Gewicht - wanneer te zwaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chansch

Gewicht - wanneer te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 23:42

Ik ben de laatste tijd wat aangekomen, mijn vader is onverwachts overleden en toen kwam ik even in een hele neerwaartse spiraal waarin ik nergens zin in had en sporten even geen prioriteit had, inmiddels wel weer druk bezig om het er af te krijgen maaarrrrrr.. ik heb dus een vraag: ik ben 173cm en 74 kilo (normaal zo’n 10 kilo lichter), ik zag laatst bij een buitenrit een max. gewicht van 76 staan, toen dacht ik wel even van oeps.. ik wil een paard niet teveel belasten, uiteraard is het ook afhankelijk van het paard etc. Maar toch. Ik werd er even heel onzeker van. Beter even wachten tot ik wat minder weeg voordat ik het rijden weer oppak? Of hoe denken jullie daar over: wat is in jullie ogen de (gemiddelde) max?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:55

Oef dit gaat toch weer een eindeloze discussie worden met allerlei percentages en dooddoeners dat een paard beter een te zware goede ruiter kan hebben dan een lichte die hem in de weg zit :+

Ik vind je gewicht overigens absoluut niet schokkend hoor! Volgens mij heb je ook nog wel een gezond bmi? Voor een gewoon paard is dat echt geen probleem. Als het om kleine pony's gaat is het weer anders natuurlijk. Was het dan een buitenrit met pony's of echt paarden?

Sterkte trouwens nog met het overlijden van je vader :knuffel:

Furst

Re: Gewicht - wanneer te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:02

Veel sterkte met het overlijden van je vader!

Je kan via internet makkelijk je BMI berekenen. Als je dat even doet, dan zit je nog goed op de grens en ben je eigenlijk nog oke. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken. En zoals Kidde zegt, er zal hier wel een hele discussie uitlaaien zometeen..

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:24

Wij hebben op de manege een lijst hangen met bij elk individuele paard het maximale gewicht dat hij of zij mag dragen. Met 75 kg zit je netjes en mag je op alle paarden en de bredere e-pony's.

chansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 01:06

De intentie is absoluut niet om een discussie aan te wakkeren, sorry alvast mocht dit wel zo zijn. Aan de mods: verwijder dit dan vooral.

Het is meer mijn eigen onzekerheid die in de weg zit, ‘ineens’ moeten dealen met die kilo’s extra is gewoon even balen, maar ik ben ook vastberaden om die er snel weer af te werken. Ik was gewoon even bang dat men zal denken van wat moet die dikke daar op een paard :P of me gaan weigeren ofzo maar nogmaals, dat zit misschien iets teveel tussen mijn oren.

Fijn jullie reacties, condeolances en bevestiging❤️

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 03:34

Volgens mij is dit geen gek gewicht bij jouw lengte. Als je normaal 64 weegt ben je toch heel slank? Dus nu iets dikker maar klinkt niet als te zwaar imo.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 04:22

Gecondoleerd met het overlijden van je vader Y;(
Met je huidige gewicht zit je voor de meeste paarden lang niet op het maximaal ruitergewicht. En als je in deze fase plezier haalt uit paardrijden, laat je dan alsjeblieft hier niet door niet tegenhouden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:23

DRS --> PP

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:25

Als 74 te zwaar zou zijn, zou toch bijna geen enkele man kunnen paardrijden? Natuurlijk moet je niet meer op een kleine pony gaan zitten, maar daar ben je ook te groot voor. Een gezond paard moet daar geen problemen mee hebben.

Gecondoleerd met je vader!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:58

Gecondoleerd met je vader.
Voor paarden ben je niet te zwaar. En het is leuker om af te vallen dóór het paardrijden dan vóór het paardrijden, dus ik zou het wel weten :D

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:58

Je hebt gewoon een gezond BMI, dus ik vind die 76kg als max wel erg laag als het gaat om normale gezonde grote paarden.

Misschien waren die buitenritten op pony's en/of speciaal voor jonge kinderen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:06

Ik ben 1.73 en weeg 64 kilo, ik ben met dit gewicht gewoon heel slank. 74 kilo voor jouw lengte is zeker geen apart gewicht en is voor de meeste paarden geen probleem.
Moet je natuurlijk niet op een ranke C/D pony met spillepootjes gaan zitten. Maar type haf, fjord, de wat bredere D pon'ys en alles dat groter is zou zeker geen probleem moeten zijn.
Imo is tot 90 kilo (mits een fijn zittende ruiter) op de meeste goed gebouwde gespierde paarden met enigszins formaat/body geen probleem

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:19

Afbeelding
Ik ben 1.67 en weeg nu iets onder de 74 kg. ( Ben nog bezig met afvallen, of nou ja, met gezonder leven en afvallen is daar een gevolg van)

Als je mij dus niet heel dik vind, dan vind je jezelf helemaal niet dik.... En ik rij op een d pony....

Afbeelding
En hier woog ik nog een paar kg meer....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:43

De manege waar ik heb gelest en af en toe nog eens les hanteert een gewicht van maximaal 90 kg voor de paarden en 80 voor pony's.
Goed dat je aan het welzijn van je paard denkt. Compliment hiervoor

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:53

Toen ik nog op de manege reed hadden ze daar ook per paard een maximaal gewicht geïntroduceerd. Heel goed dat ze dat zijn gaan doen. Respect voor mensen die tijdelijk even stoppen met paardrijden als ze te zwaar zijn geworden.

Mijn paard is 1m34 en was afgelopen zomer 370kg. Ik weeg op dit moment rond de 67kg en ik wil naar een gewicht van tussen de 63 en 65 kilogram. Ik moet daar alleen nog even beter mijn best voor gaan doen. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:43

Max gewicht van 76 kilo, ook nog erg specifiek ook...
Vraag me af wat voor paarden ze daar hebben.
Maar goed elke eigenaar mag kiezen wat hij wil voor zijn paard.

Met jou gewicht is niets mis.
Dus laat dat als eerste even duidelijk zijn.

En de meeste paarden of grotere stevige pony's kunnen dat prima dragen.

Sterkte met het verlies van je vader en lekker gaan genieten bij de paarden.
Als je wat beter in je vel komt zal er vast ook wel weer wat gewicht af gaan.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:45

Ik kan me wel voorstellen dat ze voor echte beginners die eigenlijk toch wel behoorlijk in de weg zitten een lager gewicht hanteren. Maar bij een ruiter die goed kan zitten vind ik 76 ook erg weinig, maar dat mogen ze natuurlijk zelf bepalen.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:12

Hi, altijd een lastige discussie, ik zie in je profielfoto een fjord, als eigenaar van een bijna 27 jarige fjordendame van 1.42 houdt ik een gewicht van 75kg van de ruiter aan, dan draagt de pony met kleding, zadel etc max 80kg. Zelf weegt ze 400kg (jaarlijks gewogen, vrij constant) dat is dan 20% van haar eigen gewicht. Dat doet ze zonder problemen. Zelf weeg ik meer, ik men dan ook alleen. Nu ben ik niet zo dat ik de berijdsters jaarlijks weeg uiteraard, maar kijk wel een beetje mee. Als ik het gevoel heb dat ze veel zwaarder worden zal ik dit zeker bespreken.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:18

Gecondoleerd TS :knuffel: !

Ik ben 1,80m en weeg hetzelfde en dan ben ik zeker niet dik. Door de lengte zal het iets minder vet zijn natuurlijk maar met 7cm verschil zal het ook nog wel mee vallen. Dus lijkt me aan zich geen problematisch gewicht, zeker als je wel kan rijden.

Annelies_VG schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat ze voor echte beginners die eigenlijk toch wel behoorlijk in de weg zitten een lager gewicht hanteren. Maar bij een ruiter die goed kan zitten vind ik 76 ook erg weinig, maar dat mogen ze natuurlijk zelf bepalen.
Precies hierom wordt er bij de manege waar ik rij een lager max gewicht gerekend voor beginners, wat ik aan zich helemaal zo slecht niet vind. Maar zelfs dat is dan max 80 ipv 90 (aangekleed incl cap en laarzen), en het paard waar veel beginners op zitten is juist wat steviger gebouwd (niet dat dat de enige reden is, ook omdat zijn karakter gewoon fijn is voor beginners). Met een passend paard zal 74kg denk ik niet snel een probleem zijn. Maar ligt natuurlijk wel aan waar je op wil zitten. Ik kan me indenken dat bijv. op een klein en fragieler gebouwd paard wellicht een beginner met dat gewicht niet handig is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:18

Gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Wat betreft gewicht: het minimum voor endurancepaarden op internationale wedstrijden is 75 kg (correct me if I'm wrong). Dat is dan wel inclusief tuig (wat meestal lichtgewicht is) en we spreken dan van (over het algemeen) tengere paardjes zoals Arabieren.
En dat is niet even een (half)uurtje rijden.

74 kg voor een gemiddeld paard is niet te zwaar. En voor jou als persoon lijkt het me ook niet te zwaar, al snap ik dat het zo kan lijken als je normaal 10 kg lichter bent.
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 18-03-25 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:19

Ligt ook echt aan het type paard waar je mee gaat rijden. Voor een kleine pony, of iel paardje is het wellicht te zwaar, voor een groter dier niet.

Ik vind het goed dat bepaalde stallen een max. gewicht instellen. Niet altijd even aardig of fijn voor de ruiters, maar wel goed voor de paarden. Wellicht hebben ze fijne, niet al te grote paarden bijvoorbeeld. Maar echt 1 maximum gewicht is er niet, dat ligt echt aan de bouw en grootte van een paard.

Ik rij op een stal waar ze ook kijken naar gewicht & lengte en op basis daarvan de indeling doen. Sommige zal ik nooit op mogen rijden want daar ben ik te zwaar voor (ondanks niet te dik), en andere paarden kunnen wel worden ingezet voor zwaardere mensen. Ik denk dat wel een goede en eerlijke manier van inzet van paarden is.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:59

Ik denk dat het er erg aan ligt wat voor paarden de stal heeft. Hier wordt maximaal 95KG gehanteerd omdat er een aantal erg grote paarden staan.

Voor de rest wordt alles passend ingedeeld.