Aanschaf paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albi2025

Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:13

Als klein meisje reed ik altijd op de manege en nu blijken mijn dochters ook echte paardenmeisjes.

Na maanden voorbereidingen, zoeken, bezoeken en praten is het bijna zover. We hebben ons droompaard gevonden! We willen hem nog laten keuren en hopen hem dan een huisje voor altijd te kunnen geven.
Hij staat in België en moet dus naar Nederland komen. Ik heb gelukkig vriendinnen met kennis, maar wil haar niet continue lastig blijven vallen. Ben dus heel benieuwd wie mij wat tips, belangrijke stappen enz. kan vertellen.

Behalve de stalling en het contact met de eigenaar van de pony, heb ik nog niks geregeld. Google is mijn goede vriend, maar er zullen hier vast genoeg ervaringsdeskundigen zitten.

juval

Re: Aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:00

wat leuk, en spannend. Heel goed dat je door een dierenarts laat keuren!
Ik weet niet precies wat voor papieren je nodig hebt om je paard te importeren, dat zou je even kunnen uitzoeken.

veel succes en gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:07

Laatst bijgewerkt door mce op 15-05-25 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:10

Keuren door eigen of onafhankelijke DA en laat meteen gebit goed bekijken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:28

Allereerst: welkom op bokt!

Wat Tamary zegt: door een onafhankelijke dierarts laten keuren (dus zelf iemand bellen, niet via eigenaar, en zelf rekening betalen). Inschatten of je ook röntgen wil - geen idee van prijsklasse/gebruiksdoel dus wellicht daar ook eens over denken

Dier zou normaliter chip en paspoort moeten hebben, na betaling moet je deze krijgen en op jouw naam laten zetten - paspoortuigevende instantie kan je helpen qua procedure en kosten

Transport: wie gaat beestje brengen en tegen welke kosten? Er zijn paardentaxi' s maar misschien wil de verkoper hem brengen tegen betaling? Voor wie is dan het risico van het transport?

Import procedure: dier gaat de grens over, dus eens nakijken wat daar qua documenten voor nodig is als particulier- voor zover dat je alles 100% volgens de letter van de wet wil doen - hoe zit dat met 'import' voor NL regels?

Stalling regelen: je zegt dat dat al in orde is maar ik raad altijd aan om een geschreven contract te hebben, dat alle details en rechten en plichten regelt voor beide partijen, zeker financieel (wat als iemand opzegt? wat met schade? hoe zit het met buiten zetten, welk voer en wanneer etc). Wanneer paard aan huis komt is dat natuurlijk geen issue.

Eigen dierenarts: kijk al eens wat er aan artsen in de buurt zit, sommige zitten bij een netwerk, sommigen zijn onafhankelijk - verschil in prijs en bereikbaarheid!

Materiaal: de tweedehandsmarkt is enorm, er is zeker niet de noodzaak om alles nagelnieuw te kopen, enkel voor zadel vind ik een goede zadelpasser een must (misschien kan je zadel overnemen? maar past dat ook?)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:19

Importeren moet je je even goed in verdiepen, ik heb afgelopen oktober een pony uit Duitsland geimporteerd en dat was nog behoorlijk administratief gedoe, vooral met Traces.
Belangrijke stappen:
- Importkeuring regelen
- Vervoerder regelen met traces nummer OF papierwerk regelen waardoor je het zelf mag doen
- Controleren of de locatie waar het dier komt wel een UBN nummer heeft EN geregistreerd is in traces (dat zijn twee losse stappen). Zo niet dat nog regelen.
- Besluiten bij welke paspoortinstantie je de importmelding gaat doen en zorgen dat je binnen de gestelde periode dat papierwerk ook hebt gedaan.

'Vroeger' kon je zelf nog een importmelding doen bij RVO, dat kan nu niet meer. Dus als je deze stappen overslaat krijg je gedonder met de registratie.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:31

Ik heb vorig jaar een pony vanuit België geïmporteerd.
Eigenaar heeft keuring geregeld, mag niet ouder zijn dan zoveel dagen.. de vervoerder heeft ook veel geregeld

Albi2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 12:57

boedjang schreef:
Eigenaar heeft keuring geregeld, mag niet ouder zijn dan zoveel dagen.. de vervoerder heeft ook veel geregeld

Dit was dan geen onafhankelijke partij? Dat werd hier ook genoemd. Ik ben wellicht wat naïef daarin, maar heb zoiets als het maar gedaan wordt.
Ik zal dat eens bespreken met huidige eigenaar. Morgen gaan we langs om nogmaals te kijken en de laatste dingen te vragen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:02

Je zult de eerste niet zijn die bedonderd wordt omdat de keurende DA onder een hoedje speelt met de verkoper. Sommige mensen hebben het prima door als ze zaken doen met een onervaren iemand. Ik zou áltijd onafhankelijk klinisch laten keuren en als het even kan, ook de rug en de benen op de foto zetten. Maar volgens mij is de importkeuring wel wat anders dan de 'koopkeuring'. Lees je goed in en neem bij voorkeur iemand mee met ervaring (met paarden, keuren en kopen).

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:23

Albi2025 schreef:
boedjang schreef:

Dit was dan geen onafhankelijke partij? Dat werd hier ook genoemd. Ik ben wellicht wat naïef daarin, maar heb zoiets als het maar gedaan wordt.
Ik zal dat eens bespreken met huidige eigenaar. Morgen gaan we langs om nogmaals te kijken en de laatste dingen te vragen.

Voor de import heb je een specifieke keuring nodig,uitgevoerd door de "NVWA" van dat land ( ik weet niet hoe het in Belgie is, maar ik heb mijn paard net naar Frankrijk geexporteerd voor haar pensioen).

Ook is een traces certificaat verplicht in heel Europa. Dat vond ik best pittig om te regelen.

edit: betere link met goed overzicht van wat je nodig hebt : https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paarden-exporteren-en-importeren#anker-3-import-uit-eu-land

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:30

Voor internationaal heb je inderdaad TRACES nodig, wat niet makkelijk is om te regelen. Voor de traces is een keuring nodig, dat is weer wat anders dan de aankoop keuring.
De traces keuring moet door een speciale staats-dierenarts (in NL is dat NVWA) die beoordeeld of het paard 'fit to travel' is, die keuring moet vlak voor transport.
Er komt verder ook veel papierwerk bij kijken en geregel wat zelf niet makkelijk is.
Er zijn gelukkig veel transporteurs die dat allemaal regelen en uit handen nemen, dan hoef je bijna niets te doen.
Als je zoekt op internationaal paardentransport krijg je een hele lijst met transporteurs.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:37

Albi2025 schreef:
boedjang schreef:

Ik ben daar zelf niet zo strikt in. Maar ik wil er wel zelf bij zijn. Ongeacht of het een eigen of vreemde dierenarts is.

Dat een dierenarts zo close is met een stal dat ze valse keuringen gaan doen lijkt met bij de meeste adressen nogal sterk. Al zal het vast ooit voorkomen.

Als er geen rode vlaggen zijn bij de aankoop tot nu toe en het verder een plaatselijk goed bekend staande DA is zou ik er geen probleem van maken. Een extra keer de DA controleren door google of lokaal navraag kan nooit kwaad. Dat zou ik dan wél even doen vooraf.

Ik heb nu al 3 keer een paard gewoon laten keuren door de 'stal'dierenarts. 1 keer was het een bewust keuze, (want gemak en fijne prijs), één keer was het toeval omdat de DA die me lokaal aangeraden werd toevallig de DA van de verkoper was.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:42

Ik volg even, ik zat er ook aan te denken om een paard uit België te kopen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:46

Albi2025 schreef:
boedjang schreef:

Er is een verschil tussen de keuring die je als koper uitvoert (is het paard gezond genoeg voor wat ik ermee wil) en de keuring om het paard te mogen importeren. Voor die eerste wil je een (van de verkoper) onafhankelijke arts, voor de tweede is elke aangesloten arts goed.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:50

Voor de transportkeuring zou je eens contact kunnen opnemen met gelissentransport. Zij faciliteren het gehele traject.