Wat is nou een werkelijke prijs voor een Leas pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majadebeitje

Wat is nou een werkelijke prijs voor een Leas pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 12:29

Hoi,
Ik heb sinds kort een leas pony van een particulier iemand de eigenaar van de pony is ook de staleigenaar. Ze vraagt nu 160 euro per maand voor 3 dagen per week maar ik mag maar 1x per week rijden de andere dagen wordt ze gedaan door iemand anders. De pony is nog maar 4 de stal heeft een buitenbak en een kleine binnenbak waar niet gereden mag worden dus puur aleen longeren of los zetten en paar weides. Ze staat in zuid Holland

Nu is mijn vraag is €160 per maand niet een beetje teveel ik zou graag jullie mening willen weten hierover.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat is nou een werkelijke prijs voor een Leas pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:32

Je hebt haar 3 dagen in de week maar mag maar 1x rijden. En de andere 2 dagen doe je andere dingen met haar? Hoe vaak wordt ze in de week gereden? Het is nog een jonge pony...Ik vind het eerlijk gezegd ook wel prijzig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:43

Wat een nette prijs is hangt af van veel dingen. Ik zou vooral in overleg gaan over de vraag waarom je die 2 dagen niet mag rijden. Als dat niet anders kan zou ik terug gaan naar alleen die ene dag met rijden en dan 160/3= 53euro willen betalen. Lijkt me eerlijker

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:54

Een 4-jarige zal geen doorgereden pony zijn waar jij zelf ook wat van kan leren, dan is het duur betaald om 1x in de week op een pony te mogen zitten.

Uit nieuwsgierigheid, wat doe je de andere twee dagen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:58

Poe ik vind het nogal stevig aan de prijs. Zeker voor de weinige dagen en maar een keer mogen rijden. Dan kun je nog beter voor dat geld naar een manege gaan en twee keer per week lesnemen en de pony dan lekker borstelen vooraf als dat kan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:11

Helaas is het in ZH wel redelijk normaal qua prijs. Ook bijrijdpaarden, voor 3 of 4 dagen, met idd niet elke keer rijden, werd er 10 jaar geleden al tussen de 150 en 250 euro gevraagd, met nog klusjes erbij doen soms ook.

Helemaal leuk als ze jou vragen om paard bij te scholen en puntje bij paaltje je er wel dik voor moet betalen. :')

Maar ik vind het dus ook erg duur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:17

1 keer per week rijden is 40 euro per keer voor een jonge pony die logischerwijs ook geen leerpony is.
Dat vind ik ook duur betaald.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:26

Oké even voor de duidelijkheid, je betaald voor 3 dagen per week maar eigenlijk doe je de pony maar 1x per week want de de andere 2 dagen doet iemand anders haar?

Ik vind dit dus echt belachelijk als jij voor 3 dagen betaald moet je ook 3 dagen iets met haar kunnen doen dat ten 1ste. Ook al is het dan geen rijden 3 dagen dan wel longeren of loswerken ofzo. De 3 dagen dat jij haar least zou je ook gebruik moeten kunnen maken van de pony.

Ik zou niet voor 3 dagen betalen als ze daarvan 2 dagen door iemand anders gedaan wordt.

Daarnaast vind ik het best prijzig maar dat ligt ook aan de stalkosten of die ook prijzig zijn want daarvan zou het afhankelijk moeten zijn hoeveel je betaalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:47

Het laatste wat ik hoorde hier in de buurt qua leaseprijs was e100,- per maand voor 1x per week rijden. Ik dacht nog, leuk verdienmodel wat paard werd verschillende dagen door verschillende mensen geleasd. Maar wat een treurig lot..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:05

Elisa2 schreef:
Het laatste wat ik hoorde hier in de buurt qua leaseprijs was e100,- per maand voor 1x per week rijden. Ik dacht nog, leuk verdienmodel wat paard werd verschillende dagen door verschillende mensen geleasd. Maar wat een treurig lot..

dure manegepony dan.
Wat lekker wat opbouwen gaat dan ook niet als andere weer anders rijden.

betreft ts,
Die ander persoon doet die haar ook 3 dagen met maar 1 keer rijden?
en rijd de eigenaar zelf ook nog?

Het is natuurlijk een jonge pony dus in die zin is weinig rijden wel logisch.
Maar gaat het vaker mogen rijden ook omhoog naarmate ze ouder word?
Dat het nu een soort van investering is in later?

Ik vind het veel geld, maar ik kom dan uit een hele andere omgeving, dus ga niet zeggen dat het teveel is

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:35

Ik vind het ook wel veel eigenlijk. Zeker als je maar 1x in de week kan rijden. Tuurlijk is rijden niet alles, maar of dat wel of niet kan is over het algemeen wel iets waar je voor betaald.

Ik woon zelf ook in zuid-holland en lease hier 3 dagen bij een manege. Betaal een paar tientjes meer dan jij, maar dan mag ik ook echt 3 dagen rijden en is er ik bij ziekte (tijdelijk) een ander paard beschikbaar (na 2 weken wachtijd). In principe is het paard dan een heel dagdeel voor mij alleen gereserveerd waarvan ik een uur intensief mag trainen en de rest van de tijd gewoon lekker dingen met haar kan doen (of haar gewoon buiten kan zetten). Verder zit alles behalve leskosten erin (hoef dus ook geen klusjes ofzo te doen behalve de boel netjes achterlaten) en er zijn 2 rijbakken (grote buiten en kleine binnen) die beide voor rijden beschikbaar zijn (ook de buitenbak is eigenlijk het hele jaar goed), en is er een losse longeerring, poetsplaats en wat weitjes en paddocks. Zijn verder gezonde paarden met de hele dag hooi die regelmatig hoefsmit, tandarts, fysio en waar nodig DA zien en elk een eigen zadel/hoofdstel hebben welke regelmatig worden gecontroleerd op passen enzo en indien nodig vervangen worden.

Daarmee in vergelijking vind ik dat je erg weinig krijgt voor 160 euro. Mijn kosten zijn dus bij een commercieel bedrijf die er de kost mee moet verdienen. En dat mag een particulier natuurlijk ook prima, daar niet van. Ik noem het meer om aan te geven dat waarmee ik het vergelijk geen vriendenprijsje is maar gewoon een commerciële prijs waar een winstmarge in zit.

Ik snap dat een jonge pony niet veel gereden kan worden, en wellicht begeleiding nodig heeft die niet iedereen kan geven. Maar dan moet je imho de pony niet voor meer uitleasen dan dat die klant ermee kan. Want klinkt beetje alsof dat hier gebeurd, je betaald de volle pond maar kan niet alles ermee.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 17-12-24 15:08, in het totaal 4 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:43

Veel te veel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:46

Ik vind het wel duur voor zo weinig rijden

Kennis van mij betaalde 180 euro per maand, had ze eerst in pension, later aan huis. Ze mocht eerst de oudere pony rijden en ging elke maandag samen met mij (ik op een andere pony) naar clubles. Later mocht ze mijn andere pony rijden toen ik mijn paard had gekocht. Deze was Z1 en ze mocht beide pony's zo vaak rijden als ze wou

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:51

160 euro vind ik zeer veel om maandelijks in andermans paard te steken. Er zouden dan wel heel veel pro's voor mezelf moeten bijzitten voordat ik dat zou ophoesten.
Wat mag/moet je op de andere twee dagen doen wanneer je niet rijdt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:42

Cayenne schreef:
1 keer per week rijden is 40 euro per keer voor een jonge pony die logischerwijs ook geen leerpony is.
Dat vind ik ook duur betaald.

Ik ook. Ik zit in een andere regio, maar voor dat bedrag kun je als ik snel even google in de meeste regio's wel eens per week 30 of 45 minuten privéles rijden op een meer ervaren paard en daar heb je qua rijervaring denk ik meer aan.

Groepslessen zijn op de meeste plekken zelfs nog goedkoper. De tarieven lopen wel best wel uiteen zie ik. De kwaliteit van de lessen en de paarden waarschijnlijk ook.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 16:29

Voor die prijs zou ik 3x per week les nemen op een manege. Leer je denk ik meer van. Misschien is er daar wel eens manege waar je evt vaker op de zelfde pony mag rijden in de week. Dan heb je het zelfde idee. Succes

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:03

floorsil schreef:
Voor die prijs zou ik 3x per week les nemen op een manege. Leer je denk ik meer van. Misschien is er daar wel eens manege waar je evt vaker op de zelfde pony mag rijden in de week. Dan heb je het zelfde idee. Succes

Ben ik het niet mee eens.

Mijn dochter rijd eens id week op de manege. A 82,50 per maand.
Rijd daar op pony's met niet heel fijn passend tuig. En wat ze leert? Lekker hobbelen en op verschillende pony's leren rijden ipv altijd op dezelfde.

Maar echt goed les? Mwah... Nee.. Dat krijgt ze van onze prive instructie op ons eigen paard.

3x id week zou dus veel meer kosten dan die 160 :)

@ts, ik vind 160 ook wat veel. Hier id omgeving houden we de volgende regel aan;
"50 euro per maand, per dag id week rijden".

1 keer rijden zou hier dus 50 euro id maand kosten.
3x rijden zou 150 euro zijn.
Laatst bijgewerkt door PaulSimonFan op 17-12-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:08

Uit principe zou ik mijn dochter niet op een pony laten rijden als ik weet dat het tuig niet fijn past

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 17:30

Charaz schreef:
Uit principe zou ik mijn dochter niet op een pony laten rijden als ik weet dat het tuig niet fijn past

Tja.. Dan zijn er geen maneges hier id buurt.. -O-

Mijn dochter rijd op een manege waar de pony's 24 7 buiten lopen. Max 1 uur per dag rijden.
En waar zadels e.d. elk halfjaar nagekeken worden door hun zadelmaker.

Echter ben ik veel te kritisch. Hen zelf een zadelpascursus gedaan. En ik ben het niet met alles helemaal eens. Niet elk zadel ligt netjes. Dekjes liggen er vaak lang onder. Hoofdstellen zijn oud en stugjes.

Maar echt echt slecht passend tuigage is hier niet.
Enkel niet zo als ik het zelf graag zou zien!