Afgelopen donderdagmiddag vertrokken Yah’ri en ik richting Someren voor de allereerste editie van het International Arabian Sport Festival. Op het terrein installeerde ik Yah’ri in zijn stalletje, waarna ik mijn tent opzette op de camping vlakbij. Niet veel later kwamen ook de andere DAWRA-leden, die in het huisje naast mijn tent verbleven.
’s Avonds reden we de paarden nog even los in de rijbaan en hadden we een supergezellige avond samen ✨
Showmanship at halter advanced - 2e plaats van 4 deelnemers (71,5 punt)
Western pleasure advanced2e plaats van 9 deelnemers
Ranch riding advanced2e plaats (68 punten, slechts een halve punt verschil met nr. 1)
’s Avonds aten we gezellig bij het Keelven met AVS & DAWRA-leden, dronken een goed glas wijn en bespraken de eerste succesvolle dag.

Showmanship at halter Master – 1e plaats met 70,5 punten
Western pleasure Master – 3e plaats van 8 deelnemers
Western Pleasure blijft voor mij een pittig onderdeel – vooral het verzamelen in galop is nog een uitdaging voor mij en Yah’ri. Maar ik ben echt trots op het stabiele beeld dat hij liet zien!
En toen was het tijd voor een wat luchtigere klasse dit weekend: Prosecco jackpot klasse - met een glas Prosecco in je hand allemaal gekke oefeningen uitvoeren. Galopperen met het glas aan je lippen bijvoorbeeld. En deze wonnen we – net aan!
’s Avonds weer lekker gegeten bij het Keelven. Niet te laat, maar wel weer later dan gehoopt dook ik mijn bed in.

Type & conformation: een verplicht onderdeel mocht je kans willen maken op de titel Allround-kampioen. Hier wordt je paard beoordeeld op Arabisch type en bouw. Leuk om te zien, maar eerlijk? Niet echt mijn onderdeel.
Hunter under saddle Master finals - 2e plaats van 5 deelnemers
Bij het ene jurylid stonden we op 1, maar de leading jury plaatste ons op twee. Dat zorgde even voor tranen, en zeker ook ontlading. Vermoeidheid, spanning… het kwam er allemaal even uit.
Met complimenten op zak van de jury dat hij nóg beter liep dan de dag daarvoor ben ik heel tevreden over hoe we het gedaan hebben.
Showmanship at halter Master finals - 2e plaats
We herpakten ons en zetten een strakke proef neer, goed voor 75 punten – slechts 1,5 punt achter de nummer 1. Zó tevreden!
Western pleasure Master finals – ons laatste onderdeel.
De zenuwen waren weg, maar de vermoeidheid sloeg toe. Yah’ri vond één hoek van de bak héél spannend en de spanning bouwde zich op bij elk rondje. Ik besloot de rit vroegtijdig te beëindigen.
❌ Niet geplaatst.
En eerlijk… dat deed pijn. Ik moest echt even flink huilen. Uit teleurstelling, frustratie, maar ook omdat ik zó graag goed wilde afsluiten voor mezelf.

Maar wat mij op dat moment diep raakte, op een positieve manier , was de steun en begrip binnen DAWRA en het AVS. Juist op momenten dat het tegenzit, merk je pas écht wat voor warme mensen er om je heen staan. Leden die naar je toe komen, een arm om je heen slaan, woorden van moed en steun fluisteren… Dat geeft zóveel kracht. Dank daarvoor!
De rit naar huis was pittig, dan pas merk je hoe vermoeid je bent. Gelukkig kon ik onderweg bellen met Martin en mijn ouders, wat de reis een stuk lichter maakte. ❤️
Eenmaal thuis, na een goede nacht slaap en wat rust, kan ik alles een plek geven. De teleurstelling van het laatste onderdeel is gezakt, en wat overheerst is vooral: blijdschap.
Trots op wat we hebben neergezet, met mijn allereerste eigen fok, zelf opgeleid, in een discipline die voor ons allebei nieuw was. En tóch stonden we daar, we hebben het gewoon gedaan!