Olga, een veulen bedoelt voor de slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rayoow

Olga, een veulen bedoelt voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:09

Ja, dat stond op Facebook,

Een Bretons beulen van mei 24, ze was al 2 keer op de veiling geweest en zou donderdag 6/3 naar Italië getransporteerd worden om te worden vetgemest.

Gelukkig heeft een Franse organisatie haar foto heel veel gedeeld en kwam die tot bij ons!

Afbeelding

Na wat rekenen, en zoeken voor vervoer zonder succes...
Hebben we het roer omgegooid, het kwam op ons aan,
Dus een auto geleend, en andere trailer gehuurd en mijn man was begonnen aan de reis van België naar zuid Frankrijk.

Na 13 uur daar aangekomen en wat onderhandelen de trailer klaar gezet om op te laden.
De handelaar begon direct met een wandelstok te meppen en de kleine meid stond te trillen en springen van angst.

Uiteindelijk heeft mijn man haar met een blinddoek redelijk rustig kunnen opladen en begonnen ze aan de terug rit.
Via een andere route ongeveer 11 uur met stops.

En toen kwamen ze aan, in de nacht.
Een veulen wat geen halster niks kent. Maar alsof ze wist dat het goed was stond ze met een klein half uurtje in haar tijdelijke wei achter ons tuin.
Daar kunnen we iets meer contact hebben, kan ze tot rust komen en als alles goed en gezond is mag ze kennis gaan maken met de kudde die ze nu wel ziet en hoort.

Afbeelding

Ze komt al stoer kijken als we hooi brengen, en een aai wil ze ook wel graag!
Al het andere is eng maar met rust en geduld gaat dat helemaal goed komen!

En wie weet, staat ze over een aantal jaar samen met ons trekpaarden in de tweespan voor de koets

Elisa2

Re: Olga, een veulen bedoelt voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:11

Ah, kan me goed voorstellen dat jullie voor dat koppie zijn gevallen. Wat een geluk heeft dit diertje gehad!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:15

Elisa2 schreef:
Ah, kan me goed voorstellen dat jullie voor dat koppie zijn gevallen. Wat een geluk heeft dit diertje gehad!

Ze lijkt heel fel op onze andere 2 trekpaarden, precies alsof het daar een veulen van had kunnen zijn <3

En blijkbaar is heeft Olga haar baasje al gekozen, onze 2.5 jarige dochter.. :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:17

Wat een verhaal... hartverscheurend.
Wat fijn dat ze bij jullie terecht is gekomen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:12

Fijn!!
Ga jullie volgen…

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:13

Olga heeft geluk met jullie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:14

Arm dier, gelukkig staat ze nu bij jullie. <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:16

Als je dat al leest van hoe die handelaar haar wilde opladen breekt toch je hart… Zo mooi dat ze bij jullie is mogen komen. Veel geluk en plezier gewenst met haar, ik vind haar echt een leukerd <3

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:20

Nou, idd dat meppende de trailer op...
En dan denkt mijn hart, wat heeft dat diertje nog meer meegemaakt? En wat heeft ze geluk dat ze nu in goede handen is!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:28

Pff kippenvel... wat geweldig dat jullie zo'n reis hebben gemaakt om haar te redden. Maak je hier een volgtopic van?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:29

Zo fijn om dit soort dingen te lezen… dat ze maar een lang en gelukkig leven mag hebben bij jullie

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:45

Petpa schreef:
Nou, idd dat meppende de trailer op...
En dan denkt mijn hart, wat heeft dat diertje nog meer meegemaakt? En wat heeft ze geluk dat ze nu in goede handen is!

Wat ze nog heeft meegemaakt zullen we nooit zeker weten,
De handelaar zei dat ze bij geboorte haar moeder kwijt is geraakt en met een fles is opgevoed.. maar die vertrouwen in mensen is ze daar zeker al kwijt.

Net wat veulenbrok gegeven, ze durfde pas haar hoofd in de voerbak te steken nadat we op 20 meter afstand zijn gaan staan..
Hooi eet ze wel Direct.
Een aai ect wil ze ook maar ze is op haar hoede.

Ze wou wel aan de brokjes ruiken dat mijn dochter een handje wou geven

Afbeelding

Halster houd ze even om ter gewenning, normaal staan ze hier zonder halster. In de week als ze wat gewend is af en toe touwtje eraan en eens zien of ze een stapje mee zet en weer los, zo rustig opbouwen.

Ze heeft wel al een groter hoofd dan mijn Brabander op die leeftijd, die droeg toen COB, dit halster past ons 4 jarig trekpaard ook op iets ruimere gaatjes :')

Edit:
Mijn man zijn broer was meegereden om af te wisselen met rijden, hij heeft niks met paarden.
Die heeft gefilmd hoe de handelaar haar mepte..ik zal jullie dat beeld besparen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:53

Ik zal nooit mensen begrijpen die dieren op die manier kunnen slaan.
Dit zijn mensen waar je van mens tot mens ook mee op je hoede moet zijn lijkt me.
Geen fijne zuivere inborst.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:00

Nou dat inderdaad. Wat erg zo'n begin voor het dier.
Maar wat fijn dat je haar hebt kunnen redden ts. Ze krijgt een piekfijn leventje zo te lezen. Fijn dat ze zo nieuwsgierig is en lief ook, vooral naar je dochtertje. Zit geen kwaad in. Ik volg graag mee!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:01

Wat een mooi verhaal en fijn dat ze nu goed terecht is en er al een klik is met je dochter.
Wel begin ik dan altijd te denken (ff offtopic en zeker niet naar TS bedoelt), hoeveel dieren ondergaan nu op dit ogenblik ook niet hetzelfde leed.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 12:03

Ninx schreef:
Ik zal nooit mensen begrijpen die dieren op die manier kunnen slaan.
Dit zijn mensen waar je van mens tot mens ook mee op je hoede moet zijn lijkt me.
Geen fijne zuivere inborst.

Mijn man had bijna zijn wandelstok afgepakt en hetzelfde bij hem gedaan, alleen hield zich braaf in om Olga mee te krijgen

Er staan daar nog heel veel, de man heeft 100 paarden , deel ezels en 200 koeien..
Staan geregeld via een Franse organisatie noodkreten om zo veel mogelijk te redden

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 12:07

bulck schreef:
Wat een mooi verhaal en fijn dat ze nu goed terecht is en er al een klik is met je dochter.
Wel begin ik dan altijd te denken (ff offtopic en zeker niet naar TS bedoelt), hoeveel dieren ondergaan nu op dit ogenblik ook niet hetzelfde leed.

Veel, en je kan niet alles redden..
Er stond ook een 18 jarige trekpaard die nu ook gereserveerd is,
Maar ook wij zijn reëel, je kan niet alles redden. Olga paste er nog bij en zou mogelijk goed matchen met de kudde.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de andere 2 trekpaarden die we hebben staan.
Bovenste een ruin en de onderste een merrie

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:09

Wat een mooie paarden heb je, TS! Wat een geluksvogel is Olga, dat ze bij jullie terecht is gekomen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:11

bulck schreef:

Soms sta ik ook even stil bij alle dieren die lijden, van de toeristendieren in Egypte, broodfokhondjes tot slachtdieren in Nederland en paarden in Spanje… de lijst is eindeloos.
Als je dat even beseft vliegt het je aan.
Er zijn gelukkig veel dingen die je kunt doen en laten….. het is maar een klein gebaar, maar veel kleine gebaren doen iets groots.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:38

Zo nou, Olga heeft dus erg veel geluk gehad!
Het is ook wel begrijpelijk dat er niet voldoende vraag is naar dergelijke trekpaard veulens om ze allemaal te laten leven.. maar deze mag nu mooi uitgroeien tot een familiepaard.

Enig idee van de afstamming of is ze papierloos? Zal nog wel een interessante oefening in geduld worden, zo’n flink veulen te leren voetjes geven en al die dingen. Maar als er een rustig karakter in zit dan komt het vast ook wel goed.

Apart trouwens, de verkoper staat dus slecht bekend ivm de noodoproepen er paarden weg te kopen, maar voedt een moederloos veulen wel eventjes met de fles op?

Veel succes ermee, leuk om te volgen!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 19:50

Marigold schreef:
Het is ook wel begrijpelijk dat er niet voldoende vraag is naar dergelijke trekpaard veulens om ze allemaal te laten leven.. maar deze mag nu mooi uitgroeien tot een familiepaard.

Enig idee van de afstamming of is ze papierloos? Zal nog wel een interessante oefening in geduld worden, zo’n flink veulen te leren voetjes geven en al die dingen. Maar als er een rustig karakter in zit dan komt het vast ook wel goed.

Apart trouwens, de verkoper staat dus slecht bekend ivm de noodoproepen er paarden weg te kopen, maar voedt een moederloos veulen wel eventjes met de fles op?

Veel succes ermee, leuk om te volgen!

De handelaar is niet de fokker,

Toevallig haar hele afstamming in het paspoort, alleen haar mama zat niet bij de stamboek en zei ook niet.

Er staan ook andere rassen, alles wat ze in handen krijgen zeg maar... maar Bretonse worden helaas ook nog wel gefokt voor de slacht.

De organisatie die haar op Facebook had gezet komt ook veel op die veilingen en proberen door geheel Frankrijk paarden en veulens te redden.

Net voor Olga hebben ze 2 merens pony's een goed huis weten geven

Olga laat zich als je rustig bent wel goed aanraken. Ook de benen dus dat is al fijn want een bekap beurt kan ze wel gebruiken.
Gelukkig hoeft daar geen vreemde voor te komen gezien we alle 2 bijna afgestudeerde hoefsmid zijn.
Bekappen doen we al wel zelf
Zowel in de hoefstal als uit de hand gezien mijn grote ruin de hoefstal niet in gaat door zijn blindheid

En omdat ze in de "achtertuin" staat lopen we er meerdere keren per dag even heen om haar gewoon te maken aan ons <3

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:51

Marigold schreef:
Het is ook wel begrijpelijk dat er niet voldoende vraag is naar dergelijke trekpaard veulens om ze allemaal te laten leven..

Begrijpelijk? Als er minder vraag is dan kan men ook minder fokken.
Ik vind er niks begrijpelijks aan..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:58

Breton veulens worden gewoon gefokt voor het vlees net zoals andere dieren worden gefokt voor het vlees. Dat het voor vele paardenliefhebbers gevoelig ligt betekend niet dat het perse anders is. Ik heb zelf dan altijd weer wat moeite met het 'redden van de slacht'. Zeker als je ziet dat 9 van de 10 van die dieren voor meer dan de slachtprijs verkocht word :=

Overigens zijn Breton echt leuke dieren en over het algemeen redelijk gezond buiten de problemen met afveulenen door de vaak erg grote veulens om.

TS veel plezier met Olga.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:00

Ja zoals lizy29 schrijft, dus aangezien ze op zich ook voor de slacht gefokt worden, worden ze ‘vermeerderd’ met een heel ander doel.
Dat is een andere markt en ik kan me voorstellen dat de markt om dergelijke zware paarden voor de hobby te houden kleiner is dan de grootte van het slacht aanbod.

Dat het heel dubbel en vervelend voelt, dat begrijp ik wel en vind ik zelf ook nog steeds wel,
maar als je leest in het topic ‘een januari veulen’ dan zie je dat in andere landen echt gericht voor de slacht gefokt wordt.
Het is een totaal andere kijk op het paard als hoe wij, liefhebbers van de hobby en sport, het zien.

@TS, fijn dat ze al zo braaf is, en dat ze aan huis staan is echt ideaal! Klinkt super allemaal!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:18

Volwassen weegt een Breton gewoon makkelijk tegen de 1000kg. Dat betekend dus ook dat er voor 1000kg voer in gaat. Medicatie is vaak bijna dubbele hoeveelheid, vele smeden willen zich er niet aan wagen of vragen flinke meerprijzen, passende spullen gaan we het maar niet eens over hebben :x
Een breton bezitten is financieel gewoon ook iets heel anders dan een pony :=

En ja wij hebben zelf ook (onze eigengefokte) 5 jarige hengst lopen. Geweldig dier en goedaardig karakter en dat is maar goed ook met dat formaat...