Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tengeltje11 schreef:Persoonlijk zou ik zeggen, loop eens enkele dagen mee met een hoefsmid…
Het is fysiek zo ongelooflijk zwaar dat weinig mannen het kunnen volhouden, laat staan vrouwen.
Zelf ooit ook de opleiding hoefsmid gedaan (vooral voor mijn eigen paarden en ook enkele externe paarden), maar fysiek hiel ik dat niet vol.
Een paard die mooi zijn 4 voetjes braaf geeft, geen probleem, maar de meeste zijn niet zo voorbeeldig, en vooral als startende zelfstandige, krijg je makkelijk deze dieren voorgeschoteld.
Hier is mijn hoefsmid bv al 3 keer meerdere maanden uit geweest door een ongeluk(beiden knieën zijn kapot geweest, eens een heel ernstige beet in zijn rug en eens een stamp tegen zijn kaak.
Vooral dat deel is waarom er zo weinig zijn…. De meeste geven er na enkele jaren de brui aan omdat ze het niet volhouden en/of serieus geblesseerd raken.
Elisa2 schreef:Hoefsmid is wel een van de best betaalde beroepen in de paarden.
tengeltje11 schreef:Persoonlijk zou ik zeggen, loop eens enkele dagen mee met een hoefsmid…
Het is fysiek zo ongelooflijk zwaar dat weinig mannen het kunnen volhouden, laat staan vrouwen.
Zelf ooit ook de opleiding hoefsmid gedaan (vooral voor mijn eigen paarden en ook enkele externe paarden), maar fysiek hiel ik dat niet vol.
Een paard die mooi zijn 4 voetjes braaf geeft, geen probleem, maar de meeste zijn niet zo voorbeeldig, en vooral als startende zelfstandige, krijg je makkelijk deze dieren voorgeschoteld.
Hier is mijn hoefsmid bv al 3 keer meerdere maanden uit geweest door een ongeluk(beiden knieën zijn kapot geweest, eens een heel ernstige beet in zijn rug en eens een stamp tegen zijn kaak.
Vooral dat deel is waarom er zo weinig zijn…. De meeste geven er na enkele jaren de brui aan omdat ze het niet volhouden en/of serieus geblesseerd raken.
Gini schreef:Het is misschien omdat het mijn leven niet is maar ik vind het best simpel. Je kan nu gemakkelijk vrij nemen van je werk. Dat lijkt me een heel veilige manier om wat te experimenteren. 1 dag in de week vrijnemen om te bekappen. Eventueel 1 weekenddag ook. Tegen dat je gaat verhuizen heb je dan al een goed zicht op hoe leuk je het echt vindt.
Kijkende naar mijn eigen hoefsmid kan ik alleen maar beamen dat het zwaar is. Jongere kerel en toch doet die het nu al rustiger aan dan een paar jaar geleden. Verkiest ook 10 paarden op 1 stal, dan naar 10 verschillende klanten rijden.
Nala schreef:Hi bokkers!
Ik zit met een dilemma en zou graag jullie kijk op dingen horen! Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de mening/kijk van andere (natuurlijk) bekappers.
Ik ben nu 27, bijna 28, en heb een 4tal jaar geleden mijn opleiding tot master literatuur en taalwetenschappen afgerond. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar wel heel theoretisch. Ik heb een baan in de IT die goed betaalt en waar ik heel tevreden ben, maar ik zit vooral alleen thuis en mis de mensen om me heen en het buiten zijn.
Ik heb een aantal jaar geleden een natuurlijk bekap cursus gedaan bij Pien en Jack en vond dit super leuk! Graag zou ik me hier verder in verdiepen en er mijn (parttime) beroep van maken. Mijn werk is hier ook flexibel genoeg in zodat ik ongeveer 1.5 dag vrij zou kunnen nemen per week. Ideaal dus voor de opleiding in het begin en ook het verder werken naderhand.
Maaaaar… we willen over een aantal jaar naar Duitsland/Oostenrijk verhuizen en daar is hoefsmid/bekapper geen vrij beroep zoals in Nederland. De opleiding die ik op het oog heb kost ongeveer 4000 euro en de benodigde materialen zijn nog eens 1500 tot 2000.
Dit is natuurlijk een klap geld, vooral om dit als parttime zzp bekapper weer terug te verdienen. Het zou dus ook top zijn als er een bekapper zo vrij zou willen zijn om mij per pb wat inzicht te geven in hoe het er financieel uitziet om het werk te doen en wat je weer inlevert van de verdiende centen!
Voordelen:
- Lekker buitenshuis
- Bezig met mijn passie
- Meer baanzekerheid voor de toekomst dan een baan in de IT/Servicedesk (opkomende AI)
- Grote schaarste aan bekappers, enigszins in mijn omgeving in NL maar een grote schaarste in Zuid Duitsland/Oostenrijk
Nadelen:
- Het verdient niet super goed
- Hoog blessure risico zowel vanuit het werk zelf als ook vanwege het risico dat paarden met zich mee dragen
Nala schreef:Gini schreef:Het is misschien omdat het mijn leven niet is maar ik vind het best simpel. Je kan nu gemakkelijk vrij nemen van je werk. Dat lijkt me een heel veilige manier om wat te experimenteren. 1 dag in de week vrijnemen om te bekappen. Eventueel 1 weekenddag ook. Tegen dat je gaat verhuizen heb je dan al een goed zicht op hoe leuk je het echt vindt.
Kijkende naar mijn eigen hoefsmid kan ik alleen maar beamen dat het zwaar is. Jongere kerel en toch doet die het nu al rustiger aan dan een paar jaar geleden. Verkiest ook 10 paarden op 1 stal, dan naar 10 verschillende klanten rijden.
Het is helaas vrij veel geld voor “even experimenteren”.