Nieuwe PD-proeven voor de FNRS?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Nieuwe PD-proeven voor de FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 21:20

Ik zie zojuist op facebook nieuwe proeven voorbijkomen. Voorheen had je de F-proeven, voor als je op een manege reed. Nu komen er PD-proeven (Plezier met Dressuur).

Ik rij zelf op een manege maar heb hier nog niks over gehoord. Ik heb ergens gelezen dat je F-niveau wordt omgezet naar hetzelfde PD-niveau, F10 wordt PD10.

Nou heb ik 2 vragen: zijn de proeven met elkaar te vergelijken (is de verandering net zo klein als de vorige verandering), en WAAROM???

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:36

0llie schreef:
Ik zie zojuist op facebook nieuwe proeven voorbijkomen. Voorheen had je de F-proeven, voor als je op een manege reed. Nu komen er PD-proeven (Plezier met Dressuur).

Ik rij zelf op een manege maar heb hier nog niks over gehoord. Ik heb ergens gelezen dat je F-niveau wordt omgezet naar hetzelfde PD-niveau, F10 wordt PD10.

Nou heb ik 2 vragen: zijn de proeven met elkaar te vergelijken (is de verandering net zo klein als de vorige verandering), en WAAROM???

Ik denk dat de proeven wel vergelijkbaar zijn hoor, de verandering zal te maken hebben met het losmaken van de FNRS van de KNHS.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:43

Wat Jet zegt klopt helemaal.
Vanaf 1 januari zijn er de KNHS en de FNRS uit elkaar.
De F proeven (FNRS proeven) zijn gemaakt door en dus eigendom van de KNHS.
De FNRS moest dus allemaal nieuwe proeven maken, ze hebben ze verbeterd, met een beter oplopende moeilijkheidsgraad. Nu nog tot PD15, maar gaat tot 20 of misschien nog verder.

Het wordt wel ingewikkeld, want de KNHS gaat dus ook door met de F proeven, maneges moeten kiezen of ze verder gaan met de KNHS of teruggaan naar de FNRS (Oorspronkelijk de branchevereniging voor maneges).

Oza04

Re: Nieuwe PD-proeven voor de FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 23:23

Ja! De proeven zijn vergelijkbaar. Alleen de PD proeven niv 1/2 zijn vergelijkbaar aan een bixie proef (denk aan opstappen in de bak met evt hulp, klopjes geven aan je pony, met 1 hand los als je stilstaat en door pionnen en balkjes lopen).

De knhs en fnrs vallen straks niet meer onder 1 'groep'. Knhs gaat verder met de F proeven en Fnrs gaat verder met de PD proeven. Maneges kiezen of ze bij de knhs blijven (bijvoorbeeld voor het uitschrijven van knhs wedstrijden) of dat ze meegaan met de fnrs en alleen de PD proeven uitschrijven.

Onze manege (sta er als pensionklant) stopt met knhs, maar laat dit overnemen door een andere vereniging (deze vereniging heeft alleen outdoor en kan dus nu ook indoor uitschrijven vanaf 2026)