Het management rondom een 3-jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gab1999

Het management rondom een 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 12:01

Ik laat volgende week een 3-jarige keuren. Wanneer deze goedgekeurd wordt gaat hij gelijk mee naar huis. Deze leuke 3-jarige ruin wordt hopelijk maar nieuwe topper voor in de dressuursport.

Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Ik heb hiervoor ook wel jongere paarden gekocht. Je bent alleen nooit te oud om te leren en toch benieuwd naar jullie verhalen.

Dit paard is ongeveer 2 maanden zadelmak. Ontzettend braaf maar uiteraard nog groen. Hoe zouden jullie het management vanaf hier oppakken? Qua training/vrij geven, voer etc.

Rex_Rolfo

Re: Het management rondom een 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:06

Voer: kijk naar het paard
Training: eerder een beetje te weinig dan een beetje te veel. 3x per week 20 minuten is het eerste half jaar vaak genoeg.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:07

Kijk vooral wat ie nodig heeft, lijkt me geen vastomlijnd management plan vooraf..

Ik heb een 3 jarige gereden die al vrij snel op 2 kilo sportbrok stond, want hij was zo mager en flink in de groei.. Ja, vervolgens liep ie het eerste kwartier snorrend de bak door, zoveel energie..
Mijn eigen 3 jarige bekeek ik het gewoon per week en kreeg ook regelmatig gewoon nog lekker een weekje vrij :j Niks moet, alles mag was een beetje mijn motto qua werk..

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 12:09

Qua voer vind ik zelf nog lastig. Ik ga even overleggen met de huidige eigenaresse wat hij nu krijgt. Hij is qua lijf al best mooi rond en ''gevormd'' voor zijn leeftijd en heeft genoeg energie. Dus wil inderdaad niet gelijk te veel gaan geven.

Hij wordt nu volgens mij +/- 2x per week gepakt voor longeren of rijden. Dit lijkt me voor nu ook prima. Toch benieuwd naar jullie ervaringen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:16

Mijn inmiddels 4 jarige heb ik toen eerst laten wennen aan mij , nieuwe stal etc . Daarna na maand of 2 licht in werk gezet dmv lange lijnen , keer erop , keer bakjes springen , keer spelen met andere ruinen in de bak etc. Hij staat 24/7 buiten dat dan wel met soortgenoten.

Nu op dit moment gaat hij 1 soms 2 keer mee op buitenrit en 1 keer in de bak rijden niet lang even wat oefeningen en klaar. Ik grondwerk met hem maar liefste wandelen we samen door bos.
Hij doet het hier goed op is mega lief en ontspannen .
Ik voer hem florian fiberbrok en hun fibergras.
Laatst bijgewerkt door viphorse op 08-07-25 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:16

Het management van een driejarige is wat mij betreft het simpelst. Max 3 keer in de week, Max 20 min rijden met liefst minimaal 1 dag vrij tussendoor. Verder zoveel mogelijk buiten, zoveel mogelijk ruwvoer en krachtvoer hoeveel nodig.

Dat is overigens ook voor oudere rijpaarden een prima uitgangspunt. Daar voeg ik vaak nog een dag longeren aan toe en uiteraard kan (hoeft niet) de tijd dat je erop zit langer worden naarmate het paard ouder wordt en het niveau, en uithoudingsvermogen en “volwassenheid” stijgt.

Al met al: kijk naar je paard. Minder dan drie keer per week werken is ook absoluut geen ramp. Zet ze gerust eens een maand of twee “weg”. Zeker als je merkt dat het koppie overloopt. Meer doen dan 3keer per week is echter niet aan te raden als je ze heel wil houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:18

En denk aan een speelmaat/speelmaten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:51

Rustig aan, kijken naar het paard, de ene 3 jarige is de andere niet.
En inderdaad, inderdaad liever een stapje te langzaam dan te snel, dat krijg je altijd weer terug op je bord uiteindelijk.

Onze 3 jarige is net uit de opfok en nog niet zadelmak, dus hier is het vooral de basisdingen aanleren, veel aan de hand bezig zijn.
Ook als ze al wel onder het zadel zijn zou ik dat zeker met regelmaat afwisselingen met andere dingen zoals verschillende soorten grondwerk, wandelen etc.

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 12:53

En qua voer?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:57

Gab1999 schreef:
En qua voer?

Wat is specifiek je vraag?

Gab1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 13:07

996981 schreef:
Gab1999 schreef:
En qua voer?

Wat is specifiek je vraag?

Wat is een goede basis voor zo'n jonkie? Tuurlijk verschilt het per paard en moet je kijken wat hij straks nodig heeft. Ik moet natuurlijk alleen ergens beginnen. Ik kan me misschien voorstellen dat bijvoorbeeld een sportbrok/muesli dit hoog in energie zit wat te veel kan zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:09

Dat is toch totaal niet te zeggen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:10

Gab1999 schreef:
Wat is een goede basis voor zo'n jonkie? Tuurlijk verschilt het per paard en moet je kijken wat hij straks nodig heeft. Ik moet natuurlijk alleen ergens beginnen. Ik kan me misschien voorstellen dat bijvoorbeeld een sportbrok/muesli dit hoog in energie zit wat te veel kan zijn.

Of je een sportbrok wil geven hangt af van persoonlijke voorkeur, het type paard, je doel met het paard, hoe intensief je aan de slag gaat etc. Overleg dit met je instructeur. Die heeft een volledig beeld van de trainingsintensiteit die jij je paarden biedt en kan op basis daarvan al een inschatting maken.

Sowieso is mijn tip tijdig een kundig instructeur te betrekken. Het is niet erg dat je vragen hebt, maar het geeft wel aan dat je hulp kan gebruiken. Je gaat met ene jong paard de basis leggen voor zijn verdere (werk)leven. Dat kun je maar 1 keer goed doen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:20

Qua voer zou ik kijken wat hij nu heeft e dat in eerste instantie niet veranderen.
Ook is belangrijk hoe hij nu geluisterd is, staat ie in een kudde, op stal, wei etc.
Mijn 3 jarige wordt nog niet bereden .maar zijn wel 4x per week soort van bezig.
In de bak wat werk
Buiten wandelen
Hij stond al 24/7 Buiten en dat staat ie nu nog steeds met kanttekening dat hij ook afgelopen jaar geleerd heeft dat hij in stal kan met een deur dicht. Dat vind ik wel belangrijk en fijn. Mijn 3 jarige is redelijk meegaand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:48

996981 schreef:
Het management van een driejarige is wat mij betreft het simpelst. Max 3 keer in de week, Max 20 min rijden met liefst minimaal 1 dag vrij tussendoor. Verder zoveel mogelijk buiten, zoveel mogelijk ruwvoer en krachtvoer hoeveel nodig.

Dat is overigens ook voor oudere rijpaarden een prima uitgangspunt. Daar voeg ik vaak nog een dag longeren aan toe en uiteraard kan (hoeft niet) de tijd dat je erop zit langer worden naarmate het paard ouder wordt en het niveau, en uithoudingsvermogen en “volwassenheid” stijgt.

Al met al: kijk naar je paard. Minder dan drie keer per week werken is ook absoluut geen ramp. Zet ze gerust eens een maand of twee “weg”. Zeker als je merkt dat het koppie overloopt. Meer doen dan 3keer per week is echter niet aan te raden als je ze heel wil houden.

Sluit me aan bij het bovenstaande. Vuistregel is 3 jaar, max 3 x pw ohz 20 min, (met minimaal een dag ertussen), 4 jaar max 4 x pw 30 min etc. Ik ben ook voorstander van tussentijds eens 1 a 2 maanden met rust te laten (fijn als dat in het weideseizoen nog is); dan maken ze vaak ineens nog een groeispurt. Als hij er nu goed uitziet sluit aan bij wat hij al gevoerd krijgt; dan verandert er niet in 1 x zoveel. Ga niet minder voeren omdat je vindt dat hij veel energie heeft; die heeft hij ook nodig om te groeien. Doe nog even een mestonderzoek en vraag naar de laatste x ontwormen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:00

Qua voer…
Die van ons was vrij schraal, hij krijgt nu een goede balancer met een ruwvoemix en extra lijnzaad en elke dag een bakje myo proteïne flakes voor de eiwitten naast het hooi.
Hij staat overdag een paar op de wei maar die is inmiddels kaal, dus daar zal hij niet zoveel meer uithalen.