Zondag waren er filmopnames in Beetsterzwaag! En niet zomaar filmopnames, maar die voor een Nederlandse avonturenfilm, Reiderland
En Marie en ik mochten mee doen! Er komt een scène in de film waar we een flashback krijgen naar de Middeleeuwen waar ze paarden voor nodig hadden. Een paar vrienden en ik hadden ons opgegeven en we mochten mee

In totaal vier ruiters met paarden.
Normaal doen Marie en ik graag vroeg middeleeuwse/Viking dingen, en ik heb eventueel nog wel ergens een later middeleeuwse jurk. Wat mannelijker was dit keer de bedoeling, dus we hebben ons best gedaan.
Dan het hoofdstel

Ik had een paar maanden geleden een idee voor een hoofdstel wat ik graag wilde maken. Hij is geïnspireerd op Middeleeuwse tekeningen van een 'bit boss', grote ronde versieringen die normaal aan een stang zaten. Daarnaast vond ik de hoofdstellen van animatiepaarden zo leuk, waar ze soms onmogelijke hoofdstellen hebben waar alle riempjes uit één gouden ornament lijken te komen. Er zijn drie verschillende 3D ontwerpers aan te pas gekomen om de onderdelen te maken (één bleek niet zo geschikt te zijn als hij zelf zei

) en uiteindelijk kwamen deze ontwerpen bij een smid, Sebastiaan van ARRE Remaining History die ze voor me in messing heeft gegoten. Dit bleek nog moeilijker dan verwacht en hij had het ontzettend druk, maar hij heeft ze nog zaterdagavond bij me af kunnen leveren zodat ik ze op tijd voor zondag had! Eerst even wat aandacht voor het hoofdstel, deze foto's heb ik net even zelf in de bak gemaakt.

Ik kon dus niet oefenen met het nieuwe hoofdstel voor de opnames dus het was een beetje spannend

Helemaal toen er een rookmachine aan ging! Een vriendin van me, Rosan, had mijn camera mee tijdens de opnames en heeft hele toffe foto's gemaakt. Die camera (+ lens) is ongeveer 2 kg en we waren zo'n drie uur bezig, 's avonds met weinig licht. Het zijn bijzonder mooie foto's geworden, ondanks de lastige omstandigheden!

Regisseur Thomas legt uit wat het plan is

Door de rook rijden (Marie en ik waren precies achter een boom maar de foto is zo tof)

Marie met regisseur Henk, Henk en Thomas zijn tweelingbroers en maken de film samen!

Ze mocht ook wat lekkers

Toen we tussen shots door even pauze hadden, vond Lisa (Runa hier op bokt) een heel mooi paadje. De rook van verderop was hierheen verspreid en het licht kwam er prachtig door.

Marie houdt van de natuur.

Naar de nieuwe locatie

Ik kan nog wel een miljoen foto's delen, maar de allermooiste beelden komen natuurlijk op film! Als het goed is komt hij over een jaar of twee uit. We zijn figuranten, dus wellicht zie je ons ergens op de achtergrond mooi zijn
De website van de film, mocht je benieuwd zijn:
https://reiderlanddefilm.nl/HOME/