Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 16:17

Hoi bokkers,

Ik heb een 4-jarige grote ruin die te koop zou komen. Ik heb hem zelf gefokt uit mijn kampioensmerrie. Zijn vader is Kyton.
Hij is super braaf, mooi, sprekend edel hoofd met mooi oog, eerlijk, beweegt sterk met een mooie goede balans, is netjes aangereden en gezond. Het is geen voorbeensmijter maar een correct bewegend, sterk paard.

Deze week heb ik hem röntgenologisch laten keuren en daar kwam naar boven dat hij perfect op de foto's is in hals en benen. In de rug is op 1 plek milde KS gevonden. Klasse 2. De dierenarts heeft hem dan ook goed gevonden voor de sport met deze bemerking.

Nu vraag ik me af wat een reëel bedrag is voor mijn paard? Heeft het zin om hem door te trainen tot hij geklasseerd is met het oog op makkelijker/voor een beter passend huis te verkopen?
Of is iedere investering weggegooid geld en rijd je er nooit waarde aan?
Of zie ik leeuwen en beren en is er niet veel aan de hand?

Graag jullie input, ervaringen en gedachten. Ik heb nooit eerder hiermee te maken gehad en het maakt me nogal onzeker.
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Casarell

Re: Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:37

Misschien vind je hier je antwoord..

[PW] Rontgen keuring wervel klasse 2

Persoonlijk zou ik mij hier niet zo druk om maken, als hij gewoon goed loopt.
Een jong dier moet nog zoveel groeien in bespiering.. dat is een kwestie van correct rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:50

Elk paard groeit tot zeker 6 jaar (groeischijven in de rug als laatste dicht) en zwaart dan uit tot 8, bij grote paarden totaal tot 2 jaar langer.
Paard zoals jij omschrijft en op die leeftijd zou ik of als je een goede ruiter vindt verkopen en anders doorrijden tot 6-7 jaar en nogmaals kijken naar hoe die KS ontwikkeld met goede training en geheel volwassen zijn. Kan ivm vroeg aanwezig rap erger worden, kan ook goed uitpakken. Ik zou een heel braaf dier wat zichzelf makkelijk overloopt niet aan een onervaren ruiter verkopen, dit paard heeft in elk geval de komende paar jaar regelmatige training nodig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:58

Heb je hem met toeval op de foto gezet of wel om te gaan verkopen?
Mocht het met toeval zijn is het misschien wel je geluk omdat je nu je rijden erop aan kunt passen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 23:01

Alja schreef:
Mocht het met toeval zijn is het misschien wel je geluk omdat je nu je rijden erop aan kunt passen

Om te verkopen inderdaad.
Het rijden aanpassen, hoe bedoel je dit?
Hij is net 4 maanden onder zadel, hij wordt 2 x per week 20-25 minuten gereden en sinds kort 1 x per week longeren aan de bijzet/grondwerk.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 06-06-25 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 23:02

Klasse 2 (en volgens sommige dierenartsen ook nog klasse 3) is gewoon acceptabel en zou geen invloed moeten hebben op de prijs. Kan wel zijn dat sommige kopers erop afhaken, maar als hij klinisch in orde is zou het geen probleem moeten zijn.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 01:42

Zo'n paard zou ik laten staan, problemen komen zo ook wel die ga ik niet kopen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:31

FCSA schreef:
Klasse 2 (en volgens sommige dierenartsen ook nog klasse 3) is gewoon acceptabel en zou geen invloed moeten hebben op de prijs. Kan wel zijn dat sommige kopers erop afhaken, maar als hij klinisch in orde is zou het geen probleem moeten zijn.

Uit interesse, hoe zit dat dan?
Er valt dan toch iets op op de foto dat niet zo zou moeten zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:53

Bij een klasse 2 Kissing Spines komen de doornuitsteeksels niet tegen elkaar aan maar staan de wervels iets dichter bij elkaar dan bij een "normale" rug.
Geen probleem dus.

TS: als het paard verder talentvol is dan kan klasseren wel zinvol zijn, als kopers zien dat er in het werk niks veranderd aan die rug dan zijn ze weer gerustgesteld. Maar in principe is er niks aan de hand en heeft het dier zelfs geen bemerkingen, alleen een opmerking.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:56

Klasse 2 uit 7 is geen enkel probleem
Zou ik ook geen KS noemen, als hij verder prima gezond is zonder klinische problemen zou het de prijs niet moeten drukken.

Edit
Wij hebben bijv ooit een 4 jarige gekocht net zadelmak rug opmerking op de röntgen keuring namelijk een 4 wervels stonden dichter bij elkaar nog geen remodelering maar wel hoger risico dan een 2 bijv. Prijs aangepast en gekocht. Hebben hem 2 jaar gehad fijn mee kunnen rijden en door andere reden moeten verkopen. Bij verkoop weer op de foto als 6 jarige en een 2 op de rug. Wervels stonden veel ruimer en paard was ook top gespierd en liep al 2 jaar zonder problemen in de sport.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:05

Een klasse 2 vind ik niet spannend, KS wel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:11

Nicky1963 schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb een 4-jarige grote ruin die te koop zou komen. Ik heb hem zelf gefokt uit mijn kampioensmerrie. Zijn vader is Kyton.
Hij is super braaf, mooi, sprekend edel hoofd met mooi oog, eerlijk, beweegt sterk met een mooie goede balans, is netjes aangereden en gezond. Het is geen voorbeensmijter maar een correct bewegend, sterk paard.

Deze week heb ik hem röntgenologisch laten keuren en daar kwam naar boven dat hij perfect op de foto's is in hals en benen. In de rug is op 1 plek milde KS gevonden. Klasse 2. De dierenarts heeft hem dan ook goed gevonden voor de sport met deze bemerking.

Nu vraag ik me af wat een reëel bedrag is voor mijn paard? Heeft het zin om hem door te trainen tot hij geklasseerd is met het oog op makkelijker/voor een beter passend huis te verkopen?
Of is iedere investering weggegooid geld en rijd je er nooit waarde aan?
Of zie ik leeuwen en beren en is er niet veel aan de hand?

Graag jullie input, ervaringen en gedachten. Ik heb nooit eerder hiermee te maken gehad en het maakt me nogal onzeker.
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Klasse 2 is géén kissing spines , dat zou hij kunnen ontwikkelen als de training niet goed gaat- om welke reden dan ook, wordt dit paard correct en met zorg getraind is er niets aan de hand (en geld dat niet voor ieder paard? ) en meegaand met bovenstaand verhaal, paarden kunnen weldegelijk door goede training verbeteren op die beoordeling van de rugwervels
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-06-25 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:12

Klasse 2 is gewoon "goed gekeurd" en heeft geen invloed op de prijs :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:13

Klasse 2 is gewoon goed !
Tot zover mijn nuttige bijdrage :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:14

Nicky1963 schreef:
Alja schreef:

Om te verkopen inderdaad.
Het rijden aanpassen, hoe bedoel je dit?
Hij is net 4 maanden onder zadel, hij wordt 2 x per week 20-25 minuten gereden en sinds kort 1 x per week longeren aan de bijzet/grondwerk.

ik zou de bijzet voor dit problem niet gebruiken, paard moet vrijuit de spieren - aan beide kanten - kunnen ontwikkelen en geen hinder ondervinden van enige belemmering

veel rechtuit gaan, zodat aan beide kanten de spieren kunnen ontwikkelen, en er voor zorgen dat je alles op beide kanten doet als je gaat longeren,
zeker bij jonge en grote paarden moet je even de tijd nemen om te groeien

snap dat dat in de handel lastig is, maar laten zien dat je een paard goed wil opleiden kan helpen bij de verkoop
Laatst bijgewerkt door mce op 07-06-25 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:20

Paarden worden niet "recht" van rechtuit gaan, spieren ontwikkelen niet evenredig van veel rechtuit gaan of alles beide kanten doen. Dat kunnen ze nog prima doen terwijl ze lekker scheef blijven lopen. Er zit een groot verschil tussen rechtstellen en rechtrichten. Sorry, ff ontopic..maar dat moest er even uit. :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:21

Elisa2 schreef:
Paarden worden niet "recht" van rechtuit gaan, spieren ontwikkelen niet evenredig van veel rechtuit gaan of alles beide kanten doen. Dat kunnen ze nog prima doen terwijl ze lekker scheef blijven lopen. Er zit een groot verschil tussen rechtstellen en rechtrichten. Sorry, ff ontopic..maar dat moest er even uit. :o

waarvoor dank *D

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 11:58

We zijn nog aan het nadenken hoe we het gaan aanpakken.
Eigenlijk moet hij wel verkocht worden. Ik vind mezelf te oud om een jong en groot paard te rijden, we hebben nog veel andere paarden staan die ik dan eerder rijd.
Zijn amazone wordt betaald door ons, dus in verband met kosten/baten moeten we ook nadenken wat wijsheid is.

Bedankt voor jullie reacties. Jammer genoeg heb ik niet echt een eenduidig antwoord op mijn vragen gekregen :+
Dus als iemand iets specifieker kan zijn, heeeeeel graag!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:18

Een bedrag zeggen kan eigenlijk niet zonder beeldmateriaal. Dat hangt ook erg af van hoe het paard er uit ziet en beweegt.
Een 2 op de rug zou ik niet heel spannend vinden.
Natuurlijk doet het iets met de prijs tegen over een paard zonder enige bemerking, maar een 2 hoeft echt niet veel te zijn. Als het verder een aansprekend paard is, braaf en goede gangen kan je er als nog redelijk wat voor vragen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:20

Als je hem gaat verkopen, moet je het in ieder geval geen Kissing Spines noemen. Dat ís het namelijk (nog) niet.

Dat gezegd hebbende lopen er veel paarden in de (hogere) sport met KS. Nu zijn ze in de dressuurwereld altijd wat pietluttiger dan bij de springers, maar ik zou dit paard gewoon voor normaal bedrag te koop zetten. Daar hoeven echt geen duizenden euros vanaf. Je kan simpelweg vermelden dat dit dier klinisch + röntgen is gekeurd, klasse 2 op de wervels met een positief advies. Koper kan altijd een her-beoordeling van de foto's laten doen door een andere dierenarts.

Ik zit niet meer zo in de handel, en al helemaal niet in de dressuurpaarden, dus aan een prijs kan ik je niet helpen, alhoewel ik me kan voorstellen dat een fijn aangereden dressuurpaard met een leuke afstamming al toch eens ergens tussen de 10-20 duizend moet kunnen opleveren. Maar dat hangt weer helemaal van het paard af.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:12

Klasse 2 zou ik zelf niet van schrikken. Ik denk wel dat mensen er op afhaken. Maar dan houd je ook de mensen over die echt interesse hebben, als je duidelijk bent dat ze geen koopje hoeven te verwachten.

Het zou dus geen invloed hoeven hebben op de prijs, maar ik schat in dat er minder interesse zal zijn dus wellicht wil je daarom wel rekening houden met de prijs als je hem echt wilt verkopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:16

Wat zou je eigen vraagprijs zijn wanneer hij glansrijk door de röntgen heen was gekomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:25

Nicky1963 schreef:
Eigenlijk moet hij wel verkocht worden. Ik vind mezelf te oud om een jong en groot paard te rijden, we hebben nog veel andere paarden staan die ik dan eerder rijd.
Zijn amazone wordt betaald door ons, dus in verband met kosten/baten moeten we ook nadenken wat wijsheid is.

Bedankt voor jullie reacties. Jammer genoeg heb ik niet echt een eenduidig antwoord op mijn vragen gekregen :+

Volgens mij waren de reacties vrij eenduidig, paard mankeert in principe niets. Heeft geen bemerkingen alleen een opmerking. Die kun je benoemen maar hoeft niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:33

Bij de rug accepteert de verzekering ze tot klasse 3 (van 7). Die classificatie is ruimer dan bij de benen, vandaar dat een 3 ook 'goed' is. Jouw paard heeft een 2 op de rug, dus je hebt eigenlijk gewoon een gezond paard en moet het geen kissing spines noemen.

Als de verzekeraar het goed vind zou ik dat ook vinden, want dat is het een erg klein risico. Geen verzekeraar die een paard met grote risicos accepteert.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 14:04

Dank jullie wel voor de input. Ik mag er dus van uitgaan dat ik een gezond paard heb zónder kissing spines, maar hooguit met een opmerking.

Elisa2 schreef:
Nicky1963 schreef:

Volgens mij waren de reacties vrij eenduidig, paard mankeert in principe niets. Heeft geen bemerkingen alleen een opmerking. Die kun je benoemen maar hoeft niet.

Is ook zo, alleen had ik graag bedragen/euro's gelezen :+ Het maakt me zo onzeker!

Wildgirl schreef:
Wat zou je eigen vraagprijs zijn wanneer hij glansrijk door de röntgen heen was gekomen?

We dachten aan vraagprijs 15.000 euro

prugelpiet schreef:
Als je hem gaat verkopen, moet je het in ieder geval geen Kissing Spines noemen. Dat ís het namelijk (nog) niet.

Dat gezegd hebbende lopen er veel paarden in de (hogere) sport met KS. Nu zijn ze in de dressuurwereld altijd wat pietluttiger dan bij de springers, maar ik zou dit paard gewoon voor normaal bedrag te koop zetten. Daar hoeven echt geen duizenden euros vanaf. Je kan simpelweg vermelden dat dit dier klinisch + röntgen is gekeurd, klasse 2 op de wervels met een positief advies. Koper kan altijd een her-beoordeling van de foto's laten doen door een andere dierenarts.

Ik zit niet meer zo in de handel, en al helemaal niet in de dressuurpaarden, dus aan een prijs kan ik je niet helpen, alhoewel ik me kan voorstellen dat een fijn aangereden dressuurpaard met een leuke afstamming al toch eens ergens tussen de 10-20 duizend moet kunnen opleveren. Maar dat hangt weer helemaal van het paard af.

Ik zit ook totaal niet in de handel. Heb me laten informeren door kenners/paardenmensen om mij heen en die noemden inderdaad 20-25 duizend. Ik vond dat vrij veel, ook gezien hij geen populair hoogbenig modern smal voorbeensmijtend dressuurpaard is. Dat soort dieren worden toch beter verkocht.