Dilemma, mijn eerste paardje verkopen of niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

Dilemma, mijn eerste paardje verkopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 20:03

Ik twijfel hier al een tijdje om mijn allereerste paardje te verkopen...
Ik heb hem nu 7 jaar en kocht hem met mijn allereerste loon, een droom die uitkwam! 3 jaar later kocht ik een huis met een lap grond en hij staat hier nu inmiddels 4 jaar samen met een (toekomstige kinder)pony en een pensionklant. De afgelopen 4 jaar heb ik weinig met hem gedaan, eerst verbouwingen en dan 2 kids heeft er voor gezorgd dat ik nog weinig tijd had voor hem. Inmiddels hebben we het rijden een beetje 'opgepakt' (1x per 3 weken les en af en toe wat grondwerk/longeren), maar ik merk dat de fun er wat uit is. Ik ben veel liever bezig met onze 2e aanwinst, een leuke 2 jarige pony die ik alvast kocht voor mijn kids (nu 3 jaar en 1,5 jaar) waar ik wat mee wandel en knuffel. Verder heb ik met 2 jonge kids weinig tijd en ben ik ook ooit 6 jaar geleden van hem gevallen in het bos waardoor ik veel angst heb om buitenritten te maken. En dat was juist hetgene wat we vroeger het meeste deden samen.

Ook merk ik dat hij wat ongelukkig is, ik vermoed omdat ik nu weinig met hem doe. Hij staat hier 24/7 in een paddock paradise incl onbeperkt hooi, maar toch kijkt hij vaak sip en is hij vaak alleen wat aan het knabbelen aan het hooi in plaats van lekker met de rest van de kudde te scharrelen op de track.

Soms denk ik dan dat ik hem wat ben ontgroeid, mijn leven is veel veranderd met de kids en ik gun hem eigenlijk liever een thuis waar er meer tijd is voor hem. Die tijd gaat er bij mij wel weer terug komen als de kids naar school gaan, maar ik vraag me af of ik dan überhaupt nog veel met hem ga doen. Mijn kinderen hebben meer prioriteit en ik denk dan soms zou een leuke shet waarmee in kan grondwerken en mennen niet meer wat voor mij zijn?zeker met mijn 2 kinderen, kunnen zij ook er mee hobbelen, samen gaan wandelen en mennen,....

Maar wie weet krijg ik zooo een spijt, het is toch mijn eerste paardje waar ik zoveel mee heb doorgemaakt. Wat denken jullie hiervan?

Britta31

Re: Dilemma, mijn eerste paardje verkopen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:14

Hoe oud is hij?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 20:18

Britta31 schreef:
Hoe oud is hij?

Wordt dit jaar 11

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:19

Waarom dan niet mennen met deze? Als je toch al overweegt met een eventuele nieuwe shet te mennen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:21

Ik denk dat je hem vooral wat meer liefde moet geven nu als hij sip is.leer hem herwaarderen ga hem eens vertroetelen met je kinderen.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 20:32

dierenfan schreef:
Waarom dan niet mennen met deze? Als je toch al overweegt met een eventuele nieuwe shet te mennen.

Hij is heel kijkerig buiten... Geen idee of ie een geschikte menpony zou zijn. Ik ben zelf ook niet zo ervaren dus geen idee of dat wel een leuke combi zou zijn. Misschien eens bespreken met een meninstructeur.

office schreef:
Ik denk dat je hem vooral wat meer liefde moet geven nu als hij sip is.leer hem herwaarderen ga hem eens vertroetelen met je kinderen.

Hij vindt mijn kinderen niet leuk :'). Als de kids aan het hek staan zal hij nooit komen, ook als ik de oudste meeneem maakt hij zich snel uit de voeten ondanks dat mijn oudste eigenlijk een heel rustig type is

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:33

Misschien kun je een bijrijder nemen die hem wat meer uitdaging geeft?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 20:48

Lieser schreef:
Misschien kun je een bijrijder nemen die hem wat meer uitdaging geeft?

Zeker een leuk idee! Misschien moet ik iemand daar nog eens de kans voor geven. Helaas al mindere ervaringen gehad met bijrijders, maar je hoeft maar net die ene leuke meid te vinden natuurlijk

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:10

Een paard of pony heb je ook voor je eigen plezier! Hij heeft nu in elk geval nog een leuke leeftijd om te verkopen, ik heb er wel moeite mee als een paard bijv 19 of 20 is. Maar met 11 is alles nog mogelijk. Het is echt totaal geen schande om toe te geven dat de klik weg is en je het werk wat er in gaat zitten om je plezier eventueel terug te krijgen er gewoon niet in zit komende jaren. Met kinderen wil je soms ook gewoon ongecompliceerd lol kunnen hebben en even ontspannnen uit alle hectiek. Een sensibel paard past dan niet altijd meer. Dan moet je eigenlijk van alles doen om het goed te doen. Die energie is niet altijd over en het half doen levert alleen frustratie op van beide kanten. Voor jezelf zou ik op een rijtje zetten wat je echt wilt, en wat reeël is. Hoeveel jaar ben je verder tot ze beide op school zitten. En ook dan hè, komt er van alles bij vanuit school. Je hebt dan ook geen uren over, of bergen energie. Dus of je dan opeens wel die omslag kunt maken is ook de vraag natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:43

Doe wat het beste is voor je paard, hij is nu ongelukkig en wellicht beter af met iemand die meer aandacht voor hem heeft.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:07

Ik zou een ander huisje voor hem zoeken. Hij is nu 11, dus er is sowieso iemand die hopelijk nog heel lang van hem kan genieten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:22

Het kan zijn dat je jezelf de afgelopen jaren wat overbelast hebt met de verhuizing, verbouwing, kinderen, etc. Dan kunnen dingen die normaal heel leuk waren opeens minder leuk voelen. Als dat het is, maar dat hoeft natuurlijk niet, dan zou het zonde zijn om je paard te verkopen, want dan is het verstandiger om daar eerst wat mee te doen.

Anderzijds: soms veranderen je wensen en doelen. Zeker bij het krijgen van kinderen of wanneer er inderdaad een ongeluk voorvalt tijdens het rijden. Het is dan goed om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je echt belangrijk vindt en waar jij gelukkig van gaat worden. Dan kun je daarop actie ondernemen.

Wat betreft de angst, het buitenrijden en minder tijd zou mijn tip verder zijn om inderdaad kijken of je een fijne bijrijder kunt vinden die misschien het rijden buiten ook wil oppakken. Of desnoods een betaalde trainer die je paard iets verder door pakt. Hoe meer vlieguren buiten, hoe gemakkelijker jij erop weg zal kunnen rijden. Je hebt ook instructeurs die je mee willen nemen naar buiten en je op die manier les kunnen geven in het zelfstandig naar buiten gaan. En voor als paarden heel gespannen zijn is ESDR ook heel geschikt. Kan ook buiten en tijdens het rijden!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:26

Nu kijkerig is natuurlijk niet heel gek als er al jarenlang weinig mee gedaan is. Zou idd of zsm gaan verkopen gezien de leeftijd nu of bijrijdster die hem mee neemt en lange lijnen gaan lopen en opleiden voor mennen. Nadeel van shet mennen is dat die niet zoveel mee kunnen trekken. Bij een jong gezin en dadelijk vriendjes en vriendinnetjes zou ik een grotere men pony adviseren. Leuk voor het hele gezin. Al zit je dan wel natuurlijk met bomproof en super betrouwbaar enz want het is niet niks kinderen van een ander mee nemen op de menwagen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:02

Ik persoonlijk zou niet snel een bijrijder zoeken voor een paard wat erg kijkerig is. Dat vraagt veel ervaring en mijn ervaring is dat de meeste bijrijders dat niet voldoende hebben. Je hebt ook nog een stuk verantwoordelijkheid als er wat mis gaat en je bijrijder gelanceerd wordt. De mensen die ik ken die voldoende kunnen rijden, zijn druk met hun eigen paarden. Nu weet ik natuurlijk niet hoe hij in de bak is, dat kan prima zijn. Aan de andere kant denk ik waarom zou je een paard aanhouden om een ander te laten rijden....

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:41

Van de 7 jaar dat je hem hebt, heb je er 4 jaar weinig mee gedaan geef je aan. Als je ook nu liever met de andere paarden bezig bent, dan is verkopen geen slechte gedachte denk ik.
Ik zou het wel alleen doen als je er echt zeker van bent, want zou inderdaad heel naar zijn als je spijt krijgt.

Of jezelf voornemen vanaf nu wel met hem bezig te gaan, en als je dat over een jaar nog steeds niet echt gedaan hebt, dat je hem dan verkoopt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:45

Ik zat in hetzelfde schuitje. Vorig jaar geprobeerd hem te verkopen, maar me teruggetrokken omdat ik wegdoen aan een onbekende toch niet kon.

Nu neemt mijn bijrijder van 5 jaar hem over. Tuurlijk, ik krijg nu minder dan de marktwaarde, al geef ik hem ook bepaald niet weg, maar het voelt voor mij nu wel goed. Voor mij maar ook voor paard want ze kennen elkaar door en door. Hij leeft echt op van de aandacht / buitenritten en training die ze samen doen. Trekt ook echt een sneu bekkie als we er zijn en we gaan weg zonder te rijden/ op avontuur te gaan. :(:)

Maw het was voor mij 2-ledig. Überhaupt de keuze maken om te verkopen en dan ook nog wie ik genoeg vertrouwde om hem te mogen kopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 15:42

De openingspost bestaat quasi volledig uit argumenten om te verkopen. Dus de reacties gaan daar natuurlijk ook naar neigen.
Alleen in je laatste zin geef je aan mogelijks spijt te hebben. Waarom? Wat zijn de argumenten om het paard wel aan te houden?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 15:44

Ik heb nu inmiddels contact met een mogelijke bijrijder, eens kijken of dat klikt en misschien inderdaad dat zij hem wat meer aandacht geeft en eventueel eens mee naar buiten gaat. Ze klinkt als een leuke meid, 18 jaar, dus al iets of wat verantwoordelijkheidsgevoel hoop ik :'). Heb mezelf tot na de zomer gegeven, als ik er dan geen plezier mee uithaal is het misschien ook beter voor ons beide dat onze wegen scheiden.

Bedankt alvast voor de reacties

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 15:47

Gini schreef:
De openingspost bestaat quasi volledig uit argumenten om te verkopen. Dus de reacties gaan daar natuurlijk ook naar neigen.
Alleen in je laatste zin geef je aan mogelijks spijt te hebben. Waarom? Wat zijn de argumenten om het paard wel aan te houden?

Het is toch ooit mijn eerste paardje ofzo, het is wel echt een goedzak die geen stap verkeerd zet. Maar ik ben wat betreft het buiten rijden wat onzeker geworden, en dat pikt ie feilloos op. Zeker nu ik kids heb is die angst echt nog groter geworden, je gaat toch over alles meer nadenken ofzo. Maar voor de rest is ie echt lief en geniet ie van de aandacht, enkel met de kids vind ie het echt niet leuk. Hij houdt niet van de drukte

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:02

Het klinkt als een fijn paard voor iemand met wat meer vertrouwen in het rijden. Het argument eerste paard vind ik niet zo sterk. Niks mis mee om hem te verkopen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:10

Voor je het weet zitten je kinderen al weer op school, zo te horen krijg je dan toch spijt. Veel beter als bij jou kan hij het ook niet krijgen zo in een paddockparadise. Als je hem verkoopt heb je ook kans dat hij weer wordt doorverkocht en bij iemand hele dagen op stal komt. Daarbij staan er nu drie. Als het kinderen of pensionklant buiten gaan rijden blijft er nog maar een over. Ik weet niet of dat goed gaat?

Je hebt ook een kans dat je pensionklant onverwacht de stal opzegd. Dan zou je ook met spoed weer een nieuwe klant moeten zoeken. Ik zou hem dus persoonlijk houden en met de bijrijder aan de gang gaan ;) Je zou hem inderdaad ook bij een ervaren menner kunnen laten beleren

keesversc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:11

Ik zou hem ook echt niet verkopen hoor!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:49

Jij bent de enige die die keuze kan maken.

Persoonlijk zou ik mijn paard om die redenen niet verkopen.
Je hebt een pony voor je kinderen later, wil een shet, ook met het oog op een kinderpony... Je kinderen zijn nog erg jong. Wat als jij je paard verkoopt, shet in de plaats koopt en jouw kinderen helemaal niet willen paardrijden als ze wat groter zijn?
Je wil grondwerken en mennen met de shet. Het grondwerken kan je toch ook met je paard doen? Wellicht als je dat oppakt, wordt de band tussen jullie ook weer beter en groeit je vertrouwen in hem ook weer.

Ik denk dat meerdere paardeneigenaren wel eens een "dip" meemaken met hun paard. Ik heb het zelf in elk geval ook gehad (en ken meerdere paardeneigenaren die dit gehad hebben) en ik ben dankbaar dat ik mijn pony nooit verkocht heb, ook niet op de (heel) moeilijke momenten.

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:25

ik zou afscheid nemen, hij past niet meer bij je en bij een ander kan hij weer helemaal opbloeiien