Ervaring kopen manege paard met verlatingsangst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grace

Ervaring kopen manege paard met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:50

Ik zit in een groot dilemma met mezelf en heb graag wat input van ervaringsdeskundige.
Ik heb een gezin van 3 kinderen, alle op school en al van jongs af aan de droom gehad voor een eigen paard. Qua tijd lijkt daar nu de tijd voor te komen en ook financieel kunnen we hier een passend plan voor maken.

Nu ben ik gek van een paard die ik nu 1,5 jaar rij en nu 2 jaar op de manege staat. Van begin af aan voel ik een enorme klik met dit paard. Ik ben daarnaast nog bijrijder van een ander paardje wat ik zo'n 3x in de week doe maar merk dat ik daar toch minder gevoel mee heb.
Het paard wat ik op het oog heb kan moeilijk alleen zijn en heeft al jaren een maatje waar hij gek mee is, beide paarden kopen gaat niet lukken. Dit betekent dat ik hem niet zomaar kan verplaatsen, de stallingskosten zijn €500,- waar hij nu staat, erg fors.
Ik probeer hem uit m'n hoofd te zetten, bijrijder geworden om me niet nog meer aan hem te hechten maar helaas werkt dit tot nu toe nog niet :') soms heb je gewoon die match, andere zien het ook dus het is niet dat ik me dit inbeeld.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen, tips, doemscenario's waarom dit echt geen goed idee is etc alles is welkom. Dat er een hoop extra kosten in het begin bijkomen als een passend zadel, osteopaat etc is meegenomen.

noviceh

Re: Ervaring kopen manege paard met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Wilt de manege dit paard wel verkopen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Wat bedoel je precies met verlatingsangst?
Het is eigen aan paarden dat ze liever niet helemaal alleen zijn en dat ze vriendschappen opbouwen. Dus dat zijn allesbehalve alarmbellen.
Hoe en in welke situaties uit de verlatingsangst zich dus?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Het paard van mijn vriendin en mijn paard hebben 11 jaar samen gestaan. Ze konden werkelijk nog geen minuut zonder elkaar. Helaas is mijn paard 5 jaar terug met pensioen gegaan. Op de stal laten staan waar ze stonden was voor hem geen optie vanwege beperkt buiten komen ivm verbouwing. We hebben toen beide apart onze paarden naar 2 verschillende stallen verhuisd. (Mijn paard naar rusthuis) Zowel mijn paard als het paard van mijn vriendin hebben dit heel goed opgepakt. Natuurlijk moesten ze wennen op hun nieuwe plekjes maar het is ons heel erg mee gevallen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:05

Paarden zijn sowieso niet gemaakt om alleen te zijn/zijn.
Hoe erg is deze " verlatingsangst "
Als je de mogelijkheid hebt om dit paardje te kopen dan zou ik direct op zoek gaan naar een fijne pensionstal waar je paardje ook weer een maatje kan vinden om mee te staan

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Is het een stal waar je zelf nog jaren tevreden kan staan?
Als in krijgen ze voldoende ruwvoer en staan ze genoeg buiten? Dat zou ik meenemen in de overweging.
De prijs is flink maar een beetje pensionstal kost tegenwoordig al vaak boven de 400 euro. Afhankelijk van de omgeving.

En inderdaad, op wat voor manier merk je de verlatingsangst?

En is hij te koop? Ik ken een manege die hun paarden op zich wel verkopen maar alleen voor enorme bedragen. Omdat een nieuw paard ook weer een hoop geld en training kost, en die moet maar net weer geschikt zijn.

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:20

noviceh schreef:
Wilt de manege dit paard wel verkopen?

Ja, heb ongeveer een half jaar geleden al aangegeven dat ik mogelijk interesse heb en toen gaven ze aan dat we de prijs kunnen bespreken tegen de tijd dat het serieus zou worden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Mijn ervaring met paarden die al jaren bij elkaar staan, dat als ze eenmaal verhuisd zijn en uit elkaar, dat dat eigenlijk altijd goed gaat. Veel moeilijker is als je hem daar op stal wilt houden en hij er vaker alleen uitgehaald gaat worden. Maar ik zou verhuizen echt niet perse uit je hoofd zetten. En voor de rest moet je je hart volgen (en een beetje je verstand :D )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Precies wat Diddykong zegt, je kunt hem wel verhuizen hoor.

Zou het dier wel laten keuren bij koop en eventueel kun je misschien het zadel er bij kopen als deze goed past.

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:45

Essie73 schreef:
Het paard van mijn vriendin en mijn paard hebben 11 jaar samen gestaan. Ze konden werkelijk nog geen minuut zonder elkaar. Helaas is mijn paard 5 jaar terug met pensioen gegaan. Op de stal laten staan waar ze stonden was voor hem geen optie vanwege beperkt buiten komen ivm verbouwing. We hebben toen beide apart onze paarden naar 2 verschillende stallen verhuisd. (Mijn paard naar rusthuis) Zowel mijn paard als het paard van mijn vriendin hebben dit heel goed opgepakt. Natuurlijk moesten ze wennen op hun nieuwe plekjes maar het is ons heel erg mee gevallen.

Nou dit inderdaad, ze kunnen nauwelijks zonder elkaar. Gaat wel beter maar eerst gingen ze bijna onder het draad door als er maar 1 wegging en werden ze echt gek. Box moest dicht als ze binnen stonden want anders deden ze echt een poging om eruit te springen.
Maar wat goed te lezen dat ze het beide zo goed oppakken!

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:47

Diddykong schreef:
Mijn ervaring met paarden die al jaren bij elkaar staan, dat als ze eenmaal verhuisd zijn en uit elkaar, dat dat eigenlijk altijd goed gaat. Veel moeilijker is als je hem daar op stal wilt houden en hij er vaker alleen uitgehaald gaat worden. Maar ik zou verhuizen echt niet perse uit je hoofd zetten. En voor de rest moet je je hart volgen (en een beetje je verstand :D )

Goed te horen! Haha ja dat verstand voert al een half jaar de bovenhand, ben echt alles aan het afwegen. Zou hem ook zeker laten keuren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Misschien wel goed om te beseffen dat manegepaarden vaak 10 tot 15 uur per week lopen. Als dit paard bij jou minder beweging krijgt, kan het zijn dat hij ander gedrag laat zien dan nu.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Lieser schreef:
Misschien wel goed om te beseffen dat manegepaarden vaak 10 tot 15 uur per week lopen. Als dit paard bij jou minder beweging krijgt, kan het zijn dat hij ander gedrag laat zien dan nu.

Klopt, ze worden een stuk dankbaarder <3 klopt wel hoor, maar bij mij viel het mee. Onder het zadel was mijne niet veranderd, ook qua energie niet. Ze genoot juist onwijs van het minder hoeven lopen. In de omgang kwam het vosmerrie karakter wel iets meer naar boven maar niet vervelend.
Ik heb jaren geleden ook mijn lievelingspaard van de manege gekocht en ik zou het zo weer doen. Als jij dit paard zonder zijn maatje zou verhuizen, is dat probleem 'opgelost'. Tuurlijk gaat hij zijn maatje missen maar op zijn nieuwe plek zullen genoeg nieuwe vrienden voor hem zijn!
De kans is wel groot dat hij zich weer gaat hechten aan een ander maar dat 'risico' hou je altijd. Zou je door zijn verlatingsangst niet laten tegenhouden!

Zoals gezegd heb ik jaren geleden ook een manegepaard overgenomen na 10 jaar sparen en dromen van haar... en oh oh oh, wat is het toch heerlijk als je eindelijk dat paspoort in je handen krijgt.... <3 na 4 jaar helaas afscheid van haar moeten nemen want het manegewerk vraagt veel van een paardenlichaam... maar die jaren haar zo gelukkig zien, met allemaal nieuwe vriendjes op de wei.. is onbetaalbaar!
Keuren zou ik zeker doen, ook al koop je haar/hem toch, het is toch fijn om te weten wat de zwakke plekken zijn en waar je in je training rekening mee moeten houden.
Hou je ons op de hoogte? <3

De bovenste foto was van haar op de manege en de onderste toen ze van mij was. Je geluk kan toch niet op als je ze zo opgeknapt ziet zijn....

Afbeelding
Afbeelding

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:17

Lieser schreef:

Goed punt, ik reed al op hem toen hij er net een paar maanden was en hij nog amper werd gereden omdat hij heel moeilijk te rijden was. Dus ik ken hem ook van de tijd dat hij veel stil stond dus wat dat betreft heb ik wel een beeld. Al denk ik gezien zijn karakter hij er erg van opknapt om niet door meerdere mensen gereden te worden, heb ook al navraag gedaan bij kenners over het ras en wat ik gezien heb komt goed overeen met wat zij doorgaans zien qua karakter en persoonlijkheid.

Grace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:18

Autumnn schreef:
Lieser schreef:

Klopt, ze worden een stuk dankbaarder <3 klopt wel hoor, maar bij mij viel het mee. Onder het zadel was mijne niet veranderd, ook qua energie niet. Ze genoot juist onwijs van het minder hoeven lopen. In de omgang kwam het vosmerrie karakter wel iets meer naar boven maar niet vervelend.
Ik heb jaren geleden ook mijn lievelingspaard van de manege gekocht en ik zou het zo weer doen. Als jij dit paard zonder zijn maatje zou verhuizen, is dat probleem 'opgelost'. Tuurlijk gaat hij zijn maatje missen maar op zijn nieuwe plek zullen genoeg nieuwe vrienden voor hem zijn!
De kans is wel groot dat hij zich weer gaat hechten aan een ander maar dat 'risico' hou je altijd. Zou je door zijn verlatingsangst niet laten tegenhouden!

Zoals gezegd heb ik jaren geleden ook een manegepaard overgenomen na 10 jaar sparen en dromen van haar... en oh oh oh, wat is het toch heerlijk als je eindelijk dat paspoort in je handen krijgt.... <3 na 4 jaar helaas afscheid van haar moeten nemen want het manegewerk vraagt veel van een paardenlichaam... maar die jaren haar zo gelukkig zien, met allemaal nieuwe vriendjes op de wei.. is onbetaalbaar!
Keuren zou ik zeker doen, ook al koop je haar/hem toch, het is toch fijn om te weten wat de zwakke plekken zijn en waar je in je training rekening mee moeten houden.
Hou je ons op de hoogte? <3

De bovenste foto was van haar op de manege en de onderste toen ze van mij was. Je geluk kan toch niet op als je ze zo opgeknapt ziet zijn....

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een mooi verhaal en echt een enorme verbetering! Heel mooi om te zien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Over het stukje verlatingsangst kan ik je geen advies geven. Over een manegepaard kopen, wel!

Ik heb mijne 7 jaar geleden overgenomen voor een goed pensioen..dat stond ook al jaren vast! En ik heb er nooit geen seconde spijt van gehad. Veel hebben we niet meer kunnen doen, tenminste niet wat ik had gehoopt, omdat die van mij dus niet alleen naar buiten kom en ik voor het bakwerk geen motivatie had met haar (we hebben ook geen eigen bak). Maar de dankbaarheid die ze ervoor terug gaf, als ik zag hoe ze genoot van de vrije ruimte en van gewoon paard te kunnen zijn. Pure dankbaarheid en daar deed ik het voor!

Helaas heb ik haar begin dit jaar moeten laten gaan, maar zo trots en blij dat ik haar nog 6,5 jaar heb kunnen laten genieten van haar pensioen en in een van de laatste foto's zie ik de dankbaarheid terug in haar ogen.

Ik zou het zo weer doen! Maar wel een bij een waar ik weer zo'n mega klik mee heb als ik met haar had.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Ik zou eerst eens horen voor hoeveel ze hem willen verkopen… want al te vaak meer dan een hoofdprijs omdat ze weten dat je een emotionele band met het dier hebt….

Gewoon verhuizen naar de stal van je keuze idd, zolang ze gezelschap hebben, komt dat echt wel goed en soms kan het zelfs goed zijn om dat extreme te gaan doorbreken.

Hier ook enkele ex-manege pony’s en allemaal zalige dieren. De een had (veel) meer tijd nodig dan een ander, maar met tijd komt veel goed.

(Hier bv een die mensen associëerde met werken en zich dus op de wei niet liet aaien, niet liet aanraken en niet liet vangen. Pas na een klein jaar ging dit beter en nu is het een knuffelkont)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Ontzettend dankbaar om zo iets doen en inderdaad.. gewoon verhuizen ook daar zal hij vast weer een maatje vinden.

Ik heb ooit meegereden met een rally en werd toen met een onbekend paard in een koppeltje geplaatst. Mijn paard leefde al zijn hele leven buiten in kudde verband, het dier van mijn rij maatje stond alleen aan huis. Haar paard was meteen super gehecht aan mijn paard leek wel, die van mij reageerde er niet echt op, maar was wel vriendelijk. Als ik ook maar een meter weg reed van haar werd haar paard al onrustig en begon te hinniken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Mijn paard heeft ook verlatingsangst. Hij staat met een vos in de wei en ernaast op stal en hij schreeuwt de hele stal of wei bij elkaar als de vos niet in het zicht is, compleet hysterisch. Hij is inmiddels 18, het wordt niet beter met de jaren. Met rijden is het niet zo’n probleem, zolang hij maar andere paarden ziet. We hebben gelukkig een half open binnenbak, dat scheelt. In de winter is alleen binnen rijden wel oliebol, als het donker is ziet hij buiten dus geen andere paarden meer. Dan hebben we spanning en schreeuwt hij de hele bak bij elkaar. Rijden gaat, maar fijn is anders.

Positief puntje: als ik hem meeneem naar een trainingssessie of weekend weg met andere (onbekende) paarden, dan mist hij niet de vos, maar claimt hij een willekeurig ander paard :') Ik houd het er maar op dat hij snel vrienden maakt en inzet als emotional support buddy 8)7

Ik heb hem overigens al 14 jaar en hij mag blijven tot het einde. Dus irritant? Ja! Onmogelijk? Zeker niet.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:18

tengeltje11 schreef:
Ik zou eerst eens horen voor hoeveel ze hem willen verkopen… want al te vaak meer dan een hoofdprijs omdat ze weten dat je een emotionele band met het dier hebt….

Gewoon verhuizen naar de stal van je keuze idd, zolang ze gezelschap hebben, komt dat echt wel goed en soms kan het zelfs goed zijn om dat extreme te gaan doorbreken.

Hier ook enkele ex-manege pony’s en allemaal zalige dieren. De een had (veel) meer tijd nodig dan een ander, maar met tijd komt veel goed.

(Hier bv een die mensen associëerde met werken en zich dus op de wei niet liet aaien, niet liet aanraken en niet liet vangen. Pas na een klein jaar ging dit beter en nu is het een knuffelkont)

Niet alleen dat eerste maar een manegepaard wat goed inzetbaar is brengt geld in het laatje, wat vaak betekent dat de vraagprijs gemiddeld hoger is.

Maar inderdaad ook het emotionele aspect, ts ondanks de band blijf er ook zakelijk in staan. Laat het paard keuren en doe een beetje research of de vraagprijs realistisch is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

Advies heb ik niet voor je, maar ik ben wel ontzettend nieuwsgierig naar hoe dit af gaat lopen.
Hopelijk vragen ze geen hoofdprijs als je besluit hem te kopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Ik ben benieuwd naar een foto eigenlijk. :D