Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:09

Eske_B

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:12

Het idee is mooi, maar als het wordt aangenomen kan driekwart van de paardensport wel stoppen. Bijna iedereen gebruikt weleens een bit, zweep of sporen. Zelfs longeren zou dan al knap lastig worden?

Ik ben het er wel mee eens dat er kritisch gekeken mag worden naar optomingen, pijn en dwang.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:22

schrikdraad ook weghalen dan?
want het gras bij de buren is groener en hij wil niet gedwongen worden in deze wei te blijven.

Uiteindelijk is alles dwang. Zelfs die vriendelijk gereden buitenrit, want uiteindelijk bepaald de ruiter de route en de snelheid.
uiteraard kun je als je paard rechts wil hier aan toegeven of als hij in rengalop wil ook.
Maar denk dat de meeste ruiters dan toch aan de teugels trekken, hard of zacht en of dat nu bit of bitloos is, dat is dwang wat je paard wilde niet.

Maar laten we eerlijk zijn, dat is wat PvdD ook wil.
Wat animal rights wil, geen (huis)dieren meer.

Dus flink wat sukkels in de regering weer....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:24

Ik vind dit vooral een bijzondere opmerking:

Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er namelijk een verbod op dieronvriendelijke trainingsmiddelen. Dat betekent dat bijvoorbeeld zweepjes, bitten, tongbandjes, en sporen met tandwielen verboden worden.

Dat is namelijk veel tekort door de bocht en ook niet te handhaven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:25

Een goed passend bit knelt de tong niet af. De neusriem te strak vastsnoeren kan dat wel veroorzaken, maar daar zijn al regels voor ( op wedstrijd dan )
Op wedstrijden zou beter gehandhaafd moeten worden, dat zou een hoop schelen.

Ik heb mijn zweepje nodig als aanwijs stokje en om zachtjes bij te tikken als mijn beenhulp niet voldoende is. Ik heb de kracht niet in mijn benen en er niet voor niets dispensatie voor tijdens wedstrijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:31

Ik zou het helemaal fijn vinden als de regering (welke partij dan ook) ervoor zou zorgen dat de wolven weggaan zodat onze paarden (en andere dieren) zonder angst en gevaar van hun weidegang kunnen genieten.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:40

Ik vraag me vooral heel erg af hoe dit geïmplementeerd gaat worden. Ik heb een linkje kunnen vinden naar de daadwerkelijke motie, maar ze zijn hier eigenlijk heel vaag. Zo hebben ze het over het afschaffen van 'bepaalde trainingsmiddelen'.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2025D01717

Misschien is er meer duidelijkheid in de eerdere motie waarnaar ze refereren. Vind het jammer dat PvdD niet de rapporten of dit soort documenten aan hun post toevoegt. Want het blijft voor mij een beetje onduidelijk wat het nou precies allemaal inhoudt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:41

De partij voor de dieren wil van alle huisdieren af!
Check even hun relatie met PETA en de doelstellingen van de PETA.

Dit doen ze heel sneaky door steeds weer de eisen een stapje aan te scherpen totdat het onmogelijk is om dieren te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:43

Oef, als dit doorgaat is het begin van het einde.

Ze praten Dier en Recht na, als het zo was zoals zij omschreven dan waren de meeste paardenliefhebbers zelf al wel gestopt.

En ja, er is leed..maar dat wil niet zeggen dat het aan de hulpmiddelen ligt maar aan de personen die het gebruiken.

Dus ja, wat vind ik er van..een zorgelijke ontwikkeling!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:46

Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er namelijk een verbod op dieronvriendelijke trainingsmiddelen. Dat betekent dat bijvoorbeeld zweepjes, bitten, tongbandjes, en sporen met tandwielen verboden worden.

Kan western als geheel wel inpakken.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:48

Tijd dat PVV zijn Graus eens aan de leiband legt...daarmee al deze ellende.
idem met de wolf.

Dat zijn dezelfde voor stemmers.
Die geven niks om dieren. Die willen geen enkel dier.
https://open.spotify.com/episode/25hJbo ... fC-e2pTkyQ
luister hier maar naar, waar Erwin Vermeulen het gewoon zegt. Wat ik hem vind sieren overigens. gewoon uitkomen voor zijn ideologie.
Maar dit is dus waar nu op voor gestemd is.

Geen dieren;
Geen opgehokte dieren, geen weide dieren, geen huisdieren, ook geen blindengeleiden honden, alleen maar wild.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:51

Eske_B schreef:
Het idee is mooi, maar als het wordt aangenomen kan driekwart van de paardensport wel stoppen. Bijna iedereen gebruikt weleens een bit, zweep of sporen. Zelfs longeren zou dan al knap lastig worden?

Ik ben het er wel mee eens dat er kritisch gekeken mag worden naar optomingen, pijn en dwang.

Mogen paarden onderling nog dwang gebruiken, vraag ik me af.

Die dreigen elkaar ook met straf: een mep of een beet.
Daarom respecteren paarden elkaars signalen, om pijn te voorkomen.

By the way, sporen met tandwielen zijn paardvriendelijker dan prikkers. Zolang het niet van die superdunne wieltjes zijn, tenminste, dat zijn net mini-pizzamessen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:59

Zoolgangster schreef:
By the way, sporen met tandwielen zijn paardvriendelijker dan prikkers. Zolang het niet van die superdunne wieltjes zijn, tenminste, dat zijn net mini-pizzamessen.

Ik ben het in principe met je eens zolang die wieltjes alleen gebruikt worden zoals het hoort, nl om te rollen. Maar ik zie toch een hoop 'cowboys' die dit nog niet zo doorhebben....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:03

Als sporen gebruikt worden waar ze voor gebruikt horen te worden, namelijk verfijning. Dan is er niks mee.

Maar DP, daar kun je weleens een hele goede kern hebben dat Graus hier een grote rol in speelt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:08

DubbelFun schreef:

Kan western als geheel wel inpakken.....

En Engels ook :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:11

bizar deze reactie, we hebben het zelf in de hand gewerkt,
toegestaan dat de prestaties altijd meer/beter/hoger moeten en als het niet goedschiks kan, tja dan maar kwaadschiks
en dan nu piepen dat het niet meer mag? en een ander de schuld geven omdat ze te kritisch kijken (PETA b.v.Dier en Recht)

of het paard het wel kan is allang niet meer de vraag - klappen op de tribune voor bloed in de mond -
excuus is dat dat voor de organisatie was!!, doe je dan niet mee aan deze mishandeling en tonen van tekorten??-

maar nu komen ze wel aan m"n boterham en dan is het business as usual, bizar

afschaffen dwang is niet allen voor de paarden wenselijk! :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:16

Daar ben ik het niet mee eens, mce. Ja er gaan dingen mis en topsport met paarden is ook een goede discussie. Maar ik zie opvoeden ook als een vorm van dwang. En daar kan je toch echt niet zonder.
Met een dier van zoveel honderd kilo moet je toch soms wel even 'dwingen' om duidelijk te maken wat wel en niet gewenst gedrag is. Doen ze onderling ook. Stel je voor dat je alles zou toestaan, dan lopen ze je straks zonder problemen omver. De mijne vindt persoonlijke ruimte al onzinnig :j
Maar dat geldt ook voor honden, of kinderen. Je moet ze toch opvoeden zodat ze zich in de maatschappij goed gedragen. En dat is ook een vorm van dwang.

Ik gebruik mijn zweep vooral als aanwijsstok. Mits goed gebruikt (ook onder het zadel) zie ik met een zweep an sich niets mis.
Laatst bijgewerkt door Century op 01-02-25 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:23

Precies, en gisteren werd er geklapt omdat ie de baan uitgestuurd werd door het bloed.

Peta en Dier en Recht kijken helemaal niet kritisch, deden ze dat maar! Daar is niks mee maar ze hebben gewoon geen enkel benul waar ze over praten. Halen onderzoeken erbij uit andere landen, waar bitten gebruikt worden die hier verboden zijn. En dat alle tongen blauw waren in Amsterdam is natuurlijk de grootste onzin die er is. Niveau was juist heel hoog en waren veel losse stangteugels.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:25

Century schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, mce. Ja er gaan dingen mis en topsport met paarden is ook een goede discussie. Maar ik zie opvoeden ook als een vorm van dwang. En daar kan je toch echt niet zonder.
Met een dier van zoveel honderd kilo moet je toch soms wel even 'dwingen' om duidelijk te maken wat wel en niet gewenst gedrag is. Doen ze onderling ook. Stel je voor dat je alles zou toestaan, dan lopen ze je straks zonder problemen omver. De mijne vindt persoonlijke ruimte al onzinnig :j
Maar dat geldt ook voor honden, of kinderen. Je moet ze toch opvoeden zodat ze zich in de maatschappij goed gedragen. En dat is ook een vorm van dwang.

Ik gebruik mijn zweep eigenlijk alleen als aanwijsstok op het moment op de grond.

Hoeft ook niet, kan alleen maar zeggen: wie de schoen past..............

Opvoeden kan soms "streng" zijn, is dat gelijk aan dwang?? Structuur geven is dat dwang"
waarom nemen mensen kinderen om ze onder dwang op te voeden??
Leren om met elkaar om te gaan is dat dwang??

We weten allemaal wat onder dwang verstaan wordt, waarom bagatalieseren we altijd?

Kan alleen maar heel blij zijn dat mijn öpvoeders "streng waren" weet nu dat ik niets kan afdwingen bij een paard, wel met kennis en kunde een paard opleiden zodat ik inderdaad de zweep als aanwijsstok kan/hoef gebruiken
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-25 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:28

Nee dat weten we niet, de een vult het zus in en de ander zo..dat maakt dit soort algemeen aangenomen moties ook zo lastig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:31

Als je "nee" zegt tegen een kind, dan dwing je hem toch ook om iets niet te doen, wat hij zelf wel wilde?
Structuur geven worden de meeste dieren en kinderen en ook volwassenen alleen maar blij van, ook als het op het moment zelf misschien even niet leuk is.

Ik denk dat we dan een andere definitie van dwang hebben, dan wordt discussiëren lastig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:45

Century schreef:
Als je "nee" zegt tegen een kind, dan dwing je hem toch ook om iets niet te doen, wat hij zelf wel wilde?
Structuur geven worden de meeste dieren en kinderen en ook volwassenen alleen maar blij van, ook als het op het moment zelf misschien even niet leuk is.

Ik denk dat we dan een andere definitie van dwang hebben, dan wordt discussiëren lastig.

Inderdaat een generatie verschil, leert ook mij dat men dan vaak anders definieert

Ontwikkelen doe je met kennis en kunde, opvoeden/opgroeien is ook leren dat er een nee kan zijn ook daar leert een kind van, ervaren waarom, kan sons heel nuttig zijn.

Paarden leren ook veel meer van complimentjes en belonen dan van straffen is mijn ervaring, ook in een kudde is er een rangorde, is dat dwang??
nee het zorgt voor rust en saamhorigheid, en groeien naar volwassen worden.

en weet je verkersregels is ook dwang, maar wel nuttig om alle verkeer in goede banen te leiden,
en ja vaak gaat dat fout omdat men vind dat die regels niet voor mij gelden.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-25 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:59

Je kunt vallen over het woord "dwang" maar zoals het in de beginpost staat hebben ze het over hulpmiddelen die volgens hun voor dwang zorgen. Bit, sporen en zweep..

Ze hebben dus niet door dat een zweep bedoeld is als verlengstuk van het been, een bit als communicatiemiddel en sporen om een nog fijnere hulp te geven. Want dat is waar het voor ontwikkeld is.

Dat mensen dit misbruiken om een paard te dwingen, ja die zijn er helaas..met geweld en een paard pijn doen. Afschuwelijk! Alleen diezelfde mensen zouden echt niet stoppen door de hulpmiddelen weg te halen. Met een bitloos hoofdstel, bezem en andere 'hulpmiddelen" kan immers hetzelfde effect bereikt worden.

Wat ondertussen wel vergeten wordt is dat een paard een 500 kg VLUCHTdier is, die in paniek situaties wilt vluchten en niet weet wat het dan doet. Het is dus belangrijk om controle te hebben en houden over dat dier en een goede ruiter/ trainer doet dat niet door pijn en dwang maar door skills en training.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:04

Wat een slecht stuk op hun website zeg.
Maar zo ziet natuurlijk een groot deel van Nederland het die er ook geen verstand van heeft..

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:27

mce schreef:
Century schreef:

Ik gebruik mijn zweep eigenlijk alleen als aanwijsstok op het moment op de grond.

Hoeft ook niet, kan alleen maar zeggen: wie de schoen past..............

Opvoeden kan soms "streng" zijn, is dat gelijk aan dwang?? Structuur geven is dat dwang"
waarom nemen mensen kinderen om ze onder dwang op te voeden??
Leren om met elkaar om te gaan is dat dwang??

We weten allemaal wat onder dwang verstaan wordt, waarom bagatalieseren we altijd?

Kan alleen maar heel blij zijn dat mijn öpvoeders "streng waren" weet nu dat ik niets kan afdwingen bij een paard, wel met kennis en kunde een paard opleiden zodat ik inderdaad de zweep als aanwijsstok kan/hoef gebruiken

Dat is natuurlijk allang niet meer zo. Het is een hele trend aan het worden dat je geen nee meer zegt, maar moet overleggen met je kinderen en dieren. Geen grenzen stellen hoor, je moet in gesprek....

Ik heb naast ons een gezin wonen met een 3 jarig kind en nee zeggen is uit den boze. Het resultaat is dat het kind de halve dag huilt, gilt en ruim na 11 uur in de avond door het huis rent en zoals het klinkt, dingen aan het omgooien is. 0 structuur, slaaptekort en absoluut niet het idee om te gaan slapen.

Vervolgens ga ik met een pup naar een hondenschool waar het woord nee verboden is, vanwege de "negatieve lading" die aan dat woord hangt. Een negatieve lading die wij er enkel van maken volgens mij... Maar okee, ik train daar 8 weken, geheel volgens hun methode met mijn zogenaamde HR pup die vervolgens niet hele fijne gedragingen ontwikkeld met zijn tandjes maar dat negeren we maar. Vervolgens hapt hij richting het gezicht van de instuctrice die "gedragsdeskundige" is, ze zegt dat hij moet gaan zitten en geeft een snoepje... Door geen grenzen aan te geven, en zelfs binnen 3 seconden te belonen, maak je zo'n hond levensgevaarlijk. Ik ben per direct opgestapt en heb nog een gesprek gehad en in dat gesprek leerde ik dat ze een 100% succesratio hadden met honden van hetzelfde ras, dat wil zeggen als het doel inslapen was... Ik heb heel snel nee geïntroduceerd maar wat een hel is het om die 2 maanden training te herstellen en terwijl ik behoorlijk veel honden van het ras ken en heb gehad, zonder enig probleem, worden het daar ineens probleemhonden die ingeslapen moeten worden.

Dus nee, in de huidige tijd waar nee al bijna een verboden woord is en waar we behoorlijk beginnen door te slaan, is het absoluut niet duidelijk wat wel en niet dwang is.