palomino lipizzaner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovetoBlaze

palomino lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:58

Ik rij op de manege op een palomino gekleurde Lipizzaner. Ze heet Blaze, maar mijn vraag is, is een palomino Lipizzaner zeldzaam en is het bijzonder dat ze op een manege staat?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:26

Is het niet gewoon een schimmel die wel eens een wasbeurtje zou kunnen gebruiken ? :Y)
Volgens het stamboek komen er geen Palomino's voor binnen het ras meen ik.

lovetoBlaze

Re: palomino lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:28

nee, het is sowieso een lipizzaner ze heeft een veulen dat is raszuiver dus dan zal Blaze zelf ook wel raszuiver zijn. ik neem aan dat je eerste zin sarcastisch is anders verwacht je blijkbaar dat ik haar nooit poets en dat rond deze tijd van het jaar mn borstels vol met modderhaar zitten ofzo?

lovetoBlaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:29

je kunt haar evt opzoeken op de site van Stal Alblas onder het kopje paarden helemaal onderaan dat is al wel een aantal jaar geleden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:32

Blaze is een Spanjaard.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:34

Er staat daar dat ze een Spaanse merrie is en niet dat ze een Lipizaner is.

Edit: net te laat haha
Laatst bijgewerkt door Zamora op 14-04-25 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:34

Daar staat dat ze Spaans is. Een lippizaner is een Oostenrijks (eigenlijk voormalig Joegoslavisch volgens mij) ras.
Ik denk dat je het verward met een PRE of Andalusier, al zijn de meeste paarden die ze Spaans noemen zonder ras erbij een cruzado (kruising PRE).

Bij Spaanse paarden komt crème wel vaker voor, dus die heb je inderdaad in de palomino kleur.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:35

Als ik de tekst lees op de site gok ik dat je een Andalusier en een Lippizaner door elkaar haalt.

lovetoBlaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:38

zou kunnen hoor, ik ben ook niet de meest paardenkenner op de wereld haha. maar ik vroeg het me gewoon af bedankt! ik dacht zelf ook eerst aan een andalusier inderdaad, maar op de manege zeiden ze dat ze een lipizzaner was(niet de eigenaar of een instructrice maar wel iemand die daar vaak komt) maar zij is misschien fout geweest en ik heb het geloofd :D

lovetoBlaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 21:40

lipizzaners komen inderdaad uit slovenie, misschien moet ik voortaan zelf wat meer research doen voor dat ik iemand meteen geloof :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:54

Voor een Spaanse kruising is palomino niet een zeldzame kleur en Spaanse paarden zijn ook niet per se zeldzaam als manegepaard. Maar dat maakt natuurlijk niks uit, als ze een lief/leuk paard is op de manege!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:59

lovetoBlaze schreef:
lipizzaners komen inderdaad uit slovenie, misschien moet ik voortaan zelf wat meer research doen voor dat ik iemand meteen geloof :)

Daar ben je goed mee bezig door het te vragen toch!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:07

lovetoBlaze schreef:

Dat is altijd verstandig :) Leuk dat je nu wat meer over Blaze te weten bent gekomen.

Ik heb nog nooit een palomino andalusiër of lusitano gezien, lijkt me wel mooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:32

PRE's zijn er ook niet veel met die aparte kleuren, Lusitano's of cruzado's worden vaker in aparte kleurtjes gefokt. Bij het PRE stamboek werd dit heel lang niet toegestaan en dit is nog niet zo heel lang geleden veranderd.
Andalusier is een verzamelnaam voor Spaanse paarden, maar die hoeven niet perse raszuiver te zijn.

Anyway, hier staan er een boel: https://www.ehorses.nl/paardenkoop/anda ... omino.html

Lippizaners zijn altijd schimmel, worden wel zwart geboren.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:36

Lippizaners kunnen ook bruin zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:38

Blijven ze dan ook bruin? Of worden ze een andere kleur geboren en worden uiteindelijk allemaal schimmel?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:45

Elisa2 schreef:
Blijven ze dan ook bruin? Of worden ze een andere kleur geboren en worden uiteindelijk allemaal schimmel?

Nee er zijn ook zwarte en bruinen, maar komt bijna niet meer voor omdat het er uit gefokt is. Maar die kleuren zijn wel toegestaan, van vos weet ik het niet zeker

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:52

Elisa2 schreef:

Dit vond ik online op lippizanbreed.com

Today non-white Lipizzans are a rarity and only now and then is a black or bay found.

The SRS keeps one bay for the head rider.

Edit:
Spanish riding school website ook bekeken.

That said, it is a tradition of the Spanish Riding School to always have at least one brown Lipizzaner in the stables of the Riding School. They are thought to bring good luck!
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-04-25 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:55

Vroeger was er zelfs altijd 1 gekleurde Lippizaner in de voorstelling van de Spaanse Rijschool.
(Ik denk dat daar trouwens de spraakverwarring vandaan komt - Spaans paard - Spaande Rijschool - Lippizaner)

En ja, vos komt ook voor/is ook toegestaan. Men dacht heel vroeger zelfs dat vos-geboren Lippizaners per definitie gekleurd bleven. Toen kennis over genetica nog niet zo heel groot was :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:37

Ibbel schreef:
(Ik denk dat daar trouwens de spraakverwarring vandaan komt - Spaans paard - Spaande Rijschool - Lippizaner)

Daar zeg je wat. Dat zou inderdaad heel goed kunnen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:45

Ibbel schreef:
Vroeger was er zelfs altijd 1 gekleurde Lippizaner in de voorstelling van de Spaanse Rijschool.

En ja, vos komt ook voor/is ook toegestaan. Men dacht heel vroeger zelfs dat vos-geboren Lippizaners per definitie gekleurd bleven. Toen kennis over genetica nog niet zo heel groot was :+

Werden vossen niet gezien als ongeluk op de meer bijgelovige stallen? Dat ze zwart of iig donker geboren moesten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:11

Ah bedankt, weer wat geleerd.

Het is dus wel een 'rarity', vandaar mijn verwarring.