Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 02:28

In december heb ik afscheid moeten nemen van mijn pony van 30. Haar laatste jaren waren gevuld met rust, liefde en grondwerk — ze was niet meer berijdbaar, maar kreeg bij ons een fijne oude dag. Na haar overlijden ben ik op zoek gegaan naar een nieuw maatje: een jong paard (2 tot 5 jaar) om samen vanaf de basis iets op te bouwen.

Na maanden zoeken, tientallen paarden, lange ritten door Nederland, België én Duitsland, kwam ik eindelijk een advertentie tegen die goed voelde. We reden drie uur om het paard te zien — een 2,5-jarige hengst. Geen handelsstal, gewoon particulier. De sfeer was fijn. Ik mocht hem poetsen, wandelen, knuffelen. De klik was er zó sterk dat ik oprecht dacht: dit is hem.

We zijn er letterlijk zes uur gebleven. We hebben uren gekletst. Zelfs haar dochter schoof aan tafel, super enthousiast. Ze vroeg me over mijn werk (ik heb een webshop in edelstenen) en kwam zelfs haar eigen doosje met steentjes laten zien om te vragen wat wat was. Super schattig! Het was een warm, oprecht moment. Ik voelde me welkom, er werd geen woord negatief gezegd. De verkoper zei zelfs: “Ik ben blij dat hij bij jou terechtkomt.” Ik reed terug naar huis (weer drie uur) met een blij hoofd en een vol hart. Ik had eindelijk mijn nieuwe maatje gevonden.

De volgende ochtend: *BOEM*. Ze appt dat de prijs ineens niet meer de oorspronkelijke vraagprijs van €6000 is , maar €8000 wordt. Ik vond het een absurde manier van zaken doen, zeker zónder aanleiding, maar ik was zó enthousiast dat ik zelfs daarin meeging. Ookal is het een ongekeurd, ongevaccineerd, onbeleerd, zonder stamboom paard..

Ik vroeg haar ook waarom ze in eens haar vraagprijs verhoogde met 2000 euro , en andere paarden van 4 in dezelfde kleur en ras met stamboom bijvoorbeeld 6250 zijn en al wel ingereden. En die van haar is dan 8000 en kan eigenlijk nog niets.. behalve mee lopen en braaf zijn. Toen zei ze dat ik haar paard " naar beneden aan het praten ben " .. Terwijl ik juist even een realistische kijk wilde geven; aangezien ze nu zonder redende prijs met 2000 euro verhoogd. Ik probeerde ook nog een compromis te sluiten met dat dat akkoord is als ze er dan nog misschien de komende tijd tot dat ik hem kan ophalen wat wil beleren? Dit wilde ze niet doen want dan zou de prijs minimaal 10000 moeten worden zei ze.. Uhm oke.. Ik zei dat zijn karakter voor mij kosteloos is en dat ik daarom akkoord ga met de 8000 euro.. Ik denk dat ze door mijn enthousiasme op deze prijs is gekomen.. Mensen zeiden namelijk ook al tegen mij dat 6000 al veel is voor een groen paardje zonder stamboom, zonder keuringen en zonder enige vaccinaties. Maar omdat ik dus zo verliefd was op het paard ging ik akkoord met de 2000 euro extra boven op de oorspronkelijke vraagprijs.

Ik liet haar weten dat ik de keuring ging inplannen en vroeg of ik een standaard koopcontract mocht sturen. Dat deed ik — met ruimte om aan te passen. Niks geks. Gewoon een basisovereenkomst waarin o.a. staat dat het paard geen verborgen gebreken mag hebben (iets wat sowieso met de keuring gecheckt zou worden). Ook zei ik er bij dat het een standaard overeenkomst is en mochten er aanpassingen nodig zijn kunnen we dat samen doen.

Haar reactie? Ze noemde het “smiechterig”, zei dat ze zich ineens niet fijn voelde bij mij, dat ik haar niet vertrouwde... En nog diezelfde dag trok ze zich terug uit de verkoop.

En toen kwam de wáre reden. Ze had mijn webshop opgezocht. Ze wist al wat ik deed — ik had het haar en haar dochter gewoon verteld aan tafel bij haar thuis — maar nu was ze er “achter” gekomen dat ik bij de edelstenen ook spirituele betekenissen beschrijf. En ineens kreeg ik bijbelteksten naar me toegestuurd. Ze noemde me “een gruwel voor God” en beweerde dat ik met demonen werk. Dat ik haar paard niet waard was, want hij stond “onder Gods licht”. Ze had mijn bedrijfsnaam opgezocht die op de koopovereenkomst stond.

Ik dacht echt dat ik in een slechte sketch zat. Een dag eerder zat haar dochter nog enthousiast met mij edelstenen te bekijken, zélf geïnteresseerd, en nu dit? Als ik moslim , atheist, buddhist was geweest of een ander geloof had gehad, was ik dan ook afgewezen? Sinds wanneer wordt er bepaald of jij goed bent voor een paard op basis van godsdienst?.. Sinds wanneer wordt hier ook onderzoek naar gedaan wanneer je een paard gaat kopen?.. En mind you, ik verkoop misschien edelstenen maar dit is alles behalve mijn geloof of personaliteit. Ik heb een interesse in mineralen en verdien hier gewoon mijn brood mee en thats it.

Ik ben zelf christen, doe parelli, ben vegetariër, behandel dieren met zachtheid en respect. Ik doe letterlijk geen vlieg kwaad. Maar ik werd keihard geblokkeerd en afgedaan als demonisch. Alleen omdat ik toevallig een webshop run waar ook mensen met spirituele interesses iets kunnen vinden. En dat is voor haar dan een goede reden om een hele verkoop af te blazen..

Het heeft me echt geknakt. Ik had al spullen gekocht, stalling aanbetaald. Mijn familie gebeld. Een vreugdedansje gedaan. Het paardje als screensaver gezet.. En 3 dagen later lag ik huilend in bed omdat ik ineens ‘de duivel’ was en haar paard niet meer waardig ben.

Wat ook opvalt:

* De prijs ging ineens €2000 omhoog nadat ik enthousiast was.
* Ze werd fel zodra er een normaal standaard contract kwam.
* Het paard was totaal ongevaccineerd — wat op termijn sowieso een probleem gaat geven.
* Ze wilde in de eerste instantie ook niet dat ik het paard ging keuren.. Dat zou te "stressvol" voor hem zijn?.. Hij is ook nooit gekeurd verder want ja de koop ging niet meer door. Maar ik vraag me af wat ze verbergt.
* Ze wilde eigenlijk ook geen koopovereenkomst - ze zei dat zo iets heel ongebruikelijk is en dat ik ook gewoon in een keer het geld had kunnen overmaken

Ik deel dit omdat ik het écht even kwijt moet. Het voelde als pure discriminatie en zo onterecht. Ik ben voor nu even klaar met zoeken. Ik heb er weken van gehuild :( Ook omdat de kijk op mij zo totaal verkeerd is. Zo zie je maar hoe sommige mensen complete vooroordelen trekken.

Maar mocht je iemand weten met een eerlijk, vriendelijk paard (rond de 165 cm), recreatief, met een fijn karakter: hier wacht een liefdevol blijvend thuis.

Bedankt voor het lezen — hopelijk hoeft niemand zoiets bizars ooit mee te maken.

Firelight schreef:
Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om alleen te reageren als je nuttige informatie hebt voor de topicstarter. Als je twijfelt aan een topic kan je dit topic gewoon ontstippen maar het is zeker niet de bedoeling om dit in het topic te vermelden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 02:34

Jeetje wat een bizarre ervaring, maar ik denk wel dat het maar goed is dat je van zulk 'volk' geen paard gaat kopen. Man man... Wat kunnen mensen elkaar toch naar behandelen, verschrikkelijk. Hier ervaar ik het helaas als verkopende partij met regelmaat dat je enorm veel tijd vrij maakt maar nogal schofterig behandeld wordt door kijkers. Dan zakt je de moed ook weleens in de schoenen.

Maar goed, dan denk ik maar aan de 'succesverhalen' en de fokproducten die een prachtig liefdevol thuis hebben gevonden en dan kun je er weer tegenaan.
Laat je niet kisten, die topper loopt er ook voor jou.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 02:36

Wauw, wat een apart verhaal! Ik ben het met Cheytjuh eens dat je van zulke mensen geen paard moet willen kopen.
Ik vind het wel bijzonder dat je vrij makkelijk mee ging met de plotselinge 2000 euro prijsverhoging. Daar zouden voor mij de alarmbellen heel hard gaan rinkelen.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 02:46

Dankjulliewel Cheytjuh en Cayenne. Jullie hebben beide gelijk!! Ik was echt veel te hotel de botel op dat paard dat de red flags voor mij te overzien waren..

Ik gunde de mensen op dat moment ook wel het geld, want het * leken * wel echt hele aardige hardwerkende mensen. Maar ja nu denk ik ook wat nou als ze later na de koop er achter kwamen dat ik edelstenen met spirituele beschrijvingen verkoop.. Waren ze dan in eens met hooivorken en fakkels me komen opzoeken ?.. :Y)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 03:38

Ik heb ook eens van die rare verkopers (wel iets normaler :+ ) meegemaakt.
Ik denk dat het paard niet door de keuring zou komen. Anders vinden ze het wel oke.
Ongevaccineerd is niet handig, maar daar zou ik een paard niet voor laten staan. Heb eens eentje van anderhalf jaar gekocht die niet gevaccineerd was.

Tip: zoek een goede fokker die de zaakjes op orde heeft. Een goede fokker raakt niet uitgepraat over zijn dieren. Heel leuk om wat fokkers te bezoeken. Voor 8000 euro kun je vast wel wat leuks vinden.

Ik vind je verhaal zo bizar dat ik zelfs een beetje aan je verhaal twijfel hihi

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 04:22

Volgens mij kunnen die mensen een paar ton mookait gebruiken. Wat een idioot verhaal!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 05:32

Heel simpel, het is gewoon dan jouw paard niet, en je zoekt verder. Wel jammer, maar helaas.

Een contract zou ik bij een particuliere verkoop overigens niet toesturen. Dat iemand daar op reageert kan ik me heel best voorstellen. Heb dat ook nog nooit meegemaakt overigens. Keuren kosten koper valt over te praten, maar een contract hoort niet bij een particuliere overeenkomst in mijn ogen. Dat doe je ook niet bij een auto van Marktplaats.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 06:40

Jeetje wat een verhaal zeg. Maar goed dat je daar niks hebt gekocht denk ik dan maar.
Probeer bij een volgende koop eerst te wachten tot een positieve aankoopkeuring voordat je teveel spullen aanschaft enz.
Maar dat je zelf zo makkelijk mee ging met de prijsverhoging is natuurlijk wel raar.
Hopelijk komt er snel wat goeds op je pad!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 06:46

germie schreef:
Heel simpel, het is gewoon dan jouw paard niet, en je zoekt verder. Wel jammer, maar helaas.

Een contract zou ik bij een particuliere verkoop overigens niet toesturen. Dat iemand daar op reageert kan ik me heel best voorstellen. Heb dat ook nog nooit meegemaakt overigens. Keuren kosten koper valt over te praten, maar een contract hoort niet bij een particuliere overeenkomst in mijn ogen. Dat doe je ook niet bij een auto van Marktplaats.

Ik vind het dan weer een beetje naïef om een paard te kopen zonder contract. Je hebt dan geen enkel bewijs (een paspoort is geen eigendomsbewijs) dat het paard van jou is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:00

Een contract is heel niet raar zo sluit je voor beide partijen een overeenkomst. Maar niet iedereen doet dat inderdaad en dat hoeft ook niet
Maar wat goedgelovig kun je dan zijn he. Ik hoop dat je snel een leuk paard vind paardje vind. Wat zoek je precies ras leeftijd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:15

Wat jammer dat het zo gelopen is. Voor iedereen kan de reden om een paard te (ver)kopen anders zijn. Vooral bij particulieren kan emotie een rol spelen.

Als dit paard niet voor jou bestemd is dan heeft de kosmos op tijd een stokje voor de verkoop gestoken. En als het wel de bedoeling is dat hij bij jou terecht komt dan zal dat op de één of andere manier ook wel gebeuren.

Overigens snap ik dat je al wat spulletjes in huis had gehaald en enthousiast bent over het paard. Maar je hebt pas echt zekerheid dat hij naar je toe komt wanneer hij op de trailer staat.

Hopelijk vind je een ander paard wat goed bij je past, en waar de verkoop goed verloopt. Succes met de zoektocht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:22

Spullen kopen voordat het paard gekeurd en gekocht is, vind ik ook erg voorbarig. Maar ik snap dat je teleurgesteld bent dat de koop niet door is gegaan.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:34

Wat een rare verkoper joh.. maar ook ik geloof dat het niet jouw paardje is en dat er ergens anders een veel betere op jou wacht. Ik vind een koopcontract bij koop van een particulier helemaal niet raar, hier in duitsland is dat heel normaal, zowel bij koop van een paard als van een auto of motor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:51

TS, dit komt helaas vaak voor, ben regelmatig op zoek met aspirantkopers en dan - heb ik ontdekt - moet je steeds kritischer kijken want "praatje en plaatje" komen niet altijd overeen met wat je ziet.

Laat dit even bezinken en neem de volgende keer iemand mee, iemand die met verstand van zaken en zonder emotie kan kijken

geen reclame voor mezelf maar ik deel wel/mijn de ervaring

het is geen dicriminatie, wees blij dat je geen paard gekocht hebt met - mogelijke - problemen, zegt veel meer over verkoper en de kwaliteit van het paard

edith: koop nooit iets zonder eerst te keuren, ook al is het gevoel nog zo goed,

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:58

Ben blij dat ze nu al zo doen.
Je moet er niet aan denken daar een paard te kopen en er blijkt een verborgen gebrek te zijn.

Sowieso klinkt het paard mij als 1 waarbij ik weg zou blijven

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:15

Ik begrijp dat het heel naar voor je was maar als er inderdaad van dat ras paarden van 4 zijn met stamboom en ingereden ook voor rond de 6000.- zou ik toch echt daarvoor gaan hoor. Je weet van deze vrijwel niets, geen keuring gedaan dus daarover weet je niets. Geen idee hoe hij onder het zadel is en of hij dat wel braaf doet. En waarom zou je überhaupt een hengst willen is ook nog iets wat ik me afvraag maar misschien heb jij een prima reden.

Al met al zou ik maar blij zijn dat dit zo is afgeketst. Voor dat bedrag kun je echt wel iets leuks kopen waarbij de verkoop ook normaal verloopt zonder telefoontjes waarbij er ineens 2000.- bij op komt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:18

Ik heb het idee dat je door het oog van de naald ontsnapt bent aan een bak ellende.

Ik was meteen afgehaakt toen de vraagprijs ineens omhoog ging. Vind ik ook niet bepaald Christelijk gedrag zullen we maar zeggen, iemands enthousiasme zo proberen uit te buiten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:23

Het is heel vervelend dat je je droom uiteen ziet spatten en ook nog eens vervelend behandeld bent.

Mijn tip voor de volgende keer. Je droom is pas werkelijkheid als je een goedgekeurd en gekocht paard hebt. Probeer er wat nuchterder naar te kijken.

Probeer de aankoop van een paard toch wat zakelijker in te steken richting verkoper. Je komt voor het paard en niet om vrienden te maken. Dat wil niet zeggen dat je onvriendelijk moet zijn, maar wat gereserveerder/ zakelijker maakt dat ze wat minder snel over je heenwalsen.

Jouw echte droompaard komt nog wel!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:23

Bizarre ervaring....

Mogelijk mankeert er toch iets aan dit dier, en is je dus iets bespaard gebleven.

Dat gereformeerden (of anderszins streng gelovigen) er bizarre en schadelijke denkbeelden op na houden is mij ook meermaals duidelijk geworden.

Neem je tijd en zoek rustig verder....

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:29

Ik denk inderdaad ook dat je jezelf gelukkig mag prijzen dat je van deze nare mensen verlost bent, dit zijn één en al rode vlaggen.

En natuurlijk mag / moet je een paard particulier met contract kopen. Iets op papier is beter dan niets!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:35

Ik over heb de jaren 3 paarden verkocht particulier en ook gekocht. Altijd een simpel contractje/verkoopsovereenkomst erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:37

Heel eerlijk, ik denk dat ze je probeerden op te lichten met dit dier en dat deze ook niet door de keuring zou komen en daarom hebben ze het maar op zo'n manier afgeketst.

Trek het je aub niet persoonlijk aan, het werd ze gewoon te heet onder de voeten.

Contract is tegenwoordig heel normaal, ook bij particuliere koop/ verkoop. :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:44

Ik denk dat je achteraf heel blij moet zijn dat het zo loopt. Ik denk dat deze oplichterspraktijken je nog veel meer ellende had bezorgd dan het verdriet dat het je nu doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:47

Wat jammer dat het zo uit de hand is gelopen.... terwijl je al zo "invested" was in dit paard....

Sommige mensen hebben gewoon heel heftige denkbeelden die diep in hun verankerd zijn.
Ik ben ook wel eens geschrokken van de heftige reactie van een heel lief iemand, toen tijdens een gewoon luchtig gesprekje ter sprake kwam dat een 3e persoon naar een Yoga les ging. Dat bleek voor haar zo'n beetje gelijk te staan aan heulen met de duivel ofzo :=

Of het paard niet okee is dat zijn natuurlijk allemaal speculaties. Niet vaccineren daar is an sich niet zoveel mis mee, dat is meestal geen enkel probleem. En als je het zelf wel wilt doe je het gewoon alsnog.

Dat ze het oncharmant vond dat er ineens een contract op de proppen kwam, kan ik me ook wel voorstellen. Dat kan toch over komen als "ik vertrouw jou niet" terwijl je bedoeling juist vanuit een heel goede plek kan komen, juist zorgzaam bedoelt voor beide partijen.

Het plotseling verhogen van de vraagprijs is wel een vervelende streek als de prijs inderdaad al aan de hoge kant was. Ik kan me ook best voorstellen dat ondanks dat het niet charmant is, je hart het dan toch wint van je verstand als het dier je hart al heeft gestolen.

Wat jammer dat de verkoopster zo'n drama type blijkt te zijn en het dier nu toch aan je neus voorbij ging. Maar misschien heeft het zo moeten zijn omdat je pad beter een andere kant op kan gaan. Dat er ergens een paardje op je wacht dat nog veel beter bij je past :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:51

marleen_88 schreef:
Ik denk dat je achteraf heel blij moet zijn dat het zo loopt. Ik denk dat deze oplichterspraktijken je nog veel meer ellende had bezorgd dan het verdriet dat het je nu doet.

Dat denk ik ook. Het suggestieve "nachtmerrie" in de titel is voorkomen. Ik verwachtte bij die titel minstens dat het paard op de tweede dag dood neerviel of dat er een verkoper met een hellebaard in de aanslag bij TS op de stoep zou staan.

Ja, het is een tegenvaller. Maar ik denk wel dat het erger had kunnen aflopen als de koop wel was doorgegaan.