Paard verkocht maar altijd twijfel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Paard verkocht maar altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 18:00

De titel kan een beetje een scheef beeld geven. Ik heb sinds vorige week mijn paard verkocht, maar het duurt nog even voordat hij daar terecht kan om goed in te scharen en te wennen. Hij komt bij een heel lief iemand terecht die ruim 30 jaar ervaring heeft met paarden. Hij komt op een grotere stal te staan, waar hij veel buiten komt, maar met wat minder eetplekken dan paarden. Hij is onderdanig, en ik ben bang dat hij daardoor niet altijd bij het eten kan komen. Ik weet dat ik dit zou moeten loslaten en dat ze hier zeker goed naar zullen kijken om te zien wat wel en niet werkt. Toch vind ik dit erg lastig.

Ook is het voor mij, na zoveel jaar (ook al heb ik echt geen tijd meer), toch moeilijk om het los te laten. Kan iemand mij een goed gevoel geven en zeggen dat ik zeker niet de enige ben die mijn paard het best zal behandelen, en dat er ook andere goede mensen zijn?

Ik zal binnenkort ook daarheen gaan om te kijken, voordat hij er komt te staan, zodat ik nog een extra goed gevoel krijg.

Hebben andere hier ook last van?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:09

Hoe zien die eetplekken eruit? Het maakt nogal uit of je het hebt over zo'n hooiruif waar de paarden omheen kunnen staan of een net in een hoekje van een schuilstal waar hooguit 2 paarden tegelijk uit kunnen eten.

Hoe is de groep waar hij bij komt te staan? Is er veel onrust? Of bestaat die groep juist al langer uit dezelfde paarden, die onderling subgroepjes hebben gevormd en per groepje ook eten? In dat geval hoeft het geen probleem te zijn als er minder voerplekken dan paarden zijn, als er dan méér voerplekken dan eetgroepjes zijn.

Hoe lang komt hij daar buiten te staan? Is er, als hij buiten niet goed bij het voer kan, bij voorbeeld een mogelijkheid dat hij binnen kan bij-eten? Of is het zo'n stal waar een paard een door stal bepaalde hoeveelheid hooi krijgt en als hij meer nodig heeft is het pech?

Als je gaat kijken kun je zelf beoordelen hoe het eraan toegaat (bij voorbeeld of je voernijd ziet) of dat het juist gemoedelijk is. Een groep met allemaal haantjes is een heel andere groep dan een groep met ook nog andere wat minder assertieve paarden onder een echt goede, democratische leider (en dan bedoel ik leider die ervoor zorgt dat álle paarden het goed hebben, en niet een despoot met een grote muil, zoals je op veel pensionstallen ziet). En mogelijk dat de toekomstige mens van jouw paard bovenstaande vragen ook al kan beantwoorden, en je zo wat kan geruststellen.

Ragdollcat

Re: Paard verkocht maar altijd twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:14

Het is moeilijk….maar verkocht is verkocht en moet je ook los kunnen laten.

De nieuwe eigenaar regelt het allemaal wel en zal kijken als er iets niet goed gaat naar een andere oplossing.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:16

De mensen die mijn pony aan mij verkocht hebben, vonden dat ook heel lastig. Ze konden hem niet bieden wat hij nodig had (op vlak van beweging geven / rijden). Ik heb in het begin nog een aantal keer wat foto's gestuurd en laten weten hoe het ging. Mochten ze dat willen, konden ze ook altijd nog eens komen kijken.
Ik heb altijd gekeken naar wat hij nodig had en daar ook naar gehandeld door hem bv. te verhuizen wanneer dat nodig was. Hij heeft bij mij een forever home gekregen ('t is te zeggen: ik heb hem nooit verkocht, wel een paar keer van stal veranderd).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:21

Ik denk inderdaad dat je vooral moet kijken of je een goed gevoel hebt bij de nieuwe eigenaar. Meer dan bij die stal. Een goede eigenaar zal doen wat ze kan om voor een goede stalling te zorgen.

Toen ik mijn eerste paard kocht zeiden de verkopers dat ze dachten dat ik allemaal wedstrijden met 'm zou gaan rijden en hem zou scheren in de winter. Dat zijn dingen die niet bij hen passen. Nou heb ik inderdaad ook wel eens een proefje met dat paard gereden. En toen het een jaar in november nog erg warm was en hij stond te zweten in zijn IJslandse vacht heb ik inderdaad onder de manen geschoren. Maar ik heb er geen wedstrijdpaard van gemaakt (had hij ook de kwaliteiten niet voor).

Straks is het niet meer jouw paard. Iemand anders zal beslissingen voor en over hem maken. Daarom is het belangrijk dat je bij diegene een goed gevoel hebt.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 18:31

Het zijn voerplekken met 12 plekken rondom, dus opzich is dat wel fijn. Daarvan staan er zo'n 2/3. Het is ook zeker zo dat ik het aan de eigenaren moet overlaten, en hun vertrouw ik daar wel echt in. Alleen heb ik altijd al het gevoel gehad dat ik het zelf het beste voor hem kan doen, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Gevalletje: hart vs hoofd die tegen elkaar praat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:44

DorkyDweeb schreef:
Het zijn voerplekken met 12 plekken rondom, dus opzich is dat wel fijn. Daarvan staan er zo'n 2/3. Het is ook zeker zo dat ik het aan de eigenaren moet overlaten, en hun vertrouw ik daar wel echt in. Alleen heb ik altijd al het gevoel gehad dat ik het zelf het beste voor hem kan doen, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Gevalletje: hart vs hoofd die tegen elkaar praat.

Dat begrijp ik heel goed.
Het is en blijft lastig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:46

Je hebt ook het gevoel dat de nieuwe eigenaar het net zo goed kan als jij :) Daarmee bedoel ik niet béter, en ook niet op jouw manier. Want diegene is niet jou. Zij doet het goed op haar manier. Niemand anders kan voor hem zorgen en van hem houden als jij. Maar de nieuwe eigenaar kan wel van hem houden en voor hem zorgen als zij. Anders zou je 'm niet naar haar toe laten gaan.

Ik denk dat je paard best eens zal kunnen oppakken dat je hiermee zit. Voor hem, en natuurlijk ook voor jou, is het beter als je vertrouwen hebt. Anders zal hij jou ook lastiger kunnen loslaten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-03-25 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:47

Koper schreef:
Ik denk inderdaad dat je vooral moet kijken of je een goed gevoel hebt bij de nieuwe eigenaar. Meer dan bij die stal. Een goede eigenaar zal doen wat ze kan om voor een goede stalling te zorgen.

Toen ik mijn eerste paard kocht zeiden de verkopers dat ze dachten dat ik allemaal wedstrijden met 'm zou gaan rijden en hem zou scheren in de winter. Dat zijn dingen die niet bij hen passen. Nou heb ik inderdaad ook wel eens een proefje met dat paard gereden. En toen het een jaar in november nog erg warm was en hij stond te zweten in zijn IJslandse vacht heb ik inderdaad onder de manen geschoren. Maar ik heb er geen wedstrijdpaard van gemaakt (had hij ook de kwaliteiten niet voor).

Straks is het niet meer jouw paard. Iemand anders zal beslissingen voor en over hem maken. Daarom is het belangrijk dat je bij diegene een goed gevoel hebt.

Oh wow, het is nu jouw paard, je scheert als je het wil en of ,je nou wedstrijden wilt rijden of niet.
Je doet zelf wat jij leuk vind en bij jou past en daar heeft de vorige baasjes niets mee te maken of over te vertellen wat je wel of niet mag doen. Sorry hoor, dan hadden ze m moeten houden.

Geniet lekker van je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:53

Ragdollcat schreef:
Koper schreef:

Oh wow, het is nu jouw paard, je scheert als je het wil en of ,je nou wedstrijden wilt rijden of niet.
Je doet zelf wat jij leuk vind en bij jou past en daar heeft de vorige baasjes niets mee te maken of over te vertellen wat je wel of niet mag doen. Sorry hoor, dan hadden ze m moeten houden.

Geniet lekker van je paard.

Hij is er al jaren niet meer ;) Maar ik heb zeker van hem genoten. En inderdaad, ik doe dingen op mijn manier. En zij op de hunne. Maar allemaal met het beste voor het paard voor ogen. Ik vond het bij voorbeeld beter voor hem om dat haar weg te scheren. En in de zomer om zijn dikke manen in te vlechten. Niet omdat hij ontzéttende last had van de warmte (van de vlechten ook niet trouwens). Maar voor mijn gemoedsrust. Want zijn hals voelde er koeler door. Behalve vlechtjes kreeg hij ook dekens toen hij die nodig had, en hij heeft een tijdje op ijzers gestaan. Wat een eerdere eigenaar daar van zou vinden heb ik me geen moment druk om gemaakt. Want het waren keuzes die ik aan mijzelf en aan mijn paard kon verantwoorden. Daar gaat het me namelijk om. Mijn manier is niet beter of slechter dan die van jou of die van de TS. Hooguit anders. Wat ik probeer te zeggen is dat je erop moet vertrouwen dat iemand anders óók goed voor het paard zal zijn, op een manier die diegene vindt passen. Gelukkig hebben de vorige eigenaren van mijn paard dat ook gedaan. En degene voor hen (de fokker) ook.

Nu is de beurt aan TS. En dat is moeilijk. Maar ook belangrijk.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:14

Degene die straks jou paard koopt steekt daar al haar of zijn geld is, die betaald voor het voer en voor de dokters kosten. Dus reken maar dat die er voor zullen zorgen dat hij in een groep komt te staan waar hij tussen past, en dat hij ook te eten heeft, want daar betalen ze voor. En dat hij heel heel blijft zodat ze er mee kunne rijden.
En met de tijd gaan ze er net zo veel van houden als jij nu doet, dus die mensen gaan hoe dan ook zorgen dat jou paard het op alle fronten goed heeft, al is het maar uit eigenbelang maar niemand heeft er baat bij dat jou paard niet fijn staat of niet voldoende te eten kriijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:10

Ts, heb je er eigenlijk spijt van dat je je paard hebt verkocht? Hij staat nu nog bij jou, geef de koper dan haar geld terug en hou hem zelf! Wil je dat toch niet, probeer het dan los te laten.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 20:14

anjali schreef:
Ts, heb je er eigenlijk spijt van dat je je paard hebt verkocht? Hij staat nu nog bij jou, geef de koper dan haar geld terug en hou hem zelf! Wil je dat toch niet, probeer het dan los te laten.

Nee, ik heb er geen spijt van. Het liefst had ik haar voor altijd bij me gehad, maar ik ben nu nog te jong om een eigen plekje te vormen en haar daar te laten staan. Ze verdient iemand die meer tijd voor haar heeft.

Daarnaast zou ik over 5-8 jaar weer een paard nemen, eentje die toch met mij de sport in wilt. Dat kan deze niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:26

Het enige wat je kan doen is loslaten.
Stel dat hij te weinig bij het eten kan, dan moet je maar denken dat de nieuwe eigenaar dat ook vast wel ziet, en dan een andere plek zoekt.

Het zegt sowieso niet zoveel. Je kan nu wel gaan kijken, maar als de nieuwe eigenaar over een tijdje wil verhuizen om wat voor reden dan ook, dan heb je ook niks te zeggen over een nieuwe plek.

Als je denkt dat deze mensen er goed voor gaan zorgen dan heb je gedaan wat je kon, en daar blijft het dan bij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:59

Laat het los, je hebt em verkocht nu is het aan de ander.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:08

Het is een afscheid nemen, en dat mag moeilijk voelen. Maar probeer er op te vertrouwen dat je een juiste nieuwe eigenaar voor je paard hebt gevonden. :knuffel:
En ja, dan zullen dingen net wat anders verlopen. Maar ongetwijfeld met net zoveel liefde en zorg.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 23:19

Zo heb ik mijn vorige paard ook verkocht, ik kon hem niet meer bieden wat hij nodig had. Als een ander hem dat wel kan bieden, is hij daar beter af. Ik heb lang getwijfeld, maar het is goed zo.
Inmiddels heb ik een ander paard gekocht, welke de vorige (kritische) eigenaren mij gelukkig hebben gegund. Ik ben heel transparant geweest over de verwachtingen van het paard en de huisvesting. Voor hun ook een hele moeilijke beslissing, maar ik kan het paard meer bieden dan dat zij konden. En dat is ook goed zo.

Zo te horen kan de nieuwe eigenaar jouw paard ook meer bieden dan jij kan. Je zou jouw zorgen naar haar/hem kunnen uiten, misschien kan die al wat twijfels wegnemen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:42

Herken dat gevoel wel.. Ik verkoop afentoe een zelf gefokt veulen. En tja, ik fok echt hele lieve veulens :+ Dan houd ik ze ook nog een maand of 10 bij de moeder voor ze weg gaan, tegen die tijd ben ik gewoon echt gek op die dieren. Om ze dan mee te geven en er niks meer over te zeggen te hebben..

Maargoed, tot nu toe alleen maar fijne kopers gehad, die absoluut goed voor ze zorgen. Met sommige eigenaren heb ik heel veel contact en met anderen amper. Eergisteren toevallig na een jaar gevraagd hoe het met eentje gaat, dat was "Prima, is geruind en loopt op de wei" Stuur ik, Fijn om te horen!
Hoor graag hoe het met m'n fokproducten gaat, maar als ze van het erf zijn dan bemoei ik me nergens meer mee, tenzij het me gevraagd word.

Gelukkig zijn de meeste mensen gewoon goed voor hun dier.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 00:48

Het lijkt me ergens ook wel een lastige situatie als het paard niet meer van jou is, maar hij nog wel bij je staat. Tenminste, dat is wat ik begrijp? Dan is loslaten natuurlijk een stuk lastiger, want hij is er nog gewoon.

Het komt vast goed, zoals Daphne zegt, de meeste mensen zorgen echt goed voor hun dieren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:19

anjali schreef:

Ze hebben een overeenkomst dus juridisch gezien kan dat zeker niet zomaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:14

StalNollie schreef:
anjali schreef:

Ze hebben een overeenkomst dus juridisch gezien kan dat zeker niet zomaar.

Ze wil het ook niet dus het is een imaginair probleem. Maar over zoiets zou toch indien nodig altijd te praten zijn lijkt me- de koper heeft het paard nog niet eens ,dus kan er ook nog niet aan gehecht zijn. In gevoelszaken heb je niet veel aan juridisch gedoe.Wel financieel alles netjes afhandelen natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:14

DorkyDweeb schreef:
De titel kan een beetje een scheef beeld geven. Ik heb sinds vorige week mijn paard verkocht, maar het duurt nog even voordat hij daar terecht kan om goed in te scharen en te wennen. Hij komt bij een heel lief iemand terecht die ruim 30 jaar ervaring heeft met paarden. Hij komt op een grotere stal te staan, waar hij veel buiten komt, maar met wat minder eetplekken dan paarden. Hij is onderdanig, en ik ben bang dat hij daardoor niet altijd bij het eten kan komen. Ik weet dat ik dit zou moeten loslaten en dat ze hier zeker goed naar zullen kijken om te zien wat wel en niet werkt. Toch vind ik dit erg lastig.

Ook is het voor mij, na zoveel jaar (ook al heb ik echt geen tijd meer), toch moeilijk om het los te laten. Kan iemand mij een goed gevoel geven en zeggen dat ik zeker niet de enige ben die mijn paard het best zal behandelen, en dat er ook andere goede mensen zijn?

Ik zal binnenkort ook daarheen gaan om te kijken, voordat hij er komt te staan, zodat ik nog een extra goed gevoel krijg.

Hebben andere hier ook last van?

Ja hoor, ik herken de twijfels wel..het lastige is dat iedereen het altijd op zijn/ haar eigen manier doet en dat niet altijd overeen hoeft te komen met hoe jij dat doet of deed. Maar inmiddels heb ik geleerd dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden en dat anders niet slechter betekent en dat de meeste mensen gewoon goed voor hun paarden zorgen.

In jouw geval zou ik je twijfels gewoon bespreken zodat ze er extra op kunnen letten en verder is het loslaten en afwachten.