Welk ras voor welke ruiter ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Welk ras voor welke ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 10:37

Hallo Bokker,

Ik heb een vraag, ik ben al een poosje rustig weer opzoek naar een eigen paard.

Maar welk ras past nou het beste bij mij?
Wellicht hebben jullie advies.

(Helaas van het weekend weer een nare ervaring gehad bij een paard dat als safe werd verkocht, hij vervolgens ging bokken en uit het niets stilstaan en hoofd omzwaaien om mij eraf te gooien, dit is gelukt.
Mijn bekken kan ik niet meer draaien, en volgens de dokter een whiplash van de klap op de grond met mijn hoofd. Ik viel weer op mijn “rug, bekken”
Kan nauwelijks lopen, naar links of rechts kijken dus denk weer flinke periode herstellen….)

Door dit soort ervaringen (verleden) ben ik dus onzeker geworden, had de ballen weer een beetje opgebouwd en zo stapte ik weer op maar helaas heeft dit paard mij weer een knal gegeven.

Dus de vraag, welk ras is nu het verstandigste of raden jullie aan, en ja ik weet dat er in ieder ras etters zijn..

ik zoek een braaf paard van minimaal 1.68 voor hobbymatig dressuren en bosritten.

Een paard mag van mij echt kijken, en schrikken.. maar hoe gaat hij ermee om? Dat is van belang.
Ik zoek geen rennerig paard of bokkend paard die 360 graden draait en je er echt af wilt hebben.

Een lui paard vind ik ook spannend omdat die vaak geen zin hebben in het werk.

Voorwaarts, nuchter en zeker.
De ene zegt.. een fries, de ander een groninger.
Tot nu toe alleen maar kwpners geprobeerd.

En zelfs worden mij spaanse aangeraden, omdat er word gezegt, als je met hen een band opbouwd, dan heb je ze voor altijd en gaan ze voor je door het vuur, daarnaast zitten ze vaak lekker en zijn het geen luie paarden.. dan natuurlijk geen een met een trauma van het buitenland.

Ik ben wat langer, dus haflinger tinker etc word m sowieso niet.

Wat is jullie visie? Ik ben benieuwd.

Groetjes. :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:57

Ik heb hier zelf 2 Arabieren staan die precies het tegenovergestelde van elkaar zijn. De een het echte typische Arabier gemiep en geshow en de ander nog nuchterder dan een typische fjord :+

Ras moet je het meeste los laten. Karakter is waar je naar kijkt. Wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen? In de dressuursport? Dan kan een nuchtere Fries een goede optie zijn. Wil je ook wat springen zou dat paard iets minder geschikt zijn bijvoorbeeld.
Maar nogmaals, ras zegt niet alles. Karakter wel

Mijn (vorige) kwpner kon je een bom afschieten en die verschoot niet. Toch kon mijn onzekere mama er niet mee overweg en haalde hij vanalles uit. Het paard wat we hiervoor hadden was een vuilnisbak en had iets van een tuiger, daar had mijn mama alle vertrouwen in. Terwijl beide paarden goud eerlijk waren

senna21

Re: Welk ras voor welke ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:04

Ieder ras heeft paarden gemakkelijker en niet zo gemakkelijk karakter.

Iets anders
Paardrijden wanneer je je bekken niet kunt draaien lijkt mij een onmogelijke opgave. Je heupen en zit zijn zo belangrijk voor het behouden van evenwicht.
Misschien zijn er mogelijkheden op een manege voor mensen met een beperking. Met hen zou je kunnen overleggen wat mogelijk is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:06

ik denk dat het ras niet alles zegt, maar ook hoogte niet.

Een smalle hoge kan ook te klein ogen en een brede kleinere past wellicht wel goed. Staar je dus niet blind op de hoogte. Breedte speelt echt een factor.

Het is ook geluk hebben. Zelf vind ik friezen echt niet braver of relaxter dan de gemiddelde KWPNner en spanjaarden kunnen flink neurotisch zijn.
Ik zou me dus niet vastpinnen op ras maar gedrag en functionaliteit.

Ik heb altijd heel eerlijk mijn verhaal verteld als ik ging kijken en ik heb altijd voor laten rijden door de verkoper. Als ze dat niet doen ga ik gewoon naar huis. Daarnaast neem ik altijd iemand mee die kritisch durft te zijn en er ook oog voor heeft.

Als je een beetje verstand hebt van bloedlijnen kan je daar ook op selecteren, sommige lijnen staan echt bekend vanwege de goede karakters die ze hebben. Daar heb ik mijn huidige paard ook op uitgezocht.

Overigens stond die te koop als 1,68, ze is nu 2x gemeten maar haalt de 1,65 niet. Maar ze is wel breed en daardoor valt het niet op dat ze aan de kleine kant is. Langere mensen passen er prima op zonder dat het uit verhouding is.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:09

senna21 schreef:

Iets anders
Paardrijden wanneer je je bekken niet kunt draaien lijkt mij een onmogelijke opgave. Je heupen en zit zijn zo belangrijk voor het behouden van evenwicht.
Misschien zijn er mogelijkheden op een manege voor mensen met een beperking. Met hen zou je kunnen overleggen wat mogelijk is.

ze heeft pijn aan haar bekken van de val van het paard, tenminste zo lees ik het.

ontopic:

ik zou iemand laten voorrijden en dan pas er zelf op stappen. Uit veiligheid voor jezelf.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:10

senna21 schreef:

Iets anders

Hoi, zoals omschreven ben ik afgelopen zaterdag van een paard gevallen, op mn bekken.
Dit heb ik dus niet altijd.
Ik moet nu herstellen van de val.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:11

Jokonootje schreef:
senna21 schreef:

Iets anders

ze heeft pijn aan haar bekken van de val van het paard, tenminste zo lees ik het.

ontopic:

ik zou iemand laten voorrijden en dan pas er zelf op stappen. Uit veiligheid voor jezelf.

Hey, dit heb ik ook gedaan, hij was voor gereden en gelongeerd...... haha..
Blijkbaar is dit dus ook niet altijd het antwoord hha

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:14

Ik denk dat het karakter per paard echt zo ontzettend verschillend is. Niet perse ras gerelateerd.
Na t overlijden van mijn tinker en comtois, kocht ik een barock pinto. (fries x tinker) van 165cm.
Ik ben helemaal gek op zijn karakter. Echt een ongelofelijk leuk dier. Heel nuchter. Bouwt geen spanning op (vind wel eens iets spannend, maar dat vloeit hij direct weer af met een diepe zucht en even kijken). Hij is heel werkwillig, maar ontzettend braaf. Wel een jongen met karakter. Heel communicatief, grappig en uitdagend. Maar ik, als bange ruiter, vind hem niet eng (heb m gekocht op zijn 3e, hij is nu 5,5jaar)
Onder t zadel super braaf en probeert alles wat je m vraagt zonder enig gemopper. Los in de longeerbak kan ie helemaal uit zijn dak gaan. Geen dooie diender.
Maargoed, er zullen ook draken van barock pinto's zijn. Ik zou eerder afgaan op een echte klik en een betrouwbare verkoper die het verleden van het paard kent.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:16

ingvdh schreef:
ik denk dat het ras niet alles zegt, maar ook hoogte niet.

Een smalle hoge kan ook te klein ogen en een brede kleinere past wellicht wel goed. Staar je dus niet blind op de hoogte. Breedte speelt echt een factor.

Het is ook geluk hebben. Zelf vind ik friezen echt niet braver of relaxter dan de gemiddelde KWPNner en spanjaarden kunnen flink neurotisch zijn.
Ik zou me dus niet vastpinnen op ras maar gedrag en functionaliteit.

Ik heb altijd heel eerlijk mijn verhaal verteld als ik ging kijken en ik heb altijd voor laten rijden door de verkoper. Als ze dat niet doen ga ik gewoon naar huis. Daarnaast neem ik altijd iemand mee die kritisch durft te zijn en er ook oog voor heeft.

Als je een beetje verstand hebt van bloedlijnen kan je daar ook op selecteren, sommige lijnen staan echt bekend vanwege de goede karakters die ze hebben. Daar heb ik mijn huidige paard ook op uitgezocht.

Overigens stond die te koop als 1,68, ze is nu 2x gemeten maar haalt de 1,65 niet. Maar ze is wel breed en daardoor valt het niet op dat ze aan de kleine kant is. Langere mensen passen er prima op zonder dat het uit verhouding is.

Hoi, bedankt voor je zorgen en reactie.

Er is altijd iemand bij met extra ogen, en verstand van bloedlijnen heb ik ook.
Ook dit zegt weinig.
Ik zit zelf ook al heel mijn leven in de paarden, en tis niet mijn eerste paard.
Maar door al die gebeurtenissen gewoon onzeker geworden, vroeger had ik overal poep aan en stapte ik gewoon op, maar na vele ongekukken en ouder worden word je wel cvoorzichtiger snapje ?

Ook alle paarden die k probeer worden voor gereden, die van afgelopen zaterdag ook.
Ik vertel altijd mijn eerlijke verhaal en ga daarna pas naar het paard toe.

Door hun zeggen, ''safe'' vertrouw je ze en stap je erna op. Maar daardoor raak je dus ook het vertrouwen in de mens kwijt.
(natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar je merkt wel wanneer een paard je er echt af wilt hebben of dat er per ongeluk iets gebeurd zegmaar.

Ik kijk idd minimaal 165 breder gebouwd, maar ook naar een sterk paard omdat ik wat langer ben en geen 60 kilo weeg.

Ik ben zeker niet vol, maar wel wat langer en weeg 80 kg.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:17

billy3105 schreef:
Ik heb hier zelf 2 Arabieren staan die precies het tegenovergestelde van elkaar zijn. De een het echte typische Arabier gemiep en geshow en de ander nog nuchterder dan een typische fjord :+

Ras moet je het meeste los laten. Karakter is waar je naar kijkt. Wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen? In de dressuursport? Dan kan een nuchtere Fries een goede optie zijn. Wil je ook wat springen zou dat paard iets minder geschikt zijn bijvoorbeeld.
Maar nogmaals, ras zegt niet alles. Karakter wel

Mijn (vorige) kwpner kon je een bom afschieten en die verschoot niet. Toch kon mijn onzekere mama er niet mee overweg en haalde hij vanalles uit. Het paard wat we hiervoor hadden was een vuilnisbak en had iets van een tuiger, daar had mijn mama alle vertrouwen in. Terwijl beide paarden goud eerlijk waren

Hey , thanks voor je reactie.

Hobbymatig dressuren en bosritten zoals boven omschreven, ja het is moeilijk, ik had ras los gelaten maar weer door de nare ervaring afgelopen zaterdag miss tovh wat advies van verschillende mensen in winnnen

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:19

Eefste schreef:
Ik denk dat het karakter per paard echt zo ontzettend verschillend is. Niet perse ras gerelateerd.
Na t overlijden van mijn tinker en comtois, kocht ik een barock pinto. (fries x tinker) van 165cm.
Ik ben helemaal gek op zijn karakter. Echt een ongelofelijk leuk dier. Heel nuchter. Bouwt geen spanning op (vind wel eens iets spannend, maar dat vloeit hij direct weer af met een diepe zucht en even kijken). Hij is heel werkwillig, maar ontzettend braaf. Wel een jongen met karakter. Heel communicatief, grappig en uitdagend. Maar ik, als bange ruiter, vind hem niet eng (heb m gekocht op zijn 3e, hij is nu 5,5jaar)
Onder t zadel super braaf en probeert alles wat je m vraagt zonder enig gemopper. Los in de longeerbak kan ie helemaal uit zijn dak gaan. Geen dooie diender.
Maargoed, er zullen ook draken van barock pinto's zijn. Ik zou eerder afgaan op een echte klik en een betrouwbare verkoper die het verleden van het paard kent.

Ik heb mij nooit verdiept in een barock pinto, wel idd zoals jij ontzettend goede verhalen gehoord, wellicht toch even rondkijken. bedankt voor je reactie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:21

Ik was dat ook helemaal zat en kocht toen Lusitanos. Die zijn gefokt op karakter, braaf en dapper. Natuurlijk zitten er rotten appels tussen, maar een goede fokker zal daar op selecteren. Het ras moet je verder wel liggen, want het zijn wel karakters waar je mee om moet kunnen/willen gaan. Maar in mijn geval heeft het prima uitgepakt. Ik heb er heel veel gereden en nog nooit één die ging bokken als een malle of er van door schoot.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 11:26

Jessix schreef:
Ik was dat ook helemaal zat en kocht toen Lusitanos. Die zijn gefokt op karakter, braaf en dapper. Natuurlijk zitten er rotten appels tussen, maar een goede fokker zal daar op selecteren. Het ras moet je verder wel liggen, want het zijn wel karakters waar je mee om moet kunnen/willen gaan. Maar in mijn geval heeft het prima uitgepakt. Ik heb er heel veel gereden en nog nooit één die ging bokken als een malle of er van door schoot.

Wat klinkt dit fijn, alsof ik met mijn evenbeeld spreek hahaha.. helemaal zat inderdaad. kan je mij een pb doen met verdere ervaring en waar je ze vandaan hebt gehaald ?
Groetjes

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:41

Jessix schreef:

Mijn PRE weet volgens mij niet eens wat bokken of stijgeren is. Tuurlijk ligt dat inderdaad aan het dier en niet zozeer aan het ras, maar ik ken maar weinig echt gemene Spanjaarden. De meeste zijn geen dooie (ook daar, uitzonderingen daargelaten). Het zijn wel dieren die graag willen werken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:52

Als eigenaar zul je altijd tegen probleempjes aanlopen waar je doorheen moet. Ieder paard heeft wel eens een periode waarin het allemaal niet zo fantastisch gaat. Als ik je berichten zo lees weet je zelf nog niet zo goed wat je zoekt en ben je onzeker geworden door slechte ervaringen. Mijn advies zou zijn om een goede leermeester te zoeken. Een ervaren paard waar alle knoppen op zitten. Investeer daarnaast is goeie begeleiding en je zal zien dat je er heel veel voor terug krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:09

Ik zou niet alleen iemand meenemen om te kijken, maar die ander er juist eerst op laten rijden voordat jij erop gaat. Dus eerst de verkoper erop, dan degene die met jou mee is en als die een goed gevoel heeft kan jij erop. Dat is zowel voor jouw angst beter, maar ook voor de veiligheid. Op vreemde paarden stappen is gewoon niet leuk als je onzeker bent.

Zo hebben wij dat gedaan. Mijn moeder is niet de dapperste en heeft paar lelijke vallen gehad. En ja, ook die ervaringen dat mensen een paard safe noemen, maar waar je dan tijdens het kijken stalgenoten over hoort dat die dus niet safe is. Ik heb dus in de zoektochten vanaf dat ik oud en handig genoeg was altijd het proefrijden gedaan. Zijn zat paarden geweest waar zij niet eens opgestapt is. En sinds er dat zo zijn gaan doen heeft zij nooit meer nare ervaring gehad met proefrijden.
Ik ben dus altijd degene geweest die na de verkoper erop stapte als het ons wat leek. Dan ging ik rijden en voelen en pas als ik dacht dat het iets kon zijn ging mijn moeder erop. 2e keer kijken stapte ik meteen als 1e op en zij daarna als het nog steeds goed voelde.

Niet naar ras kijken, maar echt naar het paard. Wij hebben altijd kwpners gehad, maar ook Pre's en lusitano's proefgereden. Bij allemaal waren er paarden die absoluut niet pasten en paarden die wel pasten. Er zijn echt kwpners te vinden die passen, de lusitano en pre's moeten je wel passen qua gevoeligheid en 'heet' op andere manier. Ik ken er wel aantal die kunnen bokken en steigeren, maar ts wil er ook geen 1 die gaat rennen of omdraaien en dat kunnen ze toch ook wel, dat zie ik wat vaker als bokken idd. Dat is allemaal zo paard afhankelijk. Ik vind ze leuk, maar we hebben ze nooit gekocht vanwege de gangen. Degene die paste waren qua prijs veel duurder als een vergelijkbare kwpner :') plus als ik nu rondkijk js het wel moeilijk om goede te vinden die niet enorm gespannen is. Vooral vanwege de vele import van Spaanse, niet eens echt de pre.

Maar wij vroegen aan de telefoon altijd al wat de schrikreactie is van een paard. Wat doet hij als die schrikt, geen enkel paard schrikt nooit. En dan niet alleen luisteren naar wat ze letterlijk zeggen, maar ook de manier waarop en beetje tussen de regels door lezen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-03-25 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:12

Ik zou ook minder laten afhangen van ras en meer richten op ervaring van het paard, karakter en hoe hij wordt gehouden.

Als een paard eerst gelongeerd moet worden voordat er iemand opstapt, zou er bij mij toch een alarmbelletje gaan rinkelen. Het paard is dan of heel onervaren (door jonge leeftijd of pas laat beleerd en wat is hier dan de reden van?) of het paard is erg fris en niet onbetrouwbaar genoeg om gelijk op te stappen. Is dit dan karakter, alleen als het paard het uit stal komt of ook als het paard uit de paddock of van de weide komt?

En hoe ga jij het paard houden? Kan hij bij jouw wel de gehele dag naar buiten of staat hij ook regelmatig op stal en heeft dit mogelijk invloed op het temperament van het betreffende paard?

Ik denk dat jij het meest gebaat bent bij een paard met voldoende ervaring. Wat dus wel voorwaarts mag zijn, maar ook betrouwbaar en niet opeens heel fris of temperamentvol reageert bij wisselende omstandigheden. Dus prioriteit is om een bij eventuele interesse vooral de eigenaar de hemd van het lijf te vragen over het karakter en hoe het paard in verschillende potentiële situaties reageert.

Bij onduidelijke of onvolledige antwoorden zou ik verder kijken. :)
Laatst bijgewerkt door journee op 17-03-25 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:20

Pfoeh, een specifiek ras is ontzettend lastig. Ik heb een fries gereden welke bij schrik stil gaat staan en gaat kijken wat er was (en dus een heel vertrouwd gevoel geeft), maar juist ook 1 welke 'heet' wordt bij spanning.

Ik denk dat je bij de koudbloeden, of inderdaad Spaanse/portugese (als je daarmee om kunt gaan) meer kans hebt dan bij de gemiddelde KWPN'er. Maar het is gewoon wel lastig. Ik heb het idee dat paarden steeds 'heter' worden gefokt. Dus ga inderdaad de eigenaar het hemd van het lijf vragen :D

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 12:31

MyWishMax schreef:
Ik zou niet alleen iemand meenemen om te kijken, maar die ander er juist eerst op laten rijden voordat jij erop gaat. Dus eerst de verkoper erop, dan degene die met jou mee is en als die een goed gevoel heeft kan jij erop. Dat is zowel voor jouw angst beter, maar ook voor de veiligheid. Op vreemde paarden stappen is gewoon niet leuk als je onzeker bent.

Zo hebben wij dat gedaan. Mijn moeder is niet de dapperste en heeft paar lelijke vallen gehad. En ja, ook die ervaringen dat mensen een paard safe noemen, maar waar je dan tijdens het kijken stalgenoten over hoort dat die dus niet safe is. Ik heb dus in de zoektochten vanaf dat ik oud en handig genoeg was altijd het proefrijden gedaan. Zijn zat paarden geweest waar zij niet eens opgestapt is. En sinds er dat zo zijn gaan doen heeft zij nooit meer nare ervaring gehad met proefrijden.
Ik ben dus altijd degene geweest die na de verkoper erop stapte als het ons wat leek. Dan ging ik rijden en voelen en pas als ik dacht dat het iets kon zijn ging mijn moeder erop. 2e keer kijken stapte ik meteen als 1e op en zij daarna als het nog steeds goed voelde.

Niet naar ras kijken, maar echt naar het paard. Wij hebben altijd kwpners gehad, maar ook Pre's en lusitano's proefgereden. Bij allemaal waren er paarden die absoluut niet pasten en paarden die wel pasten. Er zijn echt kwpners te vinden die passen, de lusitano en pre's moeten je wel passen qua gevoeligheid en 'heet' op andere manier. Ik ken er wel aantal die kunnen bokken en steigeren, maar ts wil er ook geen 1 die gaat rennen of omdraaien en dat kunnen ze toch ook wel, dat zie ik wat vaker als bokken idd. Dat is allemaal zo paard afhankelijk. Ik vind ze leuk, maar we hebben ze nooit gekocht vanwege de gangen. Degene die paste waren qua prijs veel duurder als een vergelijkbare kwpner :') plus als ik nu rondkijk js het wel moeilijk om goede te vinden die niet enorm gespannen is. Vooral vanwege de vele import van Spaanse, niet eens echt de pre.

Maar wij vroegen aan de telefoon altijd al wat de schrikreactie is van een paard. Wat doet hij als die schrikt, geen enkel paard schrikt nooit. En dan niet alleen luisteren naar wat ze letterlijk zeggen, maar ook de manier waarop en beetje tussen de regels door lezen.

Hey thanks voor je reactie.

Nee ik stap nooit als eerste op, laat ook altijd eerstr de verkopende partij rijden.
mijn ongeval van afgelopen weekend, heb ik dit ook gedaan.

Vervolgens werdd mij later verteld dat ze t paard pas een maand hadden.
Wat kan je dan in godsnaam vertellen over het karakter..
Maarja dat vertellen ze natuurlijk er niet eerlijk bij, jammer is dat.

En dit was zo een paard '' met alle knoppen, en werd verkocht als leerpaard''
Dus ja ..... kortom drama, door zulke ervaringn word je idd onzeker.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 12:33

journee schreef:
Ik zou ook minder laten afhangen van ras en meer richten op ervaring van het paard, karakter en hoe hij wordt gehouden.

Als een paard eerst gelongeerd moet worden voordat er iemand opstapt, zou er bij mij toch een alarmbelletje gaan rinkelen. Het paard is dan of heel onervaren (door jonge leeftijd of pas laat beleerd en wat is hier dan de reden van?) of het paard is erg fris en niet onbetrouwbaar genoeg om gelijk op te stappen. Is dit dan karakter, alleen als het paard het uit stal komt of ook als het paard uit de paddock of van de weide komt?

En hoe ga jij het paard houden? Kan hij bij jouw wel de gehele dag naar buiten of staat hij ook regelmatig op stal en heeft dit mogelijk invloed op het temperament van het betreffende paard?

Ik denk dat jij het meest gebaat bent bij een paard met voldoende ervaring. Wat dus wel voorwaarts mag zijn, maar ook betrouwbaar en niet opeens heel fris of temperamentvol reageert bij wisselende omstandigheden. Dus prioriteit is om een bij eventuele interesse vooral de eigenaar de hemd van het lijf te vragen over het karakter en hoe het paard in verschillende potentiële situaties reageert.

Bij onduidelijke of onvolledige antwoorden zou ik verder kijken. :)

Hi, wat jij zegt doe ik idd altijd, tot dat ze moe van me worden.. helaas hebben we ook te kampen met 80 procwnt van de mensen die niet de waarheid spreken ( lees andere reacties waar k ook op heb gereageerd.
Tis zo moeilijk idd

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 12:36

Kookaburra schreef:
Pfoeh, een specifiek ras is ontzettend lastig. Ik heb een fries gereden welke bij schrik stil gaat staan en gaat kijken wat er was (en dus een heel vertrouwd gevoel geeft), maar juist ook 1 welke 'heet' wordt bij spanning.

Ik denk dat je bij de koudbloeden, of inderdaad Spaanse/portugese (als je daarmee om kunt gaan) meer kans hebt dan bij de gemiddelde KWPN'er. Maar het is gewoon wel lastig. Ik heb het idee dat paarden steeds 'heter' worden gefokt. Dus ga inderdaad de eigenaar het hemd van het lijf vragen :D

Thanks voor je reactie, met heette paarden en voorwaartse paaarden kan ik goed overweg.
Ben hele kalme en sympathieke ruiter.

Met niets zeggende paarden en een beetje onvoorspelbare paarden kan ik heel slecht mee omgaan, dan komt er te veel spanning bij kijken, ook niet fijn voor het beestje.

ben na alles gwn geen held meer.

Paard mag heet zijn, dribbelen , kijken.
Maar niet altrijd op een rennen zetten en je moedwillig eraf willen hebben zegmaar.

Tis jammer ddat zoveel mensen liegen... raak je ook t vertrouwen in de medemens van kwijt pff.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:46

shaniasofia schreef:
Hey thanks voor je reactie.

Nee ik stap nooit als eerste op, laat ook altijd eerstr de verkopende partij rijden.
mijn ongeval van afgelopen weekend, heb ik dit ook gedaan.

Vervolgens werdd mij later verteld dat ze t paard pas een maand hadden.
Wat kan je dan in godsnaam vertellen over het karakter..
Maarja dat vertellen ze natuurlijk er niet eerlijk bij, jammer is dat.

En dit was zo een paard '' met alle knoppen, en werd verkocht als leerpaard''
Dus ja ..... kortom drama, door zulke ervaringn word je idd onzeker.

Ik zeg juist ook dat je iemand mee moet nemen die er na de verkoper nog op gaat, voordat jij erop gaat. Dat is voor jouw veiligheid en onzekerheid beter, dan hoef je echt alleen op paarden te stappen die jouw ruiter oké vindt voor je. Dan hoef jij alleen te vertrouwen op iemand die jij vertrouwt en niet op de verkoper. Want ja, er liegen veel mensen, maar soms kunnen paarden je ook verrassen. Dit geval geloof ik het niet, want ze kennen het paard niet en paard heeft daar nog niet ware aard laten zien in een maand.

En dus aan de telefoon altijd vragen hoe lang ze een paard al hebben, wat de schrikreactie is (niks is gewoon niet waar, elk paard schrikt wel een keer ergens van)

Maar op deze manier, dus eerst verkoper, dan jouw ruiter en dan pas jij, hebben wij voor mijn 65 jarige moeder nog een nieuw paard gekocht en een zoektocht van aantal paarden gehad. We zijn er bij die laatste zoektocht misschien bij 10 geweest en zij heeft er op 2 of 3 gereden maar. 1 ben ik niet eens opgestapt, terwijl die wel braaf zou zijn volgens verkoper, maar ik vertrouwde het al niet bij verkoper met opstappen en rijden. Zonder deze manier had mijn moeder geen paard meer gekocht, want die stapt niet meer op vreemde paarden. Was ze nooit een fan van, maar op haar leeftijd en na een keer rug gebroken te hebben helemaal niet meer
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 17-03-25 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:47

Beterschap!

Ik heb hier een tinker staan die feller is dan menig KWPN-er die ik gereden heb.
Pas was de zadelpasser hier en kreeg ook de opmerking dat; is geen luie. Wat toch te vaak gedacht word.

Ik heb kwpn-ers zadelmak gemaakt die denk ik al zadelmak geboren waren :P
Die ik zo een parcours mee in nam, zou over een smalle landweg met verkeer zonder problemen.

Dus ja, zeg het maar.
Natuurlijk zijn de koudbloedrassen vaker rustiger dan de dressuurgefokte paarden.
En staan de Groningers ook bekend om een braver en cooler gedrag.

Maar het blijft per paard verschillend.
En het is gewoon ruk als ze zeggen dat het paard braaf is en dat niet is.

Ook al heb ik ook wel eens meegemaakt dat een paard braaf was bij mij en bij een ander dingen deed die ik hem nog nooit heb zien doen of zelfs maar proberen.
Dus ook dat kan nog.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:55

shaniasofia schreef:
Hoi, bedankt voor je zorgen en reactie.

Er is altijd iemand bij met extra ogen, en verstand van bloedlijnen heb ik ook.
Ook dit zegt weinig.
Ik zit zelf ook al heel mijn leven in de paarden, en tis niet mijn eerste paard.
Maar door al die gebeurtenissen gewoon onzeker geworden, vroeger had ik overal poep aan en stapte ik gewoon op, maar na vele ongekukken en ouder worden word je wel cvoorzichtiger snapje ?

Ook alle paarden die k probeer worden voor gereden, die van afgelopen zaterdag ook.
Ik vertel altijd mijn eerlijke verhaal en ga daarna pas naar het paard toe.

Door hun zeggen, ''safe'' vertrouw je ze en stap je erna op. Maar daardoor raak je dus ook het vertrouwen in de mens kwijt.
(natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar je merkt wel wanneer een paard je er echt af wilt hebben of dat er per ongeluk iets gebeurd zegmaar.

Ik kijk idd minimaal 165 breder gebouwd, maar ook naar een sterk paard omdat ik wat langer ben en geen 60 kilo weeg.

Ik ben zeker niet vol, maar wel wat langer en weeg 80 kg.

Dit lezende vraag ik mij af hoe het met jouw spanning zit? Stap je ondanks alles met zelfvertrouwen op?
Paarden zijn meesters in het aanvoelen van spanning en een paard dat bomproof is bij een ander kan dat door spanning van de nieuwe ruiter dat nèt niet zijn en dus feller reageren dan men gewend is.

Autumnn schreef:
Jessix schreef:

Mijn PRE weet volgens mij niet eens wat bokken of stijgeren is. Tuurlijk ligt dat inderdaad aan het dier en niet zozeer aan het ras, maar ik ken maar weinig echt gemene Spanjaarden. De meeste zijn geen dooie (ook daar, uitzonderingen daargelaten). Het zijn wel dieren die graag willen werken.

Mijn oudje (crusado) weet ook niet wat bokken is. Wel er vandoor schieten als er te veel spanning op werd gezet en dat in combinatie met een beteren bochtenwerk. Niet er op uit om mij eraf te krijgen en gelukkig is dat ook niet heel vaak gebeurd.

Mijn jongere paard is een Lusitano die ik kocht als 4-jarige met het idee hem zelf verder in te gaan rijden. Helaas had ik het begin niet de hulp die ik nodig had waardoor ik erg bang ben geworden. Mede door een genadeloze klapper ruim 25 jaar geleden.
Toen ik mijn huidige instructrice vond is hij met haar hulp verder ingereden. Paard is kijkerig, maar niet schrikkerig. In tegendeel, hij heeft juist de neiging om te gaan kijken naar wat spannend is en gaat eerder stilstaan dan rennen. Mijn instructrice heeft bij het inrijden ook niet geaccepteerd dat hij bij schrik reageerde met geren. De rem werkt bij hem dus bijzonder goed.
Paard zijn karakter beschrijf ik ook wel eens als een Labrador: vrolijk, energiek en altijd op zoek naar beloning. Daar doet hij alles voor en als hij merkt dat je blij bent met wat hij doet dan doet hij er graag nog een schepje bovenop. Dat is ook de valkuil, zeker als je ongewenst gedrag niet tijdig herkent en afremt.

Jennyj01 schreef:
Als eigenaar zul je altijd tegen probleempjes aanlopen waar je doorheen moet. Ieder paard heeft wel eens een periode waarin het allemaal niet zo fantastisch gaat. Als ik je berichten zo lees weet je zelf nog niet zo goed wat je zoekt en ben je onzeker geworden door slechte ervaringen. Mijn advies zou zijn om een goede leermeester te zoeken. Een ervaren paard waar alle knoppen op zitten. Investeer daarnaast is goeie begeleiding en je zal zien dat je er heel veel voor terug krijgt.

Dit lijkt mij goed advies.
En wat al eerder wordt gezegd: kijk naar het individuele paard en niet het ras. Dat hierboven toevallig een aantal heel betrouwbare Lusitano's worden genoemd betekend niet dat dit ook het ras voor jou is en dan moet je ook maar net tegen het exemplaar dat jou voegt aanlopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:57

Ik denk dat veel mensen misschien niet ronduit liegen, maar zeker ook niet de volledige waarheid vertellen. :)

En je moet het ook maar zien als een ervaring rijker en een goed geleerde (hoewel onprettige) les.

Maar voor jezelf zou ik zeker je vragenlijst aanpassen. Dus je eerste vragen moeten zijn: hoe lang hebben jullie het paard en waarom gaat hij weg? Als mensen het paard zelf pas net hebben is vrijwel alle informatie 'van horen zeggen' en dus minder betrouwbaar. In dat geval kan het helpen als je in contact kunt komen met de oude eigenaar.

En zorg dat je heel specifieke vragen stelt. Dus niet alleen hoe is hij in het verkeer? Maar ook hoe reageert hij op een tractor of vrachtwagen? Hoe reageert hij als hij honden of paarden tegenkomt? Reageert hij thuis anders dan op vreemd terrein?

Mensen kunnen dan minder makkelijker zeggen hij is 'hier' altijd verkeersmak. Misschien geen leugen, maar vaak ook niet de volledige waarheid.