Even een ode aan Minthe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Even een ode aan Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 20:46

Want wat een top paard is dat! Ik wou ooit eens een bonte fokken uit mijn Friese merrie omdat ik altijd goedgekeurde hengst Elvis BP27 heb gereden. Ik vond hem prachtig en ik wou ook zo’n exemplaar. Het was een hele zoektocht naar een passende hengst. De meeste waren niet luxe, konden niet lopen of pasten niet bij mijn merrie. Soms moet je geduld hebben met je keuze. En deze was ook nog homozygoot. Helaas is hij net verkocht naar Mexico waar ik echt van baal. Ik duim maar dat hij daar een top plek heeft, maar ik vrees er voor..

In ieder geval, Minthe werd geboren! Heel snel. Ik keek 7u op de camera. Niks aan de hand. Ik kom half 8 in de stal. Een nat staand veulen :+ En ja, ik was teleurgesteld. Waar was mijn bonte veulen? Deze had maar 3 vlekjes en 4 witte hoge benen. Ik zei nog tegen haar, hoop maar dat je een merrie bent :P Dat was ze, dus ze mocht zeker blijven :j Alles was goed en ik moest al redelijk snel weg naar een fotoshoot met mijn hond. (Mijn ouders waren aanwezig) Middags gingen ze lekker naar buiten
Afbeelding
Een paar dagen oud en dan al sneeuw op je neus. Dat was gek
Afbeelding
Zoals elk jaar gingen we naar naar de spartelvijver waar Amanda Melchior klaar zit met de camera. Het was weer genieten. Ik vind dit altijd fijn om te doen zodat ze ook aan de trailer wennen en gelijk een positieve ervaring hebben met water
Afbeelding
We zijn zelfs naar de zee geweest. Dit is de mooiste foto die ik ooit heb gekregen <3 Gemaakt door Ingrid Truijens
Afbeelding
Ik had Minthe ingeschreven voor de Barock Pinto keuring. Ze deed het voortreffelijk! Een eerste premie en ze was uitgenodigd voor de kampioenskeuring. Daar werd ze 4e!
Afbeelding

Even een sprongetje naar 1 jaar. Behalve wat poetsen en over het erf stappen deden we niks. Ze ging in de zomer naar een weide hier in de buurt. Lekker 24/7 naar buiten voor een paar maanden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna was het even spannend. Ik kreeg een bericht vanuit Amerika. Ze boden zoveel geld dat ik over verkoop zat na te denken. Zoveel kreeg ik nooit weer voor een enter. Ze is volledig röntgen gekeurd en klinisch. Tevens op wffs getest. Alles was goed. Maar omdat het heel hard vroor en ze vaak schraapt op het beton waren haar hoeven afgesleten. Ze keek van de koop af en benoemde dat het bokhoeven waren. Mijn smid, smid van de kliniek en de dierenartsen zeiden dat ze dat niet had. Maar fijn. Hierna besloten dat ze niet meer weggaat voor de komende jaren. Eerst lekker van genieten!

En zo werd ze alweer 2. Ook dit jaar weer naar de zomerweide. Maar ik zou haar begin augustus ophalen zodat we mee konden doen aan de jeugdrubriek van de keuring
Net uit het land
Afbeelding
En ook deze keuring was succesvol. Nogmaals een eerste premie en op kop geplaatst van de jeugd. Enorm trots!
Wel een terechte opmerking dat ze jeugd mistte. Ze was al erg af
Afbeelding

Weer even een sprongetje, naar dit jaar. Ze was alweer 3 jaar. Een jaar waar langzaamaan beleren geplant stond. Longeren en lange lijnen kende ze wel. Thuis ben ik wat begonnen met het oefenen in het tuig. En ze liep er zo mee weg. Het staat haar wel gaaf!
Afbeelding
Dit jaar moest de keuring voor het echie. Ik heb besloten haar zelf voor de brengen. Het kon allemaal wat flitsender, maar een hele mooie eerste premie en ster! Wauw! Mijn eigen ster merrie
Afbeelding
In juni hebben we het beleren onder het zadel opgepakt. Voor de wagen hadden we 3x gedaan in februari.
Het staat zo mooi en ze doet zo haar best. Ga hier straks veel plezier aan beleven!
Afbeelding
Zelfs ons eerste buitenritje is al gemaakt

Maar als kers op de taart, dat was toch wel afgelopen weekend. Omdat Minthe een eerste premie had behaald was ze uitgenodigd voor de kampioenskeuring type BP op de centrale keuring. Zal eerlijk zeggen dat ik weinig getraind heb. Ik heb thuis een hondenopvang die bomvol zat en had dus weinig tijd, en ik had geen energie meer over om haar te trainen. Dus ging er zonder verwachting heen.
Wordt ze gewoon reserve dag kampioen van de centrale keuring. Wauw!! *\o/* Dit had ik nooit verwacht
Afbeelding
Afbeelding
Dit keer besloten om te genieten en heb het voorbrengen uit handen gegeven. Dat was wel beter voor de zenuwen :+

Jullie snappen wel dat ik retetrots ben op dit paard <3 :D

Mijn plannen? Ze is nu 4 maanden drachtig en doet momenteel even helemaal niks. Misschien dat ik haar straks nog even oppak. Aankomende winter heeft ze vrij. Volgend jaar een veulentje en misschien dat ik einde zomer een wedstrijdje wil proberen. Maar mijn hoofddoel is genieten! Wat een feestje met haar. En we hebben alles behalve haast.

boedjang

Re: Even een ode aan Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:15

Wat is ze mooi toch,en zo braaf .benieuwd naar haar veulen straks

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:23

Wat een mooi dier!

Heel veel plezier samen!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:35

Ze is zo knap! Ik ben ook benieuwd naar het veulen volgend jaar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:03

Wat een mooie merrie, en jullie samen een prachtige combinatie!

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:21

Prachtig paard! En wow, foto 4 <3

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:52

Prachtige grote lieve Minthe <3
Ze doet t echt knap allemaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:57

Wat een knap dier! Ik snap dat je er helemaal weg van bent. Het klinkt alsof ze er ook nog een super karakter bij heeft. En ze staat wel erg gaaf voor de wagen!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:07

Wat een toppertje is het toch! Ik geniet altijd van jouw topics en helemaal van de foto’s als je met moeder en veulen naar de spartelvijver gaat, geweldig vind ik dat!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:43

Ik vind haar zo leuk! Vanaf veulentje al. Goed dat je haar gehouden hebt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:00

Ik weet nog heel goed dat jij in het begin zelfs wat sneu was dat ze niet meer wit had. Dit is toch echt de jackpot zo qua aftekening (en de rest ook). Jouw topper Minthe <3

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

Wow, wat een mooi paard is het geworden. En wat heb je al veel met d'r gedaan!
Misschien een vlekje te weinig, maar verder toch helemaal niks op aan te merken.
En die foto in zee, dat snap ik. Zo mooi worden ze maar zelden gemaakt.

Van welke hengst is ze nu drachtig?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Supergaaf! Prachtig paard ook <3

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

Prachtig paard, allebei trouwens :j
Ze heeft ook zo’n lief hoofd <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:00

Chanica wat lief <3 ze heeft hele lieve ogen. Ik heb haar hoofd alleen nooit echt knap gevonden :+ Moet zeggen dat het nu wel beter wordt. Weet niet of dat door de voorpluk komt :=

Kendra dankjewel! Ja die foto is echt goud waard! Ben er nogsteeds zo blij mee
Ze is drachtig van Ieme BP60
Afbeelding
Afbeelding

Claudia stiekem ben ik nogsteeds sneu dat ze niet meer wit heeft. Maar zie er wel steeds meer voordelen in. Niet zoveel was werk! _O-

Polly leuk om te horen! Jaa nu mag ze eerst echt wel blijven. Of ze voor eeuwig blijft weet ik nog niet. Haar moeder zal nooit weggaan. Maar vooral mijn man is gek op onze koe, dus verwacht dat ik geen andere keuze heb :P

Whizz wat een lief berichtje! Leuk dat je er zo van geniet. Ik vind het zelf ook altijd heel leuk om daar een dagje heen te gaan :j

Elisa dankje! Het is dan een heel paard hè zo voor de wagen. Had niet verwacht dat ze het zo braaf zou doen want ze is wel wat riller dan haar moeder

Dankjewel allemaal!!

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Ik vind haar supermooi! Vlgs mij vind ze zich zelf ook heel mooi, ze heeft echt zo.n kijk mij eens mooi zijn houding. En terecht :j
Ben benieuwd naar haar veulen vlg jaar.