Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
thequeensmum schreef:Snap niet zo goed waarom de manege haar klanten hier niet in begeleidt. Word door je instructeur of instructrice wel nagekeken of alles goed zit?
Ik reed vroeger ook op een manege waar de paarden zonder halster in de box stonden.
Ik deed dan een halster om en knoopte ze vast aan een ring of tralies. Wel even navragen of het met alle paarden kan, sommige gaan nog weleens hangen.
Maar je eerste stap is toch begeleiding vragen aan de manege
miereneter schreef:Wat ontzettend leuk dat je weer aan het rijden bent! Vraag gerust iemand mee nog voordat je begint met opzadelen. Leg uit dat je het graag zelf wilt leren, en of ze willen meekijken en tips geven. En verder is het oefenen en oefenen. Soms moet je je een beetje aanpassen aan wat het paard in kwestie wel en niet prettig vindt (hoe je er op afstapt, wel of geen hand op de neus, snel doen of rustig aan, ...)
Je leert het al doende, echt waar!
HetIsFriet schreef:Misschien heb je hier wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZEevqmb ... Equitality
Ook denk ik niet dat een manege verwacht dat beginners het zo snel al zelf kunnen en dat ze daarom voor je zadelen. Kom wellicht extra vroeg, een heel uurtje, zodat je met de mensen die voor jou rijden mee kan kijken (wel even vragen of dat goed is). Kwestie van heel veel kijken en doen, wordt uiteindelijk een tweede natuur.
Verder moet je wel even goed opletten met de neusriem, een hoge gaat namelijk onder de rest van het hoofdstel en boven het bit door, en een lage gaat er overheen en voor het bit langs. Soms heb je een gecombineerde neusriem, zoals in de video. Verder hoort de neusriem ook iets losser te zitten dan in de video, twee vingers vanaf bovenop de neus (strakste punt) moeten er ruimschoots tussen passen. En het aansingelen moet soms in een paar fases, zowel voor het comfort van het paard als voor de zekerheid, want veel paarden blazen hun buik op bij het opzadelen en als ze dan een stukje gewandeld hebben is dat weer ontspannen.
Net soals Foaly al zegt, de paarden gaan vaak met het hoofd omhoog of schudden als het ze te lang duurt of als jij aan het frotten bent. Wanneer jij sneller en soepeler wordt met je handelingen zijn de paarden meestal ook wel makkelijk hierin.
troi schreef:Claudia1707 schreef:Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen.
Waarom vind je dit?
Niemand heeft dit in een paar keer door. Tis geen fiets waarbij alles altijd hetzelfde gaat. Gewoon hulp vragen hoor, helemaal bij de ingewikkelde paarden
DuoPenotti schreef:Gewoon eens vragen of ze het je duidelijk uit willen leggen.
Vind dat er ook bij horen als ze je ook laten zadelen.
En mocht je in de buurt van Nederweert wonen en ze leggen het je niet uit, kom maar een keer hier.
heb hier een hele geduldige staan die het niet erg vind als je even staat te klooien
Claudia1707 schreef:Ik vraag nu hulp als het niet lukt, maar ik wil het heel graag zelf kunnen, zeker omdat ik al door mag naar de groepslessen. Ik vind eigenlijk dat ik ook zonder problemen een paard volledig zelf zou moeten kunnen opzadelen.
DuoPenotti schreef:Gewoon eens vragen of ze het je duidelijk uit willen leggen.
En mocht je in de buurt van Nederweert wonen en ze leggen het je niet uit, kom maar een keer hier.
heb hier een hele geduldige staan die het niet erg vind als je even staat te klooien
prugelpiet schreef:Wat voelde er als een doolhof bij het hoofdstel? De martingaal is daar vaak pas je laatste stap, dus laat die maar mooi voor wat het is tot je alles dicht hebt. Of laten ze de martingaal vast zitten aan het hoofdstel? Want dat is gewoon vervelend, hoe goed je ook kan opzadelenAls dat het geval is, zou ik poetsen, hoofdstel om, dan pas zadel op. Als je het makkelijker vind kan je nog weer het halster over het hoofdstel doen en het paard weer vasthouden/zetten voor het zadel.
Afhankelijk van wat voor hoofdstel je hebt kan je beginnen met de keelriem dicht doen, waarbij je minimaal een vuist tussen de keel en de keelriem wil houden. Dan maak je de neusriem vast, als het een hoge is gaat deze aan beide kanten onder de bakstukken door en onder het hoofd vast, minimaal 2 goede vingers tussen de neusriem en het neusbot bovenop. Bij twijfel lekker losser doen dan strak, strak is erg vervelend voor een paard. Indien nodig kan je dan nog de sperriem vast maken, deze gaat voor het bit langs en ligt in het "kuiltje" achter de onderlip. Ook minimaal 2 vingers, maar ook hier geld liever te los dan te strak.
Goed dat je hebt gevraagd om hulp en dat ze het een keer samen willen doen. De handigheid heb je zo te pakken als je het een paar keer hebt gedaan
HetIsFriet schreef:DuoPenotti schreef:Gewoon eens vragen of ze het je duidelijk uit willen leggen.
Ik sta zelf bij Maaseik in de buurt, OP je bent welkom hoor om zoveel te oefenen als je wil! Mijn paard heeft liever meer dan minder aandacht en gefriemel aan zijn lijf hahah
Claudia1707 schreef:prugelpiet schreef:Wat voelde er als een doolhof bij het hoofdstel? De martingaal is daar vaak pas je laatste stap, dus laat die maar mooi voor wat het is tot je alles dicht hebt. Of laten ze de martingaal vast zitten aan het hoofdstel? Want dat is gewoon vervelend, hoe goed je ook kan opzadelenAls dat het geval is, zou ik poetsen, hoofdstel om, dan pas zadel op. Als je het makkelijker vind kan je nog weer het halster over het hoofdstel doen en het paard weer vasthouden/zetten voor het zadel.
Afhankelijk van wat voor hoofdstel je hebt kan je beginnen met de keelriem dicht doen, waarbij je minimaal een vuist tussen de keel en de keelriem wil houden. Dan maak je de neusriem vast, als het een hoge is gaat deze aan beide kanten onder de bakstukken door en onder het hoofd vast, minimaal 2 goede vingers tussen de neusriem en het neusbot bovenop. Bij twijfel lekker losser doen dan strak, strak is erg vervelend voor een paard. Indien nodig kan je dan nog de sperriem vast maken, deze gaat voor het bit langs en ligt in het "kuiltje" achter de onderlip. Ook minimaal 2 vingers, maar ook hier geld liever te los dan te strak.
Goed dat je hebt gevraagd om hulp en dat ze het een keer samen willen doen. De handigheid heb je zo te pakken als je het een paar keer hebt gedaan
Thanks! Echt hele handige tips
Ik heb stiekem in de zadelkamer gekeken naar andere hoofdstellen zonder martingaal, en die zien er echt veel simpeler en makkelijker uit. Ik denk dat ik die meteen zou begrijpen. Maar in de bij deze hoofdstellen zit de martingaal er al aan vast, en soms lijkt het zelfs alsof het in de knoop zit of iets dergelijks. Ik weet niet precies wat het is, maar het ziet er zo ingewikkeld uit dat ik er echt een error van krijg!