Hackamore op rit: jullie mening of ander initiatief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mini_horses

Hackamore op rit: jullie mening of ander initiatief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 02:27

Wat vinden jullie van en mechanische hackamore met namen deze:Afbeelding

Kan ik dit gebruiken voor buiten rit met mijn paard die nog wel eens om kan slaan ik karakter en daarbij heel heet word en om wil draaien of is er een ander bit/hulpmiddel? Mijn paard is aan de hand en in de bak een engeltje en heeft veel respect vanaf de grond dus is denk ik kwestie van kilometers maken maar ik wil dit wel veilig en verantwoord kunnen doen! In Spanje is hij altijd op een Spaanse stang gereden met lange scharen! (Ps ik heb een erg stille hand en zou voornamelijk met ontspannen teugel rijden*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:40

Niks mis mee. Mits je hem goed gebruikt. Ik vind deze fijner werken en comfortabeler rond het hoofd zitten dan de standaard hackamore met korte scharen die zo irritant tegen de mondhoeken wiebelen. Maar kijk ook eens naar een S-hackamore, dat is wèl een hele fijne met korte schaartjes vind ik zelf :)

Gewoon zorgen dat je in principe met je teugels in een heel licht boogje rijdt en vooral inwerkt dmv neckreining, je zit en stem en dan is het ideaal dat je af en toe even je teugel een beetje op kan pakken om paard aan de "ho" te herinneren. En dat hoeft dan absoluut niets te maken hebben met pijn ofzo, ze voelen de hack veel minder dan een bit de hele rit, en de Ho is heel duidelijk al met een kleine ophouding.

Ik vind het een ideaal ding. Zeker als je heel subtiel bent en een dier hebt dat heeft geleerd door een bit heen te denderen. Hiermee kan je dan gewoon heel vriendelijk opnieuw beginnen en een nieuwe weg in slaan +:)+

Overigens zou ik dit soort problemen natuurlijk niet alleen aanpakken met een andere / scherpere optoming maar vooral ook werken aan de band en het vertrouwen dat je hebt, en het zelfvertrouwen van je paard dat vaak ook wel iets te maken heeft met om willen draaien en weer naar huis willen waar het veiliger voelt :)

Let ook wel op dat een hackamore een hele fijne noodrem kan zijn, maar wellicht niet zo'n geweldig stuur links-rechts, dus als je een paard hebt dat hem flipt en je zeg maar vooral opzij om moet trekken dan, dat kan een minder goede match zijn.

8nnemiek

Re: Hackamore op rit: jullie mening of ander initiatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:22

Ik denk dat het vooral heel verschillend is per paard. Die van mij reageert niet zo goed op neusdruk. Hij loopt bitloos prima.. totdat hij de kolder in de kop krijgt, en dan loopt ie er compleet doorheen. Ik rijd daarom buiten met een ongebroken bit met scharen, en met de teugels in een boogje. Dat bleek voor ons het beste te werken na heel veel geprobeerd te hebben.
Dus ik zou zeggen, probeer gewoon eens verschillende optomingen in de bak. Let bij de hackamore wel op dat hij hoog genoeg op de neus zit. Je wil deze niet vooraan op het neusbotje hebben liggen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:28

Ik reed mijn oude vos (model buffel) op buitenrit met een hackamore en een trens.
De trens had ik in contact en de hackamore op een wat doorhangende teugel. Als hij heel sterk werd kwam hij vanzelf de hackamore tegen.
Dat had hij heel snel door.

Alleen de hackamore vond het paard niet fijn. Hij bleef dan zoeken naar het contact met de hand. Vandaar de keuze om te combineren met een trens.

Zeker op langere ritten (meerdere uren) vond ik deze combinatie meer ontspannen rijden dan hulpteugel zoals een martingaal of een slof.

Kortom, uitproberen wat voor jou en je paard samen werkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:35

Ik heb jaren met een hack buiten gereden. Maar wel met een S hackamore. Die is comfortabeler voor je paard, maar principe van de hefboom is hetzelfde.

Alternatief is een bit met hefboomwerking. Ik zou beginnen met een kleine hefboom, bijvoorbeeld een ongebroken pelham, wel met dubbele teugel, zodat je het eerst zonder hefboom kunt oplossen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:44

Ik vind een S hackamore wel fijn buiten. Vooral wanneer je je paard het grootste gedeelte aan een los teugeltje hebt lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:47

Die van mij mocht ook wel eens grazen en dan vond ik de lange scharen hackamore wel vervelend, net als wanneer ze even met haar hoofd langs haar voorbeen wilde jeuken. Dan ketsten die harde metalen scharen zo lelijk hard tegen haar been en hoeven.

De S-hackamore was echt mijn favoriet. En een CRB touwhoofdstelletje (eigen ontwerp) eigenlijk nog meer, omdat je daarmee zowel een hele goede rem als een goed stuur had met duidelijk links en rechts onderscheid.

Maar puur voor een duidelijke handrem wint in mijn beleving niks het van een hackamore bij een paardje dat je in handen krijgt als het al door een bit heen heeft leren denderen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:50

Klopt met een s hack kan er ook nog een beetje gegeten worden. En dat hoort natuurlijk ook bij een fijne buitenrit.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:20