug moeten betalen en zelf stalgeld, hoefsmid e.d betalen. Ik ben dus ook op mijn 15e gaan werken en sparen er voor en altijd blijven werken. Het is een grote verantwoordelijkheid en in deze tijd wat moeilijker omdat alles zo duur is. Maar waar een wil is, is een weg...

Je zou ook kunnen kijken naar het leasen van een paard, dat is misschien een makkelijkere eerste stap met iets minder verantwoordelijkheid.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:21

Ik ben op dit moment bezig met soliciteren maar tegenwoordig reageert bijna niemand meer dus het duurt iets langer. Ben nu vooral bezig met de jumbo aangezien ik denk dat het maandelijkse loon wel goed is, ik moet alleen nog even kijken hoeveel uur per week ik zou moeten werken om het geld bij elkaar te hebben. Ik heb ook al een los spaarpotje klaar staan

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:22

Ja ik ben aan het kijken voor een verzorg/leasepaard totdat ik iendergeval genoeg geld heb en gelijk ervaringen opdoen maar het is nogal moeilijk iets in de buurt te vinden helaas

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Geduld is een schone zaak, zorg dat je eerst financiële zekerheid hebt.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274
Nuttig topic over daadwerkelijke kosten eigen paard

Kijk ook goed naar stallen in je omgeving naar je wens en vraag wat die nu aan stalhuur kosten en wat daar wel en niet bij inzit aan voer , strooisel, binnen- buiten zetten, hoeveelheid uren buiten voor je paard, kwaliteit bodem bak..

Stalhuur verschilt veel per regio en tussen doe het zelf en volpension

Onderschat ook niet wat er na stalhuur nog bij komt, zie topic " Wat kost een eigen paard nu daadwerkelijk"

En hierboven genoemd, realiseer je wat er niet meer kan als bepaald geld naar je paard gaat
Laatst bijgewerkt door daydream op Gisteren, 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:26

Ja zeker, ik ga in iedergeval wachten tot ik een soort vangnet heb en dat mijn ouders er ook achter staan. Ik heb gelukkig al steun en waarschijnlijk hulp van andere familie leden maar ouders zijn het belangerijkst.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:27

Oke heel erg bedankt voor dat topic! Ik zal het even lezen

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Ik zou zoeken naar een baan die zich niet zo vast houdt aan het minimum jeugdloon of zwart betaald. Ik weet niet hoe de Jumbo qua loon zit.

Het jeugdloon ligt voor 16 jarige net onder de 5 euro bruto per uur. Voor een stalgeld van 350 euro per maand moet je daarom dus meer dan 70 uur per maand kunnen werken. En dan heb je nog de bijkomende kosten.

Of misschien kun je andere constructies bedenken. Soms kun je op de stal werken in ruil voor een forse korting bijvoorbeeld

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Het probleem op jouw leeftijd is dat je óf geld hebt (want baantje) óf tijd hebt (want geen baantje). Beide tegelijk lukt bijna niet.

Je zult echt support nodig hebben van je ouders of familie. Hoe banketstaaf is het als je je paard weg moet doen omdat je de dierenarts niet kan betalen?

En paarden zijn hartstikke duur helaas. Ik heb gewacht tot mijn 27e voor ik een goed gevulde spaarrekening had (5000 is minimum) en elke maand makkelijk 400 kon missen. Daar ben jij gewoon nog niet

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:56

Bij de jumbo betalen ze 6,80 per uur, en ik ben over 4 maanden 17 en dan zal het loon naar 7,77 per uur gaan. Op deze manier zou ik rond de 10-12 uur per week moeten werken.

Ja dat zou inderdaad rot zijn. Ik wil ook eerst graag wachten tot ik een spaarrekening heb en daarvoor wil ik ook graag eerst een verzorgpaard/lease vinden zodat ik ook gelijk al het werk kan doen voor een paard voor minder verantwoordelijkheid. Gelukkig is mijn opa al lange tijd fan van het idee van een eigen paard voor mij en zal waarschijnlijk snel bij springen zodra ik dit plan in werking heb

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:57

Goed idee trouwens van het werken bij de stal zelf voor korting, die zal ik onthouden

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Ik had ook met 16 jaar een eigen paard, maar toen was het stalgeld nog rond de €165.- per maand en de andere dingen nog niet zo duur. Inmiddels is het dubbel zo duur. Ik werd ook nog eens chronisch ziek dus ik kon niet meer werken, toen heeft mijn moeder de stalling betaald. Maar die luxe moet je dus wel hebben dat een ouder je wilt ondersteunen. Beter zoek je nu nog een verzorgpaard, ga je studeren en koop je als je klaar bent met je studie je eerste paard. Dat scheelt je denk ik een hoop stress en een hoop kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Earth schreef:
Ik had ook met 16 jaar een eigen paard, maar toen was het stalgeld nog rond de €165.- per maand en de andere dingen nog niet zo duur. Inmiddels is het dubbel zo duur. Ik werd ook nog eens chronisch ziek dus ik kon niet meer werken, toen heeft mijn moeder de stalling betaald. Maar die luxe moet je dus wel hebben dat een ouder je wilt ondersteunen. Beter zoek je nu nog een verzorgpaard, ga je studeren en koop je als je klaar bent met je studie je eerste paard. Dat scheelt je denk ik een hoop stress en een hoop kosten.

Sta ik achter :j

Ik denk wel dat dit het grootste probleem is nu.

Inderdaad stalling toen wij jong waren is niet te vergelijken met nu.
Ook dierenartskosten niet meer.

Oke, min.loon is ook heel wat meer geworden, maar toch.

Denk voor ieder die nu een paard wil kopen gewoon zelf aan het rekenen moet.
En niet moet kijken wat deden mensen 10-20 jaar terug.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Eens met dit:

Citaat:
Denk voor ieder die nu een paard wil kopen gewoon zelf aan het rekenen moet.
En niet moet kijken wat deden mensen 10-20 jaar terug.

Precies. Zelfs het topic wat ik noemde begint in 2014 en houden de meeste mensen het echt laag qua kosten

Hier in de regio was 'luxe' volpensiom met veel buiten en goede bakken 10.jr geleden 350 en nu begin(!) je bij de ruim 500 en ik zie het nog wel stijgen

Doe het zelf is goedkoper maar wat als je ziek wordt?

En er komt nog zoveel bij
Het is niet eerlijk om een paard te houden als je geen flinke rekening van de dierenarts kan betalen regelmatig indien nodig
Dus reken het goed door!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

NoraNamalaa schreef:
Ik heb trouwens ook verhalen gehoord van iemand die als tiener haar eigen paard had en dat daarbij haar ouders/grootouders de stalling betaalde en zij de rest. Tenzij er groote dierenarts kosten waren dan hielpen haar ouders daar wel bij. Ik weet niet of dit toevallig voor iemand anders ook zo werkt?

Het kan leuk voor iemand anders werken, maar als je ouders al aangegeven hebben dat ze dat niet kunnen of willen, dan houd het gewoon op. Daarnaast is het loon wat je hier opnoemt bruto. Daar gaat dus nog belasting vanaf en is dus niet het bedrag wat jij krijgt per uur. Dat is een stukkie minder. Ik weet niet wat Yuverta is, je zegt genoeg vrije tijd te hebben, maar heb je dat ook voor oa vakantie, afspreken met vrienden, een vriendje, ect? Misschien wil je dat nu niet, maar over een paar jaar wel? En wil je je hele leven bij je ouders blijven wonen? Want op jezelf wonen kost ook een heleboel geld en je kan het maar 1x uitgeven.

Het is niet onmogelijk, maar wel heel lastig om onder de 20 jaar een eigen paard te kopen en te onderhouden zonder hulp. Want met de aankoop en de stalling ben je er nog niet. Er komt nog zoveel bij kijken. Daarnaast is het ook wel handig om wat mensen in je omgeving te hebben met verstand van paarden.

Ik ben in de 40 en kan het nog steeds niet betalen. Ik droomde er vroeger ook van toen ik nog op school zat, mocht zelfs het paard gratis stallen bij iemand maar dan nog kon ik de overige kosten niet betalen.

Misschien eerst een aantal jaar sparen en dan kijken of je nog steeds een paard wilt of dat je toch andere dingen in het leven leuker bent gaan vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Ik had mijn eerste paard toen ik 15 jaar was, maar zeker wel mijn ouders al back up en ook financieel voor grote uitgaven. Ik was toen wel al aan het werk en verdiende heel leuk bij, waardoor ik veel zelf kon betalen. Op mijn 18de ging ik full time werken en waren alle kosten voor mij. Toch was het ook toen nog fijn om ouders achter de hand te hebben die grote uitgave zouden kunnen betalen zoals hoge dierenartskosten. Gelukkig is het nooit nodig geweest.

Dus ja het kan, maar ik zou het zeker niet doen zonder vangnet. Helemaal vandaag de dag is alles behoorlijk duur.