Grondwerk starten met jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xanoniem

Grondwerk starten met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 18:13

Hallo allemaal.
Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met natural horsemanship methodes met jaarlingen.

Naast de standaard dingen die je met een jaarling doet of oefent (wandelen, verkeer, stilstaan, zeiltjes, enge dingen, poetsen, aanraken voetjes ect.) ben ik benieuwd hoe jullie starten met het implementeren van diverse natural horsemanship zaken.

Wat doen jullie anders bij jaarlingen dan bij het trainen van volwassen paarden? Waar starten jullie en tot hoever bouwen jullie dit uit?

Ik ben mij ervan bewust dat je een jaarling uiteraard niet veel moet belasten en dat ze lekker veulen moeten kunnen zijn. Maar daarnaast is het naar mijn idee nooit te vroeg om te starten met een goede basis.

Kortom, ik hoor graag jullie ervaringen, methodes, trajecten die jullie gevolgd hebben met de jaarling, dingen die je anders zou doen of die juist goed zijn bevallen ect.

xanoniem

Re: Grondwerk starten met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 18:19

Een toevoeging: Ik ben dus vooral ook beniewd HOE jullie hebben getrained. Een jaarling heeft natuurlijk een hele korte concentratieboog, hoe zijn jullie hier tijdens het trainen mee omgegaan? En voerbeloning? of juist niet? ect ect

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:33

Ligt helemaal aan het paard zelf. Maar je kan niet snel genoeg beginnen. Kijk naar wat hij aankan, wat hij leuk vind, en anticipeer daarop de training.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:33

Mijn veulen was een maand oud en kon ik alleen op de trailer laden zonder de moeder, die bleef even op stal staan. En dat heb ik steeds af en toe herhaald. Dat kun je dus ook met een jaarling doen en is ook gewoon grondwerk. Verder deed ik er niet zo veel mee, gewoon meenemen uit de wei, borsteltje er over, voetjes geven en hoefjes uitkrabben en weer terug in de wei. Maar gewoon dus er mee omgaan is al grondwerk. Met 1.5 een rondje wandelen aan halster door het dorp, worden ze meteen verkeersmak.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:47

Beetje wijken voor druk, hier en daar een balkje voor de coordinatie maar dat zat waarschijnlijk al in je standaard dingen lijstje. We deden ook veel "niets", zoals aan de hand grazen. Gewoon samen tijd doorbrengen.

Verschil met een ouder paard is dat het vooral mentale oefeningen zijn, niks wat belastend is voor het lichaam. En beduidend kortere sessies. Voor die van mij waren de standaard dingen echt voldoende om haar bezig te houden tot ze een leeftijd had bereikt waar ze lichamelijk meer aan kon. Dat ging vrij natuurlijk.

De standaard dingen zijn ook voldoende om een sterke vertrouwensband op te bouwen. Die van mij was als enter en twenter echt geobsedeerd met mij, ondanks dat de training niet altijd vlekkeloos verliep. Dat is misschien ook karakter, 't is een enorm mensgericht en leergierig ding.