Motivatie topic om naar stal te gaan/te gaan rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Motivatie topic om naar stal te gaan/te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:49

Ik heb een heel leuk bijrijdpaard ter beschikking, maar als ik zo slecht in mijn vel zit, is het een enorme drempel om naar stal te gaan en te gaan rijden. Vandaag heb ik weer gereden, ondanks de grauwe dag en het druilerige weer. Maar ik heb me heerlijk vermaakt. rijden ging heel lekker en ik had weinig last van mijn lijf.
Maar ik heb er 1,5e maand over gedaan om weer heen te gaan. De eigenaar is onwijs begripvol en dat vind ik heel erg fijn. Daardoor is de druk eraf waar ik zoveel stress krijg, wat er vaak voor zorgt dat ik dan er helemaal tegenop ga zien.

Maar de laatste weken voelde ik me zo slecht, dan heb ik niet de ruimte in mijn hoofd om naar stal te gaan. Maar misschien moet ik die ruimte juist maken. Even eruit, zodra ik op het paard zit voel ik me meestal weer even een stukje beter. En desnoods doe ik enkel wat stapwerk als ik niet lekker in mijn lijf zit.

In januari gaat de eigenaar voor een maand op reis dus hij heeft mij gevraagd om 2 keer per week te rijden. Dat wil ik echt doen, dus ik heb voor mezelf al gezegd dat dinsdag en vrijdag gewoon mijn vaste dagen worden. Dat is standaard die dagen ga, mits het slecht weer is.
Soms zit ik best slecht in mijn vel, dan krijg ik al paniek als ik naar de deur kijk. Maar toch wil ik dit proberen te doorbreken. En toen dacht ik, meestal zit ik op bokt voordat ik naar stal ga (of nja, eigenlijk de hele dag :') ). Kan ik hier niet wat steun en motivatie vinden om te gaan rijden? En misschien zijn er wel meer mensen die wat motivatie zoeken. Zodat we elkaar kunnen helpen.

Ik vind het ook leuk om te delen wat ik heb gedaan met rijden dus dat kan ook mooi hier.
Ik rijd Gerlach (v. Sandreo), ook wel G genoemd en ik noem hem liefkozend Gerrit. Hij is 1.80 mtr (ik heb gezworen niet meer op hoger dan 1.75 mtr te stappen, dat is dus mislukt _O- ) en ontzettend braaf in de omgang. Dan is hij echt een beetje een dooie :P Maar zodra je erop zit dan gaat hij 'aan' en is hij onwijs werkwillig.
Ik combineer verschillende rijstijlen maar wat voor mij vooral belangrijk is, is vriendelijk rijden met een zachte hand. Ik rijd nageeflijkheid met mijn benen, en verzameling rijdt ik met zit en benen. En dat gaat best heel fijn!

Dit zijn wij!
Afbeelding

dierenfan

Re: Motivatie topic om naar stal te gaan/te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:12

Lastig, hier zit mijn gezondheid ook tegen maar ik zoek juist nu de paarden veel meer op. Niet om te rijden dat mogen de bijrijdsters en mijn man bijhouden. Wel om uit te mesten en de paddock te doen. Uitmesten lukt mij vaak niet dus doen hun meestal maar op gemak tussen de paarden de paddock weer spik en span maken dat geeft mij echt energie. Daarnaast probeer ik elke week beide paarden 1x mee te nemen voor lange lijnen lopen in menpositie of gewoon aan halster en wat gras happen en wat kilometers lopen. Rijden is voor mij te zwaar momenteel. Plus de paarden spiegelen en zijn in dit jaargetijde erg wakker. Voor iedereen werkt dit top en ik hoop ergens februari/maart het wekelijks 1 a 2x mennen weer op te pakken.
Heb je een bak tot je beschikking? Als je dan x niet aan rijden toe komt kun je daar misschien een leuke activiteit doen? Helaas hebben wij geen bak en dat is in deze maanden voor mij best wel eens lastig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:32

Als er geen intrinsieke motivatie is en je het bij anderen gaat zoeken, zal het moeilijk blijven. Als je denkt niet aan de vraag te kunnen voldoen, want je benoemt zelf in alinea 1 de druk als probleem waardoor je er tegenop gaat zien, is het beter om daar eerlijk over te zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 21:34

Dat is toch fijn dat het vandaag wel gelukt is!
En leuke foto ook :)

Ik zit een beetje met hetzelfde.
Zelf heb ik mijn laatste paard 5 jaar geleden al verkocht.
Maar mijn paarden vriendin uit die tijd, ga ik nog altijd mee om.
Ze had wel eens gevraagd of ik haar paard wou bijrijden maar dat heb ik altijd afgeslagen omdat voor mij de paarden een gesloten boek was geworden.

Toch heb ik ondertussen wel eens op haar paard gereden.
En wordt mijn vriendin aankomende vrijdag geopereerd en kan ze de komende maanden zelf niet rijden.
En heb ik toegezegd af en toe haar paard te rijden, 1 of 2x in de week.
Tenminste, als ik het lichamelijk aankan :o
Want ik heb een periode van ziekte en chemo's achter de rug en ben nu langzamerhand weer wat aan het opbouwen,

Het gaat om een zwarte Gelderse merrie van 1.70 en 9 jaar oud.
Het is een braaf paard en fijn om te rijden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 22:09

De grap is, dat ik rijden toch echt het prettigst vind. Als ik eenmaal zit, dan zit ik. Lopen in het zand is voor mij best vermoeiend. Zonder bak kan ik me voorstellen dat het lastig is! Uitmesten is ook pittig maar dat vind ik gek genoeg ook rustgevend haha.

Tieneke intrinsieke motivatie en depressie is gewoon iets lastigs. Ik wil heel graag, als ik vandaag dan weer heb gereden dan word ik weer helemaal blij. En ik heb eerder gedacht dat het aan mijn intrinsieke motivatie lag dus ik ben 2 keer gestopt met rijden. Maar na een aantal maanden begint het dan toch weer te kriebelen. Dus het is gewoon lastig. Want op een slechte dag heb ik sowieso moeite om in de benen te komen. Of dan is de deur uitgaan al een heel kwetsbare onderneming.

Mika dank je wel! Ik was inderdaad heel blij dat ik weer geweest ben.
Het zou leuk zijn als je het rijden wat kunt oppakken. Omdat je vriendin niet kan rijden is dat misschien ook wel een beetje een stok achter de deur, net zoals voor mij de eigenaar op vakantie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:39

Het is toch eigenlijk heel logisch dat die drempel hoog voor je is als je je somber of depressief voelt? Alleen op dat moment je depressie aan het woord laten zorgt ervoor dat je alleen maar dieper wegzakt. Op dat moment voelt dat misschien comfortabel, maar het komt uiteindelijk de stemming niet ten goede. Dan zit je in de voor jou waarschijnlijk heel bekende vicieuze cirkel.
Het is niet voor niets dat stap 1 bij behandeling van depressie activering is.. Dus su-per-goed dat je deze kans hebt gekregen!! Ik hoop echt dat je er ritme in kunt gaan vinden en het misschien zelfs helpt om op die dagen de rest van je dag ook beter aan te kunnen. De beloning nadien is best groot zo te lezen!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:35

Oh wat is dit zo herkenbaar! Ik merk dat ik mezelf ook erg terugtrek nu deze periode. Ik ben geen Kerstmens en al helemaal geen wintermens :')

Ik mis ook die motivatie! Maar ik zit ook met enorme angsten, waar ik gelukkig wel aan aan het werken ben

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:44

Maak een wekelijkse vaste afspraak met jezelf. Desnoods alleen om het paard een aai over zijn neus te geven. Zet deze in de agenda.
Ritme en regelmaat helpt sowieso.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:46

Jeetje, wat lastig voor je.... en wat fijn dat je zo'n begripvol baasje van je bijrijpaard getroffen hebt.

Aan de andere kant zelf als paardenbaasje met een bijrijder... Het is ook fijn om te kunnen rekenen op je bijrijder. Je geeft ook een van je grootste/belangrijkste bezittingen over aan iemand anders om voor te zorgen (ook al heb je dan zelf het voordeel dat je een dag niet hoeft).

Helpt dat je misschien? Dat je het baasje van je paard helpt een paard-vrij dagje te hebben?
Ik herken ook wel dat als je er eenmaal op zit het wel goed is, ik moet ook mezelf wel eens een schop geven om van de bank te komen (zeker nu in donkere periode) maar dan denk ik aan mijn lieve paard haar toetje en dat ze lekker een schoon stalletje wil en lekker aan het werk en dan is het al weer beter te doen....

Blijf vooral open en in gesprek met baasje van het paard, zodat die weet waar ze aan toe is en dat eventueel ander iemand erbij kan gevraagd worden....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:27

Denk dat iedereen wel dat heeft en herkent, geen zin hebben en als je er eenmaal bent is het prima ( denk aan die verjaardag bijvoorbeeld).
Als je voor jezelf weet dat je er zoveel plezier uit haalt waarom dan gewoon geen energie steken in gaan ipv uitvluchten te zoeken/bedenken. Op de dagen dat je lichaam te slecht voelt om zware intensieve dingen te ondernemen kan je bijvoorbeeld wel even gaan en kijken of alles in orde is, knuffelen, eventueel borstelen en los gooien? Het is voor de eigenaar wel fijn dat ze er ook van op aan kan dat er naar haar paard wordt omgekeken, zeker als ze straks een maand weg is. Iemand die er naar toe gaat, eventueel even een app-je sturen met een leuke foto/of filmpje hoe het gaat. Heb pas op de paarden gepast van anderen en ze vonden het erg leuk elke dag even een update hoe het ging met een filmpje/foto erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:17

Ik denk dat druk voelen, ergens tegenop zien, angsten voelen er vaak op wijst dat je in je hoofd zit. Paarden kunnen juist helpen om weer meer uit het hoofd te gaan en in contact te komen met je lichaam. Het kan helpen om er gewoon niet teveel over na te denken maar gewoon te doen, en ik weet het..dat klinkt veel makkelijker dan het is. Toch kan het wel helpend zijn.

Zelf heb ik geen keuze om wel of geen motivatie te voelen, de paarden zijn afhankelijk van me en ik ga dus gewoon iedere dag. Hoe ik me ook voel en ik probeer er voor te zorgen dat zij krijgen wat zij nodig hebben. Ik plaats hun belang boven de mijne.

Ik denk dus dat de doelen die je jezelf gesteld hebt en het voornemen een hele goede stap zijn. En dat het ook helpt in deze dat het paard van jou afhankelijk is. Het is een ontzettend leuk paard trouwens dus zou leuk zijn om er meer van te zien. :-)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 00:15

Vandaag heb ik weer gereden. Ik voel me sinds gisteren best wel goed, psychisch dus het was redelijk makkelijk om vandaag de deur uit te gaan. Ik had niet eens spanning om de deur uit te gaan, wat heerlijk is het dan als het vanzelf gaat.
Ik heb fanatiek gereden, in stap :') Ik heb zondag zo fanatiek gereden dat ik echt onwijs veel spierpijn had. Daardoor kon ik niet lichtrijden, dat deed echt heel veel pijn := En soms dan voelt dat als een goed excuus om dan maar niet meer te hoeven rijden, maar nu had ik er flink de balen in _O-
Het was echt heerlijk weer om vandaag te rijden. Het zonnetje kwam er zelf even door, dat was wel genieten.

Komende vrijdag ga ik weer rijden, hopelijk dan iets minder spierpijn _O-

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:23

Ik kan met het motivatiestukje niet echt helpen, ik ben net super blij dat ik eindelijk wat meer met de paarden kan doen na een lange revalidatie. Met mogelijk nog 2 hersteloperaties in zicht, geniet ik van elk moment.

Wat ik wel wil meegeven: spierpijn is erg normaal na een ijdje niet rijden. Gebruik het niet als excuus om minder te rijden maar als motivatie om dat net vaker te doen. Als je vaak genoeg (bij mij is dat minimaal 2x per week) rijdt, gaat die spierpijn namelijk weg :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:19

Ja dat is inderdaad normaal, maar gisteren deed het echt pijn := En daardoor kon ik mezelf ook niet in balans houden in draf. Ik ging alle kanten op _O-

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 01:30

Als het je enige troost kan geven: ik ben net weer begonnen na 1,5 jaar niet kunnen rijden door de revalidatie. De eerste keer was hel, ik kon amper mijn bed nog uit, en dat enkel van een kwartiertje stappen :') Ondertussen een keer of 6 gereden, 1x/week, en ik draaf weer lekker rond zonder pijn, ondanks een zooi medisch achterliggende problemen. Meestal gaat het weer opbouwen vrij snel, op gebied van spierpijn tenminste :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 01:31

Stappen is een belangrijk, vaak onderschat onderdeel van training, dus helemaal niets mis mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 15:10

Ik zou eigenlijk rijden deze week maar het weer zit echt niet mee. Als ik me nou goed voel, dan ga ik er misschien doorheen maar ik voel me deze week ook niet topfit. Ik heb steeds irritante hoofdpijn en heel erg moe. Dan is rijden met goed weer nog wel te doen. Maar ik voel me dan toch schuldig, ondanks dat het weer tegen zit. Het blijft lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 16:55

Ik ben ook niet helemaal verbaast dat sommigen hier wat moeite hebben met de motivatie.

Als je in net-niet regen een half natte paddock uit moet mesten, dat is een koude bedoening. Zelfs bovenop de bult waar onze paarden staan houdt het op enig moment op met droog zijn.

Maar als je paarden dan een-voor-een een knuffel komen halen, dan is dat wel even gezellig.

Ik wens jullie allemaal veel motivatie toe en wellicht doe ik ook nog wat op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:03

Earth schreef:
Ik zou eigenlijk rijden deze week maar het weer zit echt niet mee. Als ik me nou goed voel, dan ga ik er misschien doorheen maar ik voel me deze week ook niet topfit. Ik heb steeds irritante hoofdpijn en heel erg moe. Dan is rijden met goed weer nog wel te doen. Maar ik voel me dan toch schuldig, ondanks dat het weer tegen zit. Het blijft lastig.

Kun je niet wat anders doen? Longeren of even los gooien? Of iets rustigs? :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:28

Ze staan al 24/7 buiten. Longeren zat ik aan te denken maar dan sta ik alsnog in de kou :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:40

Gewoon goed aankleden, muts op..van frisse lucht kun je ook goed opknappen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:54

Ik snap je wel, al heb ik momenteel geen rijpaard, toch zou ik best meer met mijn paarden kunnen doen. Hier heb ik wel de paarden aan huis (dus voederen en uitmesten doe ik sowieso dagelijks), ook drukke werkweken (werk momenteel zo ongeveer tussen voltijds en 50 uur per week, afhankelijk van de drukte) en dan nog mijn engagement voor vrede (vooral Palestina, al ga ik het wat breder proberen trekken naar vrede en diplomatie wereldwijd) waardoor ik ook af en toe eens de kou ga trotseren voor een wake of betoging. En een recente luchtweginfectie helpt ook al niet.

Dus misschien volg ik je topic wel om vanaf 2025 zelf wat motivatie te krijgen. Misschien geef ik dit topic wel af en toe een schopje om je een figuurlijke schop onder je kont te geven om toch maar in het zadel te stappen. Moet ik ook eens doen, want mijn ruin wordt zadelmak gemaakt, en dan helpt het niet als ik al 2 jaar niet meer op een paard gestapt ben.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:06

Misschien is het mogelijk om een half uurtje privéles af te spreken. Dat motiveert ook om de andere dag te rijden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:11

Helpt het als je je realiseert dat je als de eigenaar weg is, jij een taak hebt? Dat dat paard ook op jou rekent? Dus even los hoe je jezelf voelt; je gaat naar dat paard, je hebt dat afgesproken en niet gaan is geen optie?
Leuke combi zijn jullie, het is belangrijk dat te behouden toch? Voor het paard, voor jou, voor de eigenaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 22:20

Zeker, dat helpt ook wel hoor. Maar als het regent en 3 graden dan haak ik af. :P