Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Gab1999 schreef:En qua voer?
Wat is specifiek je vraag?
Gab1999 schreef:Wat is een goede basis voor zo'n jonkie? Tuurlijk verschilt het per paard en moet je kijken wat hij straks nodig heeft. Ik moet natuurlijk alleen ergens beginnen. Ik kan me misschien voorstellen dat bijvoorbeeld een sportbrok/muesli dit hoog in energie zit wat te veel kan zijn.
996981 schreef:Het management van een driejarige is wat mij betreft het simpelst. Max 3 keer in de week, Max 20 min rijden met liefst minimaal 1 dag vrij tussendoor. Verder zoveel mogelijk buiten, zoveel mogelijk ruwvoer en krachtvoer hoeveel nodig.
Dat is overigens ook voor oudere rijpaarden een prima uitgangspunt. Daar voeg ik vaak nog een dag longeren aan toe en uiteraard kan (hoeft niet) de tijd dat je erop zit langer worden naarmate het paard ouder wordt en het niveau, en uithoudingsvermogen en “volwassenheid” stijgt.
Al met al: kijk naar je paard. Minder dan drie keer per week werken is ook absoluut geen ramp. Zet ze gerust eens een maand of twee “weg”. Zeker als je merkt dat het koppie overloopt. Meer doen dan 3keer per week is echter niet aan te raden als je ze heel wil houden.