Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theamazone

Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:34

Ik moet ff mn verhaal kwijt, dus daarom doe ik het hier.. Ik weet niet of het hier mag maar oke, als het niet mag zal ik het weghalen. Onlangs zag ik een advertentie hangen in de Jumbo bij mij in de buurt, voor 3 bijrijdpony's bij een klein dorp nog geen 5km van mijn dorp vandaan, een kleine 15min fietsen. Ik dacht leuk, dit moet ik doen, aangezien mijn vorige bijrijdpaard helaas was verkocht. Ik stuurde de eigenaar van de pony's een email en ik stelde mezelf voor met informatie over mijn ervaring etc. 2 dagen later mocht ik kennis maken bij de eigenaren en ontmoette ik de pony's, die aan huis stonden. In het begin leek alles heel leuk en de eigenaren waren ook aardig. Ze nodigde me uit om bij hun in de woonkamer thee te drinken met een koekje erbij terwijl ze van alles en nogwat over de pony's uitlegden. Daarna gingen we naar de stallen waar de pony's zaten en haalden we de pony's naar buiten. Tot mijn grote verbazing vroegen ze mij of ik ook wou rijden op een van de pony's en ik zei ja leuk, ookal had ik maar een spijkerbroek aan want ik had niet verwacht dat ik meteen mocht rijden. Ik koos de witte fell pony, ik zadelde hem op en stapte op. Het rijden ging prima en de eigenaren maakte ook foto's en filmpjes van mij en de pony. 5 dagen later ging ik weer naar stal om de pony's te rijden, ik had vooraf nog geappt hoelaat ik zou komen etc, want dat wouden ze. Ik hield me uiteraard netjes aan de afspraken, en tot toen ging alles gewoon prima. Vandaag was ik weer gegaan, begin van de middag, en toen begon de ellende. Omdat ik pas 3 dagen ben geweest moest ik nog wennen aan de pony's (en zij aan mij) maar het rijden ging prima, ondanks dat er hopen zand in de buitenbak lagen omdat ze bezig waren met de bak renoveren. De pony's vonden de hopen zand uiteraard best eng, maar oke. Nadat ik klaar was met de tweede pony te rijden, en ik hem had afgezadeld en alle spullen had opgeruimt etc, kwam een van de eigenaren naar mij toe en zei ze dat ze mij toch niks vind voor de pony's. Omdat ik volgens haar zogenaamd ''te vaak om hulp vroeg'' en ik ''geen klik had met de pony's en de eigenaren''. Ik vroeg haar alleen om hulp toen ik wou opstappen, of zij even de pony wou vasthouden terwijl ik opstapte en of ze even mijn beugels korter wou doen... voor de rest deed ik alles in mn eentje en ging alles prima... En ik kende de pony's voor de rest helemaal niet omdat ik daar pas nieuw was, dus een band opbouwen binnen de 3 dagen dat ik daar ben geweest is wel heel moeilijk, dat gaat haast niet. Een band opbouwen met andermans paard heeft tijd en geduld nodig... Dus ik vind het schandalig dat ik zomaar wordt weggestuurd om zulke kleine dingen, terwijl ik niks verkeerd heb gedaan en me netjes aan de afspraken heb gehouden. Er ging eigenlijk helemaal niks mis. Ook zei ze met een hele rare toon dat ik door die redenen volgens haar, beter niet meer kan komen, en beter iets anders moet vinden. Met andere woorden wegwezen... Dat vind ik heel raar om zo'n stomme reden... Om hulp vragen is juist normaal als iets niet lukt, vooral in het begin.
Laatst bijgewerkt door theamazone op 12-01-25 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:41

Waarom gooi jij het gelijk op racisme??? >;)

Dat is een onterechte aanname..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 12-01-25 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:43

Na drie dagen kan een eigenaar echt wel zien of er een klik kan ontstaan. Wellicht leek het ze handig dat er iemand de paarden extra beweging zou geven, maar kwamen ze erachter dat het toch wel privacy ontnam bij hun. Of wilde ze er toch liever een betaalde compensatie voor… of of of.

Heel vervelend voor jou, maar ik gok dat het niets met racisme te maken heeft. Dan hadden ze je al niet hun huis binnen gelaten.
Laatst bijgewerkt door StonedRomy op 12-01-25 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:43

theamazone schreef:
Maarja ik heb een getinte huidskleur en ben halfbloed dus waarschijnlijk is het gewoon racisme, de eigenaren waren al oudere en best wel ''rijke'' mensen, wat aan hun huis wel te zien was. Het zijn sowiezo mensen met geld. Ze vinden zichzelf gewoon te goed voor mij denk ik. Omdat ik een kleurtje heb willen ze me weghebben zeker...

Wat vervelend dat je alweer weg moet bij je nieuwe verzorgpony's! Hopelijk vindt je binnenkort een ander adresje!
Maar deze mensen nou van racisme te beschuldigen vind ik erg ver gaan. Daar zijn toch geen redenen toe?
En ook je aanname dat ze zich te goed voelen is niet netjes.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-01-25 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:43

Casarell schreef:

Omdat ze eerst heel poeslief deden en vandaag ineens heel raar deden en me ineens wegstuurden... En het is in een klein dorpje in Friesland dus ja je weet maar nooit...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:45

Als het aan je kleur had geleden dan hadden ze je na de eerste kennismaking al niet terug laten komen, en dat zou ook gewoon een heel stomme reden zijn. Dat geloof ik niet zo.
Zo veel mensen zo veel wensen, en de een zoekt een pietje precies bijrijder en de ander een rouwdouwer die alles zelf wel even regelt.
Jammer maar helaas.. Er komt vast wel weer een andere leuke verzorgpony op je pad!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:45

theamazone schreef:
Casarell schreef:

Omdat ze eerst heel poeslief deden en vandaag ineens heel raar deden en me ineens wegstuurden... En het is in een klein dorpje in Friesland dus ja je weet maar nooit...

En dus komt het omdat je een tintje hebt? Wat een bullshit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:46

Tja. Zijn niet jou pony's dus je hebt er niks over te zeggen.
Dit is niet gelijk racisme. Haal dat maar heel heel snel uit je hoofd.

Succes met de nieuwe zoektocht. Je vindt wel een fijne plek

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:47

Maar... even heel kort door de bocht..

Jouw kleur is iets wat ze direct zien toch?
Als dat een probleem geweest zou zijn, hadden ze je om te beginnen al niet laten komen

Er kunnen allerlei andere redenen zijn, die me meer waarschijnlijk lijken:
je rijstijl zou niet kunnen passen bij dat wat ze voor ogen hadden bijvoorbeeld... lijkt me in dit geval logischer dan je huidskleur

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:47

StonedRomy schreef:
Na drie dagen kan een eigenaar echt wel zien of er een klik kan ontstaan. Wellicht leek het ze handig dat er iemand de paarden extra beweging zou geven, maar kwamen ze erachter dat het toch wel privacy ontnam bij hun. Of wilde ze er toch liever een betaalde compensatie voor… of of of.

Heel vervelend voor jou, maar ik gok dat het niets met racisme te maken heeft. Dan hadden ze je al niet hun huis binnen gelaten.

Na 3 dagen een klik hebben met een pony heb ik nog nooit meegemaakt of gezien hoor. Zo snel gaat dat niet, geef het tenminste 3 weken... Voor de rest deed ik gewoon mn eigen ding maar blijkbaar niet goed genoeg ofzo...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:48

Wat een rare conclusie trek jij nu? Ik vermoed dat de eigenaren hun uitleg algemeen hebben gehouden, maar misschien hadden ze meer verwacht van je kunde/rijderij? Het is vervelend dat het op deze manier is geëindigd en dat het voor jou niet duidelijk is waarom. Dat je niet binnen 3x alles kan weten en een band met de pony's hebt, ben ik helemaal met je eens. Dat je er teleurgesteld over bent, snap ik ook heel goed. Maar dat dit met racisme te maken zou hebben vind ik heel vergezocht.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:48

Als je dat kleurtje ook al had toen je daar begon, dan denk ik niet dat dat de oorzaak is. Maar het is altijd rot als je zelf wel een goed gevoel hebt, maar de eigenaren niet.. Helaas heb ik dat zelf ook wel eens gehad vroeger en nu ik zelf paarden heb, is me ook wel eens gebeurt dat ik een verzorger na een paar keer toch niet zo geschikt vond. Dat vond ik toen óntzettend moeilijk om aan te geven, omdat ik wist hoe vervelend dat voor de verzorger is.

Hopelijk vind je snel een leuke verzorgpony!

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:48

Punz schreef:

Als dat een probleem geweest zou zijn, hadden ze je om te beginnen al niet laten komen

je rijstijl zou niet kunnen passen bij dat wat ze voor ogen hadden bijvoorbeeld... lijkt me in dit geval logischer dan je huidskleur

Nou als het aan mijn rijstijl lag hadden ze na de eerste keer al gezegd dat het niks was. Lijkt mij dan

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:50

theamazone schreef:
Punz schreef:

Nou als het aan mijn rijstijl lag hadden ze na de eerste keer al gezegd dat het niks was. Lijkt mij dan

Misschien vonden ze je verder een aardige meid en wouden ze je toch een kans geven, dat kan natuurlijk ook.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 12-01-25 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:50

theamazone schreef:
StonedRomy schreef:

Na 3 dagen een klik hebben met een pony heb ik nog nooit meegemaakt of gezien hoor. Zo snel gaat dat niet, geef het tenminste 3 weken... Voor de rest deed ik gewoon mn eigen ding maar blijkbaar niet goed genoeg ofzo...

Klik kan ontstaan zie je vrij snel. Ik heb ook kundige ruiters verteld dat er geen klik zou ontstaan tussen hun en mijn paard. Soms matchen karakters tussen mensen en paarden niet en dan gaat dat nooit komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:51

Een beetje een vaag verhaal, ik heb het 2x gelezen.
Maar eerst heb je het over één eigenaar en later in het verhaal over verschillende eigenaren.
En één van de eigenaren heeft je namens de andere eigenaren weggestuurd.

Racisme kan natuurlijk, maar dat lijkt niet echt logisch.
Wel jammer natuurlijk, maar je kan er niets aan doen.

Wel zou je een keer kunnen bellen of zo, om te vragen wat er nu precies verkeerd is gegaan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:52

Jeetje zeg.

Racisme zou het imo niet zijn, lastig zeggen want ben er niet bij geweest, maar dan hadden ze je na die eerste ontmoeting al een vage smoes gegeven. Denk eerder dat ze het eventjes wat dagen hebben aangekeken en toen besloten hebben het toch geen match te vinden. Niet alles gaat om huidskleur, of je nou in een klein dorp of grote stad woont

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:53

theamazone schreef:
StonedRomy schreef:

Vaak voel je een klink meteen wel. Je weet/ziet vaak echt wel of er een wederzijdse klik is na de eerste ontmoeting. Of iig, dat is mijn ervaring.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:54

theamazone schreef:
Casarell schreef:

Ik denk eerder dat je te onzeker overkwam, omdat je blijkbaar om hulp vroeg, wat ik op zich heel logisch vind, maar misschien waren die eigenaren mensen gewend die huppekee alles in hun eentje deden.

Wat racisme betreft, mijn familie lijkt gedeeltelijk Turks en gedeeltelijk Marokkaans, met goede banen overigens, heel heel heel soms is er wel eens iemand gediscrimineerd, maar dat gebeurt door mensen van buitenaf, die ze niet eerst in huis uitnodigen. Maar leven vanuit het idee dat iemand die "nee, toch maar niet" zegt, je discrimineert vanwege je huidskleur is behoorlijk ongezond en je bereikt er niks mee.

Ik hoor mijn familie er ook nooit over, het was een aangetrouwd familielid die het opviel (is een restaurant ineens "vol" >;) ) maar dan nog, mensen kunnen inderdaad een volgeboekt restaurant hebben.
En mensen kunnen ook zelf bepalen wie er voor hun paarden zorgt. Ik kan me best voorstellen dat ze bijvoorbeeld een kordaat persoon die doortastend optreedt, in gedachte hebben, dat is hun goed recht, het zijn hun paarden, zij lopen risico, zij betalen de dierenarts en het voer.

Los daarvan, er kan een "klik" missen tussen jou, de paarden en de eigenaren. Kan gebeuren, jammer dan, volgende keer beter.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 12-01-25 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:56

theamazone schreef:

De meeste eigenaren hebben er wel aardig kijk op wat voor personen wel en niet bij hun paard passen.
Zo zou ik bij mijn eigen paard geen onzeker of juist te ruw persoon laten bijrijden, omdat het een paard is met een behoorlijk karakter. Het ene paard is gevoelig, het andere stronteigenwijs.

Misschien vonden ze dat je wat ervaring miste. En ze kunnen ook even een slechte dag hebben gehad en ongemeend wat te kortaf hebben gereageerd. Ik zou er in ieder geval niet te veel achter zoeken.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:57

mika11 schreef:
Maar eerst heb je het over één eigenaar en later in het verhaal over verschillende eigenaren.

Wel zou je een keer kunnen bellen of zo, om te vragen wat er nu precies verkeerd is gegaan.

Er zijn 2 eigenaren, een man en een vrouw. De vrouw heeft me weggestuurd. Ik weet niet precies waarom maar racisme zou zomaar kunnen want ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt, dat ik gewoon als stalknechtje werdt gebruikt op een stal waar ik reed etc etc... je kan niet zeggen dat dat geen racisme is.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 21:58

8nnemiek schreef:
theamazone schreef:

De meeste eigenaren hebben er wel aardig kijk op wat voor personen wel en niet bij hun paard passen.
Zo zou ik bij mijn eigen paard geen onzeker of juist te ruw persoon laten bijrijden, omdat het een paard is met een behoorlijk karakter. Het ene paard is gevoelig, het andere stronteigenwijs.

Misschien vonden ze dat je wat ervaring miste. En ze kunnen ook even een slechte dag hebben gehad en ongemeend wat te kortaf hebben gereageerd. Ik zou er in ieder geval niet te veel achter zoeken.

Zal allemaal wel... Ik vind het gewoon heel raar allemaal.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:58

theamazone schreef:
mika11 schreef:

Er zijn 2 eigenaren, een man en een vrouw. De vrouw heeft me weggestuurd. Ik weet niet precies waarom maar racisme zou zomaar kunnen want ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt, dat ik gewoon als stalknechtje werdt gebruikt op een stal waar ik reed etc etc... je kan niet zeggen dat dat geen racisme is.

Dus omdat je klusjes moet doen op een stal waar je rijd, is het racisme? :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:59

Als eigenaar van pony's vind ik gevoel heel erg belangrijk. Je leent je geliefde dier uit, laat iemand op je terrein en laat ze je spullen gebruiken. Het kan best zijn dat het uiteindelijk toch niet helemaal goed voelde. Mss hebben ze je nog een paar keer laten komen om te zien of hun gevoel nog zou veranderen.

Ik snap dat het voor jou vervelend is en dat je je afgewezen voelt. Maar als het echt racisme is hadden ze je meteen wel afgewezen lijkt me.

Mijn bijrijdster is wit, maar die doet ook klusjes als ze gereden heeft. Ze mag gratis rijden, dan is het ook wel zo netjes om te helpen. Dat vindt ze zelf gelukkig ook

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 22:01

theamazone schreef:
mika11 schreef:

Enig idee hoeveel meisjes hetzelfde lot ondergaan? En die zijn echt niet allemaal getint.