Verdwenen paarden omgeving giethoorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Verdwenen paarden omgeving giethoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 16:20

https://www.oost.nl/nieuws/3540327/paar ... -giethoorn

Een bijzondere verdwijning van 2 forden uit de wei.

Je zou toch zeggen dat die wel op zouden vallen als ze loslopen. Ik zou denken dat ze wel bij elkaar in de buurt zouden blijven.
Tot nu toe nog niet gevonden helaas .

Polar

Re: Verdwenen paarden omgeving giethoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:48

Heel apart, ik volg het ook al een tijdje.
Ze staan geloof ik ook naast een vrij drukke weg.
Iemand gaf aan dat de paarden erg bang waren van de tractors die op het land reden.
Maar de omheining was nergens kapot en ze zijn geloof ik ook alle sloten al nagelopen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:52

Ik volg het ook al een tijdje heel naar voor die eigenaar.
En dan ben ik misschien een ei..maar wat moet je met een gestolen paard ? De chip staat op gestolen dus ooit zal een dierenarts zo n paard moeten behandelen en dan val je door de mand.En je kan niet veel met een paard zonder paspoort ook toch?
Ik ben geen doorgewinterde crimineel dat blijkt…
Hoe dan ook heel naar als je paarden niet eens meer in een druk gebied in het weiland kunnen staan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:55

Ik vind het ook zo'n vreemd verhaal! Ze kunnen niet zomaar verdwijnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:32

Het is een heel ruim stuk (natuur)gebied waar deze groep paarden altijd staan, met bosschages en sloten en meren erin. Als de omheining in tact is zou mijn gedachte toch zijn, verdronken. Misschien met de erg warme dagen te ver het water ingelopen en vastgezogen geraakt.
Oke, twee tegelijk zoek is wel bijzonder maar deze liepen zo aan de foto’s te zien wel vaak bij elkaar dus dan mogelijk ook samen in de problemen gekomen.
‘Alle sloten zijn gecontroleerd’ is hier naar mijn mening wel een utopie, zie alleen al het grote Schutsloterwijde dat aan het perceel grenst (een groot meer) en het type gebied, de Wieden (veel water, riet en laagveen/moeras).
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Wieden
Zoekgeraakte paarden blijken helaas toch vaak verdronken en onder water buiten zicht te zijn geraakt.

Desalniettemin hoop ik voor de eigenaar natuurlijk dat ze toch goed teruggevonden worden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:34

Voor zover ik begreep stonden deze paarden in een grote wei die gemaaid werd op dat moment.
Niet in een natuurgebied. Of heb ik het mis?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:36

office schreef:
Ik volg het ook al een tijdje heel naar voor die eigenaar.
En dan ben ik misschien een ei..maar wat moet je met een gestolen paard ? De chip staat op gestolen dus ooit zal een dierenarts zo n paard moeten behandelen en dan val je door de mand.En je kan niet veel met een paard zonder paspoort ook toch?
Ik ben geen doorgewinterde crimineel dat blijkt…
Hoe dan ook heel naar als je paarden niet eens meer in een druk gebied in het weiland kunnen staan.

Dierenartsen (zowel Wolvega als Emmeloord) hebben nog nooit de chip en/of paspoorten gecontroleerd van mijn paarden.
Alleen bij vaccinatie heeft de DA het paspoort nodig (mits je die ingevuld wilt hebben).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:37

Ik vind het als mede Fjord lief hebber echt vreselijk voor deze stal. Het is ook wel een bekende stal in de Fjordenwereld.

Maar ook mijn gevoel zegt dat ze toch in het water ergens zijn gekomen. Stelen op klaarlichte dag kan, maar dan zouden mensen het echt gezien moeten hebben lijkt mij. Je zet niet even binnen een paar minuten 2 paarden op de trailer. Eén van de twee was volgens mij ook nog wat schuw dacht ik te lezen in de reacties op Facebook.

Ik moest direct aan een verhaal van denk ik ook bokt denken waarbij een paard ook vermist was en na een tijdje toch helaas in de sloot werd aan getroffen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:39

@Polar, het is een grote wei aan de rand van een natuurgebied, met overlap, dus voor een deel wei en voor een deel / daar achter is natuurgebied. Ik weet niet hoe de begrenzing loopt, behalve aan de voorkant want daar loopt de weg erlangs. Je ziet de kudde op best een grote ruimte dan weer hier en dan weer daar staan, ziet er altijd uit als een heel fijn en natuurlijk paarden leventje.
En misschien lopen ze toch ergens buitenaf op een ander perceel te grazen nu, en valt het niemand in het bijzonder op, er staan in de omgeving wel vaker een paar fjorden ergens op een perceel voor een tijdje.
Dus misschien is er nog hoop.
Behalve de weg er voorlangs is het achterliggende gebied verkeer-vrij en in die zin dus wel veilig, ik weet überhaupt niet of het toegankelijk is voor wandelaars of dat er nog een vaarroute doorheengaat ofzo).
Dus wellicht lopen ze daar dan ergens, maar dat zal de eigenaar zelf ook vast wel onderzoeken, die kent het gebied vast wel goed.

Rood omlijnd het perceel (vorm bij benadering).
Daar valt niet ongezien met een trailer bij te komen m.i. want het is een drukke doorgaande weg zonder ruimte in de berm of wat dan ook, daar kan je niet parkeren zonder gelijk in de weg te staan, of op het fietspad wat ook erg opvalt lijkt mij.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marigold op 09-07-25 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:44

Ooh zo, ja dan denk ik zelf toch ook in de richting van Zebrastreep.
Dat is inderdaad vaak wel de uitkomst.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:43

Ik heb geen Facebook dus kan denk ik ook dan de mensen die zoeken niet benaderen. Misschien kan dat via hier, of dat iemand het kan doorgeven:

ook al schat ik de kans hoog in dat mensen daar zelf ook al wel gezocht hebben, en zelfs dat het mogelijk sporen van zoekende mensen zijn ipv paarden. Maar toen ik er gister avond even heen was gefietst zag ik in het omlijnde strookje heel veel platgestampte vegetatie. Een beetje zoals je in de OVP randen ook ziet door groot wild wat er doorheen loopt. Ik heb heel goed gekeken maar zag of hoorde geen paarden. Het is ook moeilijk te zien, allemaal riet en wilgen en ruigte.
Het weiland waarin de paarden horen grenst hieraan met 1 perceel ertussen.
Voor de zekerheid post ik het toch maar, misschien lopen / zijn de paarden toch daar ergens.

Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:45

Volgens mij stonden ze in het stuk bij de rotonde.
Afbeelding

Ik had een berichtje van de eigenaresse.
Ze hebben het gebied achter de weide richting de plas al gezocht met drones.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:08

Dank je voor het delen. Ja die wei idd (groot hoor). Oja drones, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Hmm.. als de paarden toch ergens staan te grazen waren ze nu toch al wel een keer gevonden zou ik denken..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:54

Hoeft niet hoor, het is daar zo uitgestrekt en dun bewoond dat ze makkelijk uit zicht kunnen blijven. Hopelijk duiken ze heel snel weer ergens op.