Waar vind ik een nieuw huisje voor mijn shet? - mag niet meer op gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Waar vind ik een nieuw huisje voor mijn shet? - mag niet meer op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 11:22

Hoi,

Eind vorig jaar is mijn shet voor de tweede keer licht hoefbevangen geraakt. Ik was er gelukkig snel bij en ze knapte snel weer op, maar de dierenarts gaf aan dat ze beter niet meer op het gras mag.

Nu heb ik mijn paarden aan huis (rijpaard en shet) en kan ik dat niet realiseren voor haar. Mijn ruin heeft een stofallergie en moet juíst veel op het gras. Ze heeft respect voor het stroomdraad, maar haar op de paddock laten terwijl mijn ruin staat te grazen vind ik niet eerlijk voor haar. Ze stond altijd al met graasmasker, maar dat werkte niet voldoende.

Een shet erbij zodat ze samen op de paddock kunnen blijven is in verband met de ruimte ook geen optie.

Dus.. op zoek naar een nieuw huisje. Maar waar vind ik die?

Ik heb in mijn omgeving al rondgevraagd en advertenties op FB gezet, maar niemand zit te wachten op een shet met een HB verleden.

Zou Marktplaats kunnen werken? Heeft er iemand nog andere tips?

tienus63

Re: Waar vind ik een nieuw huisje voor mijn shet? - mag niet meer op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:26

Waarom niet gewoon zo doorgaan als je al doet?
Als je de shet weg doet, staat je paard alleen of hij moet wennen aan nieuw maatje.

Of je laat de shet grootst deel van de dag in de paddock en dan aan het eind van de middag even bij je rijpaard in de wei, al dan niet in een afgezet hoekje van de wei.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:35

ik heb mijn shet een half uurtje op de wei en daarna zet ik hem in de paddock. Het was even wennen in het begin maar nu vinden ze het prima. En belangrijker nog de shet is niet meer bevangen geweest.
Zou dat geen optie zijn?

Als je de pony verkoopt heb je kans dat deze toch verhandeld gaat worden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:48

Sta je eventueel open om een pony te ruilen?

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:59

misschien een ondergrond waar ook je ruin op kan. dus geen zand in de paddock maar iets anders... als dat er is. dan kan je ruin misschien ook nog op de weide

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:08

Allereerst bedankt voor het meedenken!

tienus63 schreef:
Waarom niet gewoon zo doorgaan als je al doet?
Als je de shet weg doet, staat je paard alleen of hij moet wennen aan nieuw maatje.

Of je laat de shet grootst deel van de dag in de paddock en dan aan het eind van de middag even bij je rijpaard in de wei, al dan niet in een afgezet hoekje van de wei.

‘s Winters is het geen probleem, dan staan ze beiden op de paddock. Met het weideseizoen in zicht wordt het lastig.

Ze heeft respect voor stroom, maar als zij alleen op de paddock staat terwijl m’n paard op de weide staat gaat ze we echt uitbreken weet ik uit ervaring.

Het meest ideale geval is een huisje op een paddock Paradise voor haar en een maatje met gelijke voerbehoeften bij m’n ruin.

Elinaa schreef:
Sta je eventueel open om een pony te ruilen?

Dat zou eventueel een optie zijn. Als ik een nieuw huisje vind dan moet er sowieso een ander maatje bij.

juullovesdon schreef:
misschien een ondergrond waar ook je ruin op kan. dus geen zand in de paddock maar iets anders... als dat er is. dan kan je ruin misschien ook nog op de weide

Het gaat me niet per se om de ondergrond, meer om het voer. Als ze meer op de paddock staan, moeten ze meer hooi krijgen, maar m’n paard doet het beter op gras.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:22

Wat je ook doet... ik zou een oplossing zoeken waarbij je zelf eigenaar blijft.
De kans dat zo'n pony goed terecht komt is heel, heel, heel klein........ Het wemelt van deze pony's op Marktplaats.

Ik zou anders toch gewoon je paddock aanpassen zodat ze daar wel op blijft. Dat moet kunnen. Zeker wanneer ze aan huis staan kun je zelf best iets verzinnen.
En zorg dat ze zich dan kan vermaken met hooi, stro, takken.... zodat er genoeg te scharrelen en knabbelen valt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:33

Stroom klok alleen op de draden van het weitje van de shet.
Desnoods maak je even een gewei van metaal op zijn halstertje. Dan is het heel snel over met de uitbraakpogingen mits er stroom op draad staat.
Wel even zoveel mogelijk manen en haar wag halen zodat ie het goed voelt en bij droogte even water onder de omheining gooien zodat de tik goed voelbaar is.

Een andere shet zal je voor dezelfde uitdaging stellen wbt hoefbevangenheid en uitbreken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:36

Is een graasmasker geen oplossing voor de shet?
Met toch een paar uur per dag bij zijn maatje op het gras met dan een masker op en verder een streng voorbeleid is het misschien toch zelf in de hand te houden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:42

TS: óf je zet je er overheen dat het zielig of niet eerlijk is, of je zet je Shet op een pensioenplek waar meer paarden staan die niet op gras kunnen. Er zijn een aantal van die pensioenplekken waar dat kan.

Er bestaan overigens wel ook graasmaskers die eigenlijk nietgraas-maskers zouden moeten heten - met een volledig dichtstopbare graasopening. Daar heb je verschillende inlages in, klein rooster, groot rooster of dicht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:44

Wat denk je van de optie om een stukje van de weide op te offeren als paddock (kaal maken)? Dan blijven ze elkaar zien. Want zoals gezegd, heeft je paard toch een maatje nodig.
Het blijft altijd een beetje puzzelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:50

Is ze goed hersteld nu?

Doet je shet weleens wat werk? Wij hebben de shets ook altijd aan het werk gehad en dat kan al schelen. Als ze veel eten en weinig bewegen, ligt de kans van hb nog meer op de loer.
Ik nam de vorige shet bijv altijd ernaast mee naar het bos, die is jaren gereden, we deden vrijspringen en later ook mennen.
Nu doen we grondwerk en wat longeren, balkjes(noedels) lopen etc.

Als je gehecht bent aan de shet kan je misschien voor haar een maatje erbij zoeken en die samen op de paddock laten? Uiteraard moeten ze dan hooi, ook een hb gevoelig paard kan je niet zonder eten laten staan. Misschien kleine porties hooi en wat stro erbij gemengd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:17

Hoe is de indeling van je perceel?
Is het mogelijk om een strook aansluitend aan je paddock langs de wei ook kort en/of zand te maken zodat ze altijd langs elkaar kunnen staan?

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:24

Hoeveel uur per etmaal staat je paard in de zomer op de wei?
Als dat 24/7 is begrijp ik wel dat je uitkijkt naar een nieuw huisje voor de sheet.,Want dan heb je ze maanden eigenlijk beide alleen staan. Dat is ook voor je ruin geen paardvriendelijke oplossing.
Ruilen, evt met behoud van eigendom, zou wel een hele mooie oplossing zijn!
En anders je management aanpassen; paddockje naast wei/ hooi stomen/ graasmasker/ meer beweging voor je shet..
Het lijkt me niet optimaal, 2 paarden te hebben die een volstrekt ander management nodig hebben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:36

Onze shet raakte ook een paar keer hoefbevangen achter elkaar (wat we niet van haar gewend waren) en bleek cushing te hebben. Die kan nu met de prascend (en graasmasker in het weideseizoen) toch gewoon haar ding doen met onze andere pony. Misschien ook iets om naar te kijken?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:14

superpony schreef:
Is ze goed hersteld nu?

Doet je shet weleens wat werk? Wij hebben de shets ook altijd aan het werk gehad en dat kan al schelen. Als ze veel eten en weinig bewegen, ligt de kans van hb nog meer op de loer.
Ik nam de vorige shet bijv altijd ernaast mee naar het bos, die is jaren gereden, we deden vrijspringen en later ook mennen.
Nu doen we grondwerk en wat longeren, balkjes(noedels) lopen etc.

Als je gehecht bent aan de shet kan je misschien voor haar een maatje erbij zoeken en die samen op de paddock laten? Uiteraard moeten ze dan hooi, ook een hb gevoelig paard kan je niet zonder eten laten staan. Misschien kleine porties hooi en wat stro erbij gemengd.

HB hoeft niet perse te komen door overgewicht. Het komt heel regelmatig ook voor doordat het gras hier simpelweg te rijk is voor zo’n schraal ras.
Mijn mini heeft nooit overgewicht gehad maar raakte toch bevangen met kerst. Door het hoge fructaan.

TS, ik denk dat je de Shet prima in de verkoop kunt zetten mits netjes vermeld.
Je kunt de nieuwe eigenaar zelf uitzoeken en dus screenen, waarmee je de slagingskans vergroot op een passende plek.
Bovendien zijn er tegenwoordig steeds meer paddock paradise/ track life stallen.

Wil je dat niet, dan denk ik niet dat je er slecht aan doet je Shet op de paddock te zetten als je andere paard op de wei staat. Is even wennen misschien, maar niet perse slecht.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 15:35

‘s Zomers staan ze van vroeg tot laat op de wei (van 08.00 - 22:00 vaak). Ze kunnen elkaar wel zien, maar helemaal lekker zit dat me niet eerlijk gezegd.

Ze doet nu niet veel. Af en toe een rondje stappen met de kinderen of lange lijnen. Ze schijnt wel voor de kar beleerd te zijn, maar ik ben daar zelf niet handig mee en heb ook geen kar.
Ik longeer haar nu een paar keer per week als ik mijn paard gedaan heb.

Ibbel, zorgt zo’n masker niet voor enorm veel frustratie?

Voor een pensioenplek sta ik zeker open.

BarbaLala, ja ze is helemaal hersteld. Ik wil alleen voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Ik sta niet negatief tegenover verkopen. Ik vraag me alleen af of er mensen zijn die een pony met een HB verleden willen kopen. Ze is verder wel echt heel leuk. Leergierig, braaf met kinderen en goed opgevoed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:47

Een masker waar helemaal geen gras doorheen kan komen zou ik zelf niet snel overwegen.
Maar mijn Obeesje met vorige zomer milde hoefbevangenheid wilde ik ook niet volledig uit de kudde halen, dus heeft ze de volledige zomer dag en nacht (na een periode van wennen natuurlijk) met een goed passend en zorgvuldig uitgekozen grasmasker gelopen en mijn merrie is mega expliciet over dingen die haar niet aan staan, maar dit masker heeft ze verrassend goed verdragen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 15:56

Welk masker is dat als ik vragen mag?
Ze staat nu (of nouja, als ze de wei weer op gaan) met een greenguard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:01

Ik heb echt precies hetzelfde probleem met mijn Shetlander, ik ben al maanden aan de gang maar het is echt een gebed zonder eind.
Precies om de redenen die hier al benoemd worden durf ik haar niet weg te doen.

Ik heb nu een stukje bosgrond ter beschikking waar ik een of een aantal Shetlanders voor bij zoek maar ik wil er geen pony is eigendom bij, dat blijkt een soort onmogelijke situatie.

Als je je pony toch besluit om (kort) op het gras te zetten zou ik t qua supplementen in ieder geval goed dichttimmeren. Glucobalance, zo laag mogelijk in suiker voeren etc.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:02

En zelf een klein trackje om je wei heen maken? Dat je shet wat meer te doen heeft en naast je paard kan blijven.
Een nieuw huisje zoeken is inderdaad lastig. Ik weet niet wat voor pony je terug zou willen als gezelschap. Maar voor mij zou meetellen dat de meeste shetten niet goed op gras kunnen. In die zin is een andere pony geen oplossing van het probleem. Is dan wachten tot het weer mis gaat. Dan zou je echt naar een ander type toe moeten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:04

Ik heb inderdaad ook uiteindelijk een greenguard uitgekozen voor de mijne. Met een dieet inleg plaat om wel het gat te verkleinen want er ging ook wel heel erg veel (veel te rijk) hooi door dat masker heen.

Ze staan nu aan huis. Op mijn track en paddock staan geen gras en ze krijgen nu mager hooi maar zodra ze het gras op gaan, gaat bij haar dat masker ook gewoon weer op.
Ik heb b het masker van Harry's horse uitgeprobeerd. Die gaf schuurplekken en haar hele snuit ging er van zweten. En dan die ene (dure!!) met doorzichtige plastic plaatjes, kom niet op de naam, die heeft ze binnen een dag aan flarden getrokken. En ook zo kapot getrokken dat die de container in kon...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:08

Zou gluco balance bijgeven niet ook wat kunnen ondersteunen? Omdat je zegt dat ze licht bevangen was?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:43

Ik herken jouw 'probleem'. Mijn shet is ook gevoelig voor HB, met name ook door teveel suikers in het hooi.
Is het een optie om een soort track om jouw weide te maken? Dat ze bij jouw paard in de buurt kan lopen?
Mijn shet doet dat ook. De andere twee staan op de wei en zij staat daar vaak in de buurt. Ik heb zelf niet het idee dat ze daardoor eenzaam is oid. Hier gaan ze ook geen hele dagen op de wei, maar vaak elke uren. Is dat misschien nog een optie?

Zo'n pony weg doen zou ik zelf niet snel doen. Je weet nooit waar ze uiteindelijk terecht komen.
Ik heb deze shet een paar jaar geleden opgevangen omdat ze van mijn beste vriendin geweest is en haar een fijne plek gunde, maar ik zou zelf denk ik niet meer zo gauw kiezen voor een pony met een HB verleden. Al is dat nooit een zekerheid natuurlijk.
En inderdaad, wat hier al eerder benoemt is: Geef haar lekker beweging. Ga lekker wandelen, loswerken, grondwerk. Daar worden ze vaak ook heel blij van.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:54

Wat je kunt doen is een stukje van de wei afzetten, of een omloop maken, het gras erop omzetten zodat het zwart zand wordt, en je shet met een bak water een een zak hooi daar neerzetten. Je paard kan dan op de wei grazen, en zo zijn ze toch samen.
Overigens is laten testen op cushing/ppid geen raar idee. Shet hier was al een paar jaar erg gevoelig in de zomer, ondanks nauwelijks gras, maar (nog) geen ppid; ze zat nog onder de drempelwaarde. Paar jaar later wel, toen viel ze door de mand. Ze kunnen dus al wel bevangen raken zonder dat de waarde gelijk ppid aanwijst. Ze krijgt nu pergolide (kwart tablet) en kan na eind juni beperkt weer op de wei zonder zere voeten.