Ik denk inderdaad dat dit voor een paard dat heel snel overprikkeld is, te heftig is. Maar met zo'n paard zou je dan iets veel simpelers kunnen doen, niet de hele bombarie maar kleine dingetjes die je normaal ook tegen zou kunnen komen in de dagelijkse omgang. Bijvoorbeeld borstelen en de borstel laten vallen (die kan uit je hand schieten als je aan het poetsen bent), een peesbeschermer of vliegenmasker om doen en af (klittenband los trekken). Of zoals wij deden een spraybus in de buurt van het paard houden en kijken hoe ver je komt voordat het paard het echt eng vindt (vliegenspray leren op spuiten, nuttig). Gewoon kleine, zinvolle dingen.
Ik wil met mijn paarden mennen (goh wat een verrassing) dus ik wil ze zoveel mogelijk gekke dingen leren kennen die we onderweg tegen kunnen komen. Maar ook op wedstrijd of buitenrit kun je met wapperende, klapperende dingen te maken krijgen. Over vreemde ondergrond moeten lopen, mensen met paraplu's langs de ring (ik heb er nog trauma's van met een vorig paard die dat doodeng vond haha). Of mooi aangeklede kleurrijke bloembakken om de ring. Daarom probeer ik elke keer zoveel mogelijk dingen te bedenken in zo'n training die, hoe dom ze ook lijken, zinvol kunnen zijn.