Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1707

Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 01:20

Hoi allemaal,

Sinds vorige maand ben ik weer begonnen met paardrijden! Als kind heb ik een paar jaar geleden ook gereden, maar dat was echt op een lager niveau. Nu gaat het rijden goed, en ik mag al meedoen met de beginnersgroepslessen. Ik rijd twee keer per week omdat ik het zo ontzettend leuk vind.

Waar ik wel tegenaan loop, is het opzadelen. Elke keer als ik ga rijden, is het paard al opgezadeld, dus heb ik dit zelf nog maar twee keer kunnen doen. De tweede keer ging het gelukkig beter, maar dat was echt na veel gepuzzel. Vooral het hoofdstel was een uitdaging; het voelde echt als een doolhof, vooral omdat bijna alle paarden een martingaal hebben. Daarnaast ging het paard ook veel met zijn hoofd schudden en bewegen, wat het nog lastiger maakte.

Het zadel gaat prima, maar sommige manegepaarden maken het moeilijk bij het hoofdstel. Ze gooien hun hoofd omhoog, bewegen veel of gaan in een hoekje van de box staan. Het voelt een beetje alsof ze mij uittesten.

Wat het extra moeilijk maakt, is dat de paarden bijna allemaal zonder halster in de box staan, waardoor je alles meteen goed moet doen zonder het paard eerst vast te zetten.

Ik vraag nu hulp als het niet lukt, maar ik wil het heel graag zelf kunnen, zeker omdat ik al door mag naar de groepslessen. Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen. Heeft iemand tips om hier zekerder in te worden? Hoe kan ik beter omgaan met paarden die “lastig” doen tijdens het opzadelen?

Alvast bedankt!

Groetjes

ASF

Re: Weer begonnen met paardrijden. Tips voor zekerder opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:25

Hulp vragen aan de mensen die het paard kennen, niet te lang blijven aanklooien als het niet lukt, paard wordt er dan alleen maar onrustiger van. Sowieso heeft elke manege vaak zo zijn eigen manieren, dus zorg dat je die leert kennen van je huidige manege.
Ik heb liever dat mensen me te vaak komen halen of vragen stellen dan dat ze het paard dol draaien omdat ze het zo nodig zelf willen kunnen. Als je zelf de handigheid weer hebt kun je dat weer 'terugbetalen' door dan zelf anderen te helpen.
En, net als met rijden, is het opzadelen ook een kwestie van vaak doen zodat je handiger wordt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 08:58

Snap niet zo goed waarom de manege haar klanten hier niet in begeleidt. Word door je instructeur of instructrice wel nagekeken of alles goed zit?
Ik reed vroeger ook op een manege waar de paarden zonder halster in de box stonden.
Ik deed dan een halster om en knoopte ze vast aan een ring of tralies. Wel even navragen of het met alle paarden kan, sommige gaan nog weleens hangen.
Maar je eerste stap is toch begeleiding vragen aan de manege

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:56

Bij het hoofdstel omdoen gewoon eerst de teugels over de hals doen zodat je de hals kunt begrenzen en ze niet weg kunnen lopen. Dan leg je een hand op de neus en met de andere hand doe je het hoofdstel in.

Ben het wel mijn mijn voorgangers eens dat een goede manege je hier in ook zou moeten begeleiden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:01

Als je nog in de beginnersrgroep rijdt wordt er bij ons echt niet verwacht dat je zelfstandig een paard kunt opzadelen. Helemaal niet als je het nog maar twee keer gedaan hebt. Vraag dus zeker om hulp als die er niet is, want er zijn inderdaad genoeg paarden die alleen maar vervelender worden hoe langer het duurt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:31

Wat ontzettend leuk dat je weer aan het rijden bent! Vraag gerust iemand mee nog voordat je begint met opzadelen. Leg uit dat je het graag zelf wilt leren, en of ze willen meekijken en tips geven. En verder is het oefenen en oefenen. Soms moet je je een beetje aanpassen aan wat het paard in kwestie wel en niet prettig vindt (hoe je er op afstapt, wel of geen hand op de neus, snel doen of rustig aan, ...)

Je leert het al doende, echt waar!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:21

Leuk dat je weer bent begonnen! Opzadelen met al die riempjes is best een kunst. :) Weet wel dat een paard je nooit uitprobeerd, dat doen dieren zelden tot niet. Veel manegepaarden ervaren ongemak, vooral met het tuig dat vaak niet past. Kun jij niets aan doen, maar het is iets om te onthouden en dus zeker geen uitproberen, eerder pijn en weten wat volgt(de lessen met slecht passend tuig). Verder de tip om het gewoon te vragen, en evt. de tip om te kijken of je bij een kleinere stal\bij iemand aan huis kan lessen, heb je persoonlijke begeleiding én je zult zien dat de paarden het een stuk minder erg vinden en niet wegkruipen in een hoekje als je aankomt met tuig.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:02

Mwoah op onze manege komt de zadelmaker twee keer per jaar en past alles gewoon prima. Het is eerder dat sommige paarden gewoon niet houden van het gehannes van onhandige/beginnende ruiters en daardoor vervelend worden. Onze Fjordenpony is bijvoorbeeld prima braaf als er een stalmedewerker bij staat om te helpen, maar wordt heel narrig als iemand met minder ervaring met hem aan het klungelen is.

Daarom ook, TS, vraag hulp. Veel fijner voor het paard, én voor jou :D

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:17

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEevqmb ... Equitality

Ook denk ik niet dat een manege verwacht dat beginners het zo snel al zelf kunnen en dat ze daarom voor je zadelen. Kom wellicht extra vroeg, een heel uurtje, zodat je met de mensen die voor jou rijden mee kan kijken (wel even vragen of dat goed is). Kwestie van heel veel kijken en doen, wordt uiteindelijk een tweede natuur.

Verder moet je wel even goed opletten met de neusriem, een hoge gaat namelijk onder de rest van het hoofdstel en boven het bit door, en een lage gaat er overheen en voor het bit langs. Soms heb je een gecombineerde neusriem, zoals in de video. Verder hoort de neusriem ook iets losser te zitten dan in de video, twee vingers vanaf bovenop de neus (strakste punt) moeten er ruimschoots tussen passen. En het aansingelen moet soms in een paar fases, zowel voor het comfort van het paard als voor de zekerheid, want veel paarden blazen hun buik op bij het opzadelen en als ze dan een stukje gewandeld hebben is dat weer ontspannen.

Net soals Foaly al zegt, de paarden gaan vaak met het hoofd omhoog of schudden als het ze te lang duurt of als jij aan het frotten bent. Wanneer jij sneller en soepeler wordt met je handelingen zijn de paarden meestal ook wel makkelijk hierin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:27

Gewoon eens vragen of ze het je duidelijk uit willen leggen.
Vind dat er ook bij horen als ze je ook laten zadelen.

En mocht je in de buurt van Nederweert wonen en ze leggen het je niet uit, kom maar een keer hier.
heb hier een hele geduldige staan die het niet erg vind als je even staat te klooien :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:29

Claudia1707 schreef:
Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen.

Waarom vind je dit?

Niemand heeft dit in een paar keer door. Tis geen fiets waarbij alles altijd hetzelfde gaat. Gewoon hulp vragen hoor, helemaal bij de ingewikkelde paarden

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:26

Ik denk dat er al veel goede tips zijn gegeven. Sommige maneges organiseren soms een opzadelcursus, je zou kunnen navragen of jouw manege dit ook doet. Verder is het gewoon veel doen zodat je er handigheid in krijgt en als je de paarden beter leert kennen zal het ook makkelijker worden.

Zelf heb ik het geleerd door een stalmedewerker het voor te laten doen en dan het zelf te proberen. Ik reed ruim 2 jaar toen ik een beetje een paard kon opzadelen, dus dan heb jij nog wel even de tijd ;) Veel plezier nog met je rijlessen!

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 13:41

thequeensmum schreef:
Snap niet zo goed waarom de manege haar klanten hier niet in begeleidt. Word door je instructeur of instructrice wel nagekeken of alles goed zit?
Ik reed vroeger ook op een manege waar de paarden zonder halster in de box stonden.
Ik deed dan een halster om en knoopte ze vast aan een ring of tralies. Wel even navragen of het met alle paarden kan, sommige gaan nog weleens hangen.
Maar je eerste stap is toch begeleiding vragen aan de manege

Het is bij deze manege inderdaad de bedoeling dat je zelf met je paard naar de bak komt, en daar kijken ze na of het hoofdstel en zadel goed zitten. Toen ik de eerste keer om hulp vroeg, gaven ze aan dat ze dat zeker doen, maar dat het de bedoeling is dat je eerst zelf probeert. Soms voel ik me een beetje bezwaard om hulp te vragen, maar als het echt niet lukt, doe ik dat natuurlijk wel.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 13:43

miereneter schreef:
Wat ontzettend leuk dat je weer aan het rijden bent! Vraag gerust iemand mee nog voordat je begint met opzadelen. Leg uit dat je het graag zelf wilt leren, en of ze willen meekijken en tips geven. En verder is het oefenen en oefenen. Soms moet je je een beetje aanpassen aan wat het paard in kwestie wel en niet prettig vindt (hoe je er op afstapt, wel of geen hand op de neus, snel doen of rustig aan, ...)

Je leert het al doende, echt waar!

Jaaa, dat heb ik inderdaad al tegen mijn instructrice gezegd! Maandag heb ik voor het eerst groepsles (voorheen had ik privélessen), en ik heb aangegeven dat het opzadelen echt nog een uitdaging voor me is. Ze stelde voor dat ik wat eerder kom, zodat ze me van begin tot eind kan begeleiden en alles goed kan uitleggen.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 13:45

HetIsFriet schreef:
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEevqmb ... Equitality

Ook denk ik niet dat een manege verwacht dat beginners het zo snel al zelf kunnen en dat ze daarom voor je zadelen. Kom wellicht extra vroeg, een heel uurtje, zodat je met de mensen die voor jou rijden mee kan kijken (wel even vragen of dat goed is). Kwestie van heel veel kijken en doen, wordt uiteindelijk een tweede natuur.

Verder moet je wel even goed opletten met de neusriem, een hoge gaat namelijk onder de rest van het hoofdstel en boven het bit door, en een lage gaat er overheen en voor het bit langs. Soms heb je een gecombineerde neusriem, zoals in de video. Verder hoort de neusriem ook iets losser te zitten dan in de video, twee vingers vanaf bovenop de neus (strakste punt) moeten er ruimschoots tussen passen. En het aansingelen moet soms in een paar fases, zowel voor het comfort van het paard als voor de zekerheid, want veel paarden blazen hun buik op bij het opzadelen en als ze dan een stukje gewandeld hebben is dat weer ontspannen.

Net soals Foaly al zegt, de paarden gaan vaak met het hoofd omhoog of schudden als het ze te lang duurt of als jij aan het frotten bent. Wanneer jij sneller en soepeler wordt met je handelingen zijn de paarden meestal ook wel makkelijk hierin.

Ah wat een handig filmpje, bedankt!!

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 13:47

troi schreef:
Claudia1707 schreef:
Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen.

Waarom vind je dit?

Niemand heeft dit in een paar keer door. Tis geen fiets waarbij alles altijd hetzelfde gaat. Gewoon hulp vragen hoor, helemaal bij de ingewikkelde paarden

Ik denk dat ik misschien een beetje te streng voor mezelf ben. Ik had aangenomen dat je, als je zover was om mee te doen aan groepslessen, al zelfstandig moest kunnen opzadelen. Dat maakte het extra frustrerend, want als kind kon ik het allemaal zelf, en nu voelt het alsof alles 10x moeilijker is.

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 13:48

DuoPenotti schreef:

En mocht je in de buurt van Nederweert wonen en ze leggen het je niet uit, kom maar een keer hier.
heb hier een hele geduldige staan die het niet erg vind als je even staat te klooien :)

Lief!!!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:52

Dat is vaak het nadeel van grote maneges, daar staat het rijden centraal maar de rest eromheen wordt vaak vergeten en in dit geval ook het stukje opzadelen.

Je zou natuurlijk bij je lesgeefster eens aan kunnen geven dat je dit graag wilt leren en of er de mogelijkheid is om een opzadel lesje te volgen.

Daarnaast paarden zijn heel gevoelig en reageren heel erg op lichaamstaal. Een paard gaat jou niet expres uitproberen maar reageert op hoe jij de stal binnen komt. We zien het bij stagiaires ook vaak, als jij al onzeker erop af stapt denkt zo'n paard niet jij bent de leider en gaat ze eigen ding doen.
Je zult daarin echt aan je eigen houding en lichaamstaal moeten werken en de leiding nemen in dit geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:56

Claudia1707 schreef:
Ik vraag nu hulp als het niet lukt, maar ik wil het heel graag zelf kunnen, zeker omdat ik al door mag naar de groepslessen. Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen.

Dat kan ook - maar dat moet je wel kunnen leren en oefenen. Dat betekent dus niet dat het 'ineens' kan. En zelfs dan kunnen zeker onbekende paarden je nog altijd wel eens verrassen.

Dus het is helemaal prima om hulp te vragen: zo leer je het.

Normaal gesproken is het het makkelijkst om dit in stapjes te doen: eerst halster om en eventueel vastzetten (aan de stal, op een poetsplaats, wat mogelijk is en gebruikelijk is bij jullie.)

Daarna het zadel - beginnen door het zachtjes iets te ver naar voren op de schoft/nek te leggen, dan rustig naar achteren te schuiven tot het zadel stabiel ligt en met de kamer (het holle deel onder voorboom, maar je het bokriempje ook zou hebben) wat achter de schoft, de zweetbladen niet over de schouder en de singel ongeveer een handbreedte achter het voorbeen. Neem hier rustig de tijd voor door je bewegingen duidelijk maar zonder haast te doen. Check aan beide kanten dat alles goed ligt en dat het dekje niet te strak zit over de schoft en nergens dubbel zit.
Het is hier heel handig als een paard vaststaat, want dan kun je ook als ze het niet zo fijn vinden gewoon rustig en ontspannen verder, omdat je niet bang hoeft te zijn dat er veel gebeurt.

Als het alsnog niet veilig voelt - hulp erbij halen, dan is ook belangrijk voor het paard. (Een beetje narrig zijn tegen onbekende ruiters die nog onzekerheid uitstralen mag, dat trekt meestal wel weer bij. Maar als het teveel wordt dan is het belangrijk om dat te doorbreken, meestal door er iemand met meer ervaring even bij te halen.)

Daarna even een paar seconden pauze, diep in en uitademen, paard even belonen voor de medewerking tot dusver, en dan naar de volgende stap.

Dan het hoofdstel: eerst de martingaallus en de teugels over het hoofd, en zorgen dat het deel dat naar het zadel gaat niet om de voeten van de paarden kan komen. Ik heb al heel lang geen martingaal meer hoeven doen dus precies weet ik het niet, maar dat is iets om op te letten.

(Side note - ik denk dat als je ervarener bent in het zadelen, het wellicht veel sneller gaat om eerst het hoofdstel te doen, en dan het zadel zodat je de martingaal ook meteen kunt vastmaken. Maar om het in losse stappen op te delen zou ik dat in het begin niet doen. Als stal wil dat je het anders doet, dan volg je uiteraard hun uitleg, want dit is hoe ik het zou doen maar ik ben niet bekend met de stalregels bij jullie.)

Daarna kun je het halster af doen, maar dan terug om de hals, zodat 'ie in principe nog steeds vaststaat, en dan het hoofdstel om. Of je doet het halster helemaal af en dan het hoofdstel om. Bij 'gedoe' zoals hoofd omhoog blijf je gewoon rustig - 'joh, je kunt je hoofd wel omhoog doen maar het maakt weinig uit, uiteindelijk gaan we toch.' Als je het halster helemaal afdoet en het paard dus verder los staat, en je hebt toch iets meer stuur nodig (paard draait zich om en jij wilt weer terugdraaien), dan is het handig om de teugels vlak achter de oren te doen. Dan kun je het hoofd weer sturen en snappen ze het ook. Als ze helemaal op de schouder hebben heb je niets te vertellen over het paard en dat snappen ze vaak ook gewoon niet.

Neem ook in dat soort situaties gewoon even rustig de tijd om te bedenken wat je gaat doen, en voer het dan uit. Wel duidelijk, niet gehaast of gefrustreerd.

En dan tot slot de martingaal apart. Dat betekent waarschijnlijk dat je de singel van het zadel weer los moet maken. Als dat echt niet wil, dan kun je vragen of iemand je paard even vasthoudt, of het halster over het hoofdstel heen aandoen. NOOOOIT aan het hoofdstel vastzetten.

Zoals je ziet: dat is best een verhaal. Omdat 'opzadelen' gewoon best wel veel omvat en paarden daar ook op allerlei manieren kunnen reageren. Dat moet je dus stukje voor stukje gewoon oefenen en heel vaak doen om daar handigheid in te krijgen, en als je die al had maar je hebt lang niet gereden dan moet je dat ook weer opfrissen. En omdat paarden dan precies jouw onzekerheid herkennen, gaan sommige het nog wat lastiger maken.

Dat is heel normaal, en maak het daarin voor jou en je paard vooral fijn, ga niet doorklooien op een manier die niet prettig is en wel stressvol is, maar vraag iemand anders om hulp. Het is een goeie gewoonte om elkaar even te helpen, en het maakt voor het welzijn van de paarden ook heel veel uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:51

Sommige paarden zijn nou eenmaal wat lastiger met opzadelen dan een ander. Dat kan een patroon zijn wat bij een manegepaard best lastig te doorbreken is, ze worden elke keer opgezadeld door een ander persoon. En als een paard dan net even wat doet wat het lastig maakt, word iets wat je nog moeilijk vind zomaar nog moeilijker.

Shadow geeft je eigenlijk al een mooi stappenplan. Afhankelijk van hoe de martingaal vast moet, kan je even kijken wanneer het het handigste is om deze om te doen. Als die met een grote lus door de singel gaat, zou ik hem om de hals doen nog voordat je het zadel erop hebt gelegd. Dan kan je op het moment dat je zadel goed ligt en deze vast wil maken, de singel meteen door de lus schuiven. Als je martingaal met een klipje aan de singel vast kan, kan je deze ook later om doen.

Persoonlijk doe ik nooit het halster terug over de nek, maar meer omdat ik dat lastig vind en toch niet het idee heb dat je er echt wat mee kan. Probeer het handigheidje te krijgen dat je het hoofdstel al vast hebt, het halster af doet en daarbij ook eigenlijk meteen je rechterhand onder het hoofd langs op de neus van het paard houd. Hoofdstel omhoog brengen, een beetje voor het hoofd/neus van het paard houden en deze kan je dan ook rond de bakstukken overpakken met je rechterhand, welke nogsteeds op de neus van het paard blijft liggen. Met links kan je dan het bit in doen, hoofdstel omhoog brengen en met 2 handen het kopstuk over de oren schuiven. Dan doe je alle riempjes dicht, maak je de teugels in het midden los en schuif je deze door de oogjes van de martingaal, weer vast en tada. Klinkt makkelijker dan gedaan, he :))

Wat voelde er als een doolhof bij het hoofdstel? De martingaal is daar vaak pas je laatste stap, dus laat die maar mooi voor wat het is tot je alles dicht hebt. Of laten ze de martingaal vast zitten aan het hoofdstel? Want dat is gewoon vervelend, hoe goed je ook kan opzadelen :+ Als dat het geval is, zou ik poetsen, hoofdstel om, dan pas zadel op. Als je het makkelijker vind kan je nog weer het halster over het hoofdstel doen en het paard weer vasthouden/zetten voor het zadel.

Afhankelijk van wat voor hoofdstel je hebt kan je beginnen met de keelriem dicht doen, waarbij je minimaal een vuist tussen de keel en de keelriem wil houden. Dan maak je de neusriem vast, als het een hoge is gaat deze aan beide kanten onder de bakstukken door en onder het hoofd vast, minimaal 2 goede vingers tussen de neusriem en het neusbot bovenop. Bij twijfel lekker losser doen dan strak, strak is erg vervelend voor een paard. Indien nodig kan je dan nog de sperriem vast maken, deze gaat voor het bit langs en ligt in het "kuiltje" achter de onderlip. Ook minimaal 2 vingers, maar ook hier geld liever te los dan te strak.

Als het een paard is met een lage neusriem gaat deze in zijn geheel voor het bit langs, net als de sperriem.

Goed dat je hebt gevraagd om hulp en dat ze het een keer samen willen doen. De handigheid heb je zo te pakken als je het een paar keer hebt gedaan :j

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:53

DuoPenotti schreef:

Ik sta zelf bij Maaseik in de buurt, OP je bent welkom hoor om zoveel te oefenen als je wil! Mijn paard heeft liever meer dan minder aandacht en gefriemel aan zijn lijf hahah

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 18:25

prugelpiet schreef:
Wat voelde er als een doolhof bij het hoofdstel? De martingaal is daar vaak pas je laatste stap, dus laat die maar mooi voor wat het is tot je alles dicht hebt. Of laten ze de martingaal vast zitten aan het hoofdstel? Want dat is gewoon vervelend, hoe goed je ook kan opzadelen :+ Als dat het geval is, zou ik poetsen, hoofdstel om, dan pas zadel op. Als je het makkelijker vind kan je nog weer het halster over het hoofdstel doen en het paard weer vasthouden/zetten voor het zadel.

Afhankelijk van wat voor hoofdstel je hebt kan je beginnen met de keelriem dicht doen, waarbij je minimaal een vuist tussen de keel en de keelriem wil houden. Dan maak je de neusriem vast, als het een hoge is gaat deze aan beide kanten onder de bakstukken door en onder het hoofd vast, minimaal 2 goede vingers tussen de neusriem en het neusbot bovenop. Bij twijfel lekker losser doen dan strak, strak is erg vervelend voor een paard. Indien nodig kan je dan nog de sperriem vast maken, deze gaat voor het bit langs en ligt in het "kuiltje" achter de onderlip. Ook minimaal 2 vingers, maar ook hier geld liever te los dan te strak.

Goed dat je hebt gevraagd om hulp en dat ze het een keer samen willen doen. De handigheid heb je zo te pakken als je het een paar keer hebt gedaan :j

Thanks! Echt hele handige tips

Ik heb stiekem in de zadelkamer gekeken naar andere hoofdstellen zonder martingaal, en die zien er echt veel simpeler en makkelijker uit. Ik denk dat ik die meteen zou begrijpen. Maar in de bij deze hoofdstellen zit de martingaal er al aan vast, en soms lijkt het zelfs alsof het in de knoop zit of iets dergelijks. Ik weet niet precies wat het is, maar het ziet er zo ingewikkeld uit dat ik er echt een error van krijg!

Claudia1707

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 18:27

HetIsFriet schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik sta zelf bij Maaseik in de buurt, OP je bent welkom hoor om zoveel te oefenen als je wil! Mijn paard heeft liever meer dan minder aandacht en gefriemel aan zijn lijf hahah

Nouuu als ik in de buurt woonde had ik het wel geweten hahaha! Heb het opgezocht en is helaas 2 uurtjes rijden :( (woon in Lelystad). Maar echt een super lief aanbod

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:28

Het kan ook goed zijn dat het niet aan jou ligt, maar aan hoe degene voor je het hoofdstel met martingaal heeft opgehangen. Ik verbaas me soms ook over hoe mensen die dingen in de knoop weten te leggen :=

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:56

Claudia1707 schreef:
prugelpiet schreef:

Thanks! Echt hele handige tips

Ik heb stiekem in de zadelkamer gekeken naar andere hoofdstellen zonder martingaal, en die zien er echt veel simpeler en makkelijker uit. Ik denk dat ik die meteen zou begrijpen. Maar in de bij deze hoofdstellen zit de martingaal er al aan vast, en soms lijkt het zelfs alsof het in de knoop zit of iets dergelijks. Ik weet niet precies wat het is, maar het ziet er zo ingewikkeld uit dat ik er echt een error van krijg!

Dan zit je martingaal er waarschijnlijk al aan vast, dat maakt het inderdaad een stuk lastiger. Wat je dan wil is het netjes opdelen. Om het uit de knoop te halen, kan je het zelf in een soort van 3en delen. In 1 hand wil je de grote lus die om de hals van het paard gaat, in het midden wil je de teugels, die gaan dus waarschijnlijk al door de ringtjes van de vork van de martingaal. En dan heb je nog het hoofdstel. In deze wil je dan de lus van de martingaal en de teugels in 1x over het hoofd van het paard hebben, voor je de rest gaat doen. Dus je schuift de lus over het hoofd, dan de teugels en dan ga je het hoofdstel verder om doen.

Maar misschien kan je overleggen of je de martingaal de eerste keren even los mag halen van het hoofdstel, dat maakt het wat makkelijker.