Wanneer te lang voor een D pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

milaluiks

Wanneer te lang voor een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 10:02

Hoi,

Ik vroeg mij af wat de max. was van lengte om op een d pony te rijden? (Een d-pony van 1.46 en gewoon geboud) Ik ben zelf 1.63 en weeg ongeveer 47 kg. Mag ik dan nog op een D pony rijden?

xx

Elisa2

Re: Wanneer te lang voor een D pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:03

Ja hoor, dat is geen enkel probleem.

Het gaat meer om gewicht dan om lengte, en ook hoe breed de pony is kan een rol spelen. Maar jij bent een lichtgewichtje. :-)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:05

Ja tuurlijk past dat ts! Je kunt 20% als richtlijn houden qua gewicht, dus stel hij weegt 450, dan is 90kg zijn max incl tuig. Daar zit jij natuurlijk ver onder. :j

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:11

Lijkt mij prima kunnen. Naar mijn mening ben je te groot als je met je voeten onder de buik van de pony uit komt, en dat zal bij jou het geval niet zijn lijkt me? Jouw gewicht is al helemaal geen probleem.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:22

let er wel op dat je niet bij wijze van spreken met je beugels bij zijn/haar knietjes komt! als je ver boven je paard uitsteekt dan kan het zijn dat jij of je pony zijn evenwicht verliest. ik ben iets zwaarder dan jij, maar ik pas ook nog gewoon op D- pony's! lekker van pony's genieten zo lang het kan!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:53

Dat past nog wel hoor. Ik ben zelf 1.62m en mijn pony 1.45m. Dus bijna hetzelfde. Zo ziet dat er uit:
Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:33

Anastasia24 schreef:
Ja tuurlijk past dat ts! Je kunt 20% als richtlijn houden qua gewicht, dus stel hij weegt 450, dan is 90kg zijn max incl tuig. Daar zit jij natuurlijk ver onder. :j

20% is wel echt de max, dat zou ik niet als richtlijn aanhouden. Als richtlijn zou je eerder moeten denken aan 10-15%, waarbij je gelukt kunt hebben dat een paard met een juist exterieur, bespiering en conditie misschien wel 20% aan kan. En dan nog zijn die waardes vanuit 1 onderzoek, gedaan bij een kleine groep paarden en die alleen keek naar korte termijneffecten. Ik zou zeker aanraden om het artikel eens kritisch door te lezen.

Richting TS, het lijkt mij geen probleem, maar het wisselt wel alsnog per situatie.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:36

Dat past prima. Ik (inmiddels bijna 50 jaar) heb dezelfde lengte en ben 10 kg zwaarder dan jij en rij ook wedstrijden met mijn D-pony. Natuurlijk hangt het ook van de bouw van de pony af maar dan nog ben je met jouw lengte en gewicht niet te groot/zwaar voor een D-pony. Ik denk dat je zelfs op een C-pony niet misstaat.
Ik op mijn D-pony van 1.46m:

Afbeelding

En op mijn B/C-pony van 1.27m, die toen net zadelmak was en ik nog geen geschikte ruiter had; ik vind mezelf iets te groot voor hem maar voor zo nu en dan zou het kunnen:

Afbeelding

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 11:48

hoi,
Wij zijn gaan kijken naar een pony alleen vind ik mezelf wat te groot. Wat vinden jullie? Ik ben 162 ongeveer en de pony 1.45 ongeveer.
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:51

Zo op de foto lijkt het wel te passen. Vind het niet misstaan. Weet niet of je nog groeit?

Maar als jij jezelf te lang vind, of het voelt niet goed, dan moet je het niet doen. Je moet je er zelf goed bij voelen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:22

Het kan prima vind ik maar je moet vooral zelf voelen dat je er lekker op zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 12:39

Het gaat ook om de bouw van de pony. Vroeger had je behalve stokmaat ook "bandmaat". Dat ging over de massa en breedte van de pony. Een sterke ronde pony kan korte beentjes hebben waardoor de stokmaat laag is. Terwijl een pony met grotere stokmaat heel smal en iel kan zijn.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:54

het ziet er prima uit hoor! ik hoop vooral dat je het paard lekker vond zitten. dan is het goed. Niet doen als je het zelf niet goed vind!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:35

Ik vind je wel neigen naar te lang. Je komt met je tenen tegen de voorbenen van de pony aan als je niet oppast en als je leeftijd klopt in je profiel, 17, en je koopt een pony voor de komende levensfase waarin je uitgroeit naar volwassenheid, dan denk ik dat deze pony toch wat op het randje zit qua of het comfortabel blijft om ermee te rijden.
De zitting van het zadel lijkt me ook vrij hoog, als je dat wegdenkt dan komen je voeten ook echt onder de buik vandaan.
De pony kan het waarschijnlijk wel hebben hoor, maar voor het plaatje zou een maatje groter volgens mij beter bij je passen. Nu je de keuze nog hebt (eenmaal gekocht en eraan gehecht is wisselen lastiger immers).

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 14:53

Bedankt voor de reacties!

We hebben besloten haar niet te kopen omdat ik me er niet goed bij voelden en me toch echt te groot voelde voor haar :)