Verkopen? Of niet….

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djngoow

Verkopen? Of niet….

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 12:50

Dag bokkers,

Ik zit met een heel groot dilemma en dacht, kijk eens wat anderen vinden.

Ik heb al 7 jaar een haflinger. Door de komst van een tweede kindje is het ca 5 jaar lang ‘wachten op betere tijden’ geweest, in het kader van meer tijd. Nu gaat deze kleine man naar school en heb ik technisch gezien meer tijd. Nadeel is, dat nummer 3 onderweg is en ik wegens bekkeninstabiliteit het nog nét voor elkaar krijg hem af en toe een beetje te poetsen.

Met de wetenschap dat de komende 4 jaar wederom uitzitten wordt qua meer tijd voor mijn pony krijgen, weet ik niet zo goed wat ik moet doen.
Ik heb een verzorgster die ook nog ca 2 dagen per week komt en ikzelf probeer ook 2 dagen per week te gaan. Maar soms gaan we samen dus overlapt het.

Gevoelsmatig wil ik hem nooit weg doen. Het is míjn lieverd. Het idee dat hij uit mijn handen is en ik niet meer kan bepalen hoe er voor hem gezorgd wordt vind ik super eng!
Nuchter gezien vraag ik me af voor wie dit goed is. En of verkopen niet eerlijker is naar mijn pony toe.

In dit kader heb ik een advertentie geplaatst om te kijken of er überhaupt iemand zou zijn die aan mijn ‘voorwaarden’ zou voldoen. Hierop reactie gehad van iemand die hem wel echt een super situatie kan bieden.

Maar ik blijf het heel lastig vinden. Moet ik hem wel weg doen? Of moet ik toch gewoon overbruggen tot betere tijden? Alweer….
Of is dat niet fair naar hem toe en moet ik hem los laten zodat hij het beter kan krijgen.

Wellicht hebben jullie tips of adviezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:53

"Zodat hij het beter kan krijgen." In welk opzicht heeft hij het nu slecht/minder goed?

Elisa2

Re: Verkopen? Of niet….

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:59

Zullen die betere tijden ooit komen? Want bekkeninstabiliteit..een gezin met drie kinderen, gaat er komende tien jaar uberhaupt wel tijd voor de pony zijn?

Ik zou hem verkopen als je denkt dat hij het daar beter kan krijgen, liefde is ook loslaten.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:03

Gini schreef:
"Zodat hij het beter kan krijgen." In welk opzicht heeft hij het nu slecht/minder goed?

Meer aandacht, meer beweging.

Hij heeft het niet slecht nu. Hij is niet zielig. Hij staat 24/7 buiten, met schuilstal. Onbeperkt goed hooi. Heeft 2 maatjes.

Maar wat hij zou kunnen hebben is aan huis staan, 24/7 buiten, met schuilstal. Onbeperkt goed hooi. Een maatje. Én een baasje die veel bosritjes wil maken met hem (wat hij heel leuk vindt) en de tijd heeft voor hem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:04

Hoe staat je pony nu gestald? En maakt hij een gelukkige indruk is hij gezond? En kunnen jullie het financieel redden zoals de situatie nu is? En kun je eventueel een tweede verzorgen/leaser vinden voor de komende jaren. Als daar allemaal ja op te antwoorden is zou ik hem lekker laten staan als je gelukkig wordt van af en toe tutten.

Zijn er een aantal keren nee zou je nog een leaser kunnen zoeken dat heeft hij en beweging en je blijft zeggenschap houden. Dan is verkopen de allerlaatste optie

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:05

Elisa2 schreef:
Zullen die betere tijden ooit komen? Want bekkeninstabiliteit..een gezin met drie kinderen, gaat er komende tien jaar uberhaupt wel tijd voor de pony zijn?

Ik zou hem verkopen als je denkt dat hij het daar beter kan krijgen, liefde is ook loslaten.

Nou de bekkeninstabiliteit is tijdelijk, dus dat zou na de bevalling geen probleem meer moeten zijn (tenzij ik deze keer echt pech heb). Vorige keer was het erna over.

Als de kleinste naar school gaat zal er wat meer tijd komen ja. Dus over een goede 4 jaar.

Tot die tijd zal het behelpen zijn met 1 avond in de week en 1 dag in het weekend…

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:07

Wat wil je zelf het liefst? Ik vind dit geen verschrikkelijke situatie voor je haf, dus dan zou ik uitgaan van je eigen wensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:07

Alleen jij kunt bepalen of dit voldoende is voor je paard denk ik. Je kunt er ook iemand bij zoeken die bosritjes met hem gaat maken. Dan krijgt hij ook meer aandacht en beweging. Alles valt of staat denk ik met wat je zelf wilt en hoe je zelf de toekomst ziet.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:10

_Lorette_ schreef:
Wat wil je zelf het liefst? Ik vind dit geen verschrikkelijke situatie voor je haf, dus dan zou ik uitgaan van je eigen wensen.

Ja dat is dubbel. Ik wil dat hij een zo’n fantastisch mogelijk leven kan hebben.
En ik wil hem niet weg doen. :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:20

Ik vermoed dat je haf dit leven best OK vindt dus voor hem hoef je het wellicht niet te doen.

Bosritjes :9 Waar woont hij?

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:21

Maflinger_S schreef:
Ik vermoed dat je haf dit leven best OK vindt dus voor hem hoef je het wellicht niet te doen.

Bosritjes :9 Waar woont hij?

Zuid limburg

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:22

Djngoow schreef:

Hij staat er prima bij zo te horen, dus dan zou ik hem gewoon houden voorlopig.

Zou hij misschien over een aantal jaar niet ook gewoon een leuke familiepony kunnen zijn? :o

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:24

Articuno schreef:
Djngoow schreef:

Hij staat er prima bij zo te horen, dus dan zou ik hem gewoon houden voorlopig.

Zou hij misschien over een aantal jaar niet ook gewoon een leuke familiepony kunnen zijn? :o

Ja vinden jullie echt dat ik hem niet tekort doe?

Mijn 10 jarige dochter is helaas geen pony-meisje. Dus die pech heb ik haha. Mijn zoontje vindt het af en toe leuk om mee te gaan en helpen met poetsen.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:26

Ik zou hem houden als je het financieel gewoon makkelijk kan betalen. Echt je paard heeft het goed, heel paard waardig. Lekker buiten, met maatjes en soms aandacht. Misschien een verzorger erbij? En wie weet vinden je kinderen een paard straks kei leuk.

Verder weet je bij verkoop nooit wat er gaat gebeuren, misschien klikt het niet, doorverkopen enzovoorts.

_Lorette_

- Is het écht je maatje en krijg je buikpijn bij het idee dat je zijn kwaliteiten moet gaan zoeken in een ander paard (klik, karakter, gezondheid, geschiktheid voor je gebruiksdoel)?
- Zie je er tegenop om naar hem toe te gaan zwanger/met baby of krijg je er energie van?
- Zijn de financiële lasten te doen of kan je die goed missen?
- Heeft je paard meer beweging/zorg nodig voor zijn gezondheid of redt hij zit zo prima?

Ik vind het niet zielig voor hem, dus ik zou echt kijken naar je eigen wensen voor de komende jaren.

Maflinger_S

Lekker houden in Zuid Limburg. Wie weet heeft de hele familie er wat aan over een paar jaar. En jij ook weer. Tot die tijd lekker tutten en teuten en misschien nog een bijrijder zoeken.

Hij staat aan huis met maten, krijgt voldoende eten en drinken (neem ik aan) en aandacht op zijn tijd. Je zou nog beter kunnen afstemmen met je verzorger/bijrijder zodat jullie er niet tegelijk zijn en hij zo meer aandachtsmomenten heeft.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:28

Haal jij er nog energie uit als jij naar hem gaat? En zou het ook wat lucht geven als je deze tropenjaren geen paard hebt, of zou je het juist erg gaan missen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:29

Volgens mij heeft hij nu niets tekort als ik het zo hoor. Misschien kan je er nog iemand bij zoeken voor twee dagen? Als je dan ook zorgt dat jullie niet overlappen komt er 6x per week iemand. Of de dagen met je huidige verzorgster afspreken, dan zou je ook al op 4x per week ;) Misschien kan ze ook nog één dag extra? Verkopen kan altijd, maar ik heb het gevoel dat je daar spijt van gaat krijgen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:30

Ik denk dat je Haf het best goed heeft nu. Als de verzorgster bosritjes maakt en aandacht geeft, is daarin toch ook voorzien? Een paard gaat niet denken dat hij 4 ritjes in plaats van 2 had kunnen maken als baasje niet zwanger was geweest.

Verkoop garandeert niet dat hij exact alles heeft wat hij nu heeft en dan die bosritjes en aandacht als surplus. Koper kan hem gerust op een pensionstal met 4 uur weidegang zetten.

De bal ligt eerder in jouw kamp. Vind jij het leuk om een paard te hebben waar je de komende tijd zelf niet veel mee kan gaan doen? En kan/wil je dit financieel dragen? Als daar het antwoord 'nee' op is, is verkopen absoluut een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je het moet doen omdat je twijfelt of je je pony tekort doet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:32

Hij komt echt weinig te kort als ik het zo hoor. Hij heeft vriendjes, eten en vrije beweging. Meer dan de meeste paarden!

En bij verkoop kan je paard het ook veel en veel slechter krijgen hè. De stallingsmogelijkheden zijn zelden zo goed als waar jij nu staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:32

Ik denk dat je hem beter aan iemand kunt verkopen die wel tijd en aandacht kan geven. Je hebt binnenkort 3 kinderen. Je gaat het enkel maar drukker krijgen daar mee want dat is een groot huishouden. Jezelf steeds zo schuldig voelen t.o je paardje is ook niet fijn.

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:33

_Lorette_ schreef:
- Is het écht je maatje en krijg je buikpijn bij het idee dat je zijn kwaliteiten moet gaan zoeken in een ander paard (klik, karakter, gezondheid, geschiktheid voor je gebruiksdoel)?
- Zie je er tegenop om naar hem toe te gaan zwanger/met baby of krijg je er energie van?
- Zijn de financiële lasten te doen of kan je die goed missen?
- Heeft je paard meer beweging/zorg nodig voor zijn gezondheid of redt hij zit zo prima?.
Ik vind het niet zielig voor hem, dus ik zou echt kijken naar je eigen wensen voor de komende jaren.

- Ik zou nooit een ander paard zoeken. Kan niet hem weg doen en ooit nog een ander kopen. Als hij gaat komt er nooit meer vervanging
- Nee ik zie er zeker niet tegenop om naar hem toe te gaan. Het valt wel heel zwaar nu en is lichamelijk een drama. Maar ik ga nog altijd graag, al is het voor een knuffel. Met baby wordt erg lastig dus vanaf dat moment gaat het thuis goed plannen worden om te kunnen gaan.
- We kunnen het betalen. Zou die ca 350 euro per maand wat naar knollebollie gaat ook goed van pas komen voor alle andere lasten. Ja. Tuurlijk.
- Hij red het zo; maar zou wel zeker meer beweging kunnen gebruiken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:35

Heb je al gedacht aan een (evt. betalende) bijrijder erbij?

Djngoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:37

Gini schreef:
Heb je al gedacht aan een (evt. betalende) bijrijder erbij?

Ja heb ik inderdaad aan gedacht. Dat zou wel ideaal zijn.
Moeten we wel eerst een nieuwe plek vinden, want hij staat nu (door overmacht) tijdelijk op een wei waar we echt niks kunnen. Geen buitenritten; geen bak of longeerplaats. Maar er lijkt nergens plek te zijn. We zijn zó veel weides afgegaan, overal kaartjes opgehangen…
Alles is vol.

Enige waar plek is, zijn de grotere stallen. Maar daar gaan ze hooguit een paar uur pd naar buiten en dat vind ik onacceptabel.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:42