Is het verstandig om bij verschillende maneges te lessen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lexcore

Is het verstandig om bij verschillende maneges te lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:03

Hallo iedereen!

Ik zit momenteel met m’n handen in het haar en weet niet zo goed wat ik moet doen, excuses als ik dit in de verkeerde topic plaats, ik heb me pas sindskort aangemeld op bokt :)

Ik rij nu zo’n 7 maanden bij mijn huidige manege, ik heb het hier echt heel erg naar mn zin en iedereen is super aardig! Alleen vind ik dat ik niet aan het verbeteren ben? Ik weet niet of dat precies aan mij ligt? Ik heb vroeger 3 jaar lang gereden en heb toen een tussenstop van 6 jaar genomen, dus het was wel ff oppakken. Ik rij samen met een vriendin van mij (vroeger ook altijd samen gereden) en zij heeft dezelfde mening ;( toen wij op deze manege kwamen hadden ze ons gewoon in de beginners groep gezet en verteld dat we mochten terug komen indien we interesse hadden, wat naar mijn mening misschien achteraf niet zo goed was gehandeld? Aangezien ik wel duidelijk had aangegeven dat wij een riding historie hebben. We hebben ook het gevoel dat de beginners les ons tegenhoud van verbeteren (niet gemeen bedoeld!) dit hebben we ook besproken met de instructrice en die zat zelf ook te twijfelen.

Mijn vriendin kwam dus met het voorstel dat we misschien een andere manege kunnen proberen en kijken of het daar ons bevalt, ik heb al een mailtje gestuurd met eventuele vragen. Maar ik twijfel enorm erg aangezien ik het hier wel gewoon naar m’n zin heb, maar ik wil natuurlijk ook een stijgende lijn zien in mij rijgedrag en die ondersteuning mis ik heeeel erg |(

Mijn vraag dus (sorry voor het gebabbel!) of iemand hier ook op 2 verschillende maneges rijd en hier een positieve ervaring heeft? Het heeft zo z’n voor en na delen maar ik streef super erg naar verbetering en natuurlijk wil ik ook uiteindelijk mijn eigen paard hebben (we praten natuurlijk wel over tientallen jaren misschien aangezien ik echt niet voorbereid ben haha) bedankt alvast <3

Speirs

Re: Is het verstandig om bij verschillende maneges te lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:11

Ik lees even mee. Mijn dochter krijgt fantastisch leuk en goed les en zou graag wat vaker willen rijden, maar de lessen zitten vol. Dus ter aanvulling overweeg ik ook om haar bij een andere manege aan te melden. Maar ik weet inderdaad ook niet of dat handig is.

Je geeft aan dat jullie instructie ook zit te twijfelen, dus als ze er voor kiest om jullie naar een niveau hoger te plaatsen dan zou dat mooi zijn. Misschien kan je er de volgende les nog even op terugkomen.

Verder ben ik altijd wel van het zelf vragen stellen. Misschien dat als je specifieke vragen stelt, je zo wat meer diepgang in de lessen kan toevoegen tot je in de volgende groep zit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:16

Ja, kan je niet gewoon in een 'hogere' les gaan rijden? Gevorderden les? Dat zou ik eerst proberen voordat ik naar een andere manege zou gaan kijken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:22

Ik weet niet of op 2 maneges jouw probleem oplost.

je geeft aan dat je je verder wilt ontwikkelen en dat nu niet gebeurd (of te weinig), wat je kan doen is:
- vragen of je in een gevorderde les mag
- prive les nemen zodat je alle aandacht krijgt
- een verzorgpaard zoeken (als je zelfstandig genoeg bent)
- een leasepaard zoeken ( als het qua kosten kan).
- naar een andere manege gaan.

tuurlijk kun je op andere maneges eens kijken maar structureel op 2 maneges rijden lijtk me niet ideaal. de afstand zal vast anders zijn. misschien krijg je ergens wel een lievelingspaard of is de sfeer niet leuk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:23

Als je het naar je zin hebt op de huidige manege zou ik eerst mikken om daar in een hoger niveau terecht te komen. Op twee maneges rijden zou ik niet doen omdat dat je probleem niet oplost. Waarom zou je op locatie A in een beginnersles blijven rijden terwijl je op locatie B dan bij de (semi-)gevorderden rijdt? Dus gewoon niveau naar omhoog, ofwel op je huidige manege ofwel op een andere, maar allebei lijkt me geen meerwaarde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:30

Ik zou het gewoon eens bespreken.
Zeg wat je hier ook zegt, dat jullie denken dat je niet verder in niveau komt omdat je word tegengehouden door de beginnersles.
Kijken wat ze dan zeggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:35

Een keer iets anders proberen is altijd goed. Dan weet je iets beter wat je zoekt (en dat kan ook betekenen dat je bij de eerst manege blijft).
Over de huidige manege: Kun je concreet aangeven wat je zou willen? Wellicht kan de instructrice aangeven wat daarvoor nodig is om in de volgende groep te komen.
Het kan ook aan zoiets praktisch liggen dat de vervolggroep vol zit. Heb je zelf al in het rooster gekeken welke mogelijkheden er zijn?
Kortom ga uitproberen en praten.

Lexcore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 16:38

Dank iedereen voor de zoverre reacties! Voor iedereen die zegt “vraag of je naar een hogere les mag” dat hebben we dus al besproken met de instructice en ze twijfelt ook (we hebben daar ook verder niks van gehoord, ik zou het nog eens navragen volgende week)

Over verzorg/lease paarden gesproken, dat zou ik natuurlijk mega graag willen.. zeker om ervaring op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen. Mijn manege doet niet aan lease paarden en ik weet niet zo goed waar of bij wie ik terecht zou kunnen voor een potentiële lease/verzorg (ik twijfel dus ook echt of dat in mijn geval verstandig is? Kwa niveau)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:53

Zitten de hogere lessen vol? Want als je al rijervaring hebt, dan kan een beginnersles zeker belemmeren.

Ik had een bijrijder die in een beginnersles zat, logisch, want toen ze kwam kon ze nog niet galopperen. Dat heeft ze op mijn paard geleerd. Maar ze ging 3 keer per week op mijn paard rijden en dan nog 1 les per week. Dus maakte veel meer progressie. Ook daar werd moeilijk gedaan toen ik zei dat ze gewoon naar een hogere les moest, want ze had al snel 4 keer zo veel ervaring als de rest van de groep.
Het is wel gebeurd overigens. Maar heeft wel een tijdje 'zeuren' gekost.
Dus ik zou de vraag gewoon nogmaals stellen en dan nogmaals, maar ook een waarom het eventueel niet zou kunnen.
Bijrijder is na 1.5 jaar weer geheel gestopt met paardrijden overigens, dus het was het toch niet.

Op dit moment heb ik ook een bijrijder die kwam als 'gevorderde beginner'. Dit is iemand die een paard zocht wat vooral braaf is en wat ouder zodat er geen streken meer in zitten. Dus heeft ze geluk met mijn paard. Een paard afgericht op Z niveau, springt alles, is braaf en nu rijdt ze dus nog steeds 1 les in de week in de huisvrouwengroep en verder 1 priveles per week van dezelfde instructrice die dan op stal komt om les te geven.
Het is soms ook gewoon durven vragen, want zo is deze vrouw bij mij gekomen en het klikt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:55

Zou je niet af en toe een prive les kunnen afspreken. In een groep is het toch veel lastiger om te verbeteren omdat er weinig echte tijd voor iedereen individueel is.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:13

Lexcore schreef:
Dank iedereen voor de zoverre reacties! Voor iedereen die zegt “vraag of je naar een hogere les mag” dat hebben we dus al besproken met de instructice en ze twijfelt ook (we hebben daar ook verder niks van gehoord, ik zou het nog eens navragen volgende week)

Over verzorg/lease paarden gesproken, dat zou ik natuurlijk mega graag willen.. zeker om ervaring op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen. Mijn manege doet niet aan lease paarden en ik weet niet zo goed waar of bij wie ik terecht zou kunnen voor een potentiële lease/verzorg (ik twijfel dus ook echt of dat in mijn geval verstandig is? Kwa niveau)

Als je instructrice zo twijfelt, dan kan je ook nog voorstellen om een keer "proef" te rijden in de hogere les, om te kijken of je daar een beetje kan meekomen. Zeker als dat ook 1 van haar lessen is dan zal daarna de twijfel wel weg zijn. Afhankelijk van haar oordeel (hogere les gaat goed komen, of beginnersles is toch nog beter) kan je dan gaan kijken of en wat je eventueel toch anders zou willen.

En misschien kan je ook bij de beginnersles iets lastigere paardjes krijgen waardoor je weer wat meer uitdaging krijgt. Genoeg mogelijkheden nog binnen je eigen manege denk ik zo. Pas als je daar echt vastloopt zou ik verder gaan kijken.

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 12:58

Ik denk er ook aan om mijn zoontje ergens anders nog te laten rijden. Maar dit is op ijslanders dus ik twijfel. Misschien heel af en toe een les.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:28

Je zou, naast gewoon vragen, samen met je vriendin een keer een duoles kunnen boeken. Dan is er meer tijd om te kijken wat jullie allemaal al kunnen en kan je instructrice beter inschatten wat jullie rijervaring is omdat ze dan ook moeilijkere dingen kan gaan vragen dan normaal in die groep.

Rijd de les altijd on colonne? Achter elkaar en dan niet uit de rij mogen?

Het kan ook helpen als je in de les een deel van de tijd voor jezelf mag rijden. Zodat je dan extra dingen kunt oefenen, zoals meer en andere figuren rijden, overgangen rijden, wijken, etc. Dat maakt het rijden ook leuker en afwisselender en je instructrice ziet dat je meer kunt.

Een keer een les boeken bij een andere instructeur van die manege kan ook goed zijn. Dan kan iemand anders mee kijken in welke groep jullie goed passen.

Daarnaast kan het altijd leerzaam zijn af en toe te wisselen van instructeur, manege of om een plek te zoeken met privépaarden waar je privéles kunt nemen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:20

Je zou ook nog les kunnen nemen (samen met je vriendin) op een simulator paard. Hartstikke leuk en leerzaam.
Zelf heb ik een Joker en hoor van (bijna) iedereen dat ze dat heel erg leerzaam en leuk vinden.
Je kunt dan echt geconcentreerd aan je houding en zit werken.
Heb al een paar keer na een Joker traject een appje teruggehad van mensen dat hun instructeur ineens echt verschil in het rijden zag en/of een paard anders ging lopen.

Voor het geval dat je zoiets leuk vindt Joker is een mechanisch paard waarbij je als ruiter zelf de beweging moet maken. Je hebt ook nog een Otto/Pegasus/Hero, dat zijn "robotpaarden" waarbij het "paard" zelf beweegt en er vooral veel met metingen gedaan wordt.