Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 19:15

MarlindeRooz

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:19

“ Als één van de paarden blijft weigeren, klautert hij er met zijn 69 jaar soepel op. Hij zet zijn sporen in de zij van het paard en springt aan in galop. Als het paard weer weigert, bestraft hij het door de hals van het dier sterk te buigen – „vinden ze heel vervelend” – en galoppeert hij weer aan „met een prikje” van z’n sporen.
Het paard raakt gespannen – mond open, oren naar achteren, zweten – maar springt na een paar rondjes wel over de hindernis. De stress is tastbaar. Op de bankjes schuiven toeschouwers ongemakkelijk heen en weer.”

Mijn gevoelens daarover zijn niet gemengd hoor? Pijn en ongemak gebruiken om een paard te dwingen is nooit een goed idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 19:20

Ik wilde het tactisch omschrijven (ook om niet gelijk mijn mening op te dringen) maar kreeg er zelf natuurlijk ook een nogal naar gevoel bij.

Er stonden namelijk hele positieve reacties onder over deze man..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:29

Nou afgaande op de tekst word ik daar alles behalve blij van. Dat een paard baat heeft bij duidelijkheid vind ik ook. Getrut en getwijfel brengt wat mij betreft ook niet veel goeds. Maar dat hoeft niet op deze manier :-( Je kunt ook tijd investeren in een paard ipv hem ongemak en pijn te laten ervaren :-(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:30

Ik vind hem ook op social media erg onvriendelijk, niet alleen in dit geschreven stukje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:33

Hij is altijd een ruwe man geweest. En dat is hij nog.
Niet enkel op Social media.

Veel mensen die ook vroeger niets van deze man moesten hebben. Dat was maar een select clubje.

Waarom hij dan nu bejubeld moet worden?

Oke dat het nu doorslaat in te soft kan zijn.
Maar dit is ook de kant die niet gewenst is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 19:41

Het is natuurlijk lastig oordelen zonder beeldmateriaal en wellicht is dit stuk suggestief geschreven.

Juist omdat deze man vaak zo bejubeld werd/ wordt omdat ie alles aan het springen krijgt had ik verwacht een heel ander soort artikel te lezen in ieder geval toen ik het aanklikte.

Maar vooral de eigenaresse die zo vreselijk baalde omdat ze juist haar paard het plezier en vertrouwen terug wilde geven zegt mij wel wat.

Duidelijk en consequent zijn is goed, maar stress en angst niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:46

Hij wilde ze toch ook nooit buiten hebben? Man leeft nog in de vorige eeuw zo te lezen.

denisesilver

Nou, sta je dan als ruiter met je paard over de emmer. Goeie reclame voor de sport :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Precies.
Het paard zal nu een paar keer springen om later 100 keer zo erg "de staak" in het gaan.

Met angst je paard rijden heeft niets met duidelijk te maken.

En natuurlijk zijn er paarden die een eigen feestje bouwen als de ruiter niet duidelijk
is. En daar moet de trainingsruiter misschien een keer groter inkomen om te zeggen: kappen nu. Nu gaan we aan het werk.
Maar die weten gewoon bij wie het feestje over is en die zie je dan geen angst geven.

Elisa2 schreef:
Het is natuurlijk lastig oordelen zonder beeldmateriaal en wellicht is dit stuk suggestief geschreven.

Juist omdat deze man vaak zo bejubeld werd/ wordt omdat ie alles aan het springen krijgt had ik verwacht een heel ander soort artikel te lezen in ieder geval toen ik het aanklikte.

Maar vooral de eigenaresse die zo vreselijk baalde omdat ze juist haar paard het plezier en vertrouwen terug wilde geven zegt mij wel wat.

Duidelijk en consequent zijn is goed, maar stress en angst niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:03

Ik denk dat je als trainer juist wil bereiken dat het paard met zijn eigen ruiter succesvol is. Leuk zo'n trucje maar wat heeft de ruiter, en daarmee het paard ook, daaraan?

Denk dat doorpakken soms wel kan werken maar dan moet je precies weten waarom het paard niet springt en wat je doet en je timing moet goed zijn. Stel het paard is nu "gecorrigeerd" en springt vanaf nu zonder spanning de sterren van de hemel dan heeft ie misschien juist gehandeld. Maar het klinkt niet aannemelijk aan de hand van dit verhaal..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 20:12

Nee, laten we hopen dat het zo is.. maar heb daar ook sterk mijn twijfels bij door de reactie van de amazone.

DP, nou dat inderdaad, duidelijk zijn zou geen angst moeten opleveren. Als paard angst krijgt voor de ruiter dan gaat er iets heel erg mis..

Klopt Prompter..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:24

Ik schreef eerder ergens hier op bokt:
Hmmmm... Ooit heeft Voorn op een indoor concours, na te zijn uitgebeld vanwege weigeringen, achter de schermen zijn paard een ongenadig pak op zijn sodemieter gegeven. En dat ging echt heel hard, onder andere met de zweep op het hoofd. Helaas was ik daar getuige van en dat beeld zal ik nooit vergeten :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:29

Tja, iemand die zijn paarden niet buiten laat, enkel een uur per dag in de stapmolen en op facebook onder berichten van kinderen die voor het eerst een sprongetje maken zet dat ze eerst moeten leren rijden kan ik niet serieus nemen.

Sommige mensen verdienen geen aandacht....

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:30

Daarom is het helemaal niet slim om in een clinic mee te rijden.
Je eigen instructeur kent jou en je paard en kent ook de weg die je al ingezet hebt.
Je kunt geen wonderen verwachten als er een andere instructeur in de bak staat, laat staan als er een vreemde ruiter op gaat zitten.
Ze willen toch allemaal dat je aan het eind van de clinic of les ziet dat het paard mooier loopt of beter springt.
En dan is de kans heel erg groot dat het geforceerd gebeurd.

En waarom zou je bij een bekende ruiter voor één keertje gaan lessen of een clinic volgen?
Vertrouw je je eigen instructeur dan niet?
Denk je werkelijk dat een bekende instructeur je in 1 les veel meer kan leren?
Of als er een bekende ruiter op je paard gaat zitten dat hij ineens beter gaat lopen?
Reken er maar op dat de meeste paarden er echt niet beter van worden.
Ze raken vaak in de war.

Ik denk dat heel veel ruiters hier totaal niet over nadenken.
Ik heb genoeg paarden gezien die door het meerijden in een clinic totaal over de flip zijn gegaan. Of zelfs blessures kregen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:58

Walgelijk verhaal. Dit vinden we hiervan :\

Je wilt een springpaard hebben dat springt omdat die graag wil springen, niet omdat die bang is. Mensen die met geweld reageren op weigeringen zou KNHS nog stuk strenger mogen afstraffen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:10

De man is 7 jaar ouder dan ik ben en ik heb zijn springcarriere dus bewust meegekregen en dit bevestigd precies hoe ik hem heb ervaren.
Zijn paarden zijn gebruiksartikelen en de vriendelijkheid straalt er nou niet bepaald vanaf, niet naar paarden en ook niet naar mensen toe.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:10

Je kunt in een clinic van iemand anders dan je eigen instructeur juist heel veel leren. Als het op de juiste manier gedaan wordt, niet zoals in het artikel. Als kind heb ik een keer meegereden met een clinic van Jur Vrieling. Toen nog niet internationaal bekend maar hier in de regio zeker al zeer bekend. Dat was een hele goede ervaring, mooie clinic, niet op een verkeerde manier met paard omgaan oid. Ook heb ik een paar jaren geleden twee clinics gereden van Hester Bisschot in Working Equitation, ook heel leerzaam en er werd juist heel fijn met de paarden omgegaan. Dus dat je niet met clinics mee moet doen is naar mijn mening onzin. Maar ik zou niet van iedereen zomaar een clinic willen. Ik wil met respect behandeld worden en ik wil ook dat mijn paard met respect behandeld wordt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:13

Tja ..Anky boog ook halzen lekker ver door en dat vonden mensen op bokt prachtig.Ben bijna opgevreten toen ik daar wat van zei want ze zorgde juist zo ontzettend goed voor haar paarden dat kon je zien op Instagram tenslotte .…

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:21

office schreef:
Tja ..Anky boog ook halzen lekker ver door en dat vonden mensen op bokt prachtig.Ben bijna opgevreten toen ik daar wat van zei want ze zorgde juist zo ontzettend goed voor haar paarden dat kon je zien op Instagram tenslotte .…

Hoelang was dit geleden, want ik dacht dat je het over twintig jaar geleden had, totdat je Instagram benoemde :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:40

office schreef:

Aaaah dus dat maakt de acties van meneer Voorn goed, nice!

Ik vind meneer Voorn een nare man, zijn paarden niet waard.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:42

Heb de heer Voorn tijdens een clinic in de buurt gehoord. Wat een rancuneuze man. Anderen zijn niets. Iemand die opleiding genoten heeft is niets. Hij is grandioos. Wij zijn weggelopen want wat er gedemonteerd werd was verre van grandioos.
Dat naast deze tekst plaatst, denk dat ik als ruiter mijn paard maar terug had gevraagd. Waarom zou je een hals dubbelvouwen voor een sprong. Vindt ie vervelend. Dat aanporren ook al. Dus dier wordt dubbel gestraft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:55

Tja, Albert Voorn.

Ik citeerde deze uitspraak van hem 4 jaar geleden:
Citaat:
Ik citeer Albert Voorn nog even:

„Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.
.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 21:57

Fijn om in ieder geval real life ervaringen te lezen die overeenkomen met het artikel. Dat 'anderen zijn niets' idee haalde ik ookal hier uit de inleiding.

Triest eigenlijk dat zo'n iemand dan nog traint en rijdt.

Ik heb ook weleens clinics gereden maar ben gelukkig nooit zoiets tegen gekomen. Ik denk dat een andere kijk/ insteek soms wel verhelderend kan zijn maar dat het wel belangrijk is dat het in dezelfde lijn blijft.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:12

prompter schreef:
Hij wilde ze toch ook nooit buiten hebben? Man leeft nog in de vorige eeuw zo te lezen.

Dat interview in een paardenblad van een jaar of 10/15 geleden kan ik mij inderdaad ook nog herinneren. Dan liepen ze alleen maar risico op blessures was de gedachte :roll: