Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eske_B schreef:Het idee is mooi, maar als het wordt aangenomen kan driekwart van de paardensport wel stoppen. Bijna iedereen gebruikt weleens een bit, zweep of sporen. Zelfs longeren zou dan al knap lastig worden?
Ik ben het er wel mee eens dat er kritisch gekeken mag worden naar optomingen, pijn en dwang.
Zoolgangster schreef:By the way, sporen met tandwielen zijn paardvriendelijker dan prikkers. Zolang het niet van die superdunne wieltjes zijn, tenminste, dat zijn net mini-pizzamessen.
Century schreef:Daar ben ik het niet mee eens, mce. Ja er gaan dingen mis en topsport met paarden is ook een goede discussie. Maar ik zie opvoeden ook als een vorm van dwang. En daar kan je toch echt niet zonder.
Met een dier van zoveel honderd kilo moet je toch soms wel even 'dwingen' om duidelijk te maken wat wel en niet gewenst gedrag is. Doen ze onderling ook. Stel je voor dat je alles zou toestaan, dan lopen ze je straks zonder problemen omver. De mijne vindt persoonlijke ruimte al onzinnig
Maar dat geldt ook voor honden, of kinderen. Je moet ze toch opvoeden zodat ze zich in de maatschappij goed gedragen. En dat is ook een vorm van dwang.
Ik gebruik mijn zweep eigenlijk alleen als aanwijsstok op het moment op de grond.
Century schreef:Als je "nee" zegt tegen een kind, dan dwing je hem toch ook om iets niet te doen, wat hij zelf wel wilde?
Structuur geven worden de meeste dieren en kinderen en ook volwassenen alleen maar blij van, ook als het op het moment zelf misschien even niet leuk is.
Ik denk dat we dan een andere definitie van dwang hebben, dan wordt discussiëren lastig.
mce schreef:Century schreef:Daar ben ik het niet mee eens, mce. Ja er gaan dingen mis en topsport met paarden is ook een goede discussie. Maar ik zie opvoeden ook als een vorm van dwang. En daar kan je toch echt niet zonder.
Met een dier van zoveel honderd kilo moet je toch soms wel even 'dwingen' om duidelijk te maken wat wel en niet gewenst gedrag is. Doen ze onderling ook. Stel je voor dat je alles zou toestaan, dan lopen ze je straks zonder problemen omver. De mijne vindt persoonlijke ruimte al onzinnig
Maar dat geldt ook voor honden, of kinderen. Je moet ze toch opvoeden zodat ze zich in de maatschappij goed gedragen. En dat is ook een vorm van dwang.
Ik gebruik mijn zweep eigenlijk alleen als aanwijsstok op het moment op de grond.
Hoeft ook niet, kan alleen maar zeggen: wie de schoen past..............
Opvoeden kan soms "streng" zijn, is dat gelijk aan dwang?? Structuur geven is dat dwang"
waarom nemen mensen kinderen om ze onder dwang op te voeden??
Leren om met elkaar om te gaan is dat dwang??
We weten allemaal wat onder dwang verstaan wordt, waarom bagatalieseren we altijd?
Kan alleen maar heel blij zijn dat mijn öpvoeders "streng waren" weet nu dat ik niets kan afdwingen bij een paard, wel met kennis en kunde een paard opleiden zodat ik inderdaad de zweep als aanwijsstok kan/hoef gebruiken