Weer beginnen met paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Weer beginnen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 09:03

Ik weet niet of het hier goed staat..

Ik wil weer beginnen met paardrijden, ik heb lang paardgereden, eigen paarden en pony's gehad bij mijn ouders thuis en op hoog niveau wedstrijden gereden. Inmiddels is dat alweer heel lang geleden, in de tussentijd heb ik wel een paar keer voor iemand anders gereden, maar dit beviel om verschillende redenen niet.. Ik denk er dus steeds vaker over om weer te beginnen, maar dan wil ik ook gewoon weer een eigen paard en ik weet ook dat ik dan weer zo fanatiek ben, dat ik ook wel weer wedstrijden wil rijden.. Dat betekent dus wel dat ik echt alles weer moet aanschaffen en ik ben er natuurlijk helemaal uit in de paardenwereld..

Dus waar begin ik? Hoe is de markt nu? Zijn de prijzen nog steeds sky high en is het aanbod nog steeds matig?
Ga je dan eerst op zoek naar stalling? Of kun je het beste via een stal weer een beetje beginnen en via hun ook een paard zoeken?

Bomen en bos.. :')

ArcoIris

Re: Weer beginnen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:18

Ik weet niet in welke regio je zit, maar als ik hier opnieuw zou moeten beginnen zou ik eerst op zoek gaan naar een fijn plekje om te staan, denk ik. :') Veel stallen in de omgeving zijn ermee gestopt, en een plek vinden die voldeed aan mijn eisen was lastig zat.

De prijzen zijn wat ik weet nog steeds erg hoog, en volgens mij begint dat ook niet echt te zakken. De afgelopen twee jaar heb ik best wat mensen paarden voor meer aan zien kopen, met nog beste bemerkingen. Voor paarden met een bewezen klassering kun je volgens mij nog steeds flink de portemonnee trekken. :$

Heel veel succes in je zoektocht!

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:22

aanbod is opzich wel okay, maar de prijzen zijn nogsteeds heel hoog. ik zou ook zeker kijken of er in de buurt plek is...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:27

Stalling is -afhankelijk van waar je zit- je eerste zorg. Die kosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen en qua dierenwelzijn willen we ook steeds meer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:34

Ik zou ook eerst stalling zoeken. Wat zijn je eisen en zit dat een beetje in de buurt. In welke omgeving zit je?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:35

Als je enigszins in de buurt van Randstad woont dan sowieso eerst stalling regelen :')

Prijzen voor HTK-paarden zijn imo juist niet bijzonder hoog nu? een bewezen sportpaard met veel kwaliteit en dikke klassering is wel duur maar die zijn altijd al duur geweest en zullen altijd duur blijven.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 10:38

De regio is Drenthe, dus qua stalling zal het wellicht iets eenvoudiger zijn..

Ik zit al ff te kijken, maar 10K voor onbeleerde paarden op Sporthorses.. Op Marktplaats zie ik wel iets normalere prijzen, maar dan vraag ik me alweer af wat het addertje onder het gras is :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:42

10K ben je al kwijt voor een gemiddeld dier. Wil je een goed gefokte, getalenteerde KWPN er, dan moet je dieper in de buidel tasten.
Ik zeg altijd; ieder paard is E 500,-- waard, de rest is emotie.
Je kan en leuk en goed paard vinden voor 12 K. Ze zijn er ook voor een halve ton.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:43

In Drenthe ben ik niet bekend dus kan je niet helpen.
Wat wil je met het paard? Wat zijn je doelen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:49

rien10 schreef:
10K ben je al kwijt voor een gemiddeld dier. Wil je een goed gefokte, getalenteerde KWPN er, dan moet je dieper in de buidel tasten.
Ik zeg altijd; ieder paard is E 500,-- waard, de rest is emotie.
Je kan en leuk en goed paard vinden voor 12 K. Ze zijn er ook voor een halve ton.

Dit vind ik dus niet echt kloppen, er zijn zat sympathieke basissportpaarden met genoeg kwaliteit onder de 10K :)

Hogere bedragen zijn bij amateurspaarden vaak niet zozeer kwestie van goed gefokt en getalenteerd maar meer wie het dier heeft opgeleid (en hoe). Kant en klare wedstrijdpaarden op hoger niveau zijn in ieder geval duur ja.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 11:04

Bellatrix schreef:
In Drenthe ben ik niet bekend dus kan je niet helpen.
Wat wil je met het paard? Wat zijn je doelen?

Goede vraag.. Aan de ene kant denk ik een jong paard, maar doordat ik al meerdere paarden op hoog niveau heb gestart moet ik dan best lang wachten om uberhaupt te mogen starten en vervolgens een jaar over een klasse te doen ivm de leeftijd.. Een wat ouder paard (6-9) die om wat voor reden nog niet zoveel gedaan heeft zou dus wellicht beter passen.. Het is toch ook altijd een beetje een gok.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:08

Jij wil dus wedstrijden gaan rijden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:10

heel goed kijken, verkooppraatjes/-plaatjes zijn niet altijd conform de werkelijkheid, je maakt veel onnodige km hierdoor
neem iemand mee die niet emotioneel kijkt/koopt
keuren door vertrouwde DA

kijk eerst naar stal, wat mag en kan je stallen,

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 11:23

Bellatrix schreef:
Jij wil dus wedstrijden gaan rijden?

Dat staat letterlijk in mijn OP..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:24

Excuus, te snel gelezen.

Ik weet niet of je al een ras in gedachten had? Of dat het niet uitmaakt?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:00

Chickyy schreef:

Ik zit al ff te kijken, maar 10K voor onbeleerde paarden op Sporthorses.. Op Marktplaats zie ik wel iets normalere prijzen, maar dan vraag ik me alweer af wat het addertje onder het gras is :')

Echt eerst op zoek gaan naar stalling. Ik ben al maanden op zoek naar een goeie stalling in Noord-Drenthe, niet te vinden maar sta gelukkig op een wachtlijst -O- Heb ook nog eens geen budget voor een goede plek :') Veel stallen zijn gesloten de laatste maanden en de goede hebben enorme wachtlijsten gemiddeld. Ik zie wel veel aanbod voorbijkomen in het zuiden rond Coevorden/Emmen e.d. Dus mijn tip: echt op zoek naar een goede stalling en ook tips vragen van mensen om je heen qua ervaringen met stallen.

Markt is nogsteeds hoog.. heb net een paar maanden geleden een nieuwe pony gekocht die net zadelmak was. Aanbod is schaars, maar ligt er natuurlijk aan wat je zoekt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:00

Ik zit/zat wel in de regio Drenthe, en ik zou maar een heel select aantal plekjes weten waar mijn paard heen zou kunnen mocht ik moeten verhuizen. Het meeste staat me toch echt niet aan. En ook hier is/word het aanbod schaars. Ik zou eerst daarin eens inventariseren, ik ken mensen die echt maanden moeten zoeken naar een fatsoenlijke plek.

Aanbod is niet matig, maar prijzen liggen voor een fijn paard uit een goede lijn nog wel hoog. Maar ik zie die ook nog niet zo gauw zakken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:04

En als je geen stal kan vinden die geschikt is....dan geen paard kopen. Of zeg ik nou iets raars?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 15:47

Bellatrix schreef:
En als je geen stal kan vinden die geschikt is....dan geen paard kopen. Of zeg ik nou iets raars?

Dan parkeer ik dat idd zeker even.. Voor nood is er bij mijn ouders wel plek, maar die hebben geen bak ed meer..

Ik heb iig inmiddels wel door dat er nogal wat haken en ogen aan dit hele plan zitten.. Wellicht toch eerst eens kijken of ik voor iemand anders kan rijden, mijn vriend heeft wel kennissen in de paardenwereld, zal bij hun eens polsen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:48

Bijrijden is ook een mogelijkheid. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:36

Chickyy schreef:

Die adder zit onder elk gras of ze 1 of 100k moeten kosten, jij moet zien dat je die enkele goede eruit vist en die zijn er echt en hoeven ook geen 10k te kosten maar kunnen ook onder 25k niet te vinden zijn; dat is volledig afhankelijk van jouw emotionele eisenlijstje.

Te vaak al gezien dat men zegt dat gezond en betrouwbaar voldoende is maar in werkelijkheid hangt er voor 20k aan onbenoemde eisen achter. Dan wordt het niet simpeler.