Zoektocht naar een veulen 2026! Suggesties welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadengkadeng

Zoektocht naar een veulen 2026! Suggesties welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 11:18

Ik wil in 2026 een veulen kopen dus ik begin alvast met oriënteren! Wie weet of heeft een gave combinatie waarvan het veulen in 2026 verwacht wordt en verkocht zal worden?

Ik sta voor heel veel open. Ik vind correcte conformatie, beweging (hoeft niet meeeeega spectaculair te zijn maar een goede stap en galop is wel gewenst), uitstraling en vooral karakter heel erg belangrijk. Ik ben een sucker voor een goede nek en opwaartse bouw. Het doel is om later samen dressuurwedstrijden te rijden. Wellicht Working Equitation.

Wat mag het allemaal zijn?
- KWPN of ander warmbloed stamboek
- Fries (geen kruising Fries)
- PRE of PSL (PRE of PSL x Warmbloed mag ook!)
- Haflinger (sportafstamming)

€ 5000-6000. Mag ook elders in Europa staan, ik vlieg of rijd er wel heen.

Ik wil naar de Friezen centrale keuring in september om fokkers te ontmoeten maar moet dan maar net oppas hebben, hopelijk lukt dat. Verder sta ik open voor alle suggesties, kennis en informatie, contacten etc.

Shoot!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:27

Wat is PSL?

Ik zou volgend jaar de keuringen afgaan en welke je aanspreekt contact opnemen met de eigenaar. Het is nu nog heel lastig zeggen wat er uit komt. Je kan ‘in-utero’ kopen maar wie zegt dat dat bij je gaat passen (al is dat altijd de vraag als je een veulen koopt)

Budget is prima. Verwacht er geen topper uit een Fries , die gaan gerust voor 10.000 of meer. Maar een goed veulen uit een stamboek/sport moeder moet zeker lukken

Ik heb zelf volgend jaar twee kruisingen (barock pinto en Fries x NRPS) dus aan mij heb je niet veel. In 2027 komt er wel weer een volle Fries , voor de verkoop in jou budget (uit een stb sport AAA merrie)

Muronia

Re: Zoektocht naar een veulen 2026! Suggesties welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:33

Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het ook een idee om 13 september te gaan kijken bij de nationale keuring van het Groninger Paard in Tolbert. Dan kun je je ook een beeld vormen van dit ras, want ik denk dat daar ook zeker paarden/veulens bij zitten die volledig voldoen aan wat je zoekt. Er zijn ook wel echt zware, oude types maar daarnaast ook genoeg hele fijne goedgebouwde sportpaarden (met een heel fijn karakter, daar staan ze om bekend). Ik ben een beetje subjectief natuurlijk, want ik fok ze zelf ook :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:35

Hier springers maar de Facebook groep kwpn veulens is wel een handige plek voor een zoekertje of in de gaten houden.
Lang niet alles komt op keuringen. Zowel fokkers als veulens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:37

Kabayo schreef:
Wat is PSL?

Puro Sangue Lusitano :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:51

Je hebt een prima budget en een ruime zoekbereik qua rassen dus dat moet je zeker gaan lukken.
Ik heb mijn klassiek gebouwde BWP merrie laten dekken door een Gelderse hengst dus verwacht daar ook een fijn allround gebruikerspaard uit.
Denk dat de Gelderse paarden echt aan je verwachtingen voldoen, misschien nog wel meer dan de gemiddelde KWPN'er.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:00

Als je WE wil gaan rijden dan is een spanjaard (PRE of Lusitano) bij uitstek geschikt.
Wil je dressuurwedstrijden rijden, dan kom je beter weg met een KWPN-er.
Dus ik zou wel eerst heel goed overwegen welke kant je uit wil.
Zou je dit jaar nog willen kopen, dan kun je goed je slag slaan bij de KWPN veulens. De veilingen lopen nog en de prijzen zijn echt abominabel. Voor een goed gefokt veulen (O'Toto vd Wimphof x Vivaldi x Ferro) dat heel best kan bewegen kregen we 4000 geboden.
We hebben hem niet verkocht; we bieden hem nog even aan op SH en a.s. woensdag gaat hij de opfok in de hoop dat de prijzen weer gaan aantrekken. Maar er zijn genoeg fokkers die hun veulens wel verkopen; ik heb verkoopprijzen gezien van 3500. Daar verdien je dus niets aan (en wij zouden erop toe doen).
Dezelfde merrie verwacht in 2026 een veulen van Secret USB.
Het zijn wel sportpaarden van de "hete" soort zullen we maar zeggen. Dus ook niet voor iedere ruiter makkelijk.

Kadengkadeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 15:01

Bedankt voor alle inhoudelijke reacties! Gelders vind ik ook zéker interessant. Er staat nu een gaaf veulen te koop (volle broer van Henkie), als die er volgend jaar zou zijn dan wist ik het wel :D

In utero kopen wil ik sowieso niet. Op papieren kun je niet rijden dus ik wil het veulen echt eerst ontmoet hebben voordat ik mijn keuze vastleg.

Groningers ga ik even in duiken! Is de poel daar niet erg beperkt qua aanbod en hoe zit het met fokmogelijkheden voor de toekomst? Is er wel wat hengstenkeuze of veel inteelt/verwantschap?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:35

Als fokker zou ik nog niet zo geïnteresseerd zijn in iemand die misschien volgend jaar mijn veulen (nu dus nog embryo/miniveulentje) zou willen kopen, behalve als iemand gericht zou gaan voor een bepaalde combinatie.
Jouw wensen qua beweging en uitstraling kunnen pas worden ingewilligd als er een veulen is ….
Oriënteer je dus dit jaar vooral op type, ras, stamboek. Dan kun je volgend jaar gerichter kijken.
Veel veulens gaan niet zo snel weg, dus blijf ook vooral rustig rondkijken en laat je de kop niet gekmaken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:42

Kadengkadeng schreef:
Bedankt voor alle inhoudelijke reacties! Gelders vind ik ook zéker interessant. Er staat nu een gaaf veulen te koop (volle broer van Henkie), als die er volgend jaar zou zijn dan wist ik het wel :D

Die hebben volgend jaar ook weer veulens te koop, dus zou gewoon contact opnemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:46

Kadengkadeng schreef:

In utero kopen wil ik sowieso niet. Op papieren kun je niet rijden dus ik wil het veulen echt eerst ontmoet hebben voordat ik mijn keuze vastleg.

Groningers ga ik even in duiken! Is de poel daar niet erg beperkt qua aanbod en hoe zit het met fokmogelijkheden voor de toekomst? Is er wel wat hengstenkeuze of veel inteelt/verwantschap?

Het is natuurlijk geen kwpn qua hoeveelheid aanbod maar ik ken genoeg fokkers die veulens voor de verkoop hebben. Volwassen Groningers zul je niet vaak te koop aantreffen, veulens meer. De hengstenkeuze voor wat betreft stamboekhengsten is inderdaad beperkt, maar we hebben een aantal aanverwante stamboeken (zoals het ihw, alt-oldenburger stamboek, SW Sachsen-Thüringen en nog enkele) waarvan je de hengsten kunt gebruiken (zitten een paar regels aan verbonden) waardoor de keuze toch flink ruim is en inteelt wordt voorkomen. Ik gebruik zelf bijna elke keer aanverwante hengsten. Mocht je er echt meer over willen weten, stuur gerust een pbtje.

Kadengkadeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:08

Kendra schreef:
Als fokker zou ik nog niet zo geïnteresseerd zijn in iemand die misschien volgend jaar mijn veulen (nu dus nog embryo/miniveulentje) zou willen kopen, behalve als iemand gericht zou gaan voor een bepaalde combinatie.
Jouw wensen qua beweging en uitstraling kunnen pas worden ingewilligd als er een veulen is ….
Oriënteer je dus dit jaar vooral op type, ras, stamboek. Dan kun je volgend jaar gerichter kijken.
Veel veulens gaan niet zo snel weg, dus blijf ook vooral rustig rondkijken en laat je de kop niet gekmaken.

Kan ik me voorstellen! Daarentegen zijn er ook fokkers die het juist kunnen waarderen alvast contact te hebben met een potentiële koper die aan het oriënteren is, graag info op wil doen en combinaties wil bekijken om volgend jaar al gauw te kunnen beslissen :D . Ik orienteer me dus alvast graag op goede fokkers en hun werkwijze. Ik vind het ook reuze interessant om alles van ze te horen dus kennismaken kan nooit kwaad imo.

Vandaar dat ik hier ook vraag wie er mooie combinaties weet of heeft, ik wil juist alvast op tijd beginnen met rondkijken wat een interessant veulen zou kunnen zijn. En het lastige is denk ik dat ik me niet wil beperken tot een ras/stamboek, ik ben op zoek naar iets speciaals. Dat kan zomaar een Gelderse met mega veel wit zijn of een extra barokke Fries. Ik weet nog niet waar ik verliefd op ga worden, maar ik sta open voor alle info die ik kan krijgen. Kleur maakt mij ook totaal niks uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:13

Ik weet niet of je van spikkels houd, maar sla zeker de knabstrupper niet over :D Je hebt een knabstrupper-verkauf groep waar ook veel veulens worden aangeboden.
Omdat ze wat barok zijn passen ze heel goed bij jouw doel. Misschien zijn ze wel iets prijziger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:31

Earth schreef:
Ik weet niet of je van spikkels houd, maar sla zeker de knabstrupper niet over :D Je hebt een knabstrupper-verkauf groep waar ook veel veulens worden aangeboden.
Omdat ze wat barok zijn passen ze heel goed bij jouw doel. Misschien zijn ze wel iets prijziger.

Heb je de veulens van Spotilas al es gezien? Dat is Totilas x knapstrupper. Een Deense hengst (uiteraard :D )
Ik overweeg m ook es te gaan gebruiken. Erg knappe veulens.
https://www.hesselhoej.dk/GB/Stallions/ ... gaard.aspx

Kadengkadeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:50

Babootje schreef:
Earth schreef:

Heb je de veulens van Spotilas al es gezien? Dat is Totilas x knapstrupper. Een Deense hengst (uiteraard :D )

Ohh die is heul gaaf!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:28

Babootje schreef:
Earth schreef:

Ja die ken ik, erg gaaf maar ik ken ze nog leuker. Zal zo'n hengst stippels doorgeven op een gewone kleur merrie? Het zou wel gaaf zijn als je een spikkel kunt fokken :D

Ik vind de hengsten van Wendandi heel gaaf, vooral Avalon https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 000&type=3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:14

Babootje schreef:
Earth schreef:

[/
Earth schreef:
Ja die ken ik, erg gaaf maar ik ken ze nog leuker. Zal zo'n hengst stippels doorgeven op een gewone kleur merrie?

Ja dat denk ik wel als ik de veulens zo zie. Ik vind de hengst ook best genoeg kwaliteit hebben anders zou ik t niet overwegen. Totilas bloed past ook best goed op onze merrie hebben we al gezien.