[EJL-ITP] Een jaar met een minder fijn begin, maar een goed einde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

[EJL-ITP] Een jaar met een minder fijn begin, maar een goed einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 17:31

Hi!

Hier zijn we weer, een jaartopic volgens traditie. Ik weet niet wie ons nog 'volgt' maar ik vind het overzicht maken altijd leuk. Voor degene die mijn lieve paard nog niet kennen: Angel, 23 jaar :). We rijden voornamelijk lekker buiten, rustig aan.

Degene die ons vorige jaartopic (https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2094015) hebben gezien weten dat er vorig jaar sinds september issues waren. Lang verhaal heel kort samengevat: ze stond regelmatig met opgetrokken buik tijdens het ademhalen, soms alleen achter in de flank, soms de hele buik. Na verschillende onderzoeken en 0 uitkomsten stonden we eind december op de kliniek voor een check, endoscopie en een BAL-test. Klinisch weer in orde. Intern niks te zien, BAL-test kwam negatief terug. Voor de zekerheid wel long medicijnen gekregen. Op hun advies weer rustig gaan rijden.

1. In januari stapte ik voor het eerst in 3 maanden dus weer op. We gingen rustig aan stukjes weer rijden en kijken hoe het ging. Enthousiast was ze gelukkig genoeg. Verder deden we nog steeds iedere dag aan de hand stappen.

Afbeelding

2. Begin februari ging het mis. In december was ze op de kliniek licht positief getest op cushing. Omdat ze op dat moment stress en pijn had wilde ik nogmaals door mijn eigen dierenarts de test thuis laten doen. De dag ervoor hadden we onze eerste galoppasjes gedaan. De volgende dag toen de DA zou komen voor een enting + cushing test bleek ze behoorlijk kreupel linksachter. Cushing test ging niet door en ze werd meteen gecheckt. Helaas niks aantoonbaars en ik dacht dat het door de galop kwam van de voorgaande dag. Advies 2 weken rust + pijnstilling.

2 weken later liep ze nog niet goed:
https://youtu.be/q7SlBBYfEcw

Toen besloot ik met haar naar Equitom te gaan om uit te laten zoeken waar de kreupelheid vandaan kwam. Ook meteen laten kijken naar haar buik. Dachten buiksymptomen door pijn kreupelheid. We hebben een uitgebreid onderzoek (uitverdoven, echo, RX) gehad waar Angel heel fijn is behandeld. Ze viel met haar type uiterlijk een beetje uit de toon haha :') . De diagnose was spat linksachter, en ze raadde een corticosteroïden-injectie aan. Ik was hier vrij huiverig voor, maar omdat dit het enige zou zijn wat haar zou kunnen helpen wel laten doen.

Afbeelding

3. Maart
Het leek eerst de goede kant op te gaan. Maar helaas, toch niet helemaal het gewenste resultaat. In maart kwam ze opeens weer super kreupel de wei af :( . Het kreupele trok er gelukkig snel vanaf, maar ze bleef licht onregelmatig. Dit deed niks af aan haar humeur <3

Afbeelding

4. April
Omdat Angel licht onregelmatig bleef gingen we opnieuw naar Equitom. Weer een uitgebreid onderzoek en dit keer nog iets hoger uitverdoofd. Dit leek wel resultaat te geven. Ze raadde Tildren aan, waarvan ze in totaal 3 behandelingen heeft gehad. De stallen daar vond ze helemaal fantastisch want stro, thuis staat ze op vlas :') . Buik was in deze tijd wat af en aan. Soms weg, soms een beetje, soms wat erger.

Afbeelding

Afbeelding

5. In mei kreeg Angel de laatste 2 Tildren behandelingen. In deze tijd mochten (moesten) we iedere dag aan de hand stappen en ook zelfs in draf alweer opbouwen. Omdat hetzelfde rondje om het huis iedere keer wel heel saai is en de trailer ook wel leuk moet blijven zijn we ook een paar keer met de trailer naar het bos gegaan om daar te wandelen. En eind mei mocht ik er voor het eerst weer op :D . M'n vriend was regelmatig zo gek (en lief) om de verplichte minuten met haar te draven. En omdat ik zelf nog met een blessure zat waardoor ik ernaast niet mee kon rennen, deed ik iets nieuws: paard mee naast de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

6. Juni
Vanaf hier ging het eigenlijk wel heel goed allemaal. We hielden ons goed aan het opbouw schema en wisselde ritjes, fietsrondjes en wandelrondjes met elkaar af. In deze tijd heeft ze ook enkele keren een fascia release gehad ter ondersteuning.

Afbeelding

7. Juli
In juli deden we ons allereerste galopje weer onder het zadel! Wat was ik bang dat ze daar weer kreupel van zou worden, maar niks was minder waar :D.

8. Augustus
Hier maakten we 3x per week een heerlijk buitenritje. Onze partner in crime en oudstalgenootje Meggie en Isabel kwamen ook langs om weer eens samen een ritje te maken.

Afbeelding

Afbeelding

9. September
Angel genoot van het goede leven toen ik 2 weken op vakantie was. Niet veel bijzonders verder.

Afbeelding

10. Oktober
In oktober hadden we tijdelijk de trailer op stal staan. Hierdoor pakten we hem vaker. We hadden een aantal x het geluk dat ik ons naar het bos kon rijden met de trailer en mijn vriend de combinatie weer mee terug nam. Zo startte we lekker in het bos met rijden en scheelt dat weer een aantal loze kilometers (want zeg nou zelf, in het bos starten is veel leuker dan eerst over de weg :+)

Afbeelding

Ook had ze in deze maand weer een korte 'buikaanval', meer hier over te lezen https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=2111261. Daarom lieten we de dierenarts komen en hebben we diverse bloedtesten laten doen. Deze waren allemaal goed en kwam helaas verder niks uit.

11.
Hier zijn we een keer samen naar Leende gegaan om weer eens een in ander stukje bos te rijden. Verder ook lekkere bosritjes gemaakt en ze deed het verder top.

Afbeelding

Afbeelding

12.
Een ook deze laatste maand van 2024 doet Angel het nog steeds top. Het enige jammere is dat elke keer als we rijden het in de miezer, regen of mist is. :')

Afbeelding

Volgend jaar hoop ik op een mooi jaar waarin ze hopelijk helemaal gezond blijft en we lekker van elkaar kunnen genieten <3 .
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 28-12-24 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje in link geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:50

Leuk weer wat van jullie te zien en lezen! Ze ziet er top uit! Jij ook trouwens.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:33

Ja, ik kijk elk jaar weer naar jullie topic uit! :D
Wat ziet ze er nog steeds goed uit, hopelijk wordt 2025 een beter jaar qua blessures!

Anomien

Re: [EJL-ITP] Een jaar met een minder fijn begin, maar een goed einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:06

Wat een leuk overZicht. En hopelijk 2025 een heel mooi jaar.
Maar hoe groot zijn jullie? En wat is zijn ras?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:53

ikkedus schreef:
Leuk weer wat van jullie te zien en lezen! Ze ziet er top uit! Jij ook trouwens.

Super lief, dankjewel!

Captain schreef:
Wat ziet ze er nog steeds goed uit, hopelijk wordt 2025 een beter jaar qua blessures!

Heel leuk om te horen, hoop ik ook :D

Anomien schreef:

Thanks!

Ze is 1.48, ik 1.73. Ras niet bekend, gok een (koudbloed) kruising :).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:54

Ohhhh Angel <3
Die vond ik "vroeger" toen ik fanatiek Bokte echt mn favoriet :+:
Ze is nog steeds prachtig :D

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:04

Mooi overzicht. Fijn dat ze weer fit is :j

Ponytante

Re: [EJL-ITP] Een jaar met een minder fijn begin, maar een goed einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:08

Leuk paard! Grappig, dat de voorpluk donker is gebeleven.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:21

Shinedown schreef:
ikkedus schreef:

Super lief, dankjewel!

Captain schreef:

Heel leuk om te horen, hoop ik ook :D

Anomien schreef:

Thanks!

Ze is 1.48, ik 1.73. Ras niet bekend, gok een (koudbloed) kruising :).

Ze is niet heel voordelig gebouwd maar ze straalt wel wat gaafs uit. Vandaar mijn vraag.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 14:56

NikkivanOlst schreef:
Ohhhh Angel <3
Die vond ik "vroeger" toen ik fanatiek Bokte echt mn favoriet :+:
Ze is nog steeds prachtig :D

Aahh dankjewel :D!!

_Sofie schreef:
Mooi overzicht. Fijn dat ze weer fit is :j

Heel blij mee inderdaad, hopelijk blijft ze nog lang fit!

Ponytante schreef:
Leuk paard! Grappig, dat de voorpluk donker is gebeleven.

Ja leuk hè! Ze heeft ook bruine oren en een 'hoedje' dus daar zal het wel door komen.