[EJL-ITP] Een jaar met wel en wee bij Stal Muronia

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[EJL-ITP] Een jaar met wel en wee bij Stal Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 20:52

Het was me wel een jaar hoor, dat 2024. Er waren hoogtepunten, maar ook dieptepunten. Voor mij persoonlijk een jaar met veel gezondheidsklachten die ervoor gezorgd hebben dat er moeilijke keuzes gemaakt moesten worden. Ik neem jullie even in vogelvlucht mee.

De winterfoto's slaan we even over, anders lukt het me nooit met 15 foto's :D

In april kwam ons grootste geluk van dit jaar. Veronia beviel van haar mooie merrieveulen Sylfonia. Vanaf het eerste moment heb ik iets speciaals met dit kind en hoewel het niet gepland was, moest en zou ze blijven. Deze gaat echt nergens naartoe, die hoort gewoon bij mij <3
Afbeelding

In dezelfde week kregen we nog meer goed nieuws, Elonia is drachtig gescand van haar eerste veulentje! In maart 2025 mogen we uit deze combinatie een nakomeling verwachten:
Afbeelding

Aangezien het rijden voorbij was voor mij en mijn rijpaard Florentino nog zo geniet van het werk, besloot ik om een nieuw thuis voor hem te zoeken. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten na 20 jaar samen zijn, maar wat ben ik achteraf blij dat ik dit voor hem heb gedaan. Hij heeft een fantastisch huisje, een meisje die er dolgelukkig mee is en doet dingen die ik nooit heb gedaan met hem, zoals buitenritten, in volle galop over het strand en nog veel meer. Ik zie hem gewoon genieten op alle foto's die ik krijg. Op de laatste vrijdag van juni bracht ik hem naar zijn nieuwe stek. Het einde van ons avontuur, maar een begin van andere mooie avonturen voor hem.
Afbeelding

Van zo'n beslissing moest ik wel even bijkomen, maar helaas kreeg ik die kans niet. Precies 1 dag nadat Flo naar zijn nieuwe huis was vertrokken, moesten we plotseling afscheid nemen van onze pony Penotti. Ze had hele heftige koliek en na pogingen van de dierenarts om haar te helpen konden we niet anders dan haar laten inslapen. Ze heeft de prachtige leeftijd van 30 mogen halen, maar pff wat deed dat zeer.
In haar pracht hier op deze foto <3
Afbeelding

En dan heb je opeens 2 lege stallen. Dat was echt naar en wennen. Maar je moet door en het werd juli.

Sylfonia ging mee naar de keuring in Tolbert en haalde daar een prachtige eerste premie met een totaal van 74,5 punten. Dat was iets om trots op te mogen zijn :)

Afbeelding

Afbeelding

Elonia mocht rustig kennismaken met wat dingetjes waaronder de menwagen. Aangezien ik niet meer kan rijden, heb ik besloten om te gaan mennen en ik hoop dat in de toekomst ook met Elonia te mogen gaan doen. Het was alsof ze niet anders kende. Nergens keek ze vreemd van op en het duurde dus ook niet lang of ze liep er daadwerkelijk voor. Dat hebben we al met al maar 3 keer gedaan, het ging ook om kennismaken en ze is nog jong, dus volgend jaar na het veulen pakken we het verder op. Hier nog met mijn instructeur op de bok, hopelijk zit ik daar volgend jaar zelf :)

Afbeelding

Mijn taak lag in de voorbereiding en het grondwerk, ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Afbeelding

Naast de menwagen, heeft ze ook haar eerste metertjes onder het zadel gemaakt met mijn stalamazone. Het grappige is dat deze amazone altijd heel hard beweerde dat ze nooit een paard zadelmak zou gaan maken. Maar wat als het paard zadelmak is geboren? Dan is de stap wel heel klein om je been erover heen te gooien :D en zo geschiede. Elonia heeft tot nu toe niet 1 stap verkeerd gezet en na een keer of 8 kennismaken hiermee, zijn we daar ook weer mee gestopt. Ook daarvoor geldt, volgend jaar weer verder. Maar de positieve ervaringen die heeft ze mooi alvast te pakken.

Afbeelding

Ik kon het niet laten en moest en zou toch zelf ook even voelen hoe dat was om op mijn zelf gefokte paard te zitten. Dit is ook het enige momentje dat ik dit jaar te paard heb gezeten en ik had de pijn daarna er dan ook graag voor over. Dat is toch magisch en wat er ook gebeurt, dat pakken ze mij niet meer af <3

Afbeelding

De zomer vorderde en de herfst kwam alweer om de hoek kijken. Inmiddels hadden we Veronia weer opgepakt in het werk en nu kon ik dan ook eindelijk zelf iets gaan doen, namelijk mennen! En een plezier dat ik daarin heb <3

Afbeelding

Afbeelding

Kleine Syl wordt steeds meer grote Syl. Met 7 maanden was ze al 1.54 :') dus dat belooft iets te gaan worden straks. Maar ze is net zo lief als dat ze groot is en ik ben nog steeds onwijs blij met haar!
Afbeelding

Mijn knapperds
Afbeelding

Rest het mij nog om jullie deze kerstgroet te geven namens onze groep van Stal Muronia
Afbeelding

Op naar 2025, dat het een mooi jaar mag gaan worden :)

Unwritten

Re: [EJL-ITP] Een jaar met wel en wee bij Stal Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:56

Wacht even

Wacht even

Hoe is Elonia zo snel groot geworden _O-

Wat een jaar Clau met je knapperds :+:

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 23:43

Wat een bewogen jaartje heb je gehad met veel belangerijke keuzes. Niet altijd leuk. Mooi om te zien hoe je het mennen oppakt en met je jonge paarden aan de slag bent.

Vindt het persoonlijk niet zo slim als je al met je gezondheid zit dat je dan ook nog zonder cap ment en rijd. Juist met mennen kunnen echt heftige ongelukken gebeuren. Een hoofdletsel erbij krijgen wordt je niet blij van haha. Eigen keus uiteraard.

Benieuwd naar het veulen van je Eminez merrie ook! Prachtige merrie. En gaaf dat het een schimmel wordt. Hier op stal ook paar nakomelingen van Eminez, maar geen ervan is schimmel geworden helaas.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 06:06

Wat een hoop meegemaakt dit jaar, poeh hee! Ik kijk geregeld mee in je andere topics, heel bijzonder hoe Elonia zo snel groot is geworden.... Op naar een heerlijk 20205 met vele menkilometers!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 09:06

Unwritten hahaha uhm ja, de tijd vliegt!

Tenno ik wist niet dat er Groningers/zwaar warmbloeden bij jullie op stal staan, wat leuk! Tot nu toe hebben alle Eminenzjes die ik heb gezien dezelfde zachte oogopslag. Je pikt ze er zo tussenuit. Ik denk wel dat ik de grootste heb :D . Ik ben ook blij dat ze schimmel is. Zo'n mooie witte straks voor de kar <3 . Het cap-verhaal, tja dat is inderdaad eigen keuze :j

BarbaravdW ik hoop dat volgend jaar wat rustiger gaat verlopen, dank je wel!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:24

Wat een super leuk overzicht! Wat een bewogen jaar is het geweest en wat ben ik blij dat je Syl hebt gehouden <3
Op naar een wat rustiger nieuw jaar!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:32

Leuk te lezen! Je leeft mijn droom :)

Want nu ik met het eerste veulen ooit bezig ben, ben ik al aan het nadenken als het een merrie is, zou ik dan daar nog 1x mee moeten fokken...? of zou ik toch een tweede moeten fokken.. (uit de oude merrie) of.... terwijl het eerste nog moet geboren worden :') .

Je bent wat stapjes verder en ik zou het zó leuk vinden om ook meerdere generaties te zien etc.

Kortom: geniet ervan (en hopend op een rustiger 2025). :j

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:18

Ja heel veel Groningers zelfs haha. Ja zijn leuke nakomelingen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 21:17

Autumnn ja dat is absoluut goed geweest. Ik denk dat ze straks ook een hele mooie toevoeging voor mijn fokkerij is. En ze blijft gewoon te volgen op bokt, dat is ook wel leuk. Wordt de derde die jullie groot kunnen zien worden :)

Ponytante wat leuk dat je ook die kant op wil met meerdere generaties merrielijn. Je kunt daardoor ook heel mooi de verandering en verbetering per generatie zien. En de gelijkenissen met de voorgaande merries. Sommige dingen slaan duidelijk een generatie over ook. Wist je dat Elonia's veulen mijn vijfde generatie wordt? Ik ben ruim 30 jaar met deze lijn bezig.

Tenno ik ken de meesten wel (denk ik) welke stal is dat dan? :D

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 02:10

Paardencentrum op de heegswal in Uithuizermeeden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 02:52

Wat een mooi overzicht. Fijn dat het zo goed gaat met Florentino. Dat blijft toch ook een knapperd. <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 18:51

Die naam ken ik wel, wordt ook als stalnaam gebruikt :) . Maar volgens mij ken ik die mensen niet persoonlijk.

Senna21 daar ben ik ook oprecht onwijs blij mee. Het is altijd een gok om een ouder paard te verkopen. Mensen kunnen mooie praatjes hebben. Maar hier had ik meteen zo'n goed gevoel bij en toen ze geweest waren om te kijken en naar huis gingen om erover na te denken wist ik het eigenlijk al. Duurde ook geen paar uur dat ze belden daarna :) .