Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Beemsterkaas schreef:- Er moet een andere manier zijn om mensen te leren rijden. Manegepaarden die al dat gehobbel en geknoei moeten verdragen, die vaak zo scheef en stijf zijn als wat maar toch blijven werken, is niet meer van deze tijd.
Nou weet ik dat manegepony's niet altijd even scherp aan de hulpen zijn, maar dit was wel extreem haha. Pony schrok zich een hoedje. Ik heb haar maar direct geleerd hoe ze normaal been kan geven.
Beemsterkaas schreef:Wat vroeger slecht was, maar men niet van wakker lag:
- Ik heb nog een manege gekend waar de paarden in stands stonden.
- Het was op stallen heel normaal dat een paard 24/7 op stal stond, en het dagelijks uurtje rijden werd als voldoende beweging gezien.
- Hooi werd in te kleine hoeveelheden gegeven bij stalpaarden. Weipaarden hadden vaak wel een grote baal hooi voor hun neus.
- Het was als voorbijganger heel normaal om een paard in de wei brood te geven of andere etensresten.
- Het kwam veel vaker voor dat een paard in z'n eentje werd gehouden
- enzovoort![]()
Wat ik nu graag zou zien veranderen:
- De wedstrijdsport mag van mij op de schop (onpopulaire mening)
- Er moet een strengere wetgeving zijn voor max. aantal uren op stal.
- Er moet een strengere wetgeving zijn voor max. aantal paarden in een (vaak blubberige) paddock paradise
- Mensen moeten terug meer hun gezond verstand gebruiken wat voerbeleid betreft, paarden zijn geen proefkonijnen voor allerlei hypes
- Er moet een andere manier zijn om mensen te leren rijden. Manegepaarden die al dat gehobbel en geknoei moeten verdragen, die vaak zo scheef en stijf zijn als wat maar toch blijven werken, is niet meer van deze tijd.
Ik kan nog wel even doorgaan met mopperen
Mars schreef:Stands, aansingelen zo strak mogelijk, als je pony bokt meteen zweep erop. Schrikken=meer druk met been en teugels geven, bit niet in willen = vinger in tandvlees duwen etc. Ben blij dat er tegenwoordig veel anders gaat.
helemaal mee eens.
Muronia schreef:En met je boerenverstand naar oplossingen voor problemen kijken.
Paard loopt niet zoals je het graag wilt--> beter leren rijden ipv peuten en paten.
Zelf zien dat iets niet goed past ipv allerlei -fitters erbij op te trommelen.
Regelmatig ontwormen ipv onbetrouwbare mestonderzoeken.
Kijk naar het paard en wat die nodig heeft in plaats van eigen idealen na te streven (voor de 1 is dat per sé 24/7 buiten moeten lopen in weer en wind, voor de ander alle luxe voor de ruiter maar niet voor het paard).
Als paard kreupel is of iets mankeert, dierenarts erbij (of hoefsmid als t probleem in de hoef zit) in plaats van een peut of paat.
Goed hooi (en dat kun je voelen en ruiken ipv laten analyseren) voeren en zo nodig een brok, maar geen 20 poeiertjes of korreltjes voor dit of voor dat zonder dat het (volgens een dierenarts) nodig is.
Dit is voor mij boerenverstand en zo doe ik het al 30 jaar en ik weet wel zeker dat ik zeer tevreden en gezonde paarden heb
Mars schreef:ikke schreef:Als je niet strak genoeg aansingelt, ligt je ernaast, met zadel en al.
Er is aansingelen en er is je paard bijna in tweeën trekken. De nuance op manages was nogal vaak zoek in mijn ervaring.