Veulen stampt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amitro123

Veulen stampt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 19:09

Hey allemaal! Ik heb een veulen van 3 weken oud. Ze is echt een schat en houd van alle aandacht die ze krijgt. Alleen een probleem is dat ze stampt met haar voorpoten. Ze steekt die heel fel vooruit met volle kracht en het kan echt pijn doen. Ik heb geen idee waardoor het zou kunnen komen of hoe ik het moet afleren.
Heeft iemand tips?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:12

Waar staat dat veulen dan, op stal of in het weiland?
Afleren is een groot woord, zo'n veulentje heeft aan niets anders behoefte dan aan zijn moeder.

Mijn vriendin heeft bij haar paard een keer een veulentje gefokt.
Dat veulentje beet mijn vriendin onverwacht heel hard in haar arm, en uit een 1e schrik reactie haalde mijn vriendin zo uit met haar arm, dat het veulentje tegen de stal muur aan viel.
Daarna heeft dat veulen wat nu al 4 jaar is, nooit meer gebeten.
Maar mijn vriendin haar reactie was een reflex, dat kun je niet timen.

Amitro123

Re: Veulen stampt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 20:25

Het veulen staat op een weide. Ik vind het ook niet fijn om haar te straffen natuurlijk en dat ben ik helemaal niet van plan, maar het zou fijn zijn als ze zou kunnen begrijpen dat het pijn doet. Ik weet ook dat het tijd neemt om zo iets te laten beseffen aan zo een veulen met hoe jong ze zijn. Maar het is wel iets waar ik als ze wat ouder zou zijn wel tijd in wil steken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:27

Amitro123 schreef:
Het veulen staat op een weide. Ik vind het ook niet fijn om haar te straffen natuurlijk en dat ben ik helemaal niet van plan, maar het zou fijn zijn als ze zou kunnen begrijpen dat het pijn doet. Ik weet ook dat het tijd neemt om zo iets te laten beseffen aan zo een veulen met hoe jong ze zijn. Maar het is wel iets waar ik als ze wat ouder zou zijn wel tijd in wil steken.

Zoek aub iemand met ervaring met veulens. Ze begrijpen ‘doet pijn’ niet. Ze hebben grenzen nodig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:28

Een reflex kun je inderdaad niet timen, maar een goeie correctie op het juiste moment wel.. dat is wat dit veulen nu nodig heeft.
Het veulen is nu 3 weken en zal snel groter en sterker worden, en bovendien zal deze de grenzen steeds verder opzoeken.
Dus beter nu duidelijk een grens trekken.. zodat ze deze in ieder geval niet meer opzoekt.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 28-04-25 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:30

1 woord: opvoeden.

Nu doet het nog pijn. Straks als jaarling ben je gewond, als volwassen paard wil je niet weten wat er kan gebeuren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:40

Niet sneu bedoeld maar ik zou haar absoluut een tik geven als ze je raakt (op de borst) of duidelijk wegduwen. Daarnaast zelf ook stampen (op de grond). Ze kan het wel begrijpen hoor dat het pijn doet, maar ze spreekt geen mensentaal dus je kan t haar alleen vertellen door te laten zien. Uiteraard wel op het moment dat het gebeurd, en gewoon eenmaal. Niet het gedrag uitlokken oid.

Mijn merrie deed dit ook toen ze veulen was. Gewoon laten zien dat het niet kan en niet veilig is, dat doen paarden onderling ook.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:00

Heeft het veulen een ander, of andere veulens om mee te spelen?
Je hoeft niet gelijk te meppen of slaan, op tijd zijn, en eerst verbaal proberen, en met je houding, of wegduwen. En het veulen opvoeden, ook op die leeftijd een halster aandoen, en met mama samen vast staan leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:08

Sommige mensen denken dat veulens engelachtige wezens zijn en alles uit goede liefdevolle intentie doen. En als ze iets fouts doen dan snappen ze het niet, hen moet enkel de goede weg worden gewezen en klaar. Nou helaas. Net als mensen kinderen kunnen het opportunistische monsters zijn die gewoon hun zin willen, dat doordrammen en pas om een goede reden (zijnde 'oliebol dat leverde gezeik op') besluiten dat niet meer te willen. Maw opvoeden die hap. Trappen is gevaarlijk en dat kan echt niet. Wat als je nichtje/ buurmeisje van 5 erbij stond? Die raakt hartstikke gewond van dat 'leuke spelletje'.

Vraag is wel of jij de ervaring/ kennis hebt om dat dier op te voeden. Begeleiding erbij kan heel verstandig zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:10

Wat de rest zegt. Beter gelijk opvoeden en geen slechte gewoontes laten krijgen.
Veulen wegduwen en nu aanleren uit je ruimte te blijven.

Mijn nu jaarling had er een handje van haar kont te keren. Ook een keer raak getrapt toen ze 3 weken oud was. In een reflex had ze binnen de halve seconde een scup onder de kont. Paar maanden later trapte ze me in de rug tijdens het voeren, toen werd ze met veel gefoeter de hele paddock rondgestuurd.
Het trappen laat ze nu wel maar ik blijf er op hameren dat ze beleefd moet zijn. Ze mag niet naar me toe komen met platte oren bvb. En als ik haar wegstuur, wordt daar niet over gemopperd.

Ze gaat niet leren dat ze je pijn doet door het gedrag toe te laten 'want ze is nog klein'. Actie-reactie (hoeft niet persé fysiek, wegsturen is vaak al genoeg), kort maar duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:11

troi schreef:
Sommige mensen denken dat veulens engelachtige wezens zijn en alles uit goede liefdevolle intentie doen. En als ze iets fouts doen dan snappen ze het niet, hen moet enkel de goede weg worden gewezen en klaar. Nou helaas. Net als mensen kinderen kunnen het opportunistische monsters zijn die gewoon hun zin willen, dat doordrammen en pas om een goede reden (zijnde 'oliebol dat leverde gezeik op') besluiten dat niet meer te willen. Maw opvoeden die hap. Trappen is gevaarlijk en dat kan echt niet. Wat als je nichtje/ buurmeisje van 5 erbij stond? Die raakt hartstikke gewond van dat 'leuke spelletje'.

Vraag is wel of jij de ervaring/ kennis hebt om dat dier op te voeden. Begeleiding erbij kan heel verstandig zijn.

Veulens zijn schattige kleine terroristjes met veel meer kracht dan verstand.
Ben het helemaal met jou eens verder. ‘Ik wil haar niet straffen’ gaat hier echt fout lopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:14

troi schreef:

Helemaal mee eens!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:30

Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden......

Niet wachten tot ze ouder en sterker is, maar gelijk NU ingrijpen, en goed ook!
"DENK D'R OM!!!" of iets in die trant en dan versterkt met een schop onder 't veulenkontje en wegjagen.
Wat denk je dat moeders doet als veulenlief dat bij de merrie flikt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:49

Dat laatste hangt nogal van de merrie af.
Er zijn merries (de mijne bvb) die ongeveer alles toelaten en/of altijd maar toegeven als miniterrorist blijft drammen.

Krijg je dus ook verwende drollen van.

Oplossing daarbij: na het afspenen in een kudde met 1 of 2 dominante tantes zetten. Doet wonderen :D .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:54

Zo aan je taalgebruik en woordkeuze te zien heb je heel weinig ervaring met het opvoeden van veulens. Ik denk geen.
Een veulen heeft niet te slaan (geen stampen) met het voorbeen (geen poten) en moet gecorrigeerd worden. Een paard heeft geen besef van emoties zoals ‘ik doe iemand pijn’. Dat is ook niet de reden.
Ik zou iemand met ervaring erbij vragen om jou te leren hoe je om moet gaan met paarden en met name de opvoeding van veulens.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 28-04-25 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:00

Ik heb zelf geen ervaring met veulens dus kan geen advies geven. Ik denk wel dat de timing en de intentie erachter goed moet zijn. Zoals een moeder dat kan is voor mensen denk ik lastig als je weinig ervaring hebt.

Ik vind dit altijd een mooi filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=oJGvvry0y ... 5lcyBmb2Fs

Mams doet het precies goed qua timing, de plek waar ze de tik uitdeelt en met de juiste hoeveelheid kracht. En ze neemt bezit van de ruimte :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:14

MissyNr1 schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met veulens dus kan geen advies geven. Ik denk wel dat de timing en de intentie erachter goed moet zijn. Zoals een moeder dat kan is voor mensen denk ik lastig als je weinig ervaring hebt.

Ik vind dit altijd een mooi filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=oJGvvry0y ... 5lcyBmb2Fs

Mams doet het precies goed qua timing, de plek waar ze de tik uitdeelt en met de juiste hoeveelheid kracht. En ze neemt bezit van de ruimte :)

Dit is inderdaad een héel goed filmpje, dank voor het delen! Zo deed mijn shetmerrie het ook altijd. En dat terwijl ze echt een b*tch was naar alle andere, bekende en onbekende pony's en zelfs grote paarden :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:26

Amitro123 schreef:

Op de weide met soortgenoten? Volwassen paarden? Hoe is de groepssamenstelling?

Als je wacht tot ze ouder zijn ben je te laat.
Een veulen leert juist snel, en je hoeft echt niet hard te corrigeren, alleen wel snel en duidelijk zodat ze begrijpen op welk gedrag je reactie is.
Je veulen heeft er veel meer aan als je nu duidelijk bent.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 23:09

Nu staat ze nog alleen, maar binnenkort kan ze met andere merries en veulens op de wei
Bedankt allemaal om te helpen. Ik heb inderdaad nog nooit een veulen opgevoed dus daarom wou ik advies vragen. Mss toch maar eens een goede tik geven of knijpen zodat ze het beseft. Ze had me ook eens gebeten en uit reflex had ik haar een tik gegeven en nu doet ze het ook niet meer.
Ik zal jullie raad opnemen en laten weten hoe het verder gaat.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:18

Een veulen van 3 weken staat alleen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:21

Alleen alleen? Zonder moeder?
Een mens kan nooit een paard opvoeden zonder dat er al wat basis aangeleerd wordt door paarden.

Veulens op zich is al een opgave. Flesveulens moet je aan ervaren personen overlaten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:21

henshem schreef:
Een veulen van 3 weken staat alleen?

Met haar moeder neem ik aan...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:39

@SusanneF: in Belgie is het gangbare woord voor "slaan" "stampen", dus de woordkeuze is niet raar.

TS: ik denk dat je je moet realiseren dat veel van de lieve plaatjes die je vaak ziet, van mensen die naast een veulen in de wei liggen, of kinderen die knuffelen met veulens een iets te romantisch beeld geven.

Zo is het vaak niet met veulens. Veulens moeten alles nog ontdekken, zijn nieuwsgierig, energiek proberen van alles uit en hebben GEEN idee dat je mensen anders moet benaderen dan paarden. Dus ja, er wordt eens gehapt en een beentje uitgestoken.. Of iets te brutaal naar je toe gedraafd. Dat is op zich niet abnormaal. Je veulen weet (totdat het een grens krijgt) simpelweg niet beter

Het is eigenlijk altijd opletten in de buurt van een veulen. Veel kun je dan al voorkomen, door gewoon opletten te zijn zodat je ongewenst gedrag sneller aan ziet komen en je al met stemverheffing in kunt grijpen. Werkt dit niet dan inderdaad toch echt een duidelijke fysieke correctie. Durf je dit niet.. dan gewoon domweg uit de buurt blijven. In ieder geval totdat je veulen in de kudde staat, en daar alvast wat opvoeding en grenzen gaat krijgen. Ongewenst gedrag wat niet kan ontstaan, hoeft ook niet gecorrigeerd te worden :)

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 00:27

Oeps, met haar moeder bedoel ik wel natuurlijk. Had ik niet zo duidelijk gemaakt. Ik bedoelde zonder andere paarden.
Ik snap volledig dat veulens iets te speels of iets te brutaal of nieuwsgierig… kunnen zijn. Ik wist gewoon even niet hoe ik er mee aan de gang moest, maar alle tips die ik heb gekregen apprecieer ik heel erg en ik zal er zeker gebruik van maken.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 19:27

Even een update: vandaag heeft mijn veulen echt maar 2 keer proberen stampen, ik heb haar geknepen in de hals en ze keek raar naar mij en schrok een beetje. Bijten heeft ze helemaal niet meer gedaan dus daar ben ik wel blij mee. Daarna is ze op mijn schoot in slaap gevallen <3
Afbeelding