Pony VS paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Pony VS paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 13:36

Wat is het verschil tussen paarden en pony's?

Sowieso de schofthoogte.

Mijn vraag is vooral.

Wat is het verschil qua wat je met een paard en pony kan doen.

Pony's heb je in verschillende maten.

Je hebt shetlanders maar ook pony's waar volwassen op kunnen rijden.

Is er iemand die dit wil uitleggen desnoods uit eigen ervaring.

Elisa2

Re: Pony VS paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:52

In principe is er geen enkel verschil tenzij je te groot bent om er op te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:06

Of te klein... als het een paard betreft :)

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:08

voor de sport is het vooral handig om een paard te hebben, maar ze zijn wat duurder. paarden hebben naar mijn idee iets meer rust in hun bol. ik rijd zelf op een manege met pony's, vooral D en E, maar heb ook veel op paarden gereden, ik vind pony's leuk voor mijn doel (buitenrijden, kleine sprongen, lekker snel gaan) maar paarden zijn prima om veel meer van te leren, omdat mensen meer de tijd nemen ze op te leiden (voor mijn gevoel). dus een pony als je meer voor je lol rijd en minder te besteden hebt, en een paard voor wedstrijden en voor de angstige ruiter. al zijn er natuurlijk meer dan 100 uitzonderingen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:14

pony's zijn leuker, slimmer, harder, makkelijker dan paarden.. maar dat is mijn bescheiden mening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:16

@juullovesdon: ik denk dat je dan altijd 'lieve' paarden getroffen hebt :) IMO hebben grote paarden meestal wat meer 'bloed' en zijn er genoeg die bepaald niet geschikt zijn voor menig ruiter :)
Terwijl ik ook zat ponies ken die met hun kleine ruitertjes heel voorzichtig omgaan, al ken ik ook genoeg draken en die zijn idd leuk voor de wat grotere kinderen die ook al leuk kunnen rijden :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:18

Er zit vooral verschil tussen de rassen en waar ze voor gefokt zijn. Grootte bepaald alleen de belasting die ze aankunnen. Ik denk dat de verschillen tussen pony's onderling net zo groot kunnen zijn als tussen pony en paard.

Vergelijk wat je kunt met een 5-ganger ijslander met een shet, andere pony, of met een shire, een paard. Dat verschil is even groot

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:31

Als je in de warmbloed stamboeken gaat kijken niet zo gek veel behalve de hoogte. Een NRPS van 1,48 gaat geen gigantisch verschil hebben tov een NRPS van 1,70.

Heb een paardgefokte KWPN gehad die in de pony maat bleef hangen en een pony die uitgegroeid is tot paard. :+ Er is gewoon niet zoveel verschil. Mijn NRPS pony geeft de meest bloederige kWPN ‘a run for his money’ en de andere NRPS pony/paard maar tot paard uit gegroeid is zo nuchter als je ze kan vinden.

Ruiters die paarden rijden kijken graag neer op ruiters die pony’s rijden en ruiters met pony’s vertellen graag hoeveel sneller pony’s zijn tov paarden.

De grootte maakt het verschil niet. Het ras wel.
Een tinker/PRE/NRPS/KWPN/welsh heeft zn eigen sterktes en zwaktes. Hun grootte bepaalt alleen hoe groot de ruiter is die er op past. Al de rest is individueel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:39

Persoonlijk begrijp ik de argumenten nooit van pony's zijn eigenwijzer of paarden gemoedelijker.

Nee. Per paard verschillend. Per opvoeding verschillend.

Je hebt dat zowel bij grote als kleine dieren.

Wel is het zo als je wilt springen op wedstrijd en je bent 18 geweest dan moet je met de paarden mee doen.
En dan kun je in de knoop komen met de afstanden.

Maar rij je dressuur of recreatief dan fijn een paard of pony kopen die bij je lengte past. En waar het karakter je past.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:59

juullovesdon schreef:
voor de sport is het vooral handig om een paard te hebben, maar ze zijn wat duurder. paarden hebben naar mijn idee iets meer rust in hun bol. ik rijd zelf op een manege met pony's, vooral D en E, maar heb ook veel op paarden gereden, ik vind pony's leuk voor mijn doel (buitenrijden, kleine sprongen, lekker snel gaan) maar paarden zijn prima om veel meer van te leren, omdat mensen meer de tijd nemen ze op te leiden (voor mijn gevoel). dus een pony als je meer voor je lol rijd en minder te besteden hebt, en een paard voor wedstrijden en voor de angstige ruiter. al zijn er natuurlijk meer dan 100 uitzonderingen...

Die redenatie snap ik even niet zo goed. Dat heeft echt niets met paard of pony zijn te maken.
Ik heb zeer brave ponies gekend en rotbokken van paarden en andersom.
Een paard is ook niet perse beter voor de sport. Als je prima op een pony past kun je daar ook lekker de sport mee in, dat gaat pas spelen vanaf een bepaald niveau waardoor de meeste mensen prima met een pony tussen de paarden kunnen starten.
Het is ook onzin te zeggen dat men meer tijd neemt om een paard op te leiden dan een pony.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:43

DuoPenotti schreef:
Wel is het zo als je wilt springen op wedstrijd en je bent 18 geweest dan moet je met de paarden mee doen.

Maar rij je dressuur of recreatief dan fijn een paard of pony kopen die bij je lengte past. En waar het karakter je past.

Met dressuur moet je vanaf je 18e toch ook met de pony tussen de paarden? Of is dat recent veranderd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:46

Nezzie schreef:
DuoPenotti schreef:

Met dressuur moet je vanaf je 18e toch ook met de pony tussen de paarden? Of is dat recent veranderd?

Sorry voor de onduidelijkheid.
Ja dat is ook zo.

Maar dan kom je niet in de knoop met afstanden.
Als ze bijvoorbeeld een uitgestrekte draf moet rijden maakt het niet uit of je dat met een pony of een paard doet. Als het maar goed gebeurt.
Als een mooie combinatie bent krijg je je punten dan ook wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:47

Nezzie schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar in de springsport zijn de afstanden en hoogstes op paarden afgestemd. Dat maakt het met een pony gewoon moeilijker. In de dressuur is dat niet zo van toepassing. Al weet ik niet of je inmiddels al met een pony GP mag starten bv?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 00:08

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 07:36

Wat paard is, en wat pony, is tot op zeker hoogte arbitrair. Zo zijn kleine rassen als Arabieren en IJslanders volgens de definitie van hun ras 'paard' maar vanwege hun hoogte meestal 'pony'. In België is een dier sneller paard dan in Nederland, omdat er daar geen E-klasse bestaat. Dus in België is het al paard als het groter is dan 1.48, in Nederland mag die nog 1.57 worden. Dat is een enorm verschil, zeker voor een Belgje van 1.60 (ik).

Verder zijn het allemaal individuen met hun eigen karakter. Enkel in de wedstrijdsport zal het uitmaken hoe groot je ponypaard is, wat Ayasha hierboven al zegt.