Ik ben al jaren lid, maar ook al jaren een stille meelezer. Af en toe een reactie hier en daar vind ik gezellig. Soms ben ik wat actiever, soms jaren niet.
Alleen ben ik nu zo onwijs trots op wat ik bereikt heb, alleen - en samen met een goede vriendin. Ik vind het erg leuk om ons avontuur met jullie te delen.
Sinds september 2024 huren Esmay (die vriendin) en ik een weiland in een woonwijk in Westerhaar. Het landje is van een oud stel die naast het huis van dit land wonen. Het huis en land staan echter te koop en worden vermoedelijk verkocht aan hun zoon en zijn hoogzwangere vrouw. Of wij er nog kunnen blijven is helaas onzeker maar wel tenminste nog een jaar. Het ligt eraan of zoon en vrouw het goed vinden dat we blijven huren, of dat zij andere plannen krijgen.
We hebben (bijna) volledige vrijheid gekregen over dit land en mogen er mee doen wat we willen.
We begonnen als een kale weiland zonder enige uitdaging en bouwen het op naar een mooie uitdagende paddock paradise, zover dat lukt op dit stukje land.
Nu ben ik een alleenstaande mama van een meisje van 3, werk ik gewoon en heb ik een huishouden te runnen. Esmay is ook een mama van een dochter van 2 en werkt ook gewoon, dus samen proberen we naast onze gezinssituatie dit paradijsje te bouwen. Dat is soms even passen en meten, maar we hebben er heel veel plezier in en we hebben 1 doel voor ogen; de shetlanders een mooie vrije uitdagende omgeving bieden.
We zijn er nog lang niet, maar iedere maand voegen we weer iets toe zodat het stukje voor stukje mooier wordt. We houden dus wel oog op het feit dat we er niet voor eeuwig blijven kunnen, dus dingen zoals een wadi of een bult is nog niet haalbaar voor ons.
December 2024

April 2025

We hebben een leuke track gerealiseerd met tussendoor een paar paden. Daarop hebben we o.a. autobanden gelegd en op een ander pad houten blokken. De paden van de tracks zijn tenminste 2,5 meter breed, sommige stukken breder.
We hebben een trainingspaddockje gemaakt waar we met de shetlanders kunnen trainen.
Een weiland gecreeerd om te grazen en nog 2 driehoeken die we nog gaan opvullen. Ze dienen nu ook als weiland maar we willen daar nog een kruidentuin van maken.
We hebben 2 watervaten, 1 met electrolyten en 1 gewoon water.
Momenteel 4 likstenen in de inloopstal en met het hooihuisje zitten we op 3 voerpunten.
Ze krijgen onbeperkt hooi. We hebben de paradise omheind met 3 rijen lint op shetlanderhoogte:) met een stroomapparaat op accu.
De bewoners:

Nala - merrie
Koffievos
2-10-2018
NSPS

Binky - ruin
Palomino
01-05-2023
NSPS - halfbroer van Pip

Pip - ruin
Vos
02-05-2021
NSPS - halfbroer van Binky
En vanaf oktober 2025...... Sela!

Sela - merrie
Zilverappel vos
01-05-2025
NMPRS
Blijft nog eventjes bij mama, maar verwelkomen we rond oktober.
Dan is de kudde compleet.
Ik heb nog zoveel meer te delen, ook over de bouw van ons paradijsje maar ook over de leuke dingen die we doen met de shets. Zo wordt Nala dit jaar nog voor de kar beleerd en mag Binky volgend voorjaar eraan geloven. Pip krijgt gedragstraining van YoureyeRis vanwege zijn trauma's en in oktober verwelkomen we onze 4e kuddelid Sela.
We hebben ook een insta-account: Kuddeshetlanders
Al hebben we niet zo veel volgers hoor, puur voor de leuk.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden het te volgen!